Felértékelődő értékesítők: verseny indult a legjobbakért
A szakember szerint minél nehezebb a gazdasági környezet, annál nagyobb az értékesítők szerepe, hiszen közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfelekkel. Egy tapasztalt és tehetséges értékesítő nemcsak a bevétel növelésében játszik jelentős szerepet, hanem az ügyfélkapcsolatok erősítésében és az ügyfél-elégedettség növelésében is. Ebben az időszakban az értékesítők innovatív megközelítéseikkel és mélyreható piaci ismereteikkel képesek új üzleti lehetőségeket felismerni és kihasználni, amelyek hozzájárulnak a vállalat hosszú távú sikeréhez.
Azonban a nehéz gazdasági helyzet és a cégekre nehezedő nyomás gyakran irreális elvárásokhoz vezet, amelyekkel az értékesítőknek kell szembenézniük. Ugyanakkor a költségek csökkentésére tett kísérletek közepette sok vállalat a bérek és juttatások befagyasztására, vagy akár csökkentésére kényszerül, ami rontja az értékesítők motivációját és elkötelezettségét, valamint fluktuációhoz vezet.
„Sokan úgy érzik, hogy jelenlegi helyzetük nem biztosít számukra elegendő fejlődési lehetőséget vagy anyagi biztonságot. Az irreális elvárások és az értékesítési célok folyamatos nyomása miatt egyre többen döntenek úgy, hogy új lehetőségek után néznek, keresve azokat a vállalatokat, amelyek stabilitást, megfelelő bérezést és hosszú távú perspektívát kínálnak” – magyarázza Horányi-Kiss Annamária.
Véleménye szerint ez a trend egyúttal lehetőséget is kínál a vállalatok számára, hogy minőségi cserét hajtsanak végre az értékesítők között, ezzel a költségek növelése nélkül javítva a sales csapat eredményességét. Azok a vállalatok, amelyek felismerik a munkaerőpiaci helyzet adta lehetőségeket és képesek vonzó ajánlatokat nyújtani a piacon elérhető legjobb értékesítőknek, előnyt kovácsolhatnak ebből a helyzetből és jelentős versenyelőnyre tehetnek szert. Egy jól képzett, motivált és elkötelezett értékesítő csapat segítségével a vállalatok hatékonyabban reagálhatnak a piaci változásokra, növelhetik az értékesítési teljesítményt, és jobban kihasználhatják a piaci lehetőségeket.
Az ilyen minőségi csere ugyanakkor nemcsak a bérezésről szól. A vállalatoknak figyelembe kell venniük az értékesítők munkakörülményeit, szakmai fejlődési lehetőségeit és a vállalati kultúrát is. Azok a cégek, amelyek átfogó és vonzó karrierlehetőségeket kínálnak, és figyelmet fordítanak az értékesítők jólétére, hosszú távon lojális és eredményes munkatársakat nyerhetnek meg maguknak.
A megfelelő értékesítők kiválasztása és megtartása tehát kulcsfontosságú a vállalatok sikere szempontjából. Egy értékesítési területen tapasztalt recruitment tanácsadó hatékonyan tudja segíteni a vállalatokat a legjobb jelöltek megtalálásában és kiválasztásában. Nemcsak a szakmai kompetenciákat, de a személyiségjegyeket, a vállalati kultúrát és a fogadó csapat összetételét is figyelembe veszi a kiválasztás - teszi hozzá Horányi-Kiss Annamária.
Gyakori probléma, hogy az értékesítési pozíciók betöltése elhúzódik, veszélyeztetve a tervek teljesítését és stabilitását. Horányi-Kiss Annamária szerint ilyen esetekben a cégek gyakran kétségbeesetten fordulnak toborzócégekhez, tűzoltást remélve. A szakember úgy véli, a megfelelő recruiter gyors megoldást kínálhat, ha rendelkezik magas szintű piacismerettel. A kollégáknak naprakésznek kell lenniük a piacon zajló trendekkel és a keresett pozíciók specifikus követelményeivel kapcsolatban. Szükséges a széleskörű tapasztalat is, ugyanis jártasnak kell lenni a különböző iparágakban és pozíciókban, hogy megtalálják a legmegfelelőbb jelölteket.
"Mi a JIT Talenttel köztudottan a műszaki, pénzügyi és értékesítők közvetítésére specializálódunk, aminek köszönhetően széleskörű kapcsolatrendszerrel kell rendelkeznünk a potenciális jelöltek körében, így gyakran már a munkaerőpiacra kerülés előtt értesülünk az értékes jelöltekről. Részben ennek is köszönhető, hogy rövid határidővel képesek vagyunk megfelelő jelöltet találni" - árulta el Horányi-Kiss Annamária.
Márpedig a gyors és hatékony toborzás kulcsfontosságú a mai versengő piaci környezetben. A legjobb tehetségek hamar elkelnek, ezért a vállalatoknak gyorsan kell cselekedniük, hogy megszerezzék a legértékesebb munkaerőt. A gyors döntéshozatal és a gyors toborzási folyamat lehetővé teszi, hogy a vállalatok azonnal reagáljanak a piaci változásokra, minimalizálják a pozíciók betöltésének időtartamát, és maximalizálják a termelékenységet.