Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21%-kal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét a vírussal kapcsolatos információátadásra. A pandémia évében azonban 3,8%-kal csökkent a teljes magyar médiapiac, áll a kelet-és közép-európai reklámpiacok teljesítményét, trendjeit bemutató, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report 2021-es kötetében, amelyet novemberben mutatott be a 15 ország független reklámügynökségeiből – köztük a hazánkat képviselő Café Communications – álló hálózat, a weCAN.

Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A kiadvány a régió reklámpiacainak elmúlt éves teljesítményét mutatja be, melyből kiderül, hogy a hirdetők régió szerte hasonlóan reagáltak a korlátozások első bevezetésekor. A kezdeti sokk várakozásra késztetett sokakat, lemondtak, de leginkább átütemeztek sok kampányt, ahol lehetett, ott pedig digitális platformokra csatornázták át a hirdetési büdzséket. Emellett a hirdetők gyorsan váltottak a tartalom terén is, az általánosabb márkaüzenetek mellett nagyobb hangsúlyt fektettek a járvánnyal kapcsolatos üzenetekre. Részben ezek miatt is a magyar piac a teljes régió 8%-os visszaesésénél kisebb mértékben, mindössze 3,8%-kal csökkent 2020-ban.
 
A hazai piacon az egyes szegmensek különböző mértékben szenvedték meg a korlátozásokat: a tévés költések 2020-ban 9%-ot csökkentek az előző évihez képest, online viszont 7%-kal többet költöttek a hirdetők. A járvány nagy vesztesei a közterületi és a rádiós reklámok, a print költések pedig évek óta folyamatosan csökkennek, így mindhárom szegmens -17%-kal zárta 2020-at.

A pandémia jelentősen átalakította a tartalomfogyasztási szokásokat is, egyértelműen a digitális tartalmak fogyasztása nőtt, bár az első hónapokban kiemelkedően, napi 60 percnél többel nőtt a 4-12 évesek tévénézésre fordított ideje, és összességében a teljes lakosság 6%-kal többet nézett tévét, ez pedig segítette kiszolgálni a tévékampányokat, ahol évek óta teljesítési problémákat lehetett tapasztalni. A lezárások első hónapjaiban az online hírfogyasztás 27%-kal nőtt és ugyanígy berobbant a videós tartalomfogyasztás is, 2021 tavaszára azonban ezek visszaálltak a járvány előtti szintre.
 
A riport az állami költéseket, és ezen belül a pandémával kapcsolatos (védekezéssel és állami intézkedésekkel kapcsolatos, összefogásra ösztönző stb.) hirdetéseket  is vizsgálta a régióban. Magyarországon évek óta folyamatosan növekszik az állam által hirdetésre fordított pénz összege, 2020-ban ez elérte a 79 millió eurót, ami 21%-os növekedés a 2019-es költéshez képest. Az ország legnagyobb hirdetője a Miniszterelnökség, amely többet költött hirdetésekre tavaly, mint a Lidl, Telekom, Sanofi-Aventis, Vodafone, GlaxoSmithKlein és az Aldi összesen, akik a 10 legnagyobb hirdető listájának kereskedelmi szereplői. A top10-es lista első felében szerepel még három állami cég, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Turisztikai Ügynökség és az MVM Zrt.
 
Az állami pandémiás költéseket bemutató, hat országot összehasonlító grafikonból látszik, hogy Magyarország a lakosságarányos hirdetési költésben és a teljes állami büdzséből erre fordított összeg arányában is vezet. A teljes állami költés több mint 78%-t fordította a kormány a koronavírussal kapcsolatos hirdetésekre 2020-ban, ha pedig régiós szinten nézzük, mindössze Romániában szántak ekkora részét a büzsdéből pandémiás tartalmakra. A régiós átlagot Szerbia, Lengyelország és Oroszország jelenti, 50% körüli aránnyal, a legkevesebbet pedig Szlovéniában költöttek koronavírussal kapcsolatos kommunikációra, ami mindössze egy tévékampányt rendeltek a teljes állami költés kevesebb mint 1%-áért.
 
A riportból kiderül, hogy régiós szinten egy közel fél évtizedes, stabilan növekvő tendenciát tört meg a pandémia: a 2014-es orosz-ukrán konfliktus után a teljes régiós költés visszaesett 5%-kal, de azóta évente átlagosan 10% feletti növekedést mutatott fel a régiós piac, amit 2020-ra 8%-os visszaesés követett. Ez 1,2 milliárd eurós kiesést jelent, viszont így is volt egyetlen szegmens, ami növekedni tudott: a digitális piac 100 millió euróval bővült a járvány alatt.
 
Ezt az időszakot is jellemzően azok a közép-kelet-európai országok vészelték át kisebb veszteséggel, ahol erős a digitális piac, ilyenek a Visegrádi országok, valamint Ukrajna és Oroszország. Ez utóbbi két ország adja teljes régiós költés felét, az ukrán piac évek óta dinamikusan nő a digitális szegmens miatt, az orosz piacon tapasztalható 16%-os csökkenés pedig euróban számolva ilyen magas a rubel árfolyamzuhanása miatt, a nemzeti valutában mérve ez mindössze 4%-os.
 
A piaci szakértők úgy számolnak, hogy a korábbi világgazdasági válság utáni felépüléshez képest a mostani talpraállás még gyorsabb lesz a reklámpiacokon. A jelenlegi stagnálás, kisebb csökkenés után már akár 2021-ben utolérhetik a járvány előtti szintet a költések, a régió több országában akár 10-15%-os bővülési ütemmel.

Lemaradt a Bitcoinról? Íme a legfőbb ok, amiért valójában nem

Sokan úgy érzik, hogy a Bitcoin aranyláz már rég véget ért: hiszen 2015 óta több mint 50 000%-ot emelkedett, és aki akkor fektetett bele néhány ezer dollárt, ma már milliomos lehetne. Egy 2000 dolláros befektetés 2015 szeptemberében ma körülbelül 1 millió dollárt érne.
2025. 09. 22. 05:00
Megosztás:

Netanjahu: "Nem fog létrejönni palesztin állam"

"Nem fog létrejönni palesztin állam" - mondta Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök héber nyelvű videoüzenetben, amelyben reagált a palesztin állam Ausztrália, Kanada és az Egyesült Királyság általi elismerésének bejelentésére vasárnap.
2025. 09. 22. 04:00
Megosztás:

Vitalik Buterin: a mémcoinok nem lehetnek az Ethereum bevételi zászlóshajói

Az Ethereum évek óta küzd azzal a kérdéssel, hogyan teremtsen valódi bevételt azon túl, hogy felhasználói spekulatív körökben vásárolják, eladják és tőkeáttétellel kereskedik tokenjeit.
2025. 09. 22. 03:00
Megosztás:

Csepreghy Nándor: a jó mobilitás beindítja a gazdaságot és a polgárosodást is

Ahol jó a mobilitás, ott beindul a gyarapodás, a gazdasági fellendülés és a polgárosodás folyamata is - mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) parlamenti államtitkára vasárnap Budapesten, állami elismerések átadásán.
2025. 09. 22. 02:00
Megosztás:

Elérheti a Bitcoin az 1 millió dolláros árfolyamot 10 éven belül?

A pénzpiacok folyamatosan változnak, és kevés dolog mutatja ezt jobban, mint a kriptovaluták felemelkedése. A Bitcoin (BTC), a piac legnagyobb és legismertebb digitális eszköze, az elmúlt tíz évben döbbenetes, több mint 50 000%-os árfolyam-emelkedést produkált.
2025. 09. 22. 01:00
Megosztás:

7 milliárd dolláros Bitcoin-átverés a londoni bíróságon – Példátlan kriptocsalási ügy indul Európában

Egy több mint 7 milliárd dollár értékű, határokon átnyúló Bitcoin-csalás ügye kerül bíróság elé szeptember 29-én Londonban. A gigászi botrány nemcsak a kriptovilágot, hanem a nemzetközi jogi gyakorlatot is megrengetheti: a kérdés már nem csupán az, bűnös-e az elkövető, hanem az is, miként lehet majd kártalanítani több mint százezer megtévesztett kínai befektetőt.
2025. 09. 21. 23:00
Megosztás:

Egyetlen bálna 1 milliárd PUMP tokent vásárolt – Megugrott a volatilitás a Solana-piacon

Egy titokzatos kriptobálna 1 milliárd darab PUMP tokent vásárolt a Solana ökoszisztéma decentralizált tőzsdéin, közel 8 millió dollár értékben. Az esemény szeptember 20-án megrázta a mémcoin-piacot, és elemzők szerint akár 65%-os árfolyamkitörés is következhet – de a volatilitás garantált. A projekt hivatalos csatornái továbbra is hallgatnak, miközben a kereskedők feszült figyelemmel követik a mozgásokat.
2025. 09. 21. 22:00
Megosztás:

A MetaMask új szintre lép: integrálja a Hyperliquid derivatíváit az mUSD stabilcoin indulása után

A decentralizált pénzügyek újabb mérföldkövéhez érkeztünk: a népszerű Web3 tárca, a MetaMask bejelentette, hogy integrálja a Hyperliquid nevű derivatíva platform örökös ügyleteit (perpetuals) a saját rendszerébe. A lépés közvetlenül követi a MetaMask saját stablecoinjának, az mUSD-nek az elindítását. Ez a fejlesztés nemcsak a DeFi világot mozgathatja meg, hanem új irányokat nyithat a decentralizált kereskedés és likviditás terén is.
2025. 09. 21. 21:00
Megosztás:

Shiba Inu vagy Chainlink: Melyik kriptovaluta lehet igazi milliomosgyártó?

A kriptovaluták világában nem ritkák a hihetetlen hozamokról szóló történetek. Egyes befektetők mesés vagyonokat kerestek néhány év alatt, különösen a mémérmék és feltörekvő altcoinok révén. A kérdés most az, vajon a Shiba Inu (SHIB) vagy a Chainlink (LINK) lehet-e a következő nagy dobás?
2025. 09. 21. 19:00
Megosztás:

Jön a lehűlés

A jövő héten véget ér az őszi nyár: többfelé kell esőre készülni, a szél élénk, olykor erős lesz és a hőmérséklet is jelentősen visszaesik. A hét végén csökken a csapadék esélye, de a hőmérséklet csúcsértéke már csak 20 Celsius-fok körül alakul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 09. 21. 18:00
Megosztás:

7 milliárd dolláros bitcoin-csalás pere indul Londonban – amit tudni érdemes

Szeptember 29-én megkezdődik Londonban annak a kínai állampolgárnak, Zhimin Qiannak a pere, akit egy hatalmas, 7 milliárd dolláros határokon átnyúló befektetési csalás kiötlőjeként tartanak számon. Az ügy precedenst teremthet arra, hogyan kezelik a brit hatóságok a kriptovalutához köthető pénzügyi bűncselekmények áldozatainak kártalanítását.
2025. 09. 21. 17:00
Megosztás:

Andrej Babis mozgalma az ANO stabilan vezeti a pártok népszerűségi listáját

Két héttel a cseh képviselőházi választások előtt az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) vezeti a pártok népszerűségi listáját. A második helyen a kormánykoalíció három pártját tömörítő Spolu (Együtt) áll.
2025. 09. 21. 16:00
Megosztás:

Folytatódik a halfogyasztás népszerűsítése

Folytatódik a halfogyasztás népszerűsítése, hogy minél többen fedezzék fel a halételek egészséges, ízletes és változatos fogyasztási lehetőségeit; ezt célozza az új elemekkel bővülő, "Kapj rá!" elnevezésű kampány - közölte az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. (AMC Nkft.) vasárnap az MTI-vel.
2025. 09. 21. 15:30
Megosztás:

Ebben a tanévben is lesz Made in Kecskemét nevű kurzus

Hatodik alkalommal hirdette meg a kecskeméti Neumann János Egyetem Made in Kecskemét nevű kurzusát, amely a kecskeméti autógyár felépítését és működését, valamint az autógyártás területén alkalmazott legújabb technológiákat megismertető tantárgy.
2025. 09. 21. 14:00
Megosztás:

Októbertől jön a háromgyermekes édesanyák személyi jövedelemadó-mentessége

Októbertől jön a háromgyermekes édesanyák személyi jövedelemadó-mentessége, ami mintegy negyedmillió anyának jelent pluszpénzt, de az adómentességet igényelni kell – hívta fel a figyelmet Koncz Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára vasárnap a Facebook-oldalára feltöltött videóban.
2025. 09. 21. 13:00
Megosztás:

Hegyi Zsolt: nem tudtuk megnyitni vasárnap reggel a Keleti pályaudvart

A tervezett felújítási munkálatokat maradéktalanul elvégeztük, de a Keleti pályaudvart nem tudtuk megnyitni vasárnap reggel - közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán a helyszínen rögzített videóüzenetében.
2025. 09. 21. 12:30
Megosztás:

Növekvő forgalomban csökkent a BUX a héten

Növekvő forgalomban csökkent a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 100 198,56 ponton zárt, 1001,28 ponttal, 0,99 százalékkal alacsonyabban, mint egy héttel korábban.
2025. 09. 21. 11:00
Megosztás:

Az egészségpénztárak is jól járhatnak az Otthon Start Hitel felpörgésével

Az Otthon Start hitel megjelenése tovább növelheti azon összegek nagyságát, amelyeket az egészségpénztári tagok a számlájukon lévő megtakarításaikból jelzáloghitelük törlesztésére fordítanak. A folyamatot az is erősíti, hogy júliustól megszűnt a korábban kötelező 180 napos várakozási idő a törlesztéshez felhasználható összegeknél – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője.
2025. 09. 21. 09:00
Megosztás:

Indulnak a kiberbiztonsági ellenőrzések: cégeket vizsgál az SZTFH

Hazánkban a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága felel az Európai Unió 2022/2555 Irányelvének (NIS2) hazai jogszabályba átültetett rendelkezéseinek betartásáért a versenyszférában. Bár a kötelezett szervezeteknek már 2024. október 18-tól meg kell felelni az elvárásoknak, addigra be kellett vezetni a szükséges védelmi intézkedéseket, a közelmúltban két fontos határidő is lejárt.
2025. 09. 21. 08:00
Megosztás:

Nyúlhúsfogyasztást népszerűsító kampány indult

A Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a spanyol társszervezetével közösen egy hároméves, 4,2 millió euró költségvetésű kampányt indított a nyúlhús fogyasztásának népszerűsítésére és a nyúlhús piaci jelenlétének növelésére 2-5 százalékkal - jelentette be Nagy István agrárminiszter pénteken Budapesten, az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK).
2025. 09. 21. 07:00
Megosztás: