Így plázáztak a magyarok 2021-ben: a pandémia ellenére is többen vásároltak személyesen a hazai plázákban, mint online

2021-ben, a pandémia ellenére is inkább személyesen vásároltak a magyarok a hazai plázákban, többségük pedig már nem csak hagyományos vásárlási céllal kereste fel a bevásárlóközpontokat – többek között ez derült ki az Indotek Group által készített, nem reprezentatív felmérésből. Hazánkban a legkiterjedtebb plázaportfólióval rendelkező ingatlanpiaci társaság a portfóliójába tartozó plázák közül 16 bevásárlóközpont esetében vizsgálta a vásárlási és plázalátogatási szokásokat. A felmérés többek között a látogatás gyakoriságát, az eltöltött idő mennyiségét, az online és személyes vásárlás közötti megoszlást, valamint az alternatív vásárlási helyszíneket vizsgálta.

Így plázáztak a magyarok 2021-ben: a pandémia ellenére is többen vásároltak személyesen a hazai plázákban, mint online

Az Indotek Group hagyományteremtő jelleggel felmérést indított, azzal a céllal, hogy feltérképezze a plázalátogatási és vásárlási szokásokat. A 2021-es évre koncentráló, nem reprezentatív felmérésben közel 2200 fő, illetve az Indotek Group 16 plázája vett részt. „A felmérés célja az volt, hogy a legkiterjedtebb plázaportfóliót üzemeltető és tulajdonló társaságként képet kapjunk azokról a plázalátogatási és vásárlási szokásokról, amelyek mentén még inkább a vásárlói igényekhez szabhatjuk bevásárlóközpontjainkat. A jövőben szeretnénk az összes hazai Indotek plázára kiterjeszteni a kutatást, és évente megismételni azt” – mondta el Pintyőke Marcell, az Indotek Group marketing vezetője a felmérés kapcsán.

A vásárlás mikéntje, és gyakorisága

A 2021-es vásárlási szokásokra fókuszáló felmérés egyik fő megállapítása, hogy a megkérdezettek több mint 74 százaléka tavaly a bolti vásárlást preferálta az online vásárlással szemben. Életkor szerinti megoszlást tekintve a 45 év feletti korosztály 81 százalékban a bolti vásárlás mellett döntött, ugyanakkor a 25 év alattiak körében is magas aránnyal, több mint 69 százalékkal vezet a személyes jelenléttel történő vásárlás. Utóbbi adatból visszatükröződik a fiatalok online térben való vásárlásának gördülékenysége is.

A felmérés a plázákba járás gyakoriságára is kitér, amely alapján meghatározó többségben vannak azok, akik legalább hetente elmentek a plázába, a megkérdezettek 36 százaléka pedig havi szinten néhány alkalommal látogatott el a bevásárlóközpontba. Az eredmények alapján az látszik, hogy a vásárlók a pandémia, illetve a bevezetett járványügyi intézkedések ellenére is szívesen jártak a plázákba. A bevásárlóközpontban eltöltött időt vizsgálva az rajzolódott ki, hogy a 45 év felettiek alapvetően kevesebb ideig tartózkodnak a plázában, mint a fiatalok: előbbiek 55 százaléka egy óránál kevesebbet volt a bevásárlóközpontban, a 25 éven aluliaknál ez az arány 44 százalék volt. A fiatalabbak többsége (47 százaléka) 2-3 órát plázázott 2021-ben.

A kérdésekre adott válaszok alapján az eltöltött idő és a plázalátogatás gyakorisága közötti összefüggést is vizsgálta az Indotek Group: ebben az esetben szignifikáns kapcsolat fedezhető fel a két változó között. Tehát az, hogy mennyi időt töltöttek el a megkérdezettek az adott bevásárlóközpontban, az annak a függvénye is volt, hogy milyen gyakran látogattak el oda. A kevés (1 óránál kevesebb) időt vásárlók csaknem 39 százaléka havi egy-két alkalommal, 31 százaléka pedig hetente egy-két alkalommal látogatta a plázákat, tehát aki kevés időt töltött a plázában az ritkábban is járt oda. A három óránál többet egy adott bevásárlóközpontban tartózkodók 30 százaléka szintén ritkán járt, de 23,7 százaléka gyakran, naponta ment, 24,7 százaléka pedig heti egyszer biztosan ellátogatott, így itt inkább a fenti ellentéte rajzolódik ki; azaz aki több időt töltöttek el a plázában, azok többet is mentek bevásárlóközpontba. Összességében tehát a megkérdezettek esetében némi átfedés mellett két csoport rajzolódik ki: akik sokat sokszor töltöttek plázában, illetve akik kevés időt töltöttek el és kevés alkalommal is mentek oda.

A plázák mint közösségi pontok

A kérdőív azt is vizsgálta, hogy a vásárláson túl más céllal is látogatják-e a plázákat a vásárlók, például étkezés céljából. Az eredmények alapján jól látható, hogy a fiatalabb korosztály több mint 60 százalékával előfordult már, hogy nem vásárlás céljából, hanem például a plázákban található ételudvar miatt ment el a plázába. A 45 év feletti korosztály esetében ez az arány alacsonyabb, a megkérdezettek 47 százaléka jelölte meg, hogy kifejezetten étkezés céljából kereste volna fel a plázát. Összesített adatok alapján a megkérdezetteknek közel 57 százalékánál előfordult már, hogy nem vásárlási céllal ment el a plázába, hanem például étkezés céljából.A felmérés eredménye rámutat arra a trendre, miszerint a plázák egyre inkább közösségi, találkozási ponttá válnak. Az ételudvarok népszerűsége növekvő tendenciát mutat, az egyéb nem tipikus vásárlással összefüggő szolgáltatások megléte pedig felértékelődik, ami arra sarkall minket, hogy a plázafelújítási programunk során ezeket a szempontokat helyezzük előtérbe, teret adva ezzel az egyéb élményalapú szolgáltatásoknak is” – kommentálta az eredményeket Pintyőke Marcell

Alternatív vásárlási helyek

A felmérésben az Indotek Group arra is kereste a választ, hogy aki személyesen vásárol, de nem plázában, az hol tette azt. A válaszadók a bevásárlóudvarok, a butikok és divatházak, a hipermarketek, valamint a second hand üzletek közül választhattak. A megkérdezettek kicsivel több mint fele (56 százaléka) azt jelölte meg, hogy ha nem plázában vásárolnak, akkor a hipermarketeket választják alternatív vásárlási helyszínként. Utóbbi eredmények esetében fontos megjegyezni, hogy az aránymegoszlást minden bizonnyal jelentősen befolyásolta az alternatív lehetőségek rendelkezésre állása az adott városban.

Zöldben zártak ez európai piacok; idehaza azonban a BUX mínuszban fejezte be a napot

Emelkedéssel zárták a keddi kereskedést az európai részvénypiacok, mert optimizmus miután Washington és Peking 90 nappal meghosszabbította a vámmegállapodásra vonatkozó határidőt, így november 10-ig elkerülhetők a három számjegyű vámok egymás termékeire.
2025. 08. 13. 12:00
Megosztás:

Off-chain transfer jelentése, fogalma és értelmezése a kriptovilágban

A kriptovaluták egyik kulcsfogalma az off-chain transfer (magyarul: láncon kívüli átadás/átutalás). Ez azt írja le, amikor egy értékmozgás nem közvetlenül a blokklánc főkönyvében történik, hanem azon kívül, például egy szolgáltató belső könyvelésében, fizetési csatornákban vagy más, úgynevezett második rétegű (Layer 2, L2) megoldásokban. A cikkben közérthetően, példákon keresztül mutatjuk be, mi ez pontosan, miért hasznos, milyen kockázatai vannak, és mikor éri meg használni—akár Bitcoin, akár Ethereum vagy más kriptók esetében.
2025. 08. 13. 11:00
Megosztás:

Mennyi most egy gépkocsi hitel átlagos kamata (THM)?

Az autóhitelezés 2025 első félévében négyéves rekordot döntött: 24,7 milliárd forintnyi új hitel került a piacra. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a kiugrás oka főként a járműárak emelkedése, nem pedig az érdeklődés felfutása.
2025. 08. 13. 10:00
Megosztás:

Észak-Korea vezetőjével beszélt telefonon az orosz elnök

Vlagyimir Putyin orosz elnök telefonon beszélt Kim Dzsong Unnal, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság vezetőjével - közölte kedd este a Kreml sajtószolgálata.
2025. 08. 13. 09:00
Megosztás:

Gyengült szerda reggelre a forint

Gyengült kissé a forint szerda reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 08. 13. 08:00
Megosztás:

Befejeződött a nyári aratás, kedvezőek a hozamok

A napokban befejeződött a nyári aratás Magyarországon, a rendelkezésre álló adatok alapján kedvezően alakulnak az idei betakarítás hektáronkénti hozamai és az össztermés az előzetes várakozásokhoz képest - közölte az Agrárminisztérium (AM) keddi közleménye szerint Nagy István.
2025. 08. 13. 07:00
Megosztás:

Így óvd szemed a légkondicionált irodákban

A modern irodai környezet kihívásokat tartogat szemüvegviselők számára. A légkondicionálás, bár kellemes hőmérsékletet biztosít, gyakran okoz szemszárazságot és kellemetlenséget. Az Alensa szakértőivel együtt mutatjuk be, hogyan védheti meg szemei egészségét klimatizált környezetben, és milyen optikai megoldások állnak rendelkezésére a tökéletes komfortérzet eléréséhez.
2025. 08. 13. 06:00
Megosztás:

Sosem látott roham az eladó lakásokért – ez az 5 vármegye tarolta le a piacot júliusban

Csúcsot döntött az eladó és a kiadó lakóingatlanok iránti érdeklődők száma, mióta bejelentették az Otthon Start programot: július utolsó hetében 2 százalékkal többen kerestek ingatlant, mint az eddigi rekorder, január második hetében – derül ki a zenga.hu ingatlankereső portál adataiból. Öt vármegyében 60-70 százalékkal nőtt a komoly érdeklődők száma, csökkenést mindössze egy vármegyében mért a portál.
2025. 08. 13. 05:00
Megosztás:

Boldog dolgozó, sikeres cég? – mit mutatnak a globális és hazai wellbeing trendek

A világ népességének mindössze harmada (34%) érzi úgy, hogy boldog az életben – vagyis pozitívan látja jelenlegi helyzetét és optimistán tekint a jövőbe – derül ki a Gallup 2023-as globális felmérésének eredményeiből. A kutatás a jóllét/wellbeing öt alappillérét vizsgálta: karrier, fizikai egészség, társas kapcsolatok, pénzügyi stabilitás és közösségi élmények. Ezek együttesen határozzák meg, mennyire érezzük magunkat kiegyensúlyozottnak – nemcsak a jelenben, hanem a jövőre nézve is.
2025. 08. 13. 04:00
Megosztás:

Az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoport megépíti Kazahsztán legnagyobb premixüzemét

Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM Csoport beruházási megállapodást írt alá a KazFoodProducts csoporthoz tartozó AsiaAgroFood JSC-vel egy közös vállalat létrehozásáról, amely idén ősszel, 25 millió dollár (mintegy 8,5 milliárd forint) értékű beruházással megkezdi Kazahsztán legnagyobb és egyben legfejlettebb technológiájú premixüzemének építését. Az évi 48 ezer tonna kapacitású gyár az UBM összesen mintegy 20 milliárd forintos kazahsztáni beruházásának első ütemében épül fel, és várhatóan 2027-ben kezdi meg a működését.
2025. 08. 13. 03:00
Megosztás:

Kritikus helyzetben a hazai vasúti árufuvarozás

A jelenlegi piaci viszonyok között a magyarországi vasúti árufuvarozás üzleti modellje fenntarthatatlanná vált, a díjbevételek nem tartanak lépést a költségekkel, a volumenek csökkennek, a kapacitáskihasználtság romlik, a közúttal szembeni versenyhátrány napról napra nő - ismerteti a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület a legfrissebb vasúti árufuvarozási költségindex (VÁK-index) elemzésében, amelyről közleményben tájékoztatta az MTI-t kedden.
2025. 08. 13. 02:00
Megosztás:

Megerősítette idei eredményvárakozását a Waberer’s

A Waberer’s csoport az idei első féléves eredmények tükrében konzervatív becslés mellett is 50 millió eurót meghaladó EBIT-re (kamat- és adófizetés előtti jövedelem) számít 2025-ben - mondta Tóth Szabolcs, a Waberer's International Nyrt. gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettese a vállalat első féléves jelentését ismertető online sajtótájékoztatón.
2025. 08. 13. 01:00
Megosztás:

A Google AI SPX ralit jósol – vajon a TOKEN6900 is szárnyalhat?

A Google AI SPX6900 előrejelzése fellendítette a TOKEN6900 előértékesítését, amely rohamosan közelít a 2 millió dolláros mérföldkő felé.
2025. 08. 13. 00:01
Megosztás:

Egyszeri tételek miatt csökkent a Graphisoft Park SE eredménye

A Graphisoft Park SE első félévi pro forma nettó eredménye 3,88 millió eurót tett ki, amely 400 ezer euróval elmarad előző év hasonló időszakának teljesítményétől, az előző évet érintő egyszeri tételek miatt - közölte az ingatlanfejlesztő és -hasznosító társaság kedden a Budapesti Értéktőzsdén közzétett jelentésében.
2025. 08. 12. 23:00
Megosztás:

Mérsékelt forgalom, ugrásszerű keresletnövekedés júliusban az ingatlanpiacon

Júliusban az ingatlanpiac a nyári időszakra jellemző visszafogottabb tranzakciószámmal működött, a hitelpiac stabilan teljesített, azonban az Otthon Start Program bejelentése óriási keresletélénkülést indított el - közölte a Duna House kedden az MTI-vel.
2025. 08. 12. 22:00
Megosztás:

Bitget felmérés: Az európaiak 85%-a kriptóval fizetne a nyaralásáért – de még akadnak akadályok

A Bitget, a vezető kriptotőzsde és Web3 vállalat, közzétette legújabb felmérésének eredményeit, amely több mint 3000 európai kriptovaluta-felhasználó utazási szokásait és korlátait vizsgálta. A kutatás szerint a kontinensen egyre nagyobb az igény a kriptóalapú utazások iránt.
2025. 08. 12. 21:00
Megosztás:

TOP 5 ok az online Keno játékra: Miért válaszd a digitális változatot?

A Keno az egyik legősibb szerencsejáték, amely évezredek óta lenyűgözi az embereket világszerte. Ez az egyszerű, mégis izgalmas játék, amely eredetileg az ókori Kínából származik, mára a modern digitális korszakban új életre kelt. Az online Keno platformok forradalmasították ezt a klasszikus játékot, és számos meggyőző okot kínálnak arra, hogy a hagyományos, fizikai változat helyett a virtuális térben próbáljuk ki szerencsénket.
2025. 08. 12. 20:30
Megosztás:

Fake News helyett valóság: az állami vagyon értéke 2010 óta megduplázódott!

A Népszava „Duplázás helyett bukás” címet viselő cikkében súlyos tévedések, ferdítések, félremagyarázások szerepelnek. A cikk állításaival szemben a helyzet egyértelmű: 2010 óta duplájára nőtt az állami vagyon értéke. Minden ezzel ellentétes állítás félremagyarázás, rosszindulatú hangulatkeltés. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV Zrt.) minden esetben transzparensen, felelősen és a jogszabályok által meghatározott módon kezeli a rá bízott állami vagyont - olvashatjuk az MNV Zrt. sajtóközleményében.
2025. 08. 12. 20:00
Megosztás:

5-3-1 Forex kereskedési stratégia: A sikeres Forex kereskedés egy egyszerűsített módszere

Képzelje el a kereskedési képernyőjét bámulja, amelyet eláraszt a számtalan devizapár és végtelen kereskedési stratégia és Önt a helyes lépés megtételének állandó kényszere nyomasztja.
2025. 08. 12. 19:00
Megosztás:

Új azonosítási lehetőség az MBH Banknál: megérkezett a DÁP a netbank csatornákra

Az MBH Bank 2025. augusztus 4-től, a hazai bankszektorban az elsők között vezette be a Digitális Állampolgár mobilalkalmazáson alapuló azonosítást a netbank csatornáin. A fejlesztés révén az ügyfelek gyorsabban, egyszerűbben és biztonságosabban léphetnek be a netbankjukba, akár jelszó megadása nélkül, mobiltelefonjukra letöltött Digitális Állampolgár mobilalkalmazás segítségével. Az új megoldás összhangban van az MBH Bank digitális innováció iránti elkötelezettségével és azzal a célkitűzéssel, hogy digitális és személyes csatornáin egyaránt a legmagasabb színvonalú ügyfélélményt biztosítsa.
2025. 08. 12. 18:00
Megosztás: