Földbe állt az olcsó repülő
Növekvő költségek, sikertelen fúzió
A társaság csődje kiválóan tükrözi az évek óta, gyakorlatilag a járvány óta elhúzódó kihívásokat a légitársaságok piacán. Nem tudta tovább húzni a Spirit tartós pénzügyi veszteségét: 2019 óta nem realizáltak nyereséget, és 2024 első felében is már több, mint 335 millió dolláros veszteséget könyveltek el.
Ezt a hiányt tovább súlyosbították a sikertelen fúziós törekvések: a JetBlue Airways és a Frontier Airlines sem egyezett meg a hanyatló szervezettel, ami időszakos előnyöket biztosított volna egy erőteljesebb piaci jelenlét érdekében.
Novemberben végül közölték, hogy folytatják működésüket, ám kénytelenek átstrukturálni adósságaikat. „Vendégeink továbbra is zavartalanul foglalhatnak és repülhetnek, minden jegyet, kreditpontot és hűségpontot a szokásos módon felhasználhatnak” – áll a közleményükben.
Hitelezőik (például az amerikai pénzügyminisztérium) beleegyeztek abba, hogy további 300 millió dollárt pumpáljanak a vállalatba, hogy a csődeljárás alatt finanszírozzák intézkedéseiket – hasonló összeget az idén hat hónap alatt sikerült elverniük.
Az észak-amerikai vállalkozói kultúrában viszonylag gyakran nyújtanak be gazdasági társaságok csődeljárást, olykor megerősödve kerülnek ki a folyamatból. Nem tekinthető tehát lezártnak a fejezet, pusztán türelmi időt kérnek hitelezőiktől.
A csődeljárás (bankruptcy) során védelmet nyújtanak a fizetésképtelen adósoknak, miközben lehetőséget biztosítanak a hitelezők számára követeléseik egy részének behajtására. Az Egyesült Államokban ezt a folyamatot a Bankruptcy Code (Csődtörvény) szabályozza, amelyet az Egyesült Államok Szövetségi Törvényszékei felügyelnek.
Az amerikai rendszer egyik fő jellemzője, hogy nagy hangsúlyt fektet az adósok gazdasági „újraindításának” lehetőségére.
Idén ráadásul az üzemanyagárak ugrásszerű növekedése és a munkaerőköltségek emelkedése rendkívüli terhet rótt a cégre. Néhány európai fapados versenytárs, mint a Ryanair és a Wizz Air, sikeresen alkalmazkodott a piaci változásokhoz és stabil pénzügyi teljesítményt nyújtott. Részükről az üzemeltetési költségek optimalizálása jelentette a fő kérdést a dinamikus árképzés mellett. Mindkét légitársaság modern, üzemanyag-hatékony repülőgépekkel bővítette flottáját, valamint rugalmas foglalási feltételeket és új útvonalakat kínáltak utasaik részére.
Az erősödő versenyhelyzet és a piac telítettsége mellett további csapást jelentett a Pratt & Whitney hajtóművek visszahívásai, amelyek miatt több repülőgépet ideiglenesen ki kellett vonni a forgalomból.
Egy korszak vége
A Spirit Airlines tőzsdei értéke drasztikusan zuhant, év elején még 16 dollár körül mozgó részvények a csőd közeledtével gyorsan vesztettek értékükből, és novemberre gyakorlatilag nullára csökkentek. Formálisan is csődvédelmet kért a vezetőség, részvényeit pedig a New York-i tőzsdéről várhatóan hamarosan kivezetik.
Ez nemcsak a befektetők számára jelentett jelentős veszteséget, hanem egy fontos figyelmeztetés arra vonatkozóan, hogy a legalacsonyabb költségvetésű modellek esetében is elengedhetetlen a pénzügyi stabilitás nem fenntartható már a filléres légi közlekedés egy kisebb szereplőnek.
A Spirit Airlines bukása egy korszak végét is jelzi a fapados légitársaságok történetében, felveti a kérdést, hogy a fapadosok stratégiája fenntartható-e a mai gazdasági környezetben. Ideig-óráig – ezalatt több, mint 20 évet értsünk – sikeresen működött a modell, de az emelkedő költségek és az utasok magasabb elvárásai számos szereplőt arra kényszerítenek, hogy átgondolják korábbi alapelveiket.
Az egész iparágban magasabb viteldíjakat eredményezhet a Spirit elhalványulása, amíg korábban arra ösztönözték a nagyobb belföldi légitársaságokat (American, United, Delta Airlines), hogy kínáljanak olcsó „basic economy” üléseket, ez némileg megszűnni látszik. A társaság megvásárlására és beolvasztására irányuló új megállapodás ezúttal talán nem pattan vissza a hatóságról, mivel a csődbejelentés felveti a felszámolás lehetőségét. Elképzelhető, hogy a megválasztott elnök, Donald Trump trösztellenes törvényeket végrehajtó igazságügyi minisztériuma nem lesz annyira ellene a fúzióknak, mint a Biden-adminisztráció.
A Spirit úttörőként jelent meg az amerikai -és globális- piacon abban, hogy rendkívül alacsony alapárakat kínált, de gyakorlatilag minden más opcióért, felárat számított fel – köszönjük hát neki, igyekeznek mások is átvenni a módszertant. A példa azt is megmutatja, hogy a piaci realitásokhoz való alkalmazkodás hiánya milyen gyorsan tönkrezúzhat egy valaha ígéretesnek tűnő vállalkozást – felkészül az ITA Airways.
forrás: https://hold.hu/holdblog/