Felülvizsgálják üzleti stratégiájukat a magyar vállalkozások
A Magyar Bankholding megbízásából készült reprezentatív kutatás több mint 700 kisvállalkozás megkérdezésével mérte fel a jelenlegi gazdasági környezetben tapasztalt pénzügyi helyzettel és vállalkozásirányítással kapcsolatos legfőbb nehézségeket. A válaszadó cégek 64 százaléka a szolgáltatóiparban tevékenykedik, működési formáját tekintve kft.-ként, többségében 2-4 közötti alkalmazottat foglalkoztat, nettó árbevétele pedig kevesebb, mint 20 millió forint.
A válaszadók többségének nagy kihívást jelent az infláció
A vállalkozásoknak az energiaárak és az alapanyagárak emelkedése, valamint a gazdasági környezet jelentik a legnagyobb dilemmát jelenleg. A válaszadók többségének jelentősen megnehezíti működését az inflációs nyomás. 43 százalékuk a jelenlegi ügyfélkörnek, 29 százalékuk pedig a több ügyfélnek magasabb áron való értékesítésben látja a megoldást.
Emellett a megkérdezettek 25 százaléka új piacok és üzleti területek bevonásával, 23 százalékuk a működési költségek csökkentésével, míg 22 százalékuk az alkalmazottak bérének növelésével igyekszik ellensúlyozni az infláció negatív hatásait. A kutatás eredményei alapján az is megállapítható, hogy a vállalkozások 24 százaléka tervez új beszállítót keresni, és 21 százalékuk valósít meg energiahatékonysági beruházást a következő fél év során.
A válaszadók többségének ugyan megemelkedtek az energiaköltségei, azonban közel 60 százalékuk jelezte, hogy nem fizetné részletekben a rezsiköltségeket akkor sem, ha erre lehetősége lenne. Emellett a vállalkozások nagyobb része az elkövetkező egy év során nem tervez kormányzati támogatást igényelni, amely lehetőségekről leginkább az interneten és a könyvelőtől tájékozódnak.
A vállalkozások jelentős része kisméretű likviditási tartalékkal rendelkezik
A vállalkozások 24 százaléka jelentős, 65 százaléka pedig kisméretű likviditási tartalékkal rendelkezik, míg 12 százaléka gyakorlatilag nem rendelkezik tartalékkal. A válaszokból emellett az is kiderült, hogy a cégek többsége nem tervezi összevonni vagy csökkenteni az igénybe vett banki szolgáltatásokat, termékeket vagy finanszírozási formák körét a közeljövőben. Faktoring szolgáltatást csupán a megkérdezettek 4 százaléka használ, és több mint 20 százalék nem is ismeri a lehetőséget.
A vállalkozások több mint fele használ online bankot
A kutatás rákérdezett arra is, hogy milyen szerepet tölt be az elsődleges bank a vállalkozás életében: a válaszadók 69 százaléka a napi pénzügyi tranzakciókat intézi a segítségével, 18 százalékának finanszírozást nyújtó partnere, míg 9 százalékának pénzügyi tanácsadója is az adott intézmény.
A vállalkozások körében leggyakrabban használt digitális csatorna az online banki felület (56%), míg a digitális szolgáltatások közül az elektronikus banki szolgáltatást (55%), valamint az elektronikus számlázó programot (47%) és online számlázó szolgáltatást (42%) veszik igénybe legtöbben. Tanácsot legtöbben könyvelőtől kérnek, vagy az interneten böngésznek egy felmerülő kérdés esetén.
„A turbulens gazdasági környezetben fontos, hogy egy vállalkozó felülvizsgálja a működését. Ebben egy bank partner tud lenni. Magasan képzett, naprakész tanácsadóink segítenek ügyfeleinknek pénzügyeik átvilágításában, és a vállalkozás sajátosságainak megfelelő különböző banki termékek, szolgáltatások kiválasztásában. Ez vonatkozik a napi bankolási szolgáltatásokra és a finanszírozásra egyaránt. Igyekszünk a kisvállalkozók számára mindenben partnerek lenni, elsődleges védőhálóként funkcionálva, a hagyományos banki szolgáltatásokon túl is segítséget nyújtani számukra” – mondta Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója.