Hogyan zajlik a pályázatírás?
Bár a pályáztatási folyamat a szerződéstől függően kissé eltérhet, általában előre meghatározott szakaszokból áll. Amikor a pályázatot kiírják, az ajánlattevőknek jelezniük kell az érdeklődésüket a pályázati dokumentumokhoz való hozzáférés iránt.
Ezután következik a pályázatírás és az ajánlat benyújtása – ebben a szakaszban egy pályázati dokumentumot kell kitölteni, amelyben a beszállító részletesen kifejti, hogyan fogja teljesíteni a szerződést. A beadást követően a vevő értékeli az ajánlatot és kiválasztja a nyertes ajánlatot. Végül a pályázókat tájékoztatják az eredményről.
A pályázati dokumentumok jellemzően tartalmaznak egy táblázatot, amely részletezi a pontok odaítélésének módját. Például teljes pontszámot kapnak azok az ajánlati válaszok, amelyek részletesen lefedik az összes követelményt. Ezekre alacsonyabb pontszám jár, ha a kérdések egyes elemeire nem válaszoltak kellő részletességgel. Aaz összesített pontszámot százalékos súlyozás alapján osztják el.
Az árképzési elem esetében jellemzően a „gazdaságilag legelőnyösebb ajánlatot” részesítik előnyben, így a legalacsonyabb ár kapja a legmagasabb pontszámot, a többi ajánlattevő esetében pedig a pontszám a növekvő árral ellentétesen csökken. A pontszámokat ezután összesítik, hogy megnevezhessék a nyertes pályázatot.
A pályázatok értékelése így történik az átláthatóság és a méltányosság biztosítása érdekében. Valamennyi beszállítót pontozási mátrixon kell megjelölni annak igazolására, hogy a legjobb ár-érték arányt, termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínáló vállalatot hivatalos ajánlat útján nevezték ki beszállítónak. Ez különösen fontos a közpénzek elköltésekor, így nem csak az ajánlati ár alapján kell értékelni.
Mitől lesz minőségi az ajánlattétel?
Vállalkozásként le kell nyűgöznie az ajánlatkérőt, és valóban ki kell tűnnie a versenytársak közül, amikor egy szerződésre pályázik. A pályázati dokumentumnak pontosan azokra a kérdésekre kell válaszolnia, amelyeket feltüntettek, tükröznie kell a pályázati követelményeket és innovatív ötletekkel is ki kell kitűnnie.
A pályázatírás az üzletfejlesztési csapat feladata lehet, de az is elképzelhető, hogy a szervezeten belül van egy dedikált ajánlatíró. Aki ajánlatot tesz a szerződésekre, annak tisztában kell lennie a beszerzési folyamattal, és kivételes íráskészséggel is kell rendelkeznie ahhoz, hogy az ajánlattétel magas színvonalú legyen.