Europion felmérés - MÁV és a vasúti fennakadások

A 16 év feletti lakosság 14%-a mondható rendszeres vasúti közlekedőnek: 6% napi szinten veszi igénybe a vasúti közlekedést, és egy további 8% heti rendszerességgel teszi azt (I.ábra). A megkérdezetteknek csak 15%-a nyilatkozott úgy, hogy soha nem vesz igénybe vasúti közlekedést Magyarországon.A rendszeresen (legalább heti szinten) közlekedők aránya kiemelkedik a legfiatalabb korcsoportban (26%), és relatíve alacsony a fővárosiak (9%) és a megyei jogó városokban élők (10%) körében.
Alacsonynak jellemezhető a lakosság toleranciaküszöbe a késéseket illetően: 18% szerint semekkora késés nem fogadható el, míg a döntő többség (56%) szerint maximum 5–10 perc késés lehetne csak megengedett. Fél órát meghaladó késést csak a lakosság töredéke (3%) tolerál. A késések tekintetében a türelmetlenek aránya (a kis késést is elfogadhatatlannak tartók) az 50 év felettiek (22%), a diplomások (24%), az ellenzéki szavazók (Tisza –24%, egyéb ellenzéki pártok – 32%) és a rendszeresen (legalább hetente) vasúttalközlekedők körében kiemelkedő (34%).
A felelősség megállapításában (II. ábra) a relatív többség (39%) vállalati/vállalatvezetési szinten (Hegyi Zsolt, MÁV vezérigazgató szintjén) keresi az elsődleges felelőst, de Lázár János illetékes minisztert is sokan hibáztatják (28%). Hozzájuk képest relatíve kevesen emelik az elsődleges felelősséget miniszterelnöki szintre (18%), és csak elenyésző arányban (3%) tudnak azonosulni Lázár János érvelésével, miszerint elsősorban a beszállítók (azon belül is a Siemens) a felelősek a meghibásodásokért. Szintén kevesen (11%) gondolják úgy, hogy nem kéne felelőst keresni, mert ilyen fennakadások bármikor előfordulhatnak. A felelősség megállapításában természetesen éles a pártpolitikai szakadék: míg a Tisza-szavazók fele Lázár Jánost tartja elsősorban felelősnek, és egy további 36% egyenesen Orbán Viktort, addig a kormánypárti szavazók többsége (58%) a MÁV vezetésével vitetné el a balhét. Kiemelendő azonban, hogy még a kormánypárti szavazóknak is alig ötöde (19%-a) gondolja úgy, hogy nem kéne felelőst keresni a kérdésben.
A vasúti közlekedés helyzetét (III. ábra) az abszolút többség (54%) nagyon súlyos, kiemelt problémának tartja, és egy további 39%-a tartja fontos problémának azzal a megkötéssel, hogy „nincs azért az ország legfontosabb ügyei között”. A megyei jogú városokban élők körében kiemelkedő a vasút helyzetét nagyon súlyosnak megítélők aránya (69%). A fent említett pártpolitikai szakadék ebben a kérdésben is visszaköszön. A Tisza-szavazók négyötöde (80%-a) nagyon súlyos, kiemelkedő problémának tartja a vasúti közlekedés helyzetét a kormánypártiak 31%-ával szemben, de az utóbbi táborban is alacsonynak mondható(16%) azok köre, akik az egész kérdéskört nem tartják problémának.