Influenszerek a marketingstratégiánkban: ki legyen a termékünk arca?
A magyar (szó szerint vett, mondhatni „analóg”) piactereken már nem olyan bevett szokás, de a klasszikus vásárokban még hétköznapinak számít, amikor hömpölygő tömegben az árus rikoltozva hirdeti a portékáját – legyen az cipő, tarsolylemezes táska, tojós tyúk vagy kakasos nyalóka. Az, hogy a terméknek hangja van, nagyban hozzájárul a vásárlói kedv élénkítéséhez. Hangulata van, az érzelmekre, az érzékekre hat, ez valami ősi, aminek a hatása elvitathatatlan.
Nem piac az, ahol a termékünknek nincs saját hangja. Vagy nem olyan.
Az idők talán változnak, a módszerek talán idomulnak az időhöz, de gyakorlatilag minden ugyanaz: a piaci árus, aki a portékánkat kínálja, ma is jelen van, csak már nem úgy nevezik. Az egyik ezek közül az elnevezések közül az, hogy influenszer.
Grammra mér az insta
„Ezerszer hallottuk, mégis hangsúlyoznunk kell: a marketingstratégiánk felépítésekor a közösségi terek gyakorlatilag kikerülhetetlenek”, mondja Langmár Zsuzsanna, a Langmár Kommunikáció vezetője. „Nem mindegy azonban, hogy hogyan szólalunk meg rajtuk. Az Instagram, a Facebook, a TikTok: jelen kell lennünk rajtuk, azonban nagyon nem mindegy, hogy hogyan képviseljük a termékünket, a céget ezeken a platformokon. Illetve a helyes kérdés ez esetben talán inkább az, hogy ki képviseli a termékünket, és miképp. Körültekintőnek kell lennünk, ha úgy döntünk, hogy egy influenszer teszi ezt – rengeteg opciót kell figyelembe vennünk, ha letesszük a voksunkat az egyikük mellett. Nem könnyű a döntés, de ha jól döntünk, az komoly hatással lehet az üzletmenetünkre.”
Tetszik, nem tetszik, az influenszerség szakmává nőtte ki magát – a „régen minden jobb volt” kifejezéshalmaz esetünkben úgy szól, hogy „régen se volt másképp, maximum az eszközök változtak”. „Az influenszer a személyiségéből, a témájából, a kisugárzásából él”, vallja Langmár Zsuzsanna. ”Abból, hogy saját magához képest képes hitelesen képviselni azt, amit a témájának választott. Sport, smink, divat, kultúra: a mindennapjaink minden szegmenséből találunk olyan arcot, aki bevette magát a bitek közé, és elmondja nekünk, hogy kellene éreznünk, élnünk, lennünk a világban.”
Az influenszer kenyere elhitetni velünk, hogy tudja, az adott területen hogyan és miképp történik a létezés. A közösségi média grammra méri azt, hogy ez sikerült-e – csak a mértékegységet itt úgy hívják: követők.
A követők száma nyilvánvalóan rendkívül fontos,
azonban csak az egyik tétel a döntési folyamatban. Ne ez legyen a legfőbb tétel. Ahogy Langmár Zsuzsanna fogalmaz:
- Vállalkozásunk mennyire tud azonosulni a választott influenszerrel? Hiteles-e a webes szakmunkás? Ha igen, vajon a termékünk is azzá válik a kezei alatt?
- Egy videós bejelentkezés száz óriásplakáttal is felér. A spontán, érzelmekre ható videós munka pedig ezerrel. A követők átlátnak a szitán – vajon a termékünk választott arca el tudja-e érni, hogy a szita még csak elő se kerüljön?
- Felelős döntést kell hoznunk – ha egyszer letettük a garast valaki mellett, onnan nincs visszatáncolás, nincs később pardon. A vásárló elefántemlékezete nem töröl: tudni fogja a későbbiekben is, hogy ki volt az, aki hirdette a cégünket. Gondolkodjunk előre!
Látva lássanak
Legyünk realisták: az influenszer nem a barátunk. Lehetünk vele jóban, legyünk is, a pacsizás megengedett, azonban itt többről van szó, mint komázós együttműködésről. Ha ő hibázik, mi hibázunk. Ahogy Langmár Zsuzsanna fogalmaz: „A cégünk hitele a tét, nem csupán az, hogy mennyi megy el egy adott hónapban a termékünkből.” Pontosabban:
- A spontán megszólalás az influenszer dolga, de az, hogy mikor és hogy szólal meg, már közös munka kell legyen. A felszabadult, önjáró influenszer a netmesterség hajnalán még működhetett – az internetzajban ma már pontos tervezést igényel a mit, mikor és hogyan.
- Éppen ezért a marketing együttműködésünk a pixelkikiáltóval precíz, óraműszerű és túlmegy a vázlatszerűségen. Mi döntsünk – az influenszerrel együttműködve, tudva, miben erős, miben jó. Ismerd meg az influenszered.
És befejezésül: fentebb már említettük a követőket, de a követők számánál csak egy fontosabb akad – ez pedig a követők véleménye. Semmiképp se válasszuk a sok cég által tévesen bevetett biztonsági játékot – a kommentek letiltása nem járható út. Téves. Az influenszernél csak a követő tudja jobban, hogy az influenszer miben jó. A negatív vélemény még nem jelent kudarcot – lehetőséget biztosít arra nézve, hogy beláthassuk: tévedtünk. A negatív vélemény nem katasztrófa – lehetőség arra, hogy korrigáljunk, kicsit másképp álljunk a marketingtevékenységünkhöz.
A közösségi médiának vannak olyan sarkai is, ahol nem az influenszerek, hanem magánemberként a cégvezetők kommunikációja a lényeg, ez a hiteles. Ilyen a LinkedIn kommunikáció is, aminek a beindításában segít a Langmár Kommunikáció ingyenes levélsorozata Így legyél népszerű a LinkedInen 3 hét alatt címmel.