Fontosabbak a határidők és a megbízhatóság mint az ár egy friss építőipari kutatás szerint

Kétszer is meggondolják az építőiparban az ügyfelek, hogy kivel és mit építtetnek. Az árak emelkedése és a szűkös kivitelezői, illetve áruellátási környezet miatt a körültekintés és a több körös versenyeztetés indokolt – állapítja meg a Swedsteel megbízásából készült építőipari kutatás. Az elszabaduló árkörnyezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony – felértékelődik a bizalom, a megfelelő referenciák megléte, a határidők betartása, de természetesen az ár és a garancia is fontos szempont marad. A felmérés egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szól, de az építőipar egészére vonatkozó beszédes és tanulságos megállapításokkal szolgál.

Fontosabbak a határidők és a megbízhatóság mint az ár egy friss építőipari kutatás szerint

Meredeken emelkedő, napról napra változó árak, hosszú várakozás, kiszolgáltatott megrendelők – mostanában gyakran halljuk ezeket a panaszokat az építkezések esetében. A turbulencia az építőiparban és az ingatlanpiacon is érezhető. Az építőipar jelenleg sok nehézséggel küzd, a kép azonban korántsem fekete-fehér. Az árnyalatok felderítésére végeztetett kutatást a Swedsteel-Metecno Kft. az ügyfelei – generálkivitelezők, ipari létesítmények építő-kivitelezői, szerkezetgyártók – körében.

A Swedsteel-Metecno Kft. acélipari termékek, csarnokrendszerek gyártója és forgalmazója, az elmúlt évek logisztikai, gyártói, kereskedelmi fejlesztéseinek boomjából kivette a részét. A modern gyártástechnológiával dolgozó cég szakemberei több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, a vállalatnak jelentős szerepe van a könnyűszerkezetes csarnoktechnológia hazai képviseletében. A vállalat fő profiljához tartoznak a komplett csarnokok, hidegen hengerelt váztartók, tető- és falburkolatok. A Swedsteel társcége a szendvicspaneleket gyártó Metecno csoport. A Swedsteel-Metecno Kft. tavalyi árbevétele elérte a 2,9 milliárd forintot.

A Swedsteel úgy látja, hogy az ipari létesítményeknél rendkívüli felelősségük van a kivitelezőknek és a beszerzői döntéshozóknak, a cég pedig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereit minél jobban kiszolgálja. Ehhez igyekszik még jobban megismerni a partneri igényeket, ezek alakulását a változó gazdasági környezetünkben. A nyár közepén végzett felmérésben a Micra Market Research az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezte az iparági várakozásokról, tenderekről, árakról, döntési szempontokról, és nem utolsósorb an a médiahasználatról. A felmérés komplex képet ad arról, melyek a legfontosabb döntési kritériumok a jelenlegi hektikus gazdasági, iparági környezetben.

A kutatás azt is igazolja, hogy a megrendelők nincsenek teljesen kiszolgáltatva a kivitelezőknek és beszállítóiknak – van minőségi verseny, főleg a B2B szektorban. A tapasztalatok szerint tehát nem szabad abból kiindulni, hogy a lakossági megrendeléseknél az ember már annak is örül, ha valaki hajlandó neki ajánlatot és időpontot adni.

Sokan állnak a rajtvonalnál

A tenderekkel kapcsolatban a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a piacon nagy versengés folyik, a beszállítóknak komoly megmérettetésre kell készülniük a kiválasztás során. A csarnoképítési ágazatban első körben átlagosan három beszállítót hívnak meg ajánlattételre, de a négy-öt versenyző sem ritka. Akár három körön át is folyik az alku, de minden tizedik kivitelező négy vagy több körben is bekérhet ajánlatokat.

Az első körbe a keresett termékek elérhetőségével, a korábbi jó tapasztalatokkal és jó minőségű személyes kapcsolattal lehet bekerülni – előbbit a megbízók 81, utóbbit 61 százaléka veszi figyelembe. Minden második kivitelező azt is nézi, hogy elérhető-e a beszállítónál tervezési szakértelem vagy egyéb, a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatás. A kivitelezők 61 százaléka az első körös ajánlatok után újabb beszállítókat is bevon a tenderbe.

Eldördül a startpisztoly – a határidő fontosabb lehet az árnál

A jelenlegi gazdasági helyzetben a beszállítói bizonytalanságok és az emelkedő alapanyagárak mellett a partner kiválasztásakor az ár-érték-arány az egyik döntő szempont. Ugyanakkor az összes megkérdezett véleményét összesítve 68 százalékkal a határidők betartása áll az első helyen, ezt követi 63 százalékkal a szállítási pontosság, majd 60 százalékkal a relatív árelőny.

A kiválasztáskor a korábbi tapasztalatok is sokat nyomhatnak a latban; itt a megbízók 70 százaléka az alapján értékel, hogy az eddigi munkák során a kivitelezők mennyire tartották be a határidőket. A válaszadók fele a szakmai kapcsolat minőségére, 47 százaléka a rugalmasságra keres ilyenkor garanciákat.

A tapasztalatok szerint egy beszállítói ajánlat akkor lehet sikeres, ha támogatja a kivitelezői munka ütemezését, és a kínált ár összhangban van a kínált minőséggel és szolgáltatással. A megkérdezettek 64 százaléka szerint minden esetben előnyt jelenthet, ha a beszállító szakmai, tervezői észrevételekkel, támogatással egészíti ki a szolgáltatását. 27 százalék ezt inkább a nagyobb műszaki tartalmú projekteknél látja előnyösnek. Ha két ajánlat árban, minőségben és műszaki tartalomban megegyezik, akkor a megkérdezettek 43 százaléka a korábbi tapasztalat alapján döntene a nyertesről, 28 százaléka a száll&iac ute;tási határidő, 19 százalék pedig a fizetési kondíciók alapján rendezné a jelentkezőket.

Elég, ha egy valaki jó

Döntéshozatalkor ugyanakkor nem csak a számokat nézik – az emberi kapcsolat ilyenkor nem elhanyagolható tényező, fontos, hogy “működjön a kémia”, a felek megtalálják a közös hangot. A megrendelők emiatt is egyre jobban elmozdulnak a komplex kivitelezők irányába, nem akarják magukra venni több brigád összehangolásának felelősségét. A komoly gyártók – mint a Swedsteel – egyik előnye tehát éppen a komplexitás a termékkínálatban. A beszállítók körében a fontos termékcsoportokban a hazai megbízható nagy gyártók állnak az első helyen – itt látszik, hogy a kivitelezők nem kockáztatnak. Saját célcsoportjában a Swedsteel megíté lése kitűnő, 68 százalék fejezte ki elégedettségét. (A kutatásban felmért NPS* mutató: 68 pont). Ezt 63 százalék a magas minőségű termékekkel magyarázta, és 54 százalék említette meg a korábbi pozitív tapasztalatokat. A megrendelők szeretik a mérnöki és termékkomplexitást, és igénylik az erős emberi kapcsolatokat és közös csapatmunkát is.

Reklámok helyett szakmai tartalmak

A hiánypótló építőipari kutatás a beszerzési és piaci információkon túl a kommunikációs eszközökre, médiumokra is kiterjedt. A megkérdezettek számára a szakmai információk beszerzésében a gyártói források bizonyultak a leghitelesebbnek, leginformatívabbnak. A kivitelezők 62 százaléka szerzi be a munkájához szükséges információkat a beszállítók kapcsolattartóitól, weboldaláról, műszaki tartalmaiból, híreiből – és időt szán a minőségi YouTube videókra, szakmai, ágazati médiumok, közülük is egy-két kiemelt forrás szakcikkeire, esettanulmányaira. A sorozatos nehézségeket hozó piaci helyzetben a megrendelők egyre inkább a gyártó cégek, márkák felé irányuló bizalomra alapoznak – a közvetlen gyártói kapcsolat felértékelődik.

Magáncélból az internetes híroldalak jelentik a legfontosabb tájékozódási formát, így van ez a válaszadók 88 százalékánál. Ezt követik a közösségi oldalak (45 százalék) és a YouTube (45 százalék). Televízióból mindössze minden harmadik iparági szakember tájékozódik, de korántsem céltudatosan választva a tartalmat.

Közösen a fejlődésért

A kutatás alapján egyértelmű, hogy a kiszámíthatatlan árak mellett, illetve a szűkös kivitelezői, áruellátási környezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony és a bizalom. A piacon nagy a versengés, a megfelelő partner kiválasztását általában többkörös tenderek, alaposabb előválogatás előzi meg. A cégek igyekeznek megtalálni azt a megbízható kivitelezőt, beszállítót, akivel aztán az egyeztetés is könnyebb, rugalmasabb lesz.

A megrendelők megtartása érdekében szükség van a kivitelezők és a beszállítóik összefogására, együttműködésére. A Swedsteel szerint a mostani helyzetben hatalmas érték a gyártó-kivitelező-tervező közötti összhang. A megrendelők sokkal óvatosabbak, alaposabbak – jobban megfontolják, kivel és mit építettnek, és ezeket az elvárásokat a kivitelezők is érvényesítik a beszállítók felé.

 *NPS (Net Promoter Score) mutató az ügyfél elégedettség mérőkódja, amely -100 és +100 érték közötti lehet. A mutató érték 50 felett nagyon pozitív eredményt képvisel.

Békés vármegyei klímacég a Financial Times európai növekedési ranglistáján

A szarvasi központú Cool4U Kft. idén is felkerült a Financial Times és a Statista közös rangsorára, amely évről évre a legnagyobb árbevétel-növekedést elérő európai vállalatokat sorolja fel. Idén a 2014 és 2024 közötti időszakot vizsgálták, mely szerint a klímatechnikai nagykereskedő éves átlagban közel 30 százalékos bővülést produkált, ezzel a 300 cégből álló lista 155. helyére került – rajtuk kívül Magyarországról csak egyetlen építőipari vállalat került fel a rangos klasszifikációba.
2025. 11. 20. 17:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: A fiatalok a megfizethetőbb budapesti kerületek felé fordulnak

A Duna House legfrissebb adatai szerint a budapesti lakáspiacon átrendeződés figyelhető meg a kerületi preferenciákban. Bár a XIII. kerület továbbra is toronymagasan vezeti a népszerűségi listát, Zugló és Újbuda pedig holtversenyben követik, új fejlemény, hogy a középkategóriás, jobb ár-érték arányú kerületek előretörnek, miközben a klasszikusan drágább budai lokációkban mérséklődött az érdeklődés. A folyamatot az Otthon Start Program (OSP) és az Airbnb-korlátozások együttes hatása erősíti.
2025. 11. 20. 16:30
Megosztás:

A WLFI 22 millió dollárt fagyasztott be: központosított beavatkozás rázta meg a kriptoközösséget

A World Liberty Financial (WLFI) nevű, Donald Trumphoz köthető kriptovaluta projekt még el sem indult hivatalosan, de máris botrányba keveredett. A vállalat 22 millió dollárnyi felhasználói tokent fagyasztott be és helyezett át „vészhelyzeti biztonsági beavatkozás” címén, hivatkozva adathalász-támadásokra és kiszivárgott privát kulcsokra.
2025. 11. 20. 16:00
Megosztás:

Az OTP Bank felmérése szerint látványosan növekszik a fiatalok pénzügyi tudatossága

A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatal korosztály körében figyelhető meg - állapította meg az OTP a pénzintézet öngondoskodási index kutatása alapján, amelyről csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t.
2025. 11. 20. 15:30
Megosztás:

A Samsung és az Allianz együtt figyel a felhasználók egészségére

Együtt is elérhetővé válik az élvonalbeli technológia és a magas minőségű egészségbiztosítási szolgáltatás a Samsung és az Allianz együttműködésével. A 2025. november 3. és december 31. között zajló promócióban a legújabb Samsung Galaxy S25 szériás, valamint a Galaxy Z Fold7 és Z Flip7 készülékek vásárlói, számukra díjmentes Allianz Okoslelet egészségbiztosítási csomagot igényelhetnek,[i] ezzel aktívan hozzájárulhatnak a jóllétük hosszú távú fenntartásához.
2025. 11. 20. 15:00
Megosztás:

Stratégiák és előrejelzések a magyar forex piacon 2026-ban

Magyarország 2026-ban egy új gazdasági szakasz küszöbén áll, ahol a fejlett szolgáltatások és a digitális gazdaság egyre nagyobb súlyt kapnak, miközben az átlagos GDP-növekedés 3,0-3,5% között várható.
2025. 11. 20. 14:30
Megosztás:

6 kriptovaluta, amit érdemes figyelned 2025 novemberében – fókuszban a stabil ökoszisztéma-növekedés

A kriptopiac 2025 novemberében továbbra is a volatilitás árnyékában működik – a Bitcoin nem tud tartósan hat számjegy fölé kapaszkodni, miközben a legtöbb altcoin jóval korábbi csúcsai alatt kereskedik. Ebben a bizonytalan környezetben a befektetők egyre inkább olyan projekteket keresnek, amelyek mögött valós használat, átgondolt tokenmodell és aktív fejlesztői közösség áll.
2025. 11. 20. 14:00
Megosztás:

Ezek Magyarország legjobban pörgő piacai – Mutatjuk, hol adták el a legtöbb lakást

A fővárost és a vármegyeszékhelyeket tekintve 2024-ben két budapesti kerületben cserélt gazdát a legtöbb lakás, a dobogó harmadik helyére pedig Debrecen került – derül ki a KSH adataiból. Újépítésű társasházi lakást szinte csak a fővárosban vásároltak, vidéken alig emelkedett 100 fölé az eladások száma egy-egy nagyvárosban, a használt lakótelepi lakások piaca viszont Pécsett és Miskolcon is pörgött tavaly.
2025. 11. 20. 13:30
Megosztás:

Egymilliárd forint állami támogatásból fejleszti a Szegedi Tudományegyetem az egészségügyi szűrővizsgálatok eszközhátterét

Szentesen egymilliárd forint kormányzati támogatás segítségével fejleszti tovább a Szegedi Tudományegyetem a város és a Szentesi Járás lakosságának egészségmegőrzését szolgáló prevenció eszközparkját és a betegek legmagasabb szintű ellátását, kényelmét és jóérzését szolgáló infrastruktúrát.
2025. 11. 20. 13:00
Megosztás:

Töretlen érdeklődés: Újabb 100 milliárd forintnyi forrás érkezik a Demján Sándor Program EXIM-es termékeire

Az EXIM Magyarország a vállalkozások rendkívül élénk keresletére reagálva további 100 milliárd forinttal összesen 700 milliárd forintra növeli a Demján Sándor Programban korábban meghirdetett termékeinek teljes keretösszegét november 20-tól. Így továbbra is él a jelentkezési lehetőség a Program részeként indított számos kedvezményes EXIM-konstrukcióra a magyar cégek számára, amelyekkel befektetési, beruházási, zöld beruházási és lízing céljaikat valósíthatják meg.
2025. 11. 20. 12:00
Megosztás:

Felmérés: A Tokaji a magyarok legkedveltebb borvidéke

A hazai borvidékek közül a Tokaji a legnépszerűbb a magyarok körében –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A dobogó második fokára az Egri borvidék került, míg harmadik helyen a Villányi zárt. A rangsor negyedik helyén a Balaton-felvidéki és a Badacsonyi borvidék osztozik, az ötödik pedig a Szekszárdi lett.
2025. 11. 20. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának hongkongi részvényei csütörtökön több mint 8%-ot estek, miután mintegy 77,5 millió részvényre lejárt a hat hónapos eladási tilalom a vállalat májusi IPO-ját követően.
2025. 11. 20. 10:30
Megosztás:

Ne edd meg! Vidd vissza a boltba a Milka Caramel táblás csokit, mert gond van vele

A Mondelez Hungária Kft. az általuk forgalmazott Milka Caramel 100g táblás csokoládé termék fogyasztói visszahívását kezdeményezte a termékben előforduló idegen anyag (műanyag darabok) lehetséges előfordulása miatt.
2025. 11. 20. 10:05
Megosztás:

Emelkedtek az amerikai hozamok

Bár a magas szolgáltatásinfláció mögött álló gyors bérnövekedés az euróövezetben alig lassult a harmadik negyedévben – mindössze egy tized százalékponttal, 3,5%-ra csökkent –, az euróövezetben alig változtak a kötvényhozamok.
2025. 11. 20. 10:00
Megosztás:

Emelkedéssel zártak a Wall Street vezető indexei

Emelkedéssel zártak szerdán a főbb amerikai indexek, miután a technológiai szektor körüli eladási hullám négy napig tartotta nyomás alatt az tőzsdéket.
2025. 11. 20. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Az európai részvénypiacokon szerdán napközben a stabilizáció első jelei látszottak, de zárás előtt ismét elromlott a hangulat és a vezető indexek végül a negatív tartományban zártak.
2025. 11. 20. 09:00
Megosztás:

Az XRP új korszaka: Bitwise ETF-je új szintre emeli a Ripple-t

A kriptopiac újabb mérföldkőhöz érkezett: a Bitwise Asset Management bejelentette legújabb spot ETF-jét, amely az XRP-re épül, és immár a New York-i Értéktőzsdén (NYSE) is elérhető. A lépés nemcsak a Ripple hálózatának jelentőségét hangsúlyozza, hanem az alternatív kriptoeszközök (altcoinok) előtt is új lehetőségeket nyit meg az intézményi befektetők számára.
2025. 11. 20. 08:30
Megosztás:

Kissé gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 20. 08:00
Megosztás:

Nívós nemzetközi díjat kapott a Magyar Fejlesztési Bank

Rangos nemzetközi díjat kapott a Magyar Fejlesztési Bank, miután az International Banker Awards 2025 keretében az év legjobb kelet-európai fejlesztési bankjává választották. Az elismerés tükrözi az MFB elmúlt időszakban tanúsított, hiánypótló gazdaságfejlesztési tevékenységét.
2025. 11. 20. 07:00
Megosztás:

Csehország támogatja Albánia felvételét az EU-ba

Csehország támogatja Albánia törekvését, hogy 2030-ig tagja lehessen az Európai Uniónak - jelentette ki Petr Pavel cseh köztársasági elnök szerdán Prágában, miután a Hradzsinban tárgyalásokat folytatott albán kollégájával, Bajram Begajjal, aki hivatalos látogatásra érkezett Prágába.
2025. 11. 20. 06:30
Megosztás: