Fontos határidő közeleg a társasági adót devizában megfizetni kívánó adóalanyok számára

Ahogy az a nyár végén / ősz elején kihirdetésre került az augusztus 9-én, ill. szeptember 26-án megjelent Magyar Közlönyökben, az adózóknak lehetőségük nyílt arra, hogy társasági adófizetési kötelezettségüket, helyi iparűzési adóelőlegüket és magát a helyi iparűzési adót is amerikai dollárban (USD) vagy euróban (EUR) fizessék meg. De mely adózói csoport számára áll nyitva ez a lehetőség? Előnyös lehet-e ez egy, a könyveit forintban vezető vállalkozás számára? Van bármilyen ehhez kapcsolódó előzetes feltétel? A Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szakemberei ezeket a kérdéseket járják körül.

Fontos határidő közeleg a társasági adót devizában megfizetni kívánó adóalanyok számára

Mind a társasági adó, mind pedig a helyi iparűzési adó esetében közös szabály, hogy az adó devizanemének USD-re vagy EUR-ra történő megváltoztatása független az érintett adóalany könyvvezetésének devizanemétől. Éppen ezért nem csak a könyveiket ezen két devizában vezető vállalkozások számára lehet ez egy kedvező lehetőség, hanem azon cégek számára is, akik például bevételük nagy részét USD-ben vagy EUR-ban realizálják, vagy nagy összegű tranzakciókat folytatnak ezekben a pénznemekben.

Az USD-ben vagy EUR-ban történő társasági-, illetve helyi iparűzési adófizetés lehetősége tehát minden magyar társasági adó-, ill. helyi iparűzési adó megfizetésére kötelezett adózó számára nyitott, kivéve, ha a befizetést az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárás hatálya alá vonták és azt a végrehajtásban kezelt elkülönített számlára kell befizetni.

„A döntés mindkét adónem kapcsán az érintett vállalkozásé: lehetőség van arra, hogy mindkettő adónemet devizában fizessék meg, lehetséges csak az egyiket így rendezni, illetve természetesen az is opció, hogy egy adózó egyik adónem kapcsán sem él a devizában történő megfizetés lehetőségével „– emeli ki Vizer József, a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég adóüzletágának vezetője.

A szabályozás ugyanakkor némiképp eltér a két adónem kapcsán, így az alábbiakban külön-külön mutatjuk be a legfontosabb tudnivalókat.

Társasági adó

A társasági adó esetében az USD-ben, vagy EUR-ban történő adófizetésnek előzetes feltétele, hogy az adózó a saját adóéve legelső napját megelőző hónap legelső napjáig (vagyis naptári éves adózók esetében az adóévet megelőző év december 1-jéig) bejelentést tegyen a „T201-es” nyomtatványon ezirányú választásáról a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részére.

A bejelentés megtétele legelső alkalommal a 2022. szeptember 30-át követően kezdődő adóév tekintetében lehetséges (naptári éves adózók esetében tehát a 2023-as adóév kapcsán, 2022. december 1-jéig áll nyitva ez a választási lehetőség). A határidő jogvesztő: elmulasztása esetén igazolási kérelem benyújtásának nincs helye. Arra azonban érdekes módon lehetőség van, hogy az adózó az adóéve utolsó napjáig (vagyis naptári évesek esetében: december 31-ig) a devizában történő társasági adófizetésre vonatkozó döntését megváltoztassa (de a határidő ezen változtatási lehetőség esetében is jogvesztő).

A bejelentéssel érintett adóév tekintetében megállapított és bevallott társasági adóelőleget és társasági adófizetési kötelezettséget a bejelentésnek megfelelő devizában kell megfizetni, eltérő devizanemben vezetett számláról érkező átutalás esetén az átváltás költsége az érintett céget terheli.

Tehát (naptári éves adózók esetében) elsőként a 2023. évi társasági adóelőlegek teljesíthetők USD-ben vagy EUR-ban, de a 2023. május 31-ig befizetendő, még a 2022-es adóévre vonatkozó társasági adófizetési kötelezettséget – az esetleges bejelentéstől függetlenül – mindenképpen forintban kell teljesíteni.

Ugyancsak fontos, hogy bár az ezirányú döntést követően az adó összegét USD-ben vagy EUR-ban kell megfizetni egy, az érintett devizában vezetett számlára, de maga az adó továbbra is forintban kerül meghatározásra. Így kitüntetett szerepe van annak az árfolyamnak, amely alapján a forintban meghatározott adó összege átváltásra kerül USD-re vagy EUR-ra.

A kapcsolódó Kormányrendelet – 298/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelet – szerint az átutalt USD vagy EUR összeg az utalással érintett bankszámla megterhelésének napja szerinti, a Magyar Nemzeti Bank által e napra közzétett árfolyammal (ennek hiányában – bankszünnap esetén – a legutolsó közétett árfolyammal) számított forintösszegben kerül jóváírásra az érintett vállalkozás adószámláján.

Ugyanakkor az adó megfizetésének időpontja nem feltétlenül az árfolyam meghatározása során figyelembe vett nap, hanem az a nap, amikor a befizetést jóváírják a Magyar Államkincstár által e célból vezetett, deviza adófizetésre nyitott számláján.

Helyi iparűzési adó

A társasági adóval ellentétben a vonatkozó Kormányrendelet – 366/2022. (IX. 26.) Korm. rendelet – a helyi iparűzési adó devizában történő megfizetését nem köti előzetes bejelentési kötelezettséghez. Ugyanakkor az a Kormányrendeletben kimondásra került, hogy az adózók leghamarabb a 2023. január 1-jétől esedékessé váló helyi iparűzési adóelőlegüket és helyi iparűzési adójukat fizethetik meg USD-ben vagy EUR-ban. A helyi iparűzési adó esetében – erre vonatkozó választás esetén – tehát már a márciusi előleg is teljesíthető USD-ben vagy EUR-ban.

A helyi iparűzési adót – a különleges gazdasági övezetbe tartozó adózók kivételével – nem egy NAV-hoz kapcsolható, központi bankszámlára, hanem egy, a Magyar Államkincstár által a helyi iparűzési adót bevezetett illetékes önkormányzat részére e célból USD-ben vagy EUR-ban történő adófizetésre nyitott számlára kell megfizetni.

Éppen ezért, ezen adónem esetében az árfolyam nem az utalással érintett bankszámla megterhelésének napja szerinti, hanem a Magyar Nemzeti Bankhoz, mint a Magyar Államkincstár számlavezető bankjához történő beérkezéskori értéken kerül megállapításra.

A fentiek szerint tehát az USD-ben, vagy EUR-ban megfizetni kívánt helyi iparűzési adót nem az érintett helyi önkormányzat „forintos” helyi iparűzési adó bankszámlájára kell átutalni. Így amennyiben valamelyik helyi önkormányzat még nem hozta volna nyilvánosságra ezen „devizás” helyi iparűzési adó bankszámlaszámát, mindenképpen szükséges náluk érdeklődni.

Az azonban ismételten közös pont a két adónem tekintetében, hogy egy alapvetően forintban megállapított adó USD-ben vagy EUR-ban történő teljesítése még azon vállalkozások számára is (az adózás előtti eredményre is hatással bíró) árfolyamkülönbözetet okoz, amelyek ugyanezen devizában vezetik könyveiket. A választás előtt mindenképpen érdemes kalkulációt végezni az USD-ben, vagy EUR-ban történő adófizetés eredményre gyakorolt hatásairól, mivel ezzel akár jelentős megtakarítások is realizálhatók főleg azon vállalkozások számára, amelyek bevételüket alapvetően USD-ben, vagy EUR-ban szerzik és eddig jellemzően devizaváltásra kényszerültek az adók átutalása előtt.


Megszüntet négyezer álláshelyet az államapparátusban az ukrán kormány

Az ukrán kormány a hatákonyság növelése érdekében optimalizálja az államapparátust, ennek keretében első lépésben megszüntet több mint négyezer betöltetlen álláshelyet, valamint csökkenti a miniszterhelyettesek és a központi végrehajtó szervek vezetőhelyetteseinek számát - jelentette be Szerhij Koreckij miniszterelnök a Telegramon kedden.
2026. 10. 07. 06:30
Megosztás:

Gyorsértékelés a vagyonadóról: a magasabb kulcs indokolt, a publikált tervezet jelentősen csökkenti az érintetti kört

Publikálta a kormány a vagyonadó tervezetét, melyben az egymilliárd forintos küszöb felett tervezett 1 százalékos vagyonadó a legnagyobb vagyonoknál magasabb kulccsal egészülne ki. A progresszivitás nem sérti, hanem erősítheti a társadalmi igazságosságot, és egybevág a Blochamps Capital tanácsadó cég korábbi javaslatával is.
2026. 10. 07. 06:00
Megosztás:

A leszárazabb volt a január-szeptember közötti időszak 1901 óta

A hetedik legszázazabb volt a szeptember 1901 óta, és a leszárazabb volt a január-szeptember közötti időszak: az ország nagy részén a szokásosnál 200-300 milliméterrel kevesebb csapadék esett idén - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán kedden.
2026. 10. 07. 05:30
Megosztás:

Tízéves ritkaság a lakáspiacon: mindenhol lassult a drágulás szeptemberben

Szeptemberben megállt a lakásárak emelkedése az ingatlan.com lakásárindexe szerint: országosan az augusztusi 0,4 százalékos havi drágulást stagnálás (0,0%) követte. Budapesten az előző havi 0,7 százalékos csökkenés után további 0,2 százalékkal mérséklődtek az árak. A fővárosi éves áremelkedés országosan 8,2, a fővárosban 3,3 százalékra lassult, ami satufékezésnek felel meg a lakáspiacon.
2026. 10. 07. 05:00
Megosztás:

Benyújtotta a kormány a vagyonosodási vizsgálat szigorítását célzó törvényjavaslatot

Benyújtotta a kormány kedden Országgyűlésnek a közvagyon védelmét és a közbizalom helyreállítását szolgáló egyes intézkedésekről szóló törvényjavaslatot, amely szigorítaná az országgyűlési képviselők, a politikai vezetők, a közigazgatási államtitkárok vagyongyarapodásának vizsgálatát.
2026. 10. 07. 04:30
Megosztás:

Pozitív meglepetést hozó ipari adat, gyengélkedő kiskereskedelem

Ma reggel tette közzé a KSH az augusztusi ipari termelési és kiskereskedelmi forgalmi adatokat. Az ipar kibocsátása 8,7 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz viszonyítva, jelentősen meghaladva a vártat. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezett a kiigazítatlannal. A kiskereskedelmi forgalom éves növekedése 2,4 százalékra lassult a júliusi 4,9 százalékról. Havi szinten pedig 0,7 százalékos csökkenés mutatkozott.
2026. 10. 07. 04:00
Megosztás:

Emlőrák elleni gyógyszert jegyeztek be Oroszországban

Elefuza néven az agresszív emlő- és petefészekrák kezelésére kifejlesztett gyógyszert jegyzett be az orosz egészségügyi minisztérium - közölte kedden a RIA Novosztyi orosz hírügynökség a Petrovax Pharm gyógyszergyártó vállalatra hivatkozva.
2026. 10. 07. 03:30
Megosztás:

Vagyonadó: kiderült, mennyit kell fizetni

A társadalmi egyeztetésre bocsátott vagyonadó-tervezet alapján az érintetteknek már 2026 végére részletes vagyonleltárt kell készíteniük, amelynek összeállítása összetettebb vagyon esetén akár hónapokat is igénybe vehet – hívja fel a figyelmet a Niveus. Egy későbbi NAV-ellenőrzésnél ráadásul azt is alá kell tudniuk támasztani, hogyan határozták meg az egyes vagyonelemek értékét. Különösen az ingatlanok, a nem tőzsdei cégrészesedések, a külföldi vagyon és a műkincsek értékelése okozhat vitát.
2026. 10. 07. 03:00
Megosztás:

Extrém cigi drágulás jön! Aki dohányzik, szomorú lesz

Újabb áremelkedésre készülhetnek a magyar dohányosok: 2026. november 1-jétől magasabb jövedéki adó terheli a cigarettát és több más dohányterméket. A kormány becslése szerint a hagyományos cigaretta fogyasztói ára körülbelül 5 százalékkal emelkedhet. Cikkünkben táblázatosan mutatjuk, melyik cigi mennyibe fog kerülni.
2026. 10. 07. 01:30
Megosztás:

Nagy nyugdíjemelést jelentett be a Tisza-kormány: mutatjuk, kinek mennyivel nőhet a pénze!

120 ezer forintos nyugdíjminimum, havi több ezer forintos extra emelés és magasabb szociális ellátások: jelentős változásokat jelentett be Kármán András pénzügyminiszter. A 2027 januárjára tervezett intézkedéscsomag elsősorban a legalacsonyabb nyugdíjból élőket segítené. Az érintettek számára azonban kulcsfontosságú, milyen összegből számítják a kiegészítést.
2026. 10. 07. 01:00
Megosztás:

Lemondott a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke

Lemondott a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter október 4-ével távozott posztjáról.
2026. 10. 07. 00:05
Megosztás:

Közel kétszer annyi hitelt vehet fel, aki átalányadózásból visszatér a katába

A kata tervezett átalakítása számos vállalkozó előtt nyithatja meg a visszatérés lehetőségét. A kata tervezett átalakítása után visszatérő átalányadózók akár közel kétszer annyi hitelt is felvehetnek, mint most. A Bankmonitor számításai szerint ehhez nem kell több bevétel, elég, ha a bank már katásként számolja a jövedelmüket. 18 millió forintos éves vállalkozói bevételnél közel kétszer akkora, 34,6 millió forint helyett akár 64,3 millió forintnyi lakáshitelt is kaphat egy átalányadózóból katába átálló egyéni vállalkozó.
2026. 10. 06. 23:30
Megosztás:

Debreceni önkormányzat: nem kapott egyedi adókedvezményt a CATL

Nem adott egyedi adókedvezményt a CATL-nek a debreceni önkormányzat - írta a helyhatóság kedden, arra reagálva, hogy Tárkányi Zsolt, a Közlekedési és Beruházási Minisztérium parlamenti államtitkára, debreceni tiszás országgyűlési képviselő nyilvánosságra hozta a kormány és a kínai akkumulátorgyár között 2022 augusztusában megkötött beruházási szándéknyilatkozatot.
2026. 10. 06. 23:00
Megosztás:

Éjfélkor lejár az elnökválasztás határideje Koszovóban

Kedd késő estig sem született megállapodás a koszovói köztársasági elnök megválasztásáról: az ellenzéki Koszovói Demokrata Párt (PDK) Albin Kurti miniszterelnök második, esti ajánlatát is elutasította.
2026. 10. 06. 22:30
Megosztás:

Vitézy Dávid: aláírták az M6-os autópálya üzemeltetési szerződését

Aláírták az M6-os autópálya üzemeltetési szerződését, a megbízást 44 milliárd forintért az autópályát korábban megépítő, és két évtizede működtető koncesszor kapta meg további 11 évre - közölte Vitézy Dávid közlekedési és beruházási miniszter kedden Facebook oldalán közzétett bejegyzésében. "A Fidesz-frakció szerint ezzel a lépéssel végképp lelepleződött Vitézy Dávid hosszas hazudozása".
2026. 10. 06. 22:00
Megosztás:

Változás a magyar boltokban, vége a zöld trükközésnek - új fogyasztóvédelmi előírások léptek életbe

Szeptember 27-től új fogyasztóvédelmi előírások léptek életbe Magyarországon az Európai Unió EmpCo irányelve nyomán. A szabályozás 12 új tétellel bővíti az automatikusan jogsértőnek tekintett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistáját, és konkrétabb kommunikációs sztenderdeket vár el a zöld állítások kapcsán. Az érintett vállalatok nem számíthatnak türelmi időre, ezért mielőbb át kell tekinteniük fenntarthatósági állításaikat és azok bizonyítékait – derült ki az EY hatósági szakértők részvételével szervezett online szakmai rendezvényén.
2026. 10. 06. 21:30
Megosztás:

Több mint kétszer annyi ideig tart eladni egy házat, mint egy lakást a déli régiók ingatlanpiacán

Dél-Alföldön és Dél-Dunántúlon egy családi ház eladása több mint kétszer annyi ideig tart, mint egy lakásé. A házaknál nagyobb az alku, és az áruk is lassabban emelkedik. A két régióban egyre jobban elválik egymástól a lakás- és a házpiac.
2026. 10. 06. 21:00
Megosztás:

Defibrillátorokat helyeznek el a MagNet Bank fiókjaiban

A MagNet Bank az év végéig mind a 28 fiókjában éjjel-nappal elérhető félautomata külső defibrillátorokat helyez el, emellett újraélesztési és defibrillátor-használati oktatásokat szervez a munkatársainak és a helyi közösségek számára - közölte a bank kedden az MTI-vel.
2026. 10. 06. 20:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.
2026. 10. 06. 20:00
Megosztás:

Megnyílt a vagyonadóról szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése

Megnyílt a vagyonadóról szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése, amely szerint az egymilliárd forintot meghaladó vagyonnal rendelkezőknek az egymilliárd forint feletti vagyonrész egy százalékát, a 100 milliárd forint feletti vagyonrész 1,5 százalékát kell megfizetniük - olvasható a kormany.hu oldalon megjelent közleményben.
2026. 10. 06. 19:30
Megosztás: