Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21%-kal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét a vírussal kapcsolatos információátadásra. A pandémia évében azonban 3,8%-kal csökkent a teljes magyar médiapiac, áll a kelet-és közép-európai reklámpiacok teljesítményét, trendjeit bemutató, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report 2021-es kötetében, amelyet novemberben mutatott be a 15 ország független reklámügynökségeiből – köztük a hazánkat képviselő Café Communications – álló hálózat, a weCAN.

Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A kiadvány a régió reklámpiacainak elmúlt éves teljesítményét mutatja be, melyből kiderül, hogy a hirdetők régió szerte hasonlóan reagáltak a korlátozások első bevezetésekor. A kezdeti sokk várakozásra késztetett sokakat, lemondtak, de leginkább átütemeztek sok kampányt, ahol lehetett, ott pedig digitális platformokra csatornázták át a hirdetési büdzséket. Emellett a hirdetők gyorsan váltottak a tartalom terén is, az általánosabb márkaüzenetek mellett nagyobb hangsúlyt fektettek a járvánnyal kapcsolatos üzenetekre. Részben ezek miatt is a magyar piac a teljes régió 8%-os visszaesésénél kisebb mértékben, mindössze 3,8%-kal csökkent 2020-ban.
 
A hazai piacon az egyes szegmensek különböző mértékben szenvedték meg a korlátozásokat: a tévés költések 2020-ban 9%-ot csökkentek az előző évihez képest, online viszont 7%-kal többet költöttek a hirdetők. A járvány nagy vesztesei a közterületi és a rádiós reklámok, a print költések pedig évek óta folyamatosan csökkennek, így mindhárom szegmens -17%-kal zárta 2020-at.

A pandémia jelentősen átalakította a tartalomfogyasztási szokásokat is, egyértelműen a digitális tartalmak fogyasztása nőtt, bár az első hónapokban kiemelkedően, napi 60 percnél többel nőtt a 4-12 évesek tévénézésre fordított ideje, és összességében a teljes lakosság 6%-kal többet nézett tévét, ez pedig segítette kiszolgálni a tévékampányokat, ahol évek óta teljesítési problémákat lehetett tapasztalni. A lezárások első hónapjaiban az online hírfogyasztás 27%-kal nőtt és ugyanígy berobbant a videós tartalomfogyasztás is, 2021 tavaszára azonban ezek visszaálltak a járvány előtti szintre.
 
A riport az állami költéseket, és ezen belül a pandémával kapcsolatos (védekezéssel és állami intézkedésekkel kapcsolatos, összefogásra ösztönző stb.) hirdetéseket  is vizsgálta a régióban. Magyarországon évek óta folyamatosan növekszik az állam által hirdetésre fordított pénz összege, 2020-ban ez elérte a 79 millió eurót, ami 21%-os növekedés a 2019-es költéshez képest. Az ország legnagyobb hirdetője a Miniszterelnökség, amely többet költött hirdetésekre tavaly, mint a Lidl, Telekom, Sanofi-Aventis, Vodafone, GlaxoSmithKlein és az Aldi összesen, akik a 10 legnagyobb hirdető listájának kereskedelmi szereplői. A top10-es lista első felében szerepel még három állami cég, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Turisztikai Ügynökség és az MVM Zrt.
 
Az állami pandémiás költéseket bemutató, hat országot összehasonlító grafikonból látszik, hogy Magyarország a lakosságarányos hirdetési költésben és a teljes állami büdzséből erre fordított összeg arányában is vezet. A teljes állami költés több mint 78%-t fordította a kormány a koronavírussal kapcsolatos hirdetésekre 2020-ban, ha pedig régiós szinten nézzük, mindössze Romániában szántak ekkora részét a büzsdéből pandémiás tartalmakra. A régiós átlagot Szerbia, Lengyelország és Oroszország jelenti, 50% körüli aránnyal, a legkevesebbet pedig Szlovéniában költöttek koronavírussal kapcsolatos kommunikációra, ami mindössze egy tévékampányt rendeltek a teljes állami költés kevesebb mint 1%-áért.
 
A riportból kiderül, hogy régiós szinten egy közel fél évtizedes, stabilan növekvő tendenciát tört meg a pandémia: a 2014-es orosz-ukrán konfliktus után a teljes régiós költés visszaesett 5%-kal, de azóta évente átlagosan 10% feletti növekedést mutatott fel a régiós piac, amit 2020-ra 8%-os visszaesés követett. Ez 1,2 milliárd eurós kiesést jelent, viszont így is volt egyetlen szegmens, ami növekedni tudott: a digitális piac 100 millió euróval bővült a járvány alatt.
 
Ezt az időszakot is jellemzően azok a közép-kelet-európai országok vészelték át kisebb veszteséggel, ahol erős a digitális piac, ilyenek a Visegrádi országok, valamint Ukrajna és Oroszország. Ez utóbbi két ország adja teljes régiós költés felét, az ukrán piac évek óta dinamikusan nő a digitális szegmens miatt, az orosz piacon tapasztalható 16%-os csökkenés pedig euróban számolva ilyen magas a rubel árfolyamzuhanása miatt, a nemzeti valutában mérve ez mindössze 4%-os.
 
A piaci szakértők úgy számolnak, hogy a korábbi világgazdasági válság utáni felépüléshez képest a mostani talpraállás még gyorsabb lesz a reklámpiacokon. A jelenlegi stagnálás, kisebb csökkenés után már akár 2021-ben utolérhetik a járvány előtti szintet a költések, a régió több országában akár 10-15%-os bővülési ütemmel.

Látogatási korlátozásokat vezetnek be a zalaegerszegi kórházban

Járványügyi megelőző intézkedésként látogatási korlátozásokat vezetnek be csütörtöktől a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórházban - közölte az intézmény szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 18. 02:00
Megosztás:

2026-ban a második félévben emelik a minimálbért Romániában

Romániában jövőre a második félévtől kezdődően 6,8 százalékkal megemelik a minimálbért. Erről a kormánykoalícióban részt vevő pártok vezetői döntöttek szerdai tanácskozásukon.
2025. 12. 18. 01:30
Megosztás:

Így változik a közlekedési rend az év végi ünnepek idején

A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó utasforgalmi igényekhez igazodó közlekedési rendet vezet be, a korábbi évekhez képest több járatot indítva.
2025. 12. 18. 01:00
Megosztás:

Ez a a második leggyakrabban fogyasztott alkohol Magyarországon

A bor a második leggyakrabban fogyasztott alkoholos italok közé tartozik Magyarországon - derült ki a idén Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) ősszel végzett piackutatásából, amelyről szerdán tájékoztatták az MTI-t.
2025. 12. 18. 00:05
Megosztás:

Az XRP vérzik 2 dollár alatt – a Digitap ($TAP) 8-szoros növekedést céloz a banki lendkerékkel a legjobb kriptó befektetés 2026-ra

Annak ellenére, hogy az év nagy reményekkel indult a szabályozási egyértelműség és az intézményi elfogadás terén, az XRP frusztráló volatilitási ciklusba ragadt. Egy rövid negyedéves emelkedés után az eszköz tartós gyengülési szakaszba lépett, ismételten képtelen volt áttörni a 2,00 dolláros pszichológiai ellenállást.
2025. 12. 17. 23:00
Megosztás:

Megkezdődött a méh állatjóléti támogatások kifizetése

Megkezdte a Magyar Államkincstár a méh állatjóléti támogatás kifizetését, így csaknem 2500 gazdálkodó számára érkezik meg mintegy 1,5 milliárd forintnyi támogatás a napokban - közölte Nagy István agrárminiszter az Agrárminisztérium szerdai közleménye szerint.
2025. 12. 17. 22:30
Megosztás:

Az ANY Nyomda szállítja a 2026-os országgyűlési választási nyomtatványokat

A 2026-ban sorra kerülő magyarországi országgyűlési választások nyomtatványait az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. szállítja - közölte a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 12. 17. 22:00
Megosztás:

A Bitcoin 86 000 dollárra esett – a Digitap ($TAP) visszatérítési kártyája elnyerte a decemberi legjobb kriptós előértékesítés címet

A Bitcoin most pislogott egyet. Hetekig tartó feszültség után visszacsúszott a 86 000 dolláros tartományba, és a hangulat gyorsan megváltozott. A grafikonok ingadozóvá váltak. A bizalom megcsappant. A „vásárolj és várj” típusú befektetők félreálltak. Ez a fajta mozgás mindig előhozza azt a kérdést, amely a ciklus ezen szakaszában rendszeresen felmerül: ha a Bitcoin megtorpan, merre néz a „smart money” (az okos pénz)?
2025. 12. 17. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 17. 20:30
Megosztás:

A kormányhivatal megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését

A fővárosi kormányhivatal - szerdán az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint - a vásárlók érdekében megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését.
2025. 12. 17. 19:30
Megosztás:

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat szerdán Budapesten; a címet tíz település és tíz vállalat, illetve közintézmény kapta meg.
2025. 12. 17. 19:00
Megosztás:

2026 lehet az év, amikor a kriptó végleg belép a fősodorba?

A kriptopiac az elmúlt hónapokban látványos visszaesést szenvedett el: az összkapitalizáció október óta 4,2 billió dollárról 2,9 billióra csökkent, ami sok befektetőben újraélesztette a bizonytalanságot. Ugyanakkor 2025-ben több olyan strukturális változás történt, amely néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, és ezek együtt akár megalapozhatják azt, hogy a kriptovaluták 2026-ban valóban kilépjenek a rétegeszköz szerepből.
2025. 12. 17. 18:30
Megosztás:

Biztató jel, de még nem trend - Építőipar

Szeptemberben és októberben látványosan megugrott az építőipar teljesítménye, ám a vállalkozói adatok alapján ez egyelőre még nem trend. A működő cégek száma tovább csökkent, a piac feszes maradt, miközben az egyéni vállalkozóknál egyértelmű átrendeződés indult el.
2025. 12. 17. 17:30
Megosztás:

Modernizáció, tőkebeáramlás és strukturális változások formálják a következő évet

A Colliers közzétette legújabb jelentését „CEE-6: Highlights 2025 & Predictions 2026” címmel, amely áttekintést ad a gazdasági és ingatlanpiaci trendekről Bulgáriában, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában. A tanulmány szerint 2025-ben mérsékelt gazdasági fellendülés, csökkenő infláció és egyre hangsúlyosabb stratégiai fókusz jellemezte a fenntarthatóság területét – miközben az ingatlanpiacokat a modernizáció, az új irodakínálat szűkössége, az erős logisztikai kereslet és a retail parkok folyamatos bővülése határozta meg.
2025. 12. 17. 17:00
Megosztás:

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forraltbor-árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint nagyüzemi és kézműves söröket is ellenőriztek az elmúlt hetekben az élelmiszerlánc-biztonsági felügyelők. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), valamint a kormány- és járási hivatalok szakemberi által végzett téli szezonális ellenőrzés újabb célterületeinek összesítése, egy-egy kirívó esettől eltekintve, pozitív tapasztalatokat hozott. Egy vadhúsfeldolgozó üzemben 3 tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból és a működését is felfüggesztették. Egy sörben a dobozos termékeknél nem engedélyezett adalékanyagot mutatott ki a Nébih laboratóriuma - közölte az Agrárminisztérium (AM) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 16:30
Megosztás:

Januártól Ukrajnában és Moldovában is a magyar tarifa szerint mobilozhatunk

2026. január 1-től Ukrajna és Moldova is tagja lesz az európai roamingzónának, így ha egy magyar előfizető ezen országokból telefonál haza vagy bármelyik uniós tagállamba, a hazai díjtételekkel számolhat.
2025. 12. 17. 16:00
Megosztás:

A Mol-csoport és a SOCAR szárazföldi kutatási és termelésmegosztási megállapodást írt alá

A Mol-csoport és a azerbajdzsáni állami olajtársaság, a SOCAR átfogó szénhidrogén kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodást írt alá, amely Azerbajdzsán Shamakhi-Gobustan régiójának egy szárazföldi területére vonatkozik, a közös kutatási projektben a Mol-csoport operátorként 65 százalékos, a SOCAR pedig 35 százalékos részesedéssel rendelkezik - közölte a Mol szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:30
Megosztás:

Hamis szurkolói termékeket találtak a pénzügyőrök

Több ezer, ismert sportmárkák és külföldi klubcsapatok logójával ellátott terméket találtak pénzügyőrök egy vállalkozás székhelyén; a termékeket replikaként hirdette a cég - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:00
Megosztás:

A munkavállalók kevesebb, mint fele kapott bónuszt tavaly

Különösen aktívak a munkavállalók az álláspiacon, döntéseiket továbbra is a fizetések és juttatások mértéke határozza meg leginkább, így fokozott a vállalatokon lévő bérnyomás. Jelenleg minden harmadik dolgozó elgondolkozna a munkahelyváltáson, ha idén nem kapna prémiumot – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív kutatásából.
2025. 12. 17. 14:30
Megosztás:

Karácsonyi élményajándékozás pörgeti fel az utazási piacot

Az egyre népszerűbb karácsonyi élményajándékozás új lendületet ad az utazási kedvnek. A „télből a nyárba” programok mellett a jövő évi nyaralások és kulturális körutazások előfoglalása is megkezdődik, ahol a korai döntés nem csak kedvezményeket, de jobb helyeket is biztosít a népszerű desztinációk esetében.
2025. 12. 17. 14:00
Megosztás: