Infláció, kis luxusok és takarékosság: így változik a fogyasztás 2025-ben

Több mint 210 ezer online beszélgetést elemzett a CogniVerse, és a kép egyértelmű: miközben a közösségi médiában virágzik a „little treat culture" – a kis örömök kultúrája –, párhuzamosan robbanásszerűen terjed egy másik trend is, a fogyasztás tudatos visszafogása. A kutatás feltárja, mi számít ma kis luxusnak, és hogyan alakítják át az emberek fogyasztási szokásaikat, ha úgy érzik, válság van.

Infláció, kis luxusok és takarékosság: így változik a fogyasztás 2025-ben

2024. szeptember 16. és 2025. szeptember 15. között több mint 210 ezer angol nyelvű, nyilvános felhasználói megnyilvánulást vizsgáltak a kutatók világszerte. A kiindulópont egyszerű volt: hogy érzik az emberek, válság van? Az eredmények alapján a válasz igen, és ez radikálisan átformálja, hogyan és mire költenek.

„Már 2008 óta nem vagyunk jó úton"

A válsággal kapcsolatos említések száma (55 921) önmagában még nem mondható kiugrónak, azonban a Google Trends adataival való összevetés sokat elárul: az inflációval kapcsolatos keresések száma jelentősen megugrott az elmúlt egy évben. 

„Már 2008 óta nem vagyunk jó úton. Minden évben egyre rosszabb lesz" – írta egy felhasználó, kifejezve a gazdasági helyzettel kapcsolatos pesszimizmusát, amit sokan osztottak. A kutatók hat különböző felhasználói narratívát azonosítottak, amelyek jól mutatják, mennyire megosztó a téma.

Amikor az emberek válságosnak érzik az időszakot, összetett módon reagálnak: egyszerre jelennek meg a racionális és irracionális, érzelmek által vezérelt válaszok. Racionális reakció például a kiadások visszafogása (tervezettebb vásárlás, pazarlás csökkentése, olcsóbb alternatívák választása) vagy a megtakarítások növelése, míg érzelmi válasz a pánikvásárlás, a kognitív torzítások felerősödése – vagy éppen paradox módon a költekezés, a kis luxusok felé fordulás.

Az önjutalmazás állandó, de a termék változik 

A kis luxusok iránti kereslet válságidőszakokban tapasztalható növekedését igyekszik leírni a felhasználók által is sokat emlegetett „lipstick effect" (rúzshatás) is. Az elmélet névadója az Estée Lauder vezérigazgatója volt, aki azt tapasztalta, hogy a rúzseladások megugrottak 9/11 után. A rúzs természetesen nem vált általános termékké, azonban a későbbi válsághelyzeteknél más termékeknél is hasonló keresletnövekedést figyeltek meg: 2008-ban a körömlakk, a COVID-19 járvány alatt pedig a bőrápolási termékek eladásai ugrottak meg.
A kis luxusokra, önmagunk kényeztetésére persze mindig szükség van – az emberek nehéz időkben sem mondanak le róla, sőt, még jobban felértékelődnek, hiszen csökken a kontrollérzet és az általános jólét. A „kis luxus” azonban nem állandó: hogy egy adott időszakban mi válik azzá, a társadalmi és kulturális trendek alakítják.

Little Treats 2025

A kutatás során 31 336 kis luxusokkal kapcsolatos említést elemeztek ugyanebben az időszakban. A felhasználói megnyilvánulásokból világosan látszik: a kényeztetés elinflálódott. Az önjutalmazásra használt dolgok olcsóbbak és talán kicsit magányosabbak is lettek.

A felhasználók által preferált „kis örömök” széles skálán mozognak, de három nagy csoport rajzolódott ki: evés-ivás, self-care (kényeztetés), otthon töltött idő.

Takarékosság mint életfilozófia

Miközben a „little treat culture" – ami többnyire fogyasztásba menekülést jelent – virágzik, az elmúlt egy évben egy másik trend is egyre népszerűbb lett. A fogyasztás visszafogásával kapcsolatos tartalmak iránti érdeklődés nagyot ugrott: 123 264 felhasználói megnyilvánulást rögzítettek a kutatók ugyanebben az időszakban, valamint a Google keresésekben is kiugrás tapasztalható.

A témával kapcsolatos felhasználói beszélgetésekből jól látszik, a takarékosság nem feltétlenül kényszer – akár „trendi" is lehet. Három meghatározó irányzat különült el online:

1. FIRE mozgalom – takarékosság a szabadságért

A Financial Independence, Retire Early (FIRE) filozófia követői számára a takarékosság a korai nyugdíj és a teljes szabadság eszköze. A pénz célja nem a fogyasztás, hanem a munka(hely) nélküli élet lehetőségének megteremtése.
A pozitívumok mellett a felhasználók nem takargatják a takarékos élet árnyoldalát sem: gyakori téma a társadalmi életből való kiszorulás, a folyamatos magyarázkodás és a „szűkmarkú" stigma miatti frusztráció. A takarékosság gyakran magányos út, amely lemondással jár a kapcsolatok és közös élmények terén.

2. Quiet luxury – kevesebb, de drágább

A „quiet luxury" minimalizmus képviselői úgy fogják vissza a fogyasztást, ahogy a többség nem tudja. Kevesebbet vásárolnak, de nem feltétlen költenek kevesebbet – jó minőségű, gyakran nagyon drága termékekbe fektetnek be.

3. Deinfluencing – nem fogyasztás, mint rendszerkritika

A deinfluencing és az underconsumption irányzat a meglévő termékek hosszabb használatára és az impulzusvásárlás visszafogására hívja fel a figyelmet. A beszélgetésekben megjelennek olyan értékek is, mint a környezetvédelem és a fogyasztói társadalom kritikája.

Hogyan kell spórolni? A netezők elárulják

A takarékossággal kapcsolatban a munka és kereset, illetve a megtakarítás, befektetés kérdések foglalkoztatták leginkább a netezőket. A fogyasztás visszafogásával kapcsolatos gyakorlati tanácsok három fő téma köré épülnek: lakhatás, banki hitelek, élelmiszer.

Lakhatás: A legnagyobb kihívás. A felhasználók kreatív megoldásokat osztanak meg: visszaköltöznek a szülőkhöz, szobát bérelnek lakás helyett, vagy épp az olcsóbb ingatlanokból építkezve fokozatosan lépkednek fel a „property ladder" lépcsőfokain. Sokan olcsóbb városrészbe, vidékre, sőt, másik országba költöznek. Van, aki átmenetileg a „van life”-ot, vagyis a lakókocsiban vagy furgonban élést választja.

Banki hitelek: A takarékossággal kapcsolatos beszélgetésben részt vevő felhasználók között viszonylagos egyetértés volt azzal kapcsolatban, hogy az adósságoktól minél gyorsabban meg kell szabadulni, mert ez az egyik legnagyobb gátja a befektetésnek. 

Élelmiszer: Otthon főznek, nagy adagokban készítik el az ételeket és lefagyasztják. Kuponoznak, sajátmárkás termékeket vesznek. Az ételrendelést és a házhozszállítást egyértelműen pazarlásnak tartják.

„A nehézségek még nehezebbé váltak”

A beszélgetésekből világosan látszik: a fogyasztás visszafogása a többség számára nem csupán taktika, hanem életfilozófia. A felhasználók jelentős részének a takarékoskodás tudatos választás és a kontroll eszköze, aminek célja a szabadság és a biztonságos jövő megteremtése.

Bár a spórolás fő eszközeivel kapcsolatban viszonylag nagy volt az egyetértés, megjelent egy erős generációs feszültség is a beszélgetésekben. Az idősebbek szerint a takarékosság erkölcs és kemény munka kérdése. Gyakran hivatkoznak saját fiatalkoruk nehézségeire és kritizálják a fiatalok fogyasztási szokásait.

A fiatalok viszont azzal érvelnek, hogy a gazdasági realitások gyökeresen megváltoztak. Ma már az extrém takarékosság sem garantálja a tradicionális álmokat: a saját otthont vagy a családalapítást.

A gyermekvállalás különösen megosztó téma. Egyesek számára ez a legnagyobb anyagi félelem forrása, és inkább lemondanak róla, mert úgy érzik, nem engedhetik meg maguknak. Mások számára viszont éppen a gyermek jövőjébe való befektetés ad értelmet a takarékoskodásnak. A generációs feszültség itt is éles: „Korábban gyerekkel is sikerült" – érvelnek a fiatalabbak – „ma már anélkül sem lehetséges."

Megnövelt készültség a bevásárlóközpontokban a vírusok terjedése ellen

Fokozott egészségügyi kockázatot jelent a bevásárlóközpontok megsokszorozódó forgalma az ünnepi időszakban, a légúti megbetegedések szezonjával párhuzamosan – hívják fel a figyelmet szakértők. A zsúfolt terekben a kórokozók gyorsabban terjedhetnek, ezért a professzionális háttérmunka mellett a látogatók tudatosságára is szükség van. Medveczky Tamás, a HW Solutions ágazat igazgatója szerint a pandémia óta a látogatók higiéniai elvárásai nőttek, a tiszta környezet bizalmi tényező. Hozzátette: ebben az időszakban növelik a takarítószemélyzet létszámát, és a fókuszt a proaktív, folyamatos fertőtlenítésre helyezik. Ez a kritikus érintési pontok, mint a liftgombok, kilincsek és mozgólépcső-korlátok, valamint a mosdók folyamatos kezelését jelenti. A szakértő hangsúlyozta a vásárlók egyéni felelősségét is: a rendszeres, alapos kézmosás, a kihelyezett kézfertőtlenítők használata és a köhögési etikett betartása elengedhetetlen a fertőzések megelőzéséhez. A biztonságos ünnepi vásárlás közös felelősség.
2025. 11. 04. 05:00
Megosztás:

Nen törik meg a zsugorodás, miközben a megrendelésállomány már "megmozdult"

Az építőiparban tovább tart a visszafogottság: miközben a megrendelésállomány már bővül, a cégszám és a vállalkozói stabilitás tovább csökken. A piac élénkülésének első jelei látszanak, de a szektor még mindig átmeneti állapotban van.
2025. 11. 04. 04:30
Megosztás:

A lakásárakat, a bolti forgalmat és magyarok közérzetét is lehúzza a szedett-vedett utcakép

A magyarok közel felét nyomasztja az üzletek rendezetlen felirataitól és logóitól túlzsúfolt utcakép, ami szerintük kihat a környékük ingatlanáraira és a boltok forgalmára is – mutat rá az Europion piackutató és a BePRO közös reprezentatív felmérése.
2025. 11. 04. 04:00
Megosztás:

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János, erről a Facebook-oldalán hétfőn számolt be az építési és közlekedési miniszter.
2025. 11. 04. 03:30
Megosztás:

Az otthonteremtési támogatás kiterjesztését javasolja a Munkástanácsok Országos Szövetsége

A Munkástanácsok Országos Szövetsége kezdeményezi a kormánynál az otthonteremtési támogatás kiterjesztését a köztulajdonban lévő, közszolgáltatásokat működtető gazdasági társaságok munkavállalóira - tájékoztatta az MTI-t a szakszervezet hétfőn.
2025. 11. 04. 03:00
Megosztás:

Megduplázta a nyereségét a Shopper Park Plus

Az idén az első 9 hónapban 31,3 millió eurós, a tavalyi azonos időszakihoz képest kétszeres adózott eredménnyel zárt a Shopper Park Plus (SPP) - közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 02:30
Megosztás:

Hány éves vagy valójában? Kimutatható a testünk valódi, un. biológiai kora

A biológiai kor nem végleges ítélet: egy új programmal hónapok alatt "visszafordítható" az öregedés órája. És mindez már Magyarországon is elérhető.
2025. 11. 04. 02:00
Megosztás:

A One Magyarország a háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatással

A One Magyarország a magyar háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatásával, ez 6,4 millió lakossági előfizetést jelent, a cég emellett vállalati szegmenssel is rendelkezik, így ki tudja szolgálni a közép- és nagyvállalatokat, valamint a kormányzatot is - hangzott el a One Magyarország sajtótájékoztatóján hétfőn Budapesten.
2025. 11. 04. 01:30
Megosztás:

Rezsicsökkentés 2026 - így fog kinézni a lakossági áram és földgáz árak és szabályozás

A tervezet szerint 2026-ban is az MVM marad az állami támogatás fő kedvezményezettje a lakossági energiaellátás után. Ez a támogatás továbbra is a rezsicsökkentett és a piaci ár közötti különbséget hivatott fedezni.
2025. 11. 04. 01:00
Megosztás:

A WING Csoport több mint 2,1 hektár fejlesztési telket vásárolt Budapesten

A WING Csoport megállapodást kötött a GTC-vel több mint 2,1 hektár fejlesztési telek megvásárlásáról Budapesten, a Váci úti irodafolyosó területén - közölte az ingatlanfejlesztő társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 00:30
Megosztás:

Megerősítette az EBRD osztályzatát a Fitch Ratings

Megerősítette változatlan stabil kilátással az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) lehetséges legjobb, "AAA" szintű besorolását a Fitch Ratings.
2025. 11. 03. 23:30
Megosztás:

Az építőipar imái meghallgatásra kerültek: jó irányba változott az energetikai otthonfelújítási program

A változások pontosan azok az irányok, amelyeket az építőipar már régóta sürgetett: több pénz, kevesebb önerő, kevesebb adminisztráció és bővülő lehetőségek jellemzik a megújult otthonfelújítási támogatást. A Mapei Kft. szerint a kormány által bejelentett módosítások lendületet adhatnak a lakossági energetikai korszerűsítéseknek.
2025. 11. 03. 23:00
Megosztás:

Célzott pénzosztás: Új szintre emeli támogatási stratégiáját az Ethereum Alapítvány

Az Ethereum Alapítvány új lendületet ad az ökoszisztéma fejlesztésének: elbúcsúzik a nyílt pályázati rendszertől, és helyette célzott támogatási modellre áll át. A stratégiai szemléletváltás nemcsak hatékonyabbá teszi a forráselosztást, de az Ethereum jövőjének legfontosabb pilléreit – a skálázhatóságot, adatvédelmet és decentralizációt – is megerősíti.
2025. 11. 03. 22:30
Megosztás:

Horvátországban megkezdődik az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer telepítése

Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék) - közölte hétfőn a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC).
2025. 11. 03. 22:00
Megosztás:

Kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program

Hiába a balos fanyalgás, kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program - közölte a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára hétfőn a Facebook-oldalán.
2025. 11. 03. 21:30
Megosztás:

Újabb négycsillagos szálloda nyílt Budapesten

Francia szállodabefektető beruházásaként megnyílt a YOU Hotel Budapest, a négycsillagos szálloda a Szentkirályi utcában, Stühmer Frigyes egykori csokoládégyárában kapott helyett, az üzemeltetést a magyar Accent Hotel Management látja el - közölte az Accent hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 03. 21:00
Megosztás:

Tesztüzemben működik a krki LNG-terminál új modulja

Tesztüzemben működik az új átalakító modul, amely megduplázza a krki LNG-terminál (cseppfolyósítottföldgáz-terminál) kapacitását - közölte hétfőn az LNG Hrvatska, a létesítményt üzemeltető horvát vállalat.
2025. 11. 03. 20:00
Megosztás:

Erős harmadik negyedévet produkált a Shopper Park Plus

Újabb sikeres időszakot zárt a Shopper Park Plus (SPP): a harmadik negyedévben is növelni tudta profitját, azaz ingatlanportfóliójának értéke és a bérbeadottság jelentősen javult.
2025. 11. 03. 19:30
Megosztás:

Erősödött a forint hétfő estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 03. 19:00
Megosztás:

Új aukciós világrekord születhet Budapesten: jön a Virág Judit Galéria ötödik Zsolnay árverése

A Virág Judit Galéria november 17-én tartja egyedüliként a világon Zsolnay aukcióját. Az immáron ötödik ilyen árverést több kontinensről is figyelemmel követik majd a gyűjtők, hiszen a Zsolnay kerámiák ma már a földkerekség legkeresettebb porcelánjai közé tartoznak. Idén igazi csúcsdarabokkal találkozhat a közönség, többek között egy különleges óriáskaspóval, amely először bukkan fel a piacon. Az aukciós kiállítást a Virág Judit Galériában november 4-16. között ingyenesen csodálhatja meg a publikum.
2025. 11. 03. 18:30
Megosztás: