Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21%-kal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét a vírussal kapcsolatos információátadásra. A pandémia évében azonban 3,8%-kal csökkent a teljes magyar médiapiac, áll a kelet-és közép-európai reklámpiacok teljesítményét, trendjeit bemutató, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report 2021-es kötetében, amelyet novemberben mutatott be a 15 ország független reklámügynökségeiből – köztük a hazánkat képviselő Café Communications – álló hálózat, a weCAN.

Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A kiadvány a régió reklámpiacainak elmúlt éves teljesítményét mutatja be, melyből kiderül, hogy a hirdetők régió szerte hasonlóan reagáltak a korlátozások első bevezetésekor. A kezdeti sokk várakozásra késztetett sokakat, lemondtak, de leginkább átütemeztek sok kampányt, ahol lehetett, ott pedig digitális platformokra csatornázták át a hirdetési büdzséket. Emellett a hirdetők gyorsan váltottak a tartalom terén is, az általánosabb márkaüzenetek mellett nagyobb hangsúlyt fektettek a járvánnyal kapcsolatos üzenetekre. Részben ezek miatt is a magyar piac a teljes régió 8%-os visszaesésénél kisebb mértékben, mindössze 3,8%-kal csökkent 2020-ban.
 
A hazai piacon az egyes szegmensek különböző mértékben szenvedték meg a korlátozásokat: a tévés költések 2020-ban 9%-ot csökkentek az előző évihez képest, online viszont 7%-kal többet költöttek a hirdetők. A járvány nagy vesztesei a közterületi és a rádiós reklámok, a print költések pedig évek óta folyamatosan csökkennek, így mindhárom szegmens -17%-kal zárta 2020-at.

A pandémia jelentősen átalakította a tartalomfogyasztási szokásokat is, egyértelműen a digitális tartalmak fogyasztása nőtt, bár az első hónapokban kiemelkedően, napi 60 percnél többel nőtt a 4-12 évesek tévénézésre fordított ideje, és összességében a teljes lakosság 6%-kal többet nézett tévét, ez pedig segítette kiszolgálni a tévékampányokat, ahol évek óta teljesítési problémákat lehetett tapasztalni. A lezárások első hónapjaiban az online hírfogyasztás 27%-kal nőtt és ugyanígy berobbant a videós tartalomfogyasztás is, 2021 tavaszára azonban ezek visszaálltak a járvány előtti szintre.
 
A riport az állami költéseket, és ezen belül a pandémával kapcsolatos (védekezéssel és állami intézkedésekkel kapcsolatos, összefogásra ösztönző stb.) hirdetéseket  is vizsgálta a régióban. Magyarországon évek óta folyamatosan növekszik az állam által hirdetésre fordított pénz összege, 2020-ban ez elérte a 79 millió eurót, ami 21%-os növekedés a 2019-es költéshez képest. Az ország legnagyobb hirdetője a Miniszterelnökség, amely többet költött hirdetésekre tavaly, mint a Lidl, Telekom, Sanofi-Aventis, Vodafone, GlaxoSmithKlein és az Aldi összesen, akik a 10 legnagyobb hirdető listájának kereskedelmi szereplői. A top10-es lista első felében szerepel még három állami cég, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Turisztikai Ügynökség és az MVM Zrt.
 
Az állami pandémiás költéseket bemutató, hat országot összehasonlító grafikonból látszik, hogy Magyarország a lakosságarányos hirdetési költésben és a teljes állami büdzséből erre fordított összeg arányában is vezet. A teljes állami költés több mint 78%-t fordította a kormány a koronavírussal kapcsolatos hirdetésekre 2020-ban, ha pedig régiós szinten nézzük, mindössze Romániában szántak ekkora részét a büzsdéből pandémiás tartalmakra. A régiós átlagot Szerbia, Lengyelország és Oroszország jelenti, 50% körüli aránnyal, a legkevesebbet pedig Szlovéniában költöttek koronavírussal kapcsolatos kommunikációra, ami mindössze egy tévékampányt rendeltek a teljes állami költés kevesebb mint 1%-áért.
 
A riportból kiderül, hogy régiós szinten egy közel fél évtizedes, stabilan növekvő tendenciát tört meg a pandémia: a 2014-es orosz-ukrán konfliktus után a teljes régiós költés visszaesett 5%-kal, de azóta évente átlagosan 10% feletti növekedést mutatott fel a régiós piac, amit 2020-ra 8%-os visszaesés követett. Ez 1,2 milliárd eurós kiesést jelent, viszont így is volt egyetlen szegmens, ami növekedni tudott: a digitális piac 100 millió euróval bővült a járvány alatt.
 
Ezt az időszakot is jellemzően azok a közép-kelet-európai országok vészelték át kisebb veszteséggel, ahol erős a digitális piac, ilyenek a Visegrádi országok, valamint Ukrajna és Oroszország. Ez utóbbi két ország adja teljes régiós költés felét, az ukrán piac évek óta dinamikusan nő a digitális szegmens miatt, az orosz piacon tapasztalható 16%-os csökkenés pedig euróban számolva ilyen magas a rubel árfolyamzuhanása miatt, a nemzeti valutában mérve ez mindössze 4%-os.
 
A piaci szakértők úgy számolnak, hogy a korábbi világgazdasági válság utáni felépüléshez képest a mostani talpraállás még gyorsabb lesz a reklámpiacokon. A jelenlegi stagnálás, kisebb csökkenés után már akár 2021-ben utolérhetik a járvány előtti szintet a költések, a régió több országában akár 10-15%-os bővülési ütemmel.

Szijjártó Péter: Magyarország és Románia érdekei egybevágnak az energetika területén

Magyarország és Románia érdekei teljes mértékben egybevágnak az energetika területén, a két ország ezért ennek mentén a jövőben is szorosan együtt fog működni - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Facebookon.
2025. 09. 06. 19:00
Megosztás:

Nevet vált a Pentagon - Mit gondolsz, mire?

Hadügyminisztérium (Department of War) néven működik a jövőben az Egyesült Államok védelmi minisztériuma, népszerű nevén Pentagon – a névváltásról pénteken írt alá rendeletet Donald Trump elnök.
2025. 09. 06. 18:00
Megosztás:

Negatívra rontotta a lengyel államadósosztályzat kilátását a Fitch

Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az az eddigi stabilról Lengyelország hosszú távú devizaadósság-besorolásának kilátását a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a folyamatosan romló lengyel közfinanszírozási helyzettel indokolta a lépést.
2025. 09. 06. 17:00
Megosztás:

Trilliók érkezhetnek az XRP-be? Új SEC-szabály hozhatja el a kriptotőke aranykorát

Egy friss elemzés szerint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) olyan szabályozási változtatásokat készül bevezetni, amelyek alapjaiban formálhatják át a kriptovaluták világát. A Wall Street intézményei előtt megnyílhat az út a tokenkibocsátások és blokklánc-alapú finanszírozási modellek felé – és mindez hatalmas tőkeáramlást indíthat el, különösen az XRP ökoszisztémájába. De valóban eljön az XRP ideje?
2025. 09. 06. 16:00
Megosztás:

A bankszektor történelmi fordulóponthoz érkezett

A pénzügyi szektor új növekedési ciklusba lépett – a K&H már ma is ezekre a kihívásokra építi stratégiáját.
2025. 09. 06. 15:00
Megosztás:

Dogecoin árfolyam újra emelkedik – érdemes most beszállni?

A kriptopiac egyik legismertebb mémcoinja, a Dogecoin (DOGE) pénteken ismét zöldbe fordult. A token árfolyama 3,7%-ot erősödött 24 óra alatt, miközben a Bitcoin csak 1,1%-kal, az Ethereum pedig 0,7%-kal kúszott feljebb.
2025. 09. 06. 14:00
Megosztás:

Szükség van az EU klímapolitikájának átalakítására

Át kell alakítani az Európai Unió klímapolitikáját, mégpedig úgy, hogy az ne veszélyeztesse a kontinens iparát - mondta Petr Fiala cseh kormányfő António Costának, az Európai Tanács elnökének pénteken a dél-morvaországi Brünnben (Brno).
2025. 09. 06. 13:00
Megosztás:

Kanadai kormányfő: új szankciókat készítenek elő Oroszországgal szemben

Új szankciós csomagot készítenek elő Oroszországgal szemben Ukrajna szövetségesei - jelentette ki pénteken Mark Carney kanadai miniszterelnök egy sajtótájékoztatón.
2025. 09. 06. 12:00
Megosztás:

50 millió ADA eladás két nap alatt – Óvatosság jellemzi a derivatív piacot

A Cardano (ADA) piacán erősödő eladói nyomás érzékelhető, miután a nagybefektetők – az úgynevezett „whale”-ek – rövid idő alatt 50 millió tokentől váltak meg. Ezzel párhuzamosan a derivatív piac aktivitása is csökken, miközben a túlzottan long-pozíciójú kereskedők egyre sebezhetőbbé válnak. Vajon egy nagyobb korrekció előszelét látjuk?
2025. 09. 06. 10:00
Megosztás:

Ha ezt a szezámolajat vetted, ne fogyaszd el!

A forgalmazó rákkeltő anyag jelenléte miatt Golden Lion szezámolajat vont ki a forgalomból - közölte a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 06. 09:00
Megosztás:

Megszólaltak az ingatlanvezérek: ekkora áremelkedést okozhat egy év alatt az Otthon Start

A hét elején elindult Otthon Start program alapjaiban határozhatja meg a következő negyedévek lakáspiacát. Az eladó lakások iránti rendkívüli kereslet az árakban is látszódni fog, ugyanakkor a kiadó lakások iránti kereslet mérséklődhet. A legnagyobb ingatlanhálózatok vezetői szerint azonban az Otthon Start mellett más folyamatok is alakíthatják még idén a lakáspiacot - derül ki a zenga.hu felméréséből.
2025. 09. 06. 08:00
Megosztás:

Átvette a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a Dürer Park irodaházakat

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. megvásárolta a magyar állam nevében a Dürer Park irodaházakat az ingatlanegyüttest fejlesztő Dürer Befektetési Kft.-től, ezzel egyidőben megvalósult a korszerű, zöld irodaházak birtokbavétele is, ezáltal az ingatlanba költöző állami intézmények üzemeltetési költségei érdemben csökkennek - közölte az MNV pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 06. 07:00
Megosztás:

Shopper Park Plus: 15%-kal nőtt a nyereség, 26%-kal a díjbevétel az első fél évben

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP-Csoport) adózott eredménye 15,1 százalékkal 15,1 millió euróra, míg díjbevétele 26,6 százalékkal ugyancsak 15,1 millió euróra nőtt 2025 első fél évében - közölte az ingatlanok bérbeadásával foglalkozó társaság pénteken a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 09. 06. 06:00
Megosztás:

Idén nyáron is verhetetlen volt a horvát tengerpart

Idén csak a tengerpartra vágytak a magyarok: Horvátország, Olaszország és Görögország volt a három legnépszerűbb úti cél a nyári hónapokban - derül ki a Bank360.hu oldalán utasbiztosítást kötők adatai alapján készült összesítéséből. A horvát tengerpart előnye azonban csökkent tavaly óta, egyre többen választják Olaszországot.
2025. 09. 06. 04:00
Megosztás:

Ön is visszakaphat 130.000 Ft-ot a NAV-tól az adójából! Mutatjuk hogyan kell csinálni!

Sokan nincsenek tisztában vele, hogy már hosszú ideje – egészen pontosan 2014. január 1-je óta – az adójogszabályok biztosítanak egy olyan lehetőséget, amelynek révén a befizetett adónk (jelenleg a 15%-os személyi jövedelemadó, azaz SZJA) gyakorlatilag visszakerülhet hozzánk. Nézzük meg, hogyan működik ez a gyakorlatban!
2025. 09. 06. 03:00
Megosztás:

Te is 40 fokon mosod a ruhát? Jó nagy hülyeséget csinálsz!

Ön milyen hőfokon indítja el általában a mosógépet? 40 fokot választ, ahogy a legtöbb magyar háztartásban szokás? Írásunkban szakértő segítségével bemutatjuk, miért nem feltétlenül ez a legjobb megoldás, és hogyan takaríthatunk meg számottevő villamos energiát azzal, ha a ruhákat, törölközőket vagy akár az ágyneműt a megfelelő hőfokon mossuk.
2025. 09. 06. 02:00
Megosztás:

Bajba kerülnek a gázzal és fával fűtők Magyarországon!

Bár az új építésű lakások egy része már az energiatermelés modern megoldásait is felmutatja, a magyar otthonok fűtése még mindig főként a gázra és a fára támaszkodik. Miért gond ez?
2025. 09. 06. 01:00
Megosztás:

Elemző szerint 1 dollár felé tart a DOGE – de minden szem egy 0,006 dolláros kihívóra szegeződik, amely átformálhatja a piacot

Egy szakértő szerint a Dogecoin közelít az 1 dolláros mérföldkőhöz, ám a figyelem gyorsan más irányba fordul. Egy másik kriptoeszköz – amely még mindig egy cent alatt forog – kezdi magára vonni az érdeklődést. Ambiciózus ütemterve teljesen átalakíthatja a kriptovalutákról alkotott képet. Mi különbözteti meg ezt a projektet, és miért kerül fel egyre több figyelőlistára?
2025. 09. 06. 00:01
Megosztás:

MOHU Budapest: átvállalja a lomtalanítás utáni takarítás költségét, ha az önkormányzat nem fizet

A MOHU Budapest átmenetileg vállalja a lomtalanításokat követő takarítás költségének rendezését ott, ahol a kerületi önkormányzat erre egyelőre nem hajlandó - közölte a MOHU Budapest pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 05. 23:00
Megosztás:

Hozta a kötelezőt és új megrendelőt is kapott a Broadcom

A Broadcom a vártnál erősebb harmadik negyedéves eredményekről számolt be a tegnapi tőzsdezárást követően.
2025. 09. 05. 22:00
Megosztás: