Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21%-kal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét a vírussal kapcsolatos információátadásra. A pandémia évében azonban 3,8%-kal csökkent a teljes magyar médiapiac, áll a kelet-és közép-európai reklámpiacok teljesítményét, trendjeit bemutató, hiánypótló kiadvány, a CANnual Report 2021-es kötetében, amelyet novemberben mutatott be a 15 ország független reklámügynökségeiből – köztük a hazánkat képviselő Café Communications – álló hálózat, a weCAN.

Jelentősen átalakította a régiós reklámpiacot a koronavírus

A kiadvány a régió reklámpiacainak elmúlt éves teljesítményét mutatja be, melyből kiderül, hogy a hirdetők régió szerte hasonlóan reagáltak a korlátozások első bevezetésekor. A kezdeti sokk várakozásra késztetett sokakat, lemondtak, de leginkább átütemeztek sok kampányt, ahol lehetett, ott pedig digitális platformokra csatornázták át a hirdetési büdzséket. Emellett a hirdetők gyorsan váltottak a tartalom terén is, az általánosabb márkaüzenetek mellett nagyobb hangsúlyt fektettek a járvánnyal kapcsolatos üzenetekre. Részben ezek miatt is a magyar piac a teljes régió 8%-os visszaesésénél kisebb mértékben, mindössze 3,8%-kal csökkent 2020-ban.
 
A hazai piacon az egyes szegmensek különböző mértékben szenvedték meg a korlátozásokat: a tévés költések 2020-ban 9%-ot csökkentek az előző évihez képest, online viszont 7%-kal többet költöttek a hirdetők. A járvány nagy vesztesei a közterületi és a rádiós reklámok, a print költések pedig évek óta folyamatosan csökkennek, így mindhárom szegmens -17%-kal zárta 2020-at.

A pandémia jelentősen átalakította a tartalomfogyasztási szokásokat is, egyértelműen a digitális tartalmak fogyasztása nőtt, bár az első hónapokban kiemelkedően, napi 60 percnél többel nőtt a 4-12 évesek tévénézésre fordított ideje, és összességében a teljes lakosság 6%-kal többet nézett tévét, ez pedig segítette kiszolgálni a tévékampányokat, ahol évek óta teljesítési problémákat lehetett tapasztalni. A lezárások első hónapjaiban az online hírfogyasztás 27%-kal nőtt és ugyanígy berobbant a videós tartalomfogyasztás is, 2021 tavaszára azonban ezek visszaálltak a járvány előtti szintre.
 
A riport az állami költéseket, és ezen belül a pandémával kapcsolatos (védekezéssel és állami intézkedésekkel kapcsolatos, összefogásra ösztönző stb.) hirdetéseket  is vizsgálta a régióban. Magyarországon évek óta folyamatosan növekszik az állam által hirdetésre fordított pénz összege, 2020-ban ez elérte a 79 millió eurót, ami 21%-os növekedés a 2019-es költéshez képest. Az ország legnagyobb hirdetője a Miniszterelnökség, amely többet költött hirdetésekre tavaly, mint a Lidl, Telekom, Sanofi-Aventis, Vodafone, GlaxoSmithKlein és az Aldi összesen, akik a 10 legnagyobb hirdető listájának kereskedelmi szereplői. A top10-es lista első felében szerepel még három állami cég, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Turisztikai Ügynökség és az MVM Zrt.
 
Az állami pandémiás költéseket bemutató, hat országot összehasonlító grafikonból látszik, hogy Magyarország a lakosságarányos hirdetési költésben és a teljes állami büdzséből erre fordított összeg arányában is vezet. A teljes állami költés több mint 78%-t fordította a kormány a koronavírussal kapcsolatos hirdetésekre 2020-ban, ha pedig régiós szinten nézzük, mindössze Romániában szántak ekkora részét a büzsdéből pandémiás tartalmakra. A régiós átlagot Szerbia, Lengyelország és Oroszország jelenti, 50% körüli aránnyal, a legkevesebbet pedig Szlovéniában költöttek koronavírussal kapcsolatos kommunikációra, ami mindössze egy tévékampányt rendeltek a teljes állami költés kevesebb mint 1%-áért.
 
A riportból kiderül, hogy régiós szinten egy közel fél évtizedes, stabilan növekvő tendenciát tört meg a pandémia: a 2014-es orosz-ukrán konfliktus után a teljes régiós költés visszaesett 5%-kal, de azóta évente átlagosan 10% feletti növekedést mutatott fel a régiós piac, amit 2020-ra 8%-os visszaesés követett. Ez 1,2 milliárd eurós kiesést jelent, viszont így is volt egyetlen szegmens, ami növekedni tudott: a digitális piac 100 millió euróval bővült a járvány alatt.
 
Ezt az időszakot is jellemzően azok a közép-kelet-európai országok vészelték át kisebb veszteséggel, ahol erős a digitális piac, ilyenek a Visegrádi országok, valamint Ukrajna és Oroszország. Ez utóbbi két ország adja teljes régiós költés felét, az ukrán piac évek óta dinamikusan nő a digitális szegmens miatt, az orosz piacon tapasztalható 16%-os csökkenés pedig euróban számolva ilyen magas a rubel árfolyamzuhanása miatt, a nemzeti valutában mérve ez mindössze 4%-os.
 
A piaci szakértők úgy számolnak, hogy a korábbi világgazdasági válság utáni felépüléshez képest a mostani talpraállás még gyorsabb lesz a reklámpiacokon. A jelenlegi stagnálás, kisebb csökkenés után már akár 2021-ben utolérhetik a járvány előtti szintet a költések, a régió több országában akár 10-15%-os bővülési ütemmel.

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius Automotive Europe Kft.: október végén elindította a romániai piacon a kínai Chery Group két márkájának forgalmazását, decemberben pedig Bulgáriában vezeti be őket - tájékoztatta a társaság az MTI-t.
2025. 11. 02. 08:05
Megosztás:

Győrben létrejön a hatodik Konfuciusz Intézet Magyarországon

Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs és Szeged után a győri Széchenyi István Egyetemen létrejön immár a hatodik Konfuciusz Intézet is Magyarországon, ami újabb lendületet ad a magyar-kínai együttműködésnek - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton.
2025. 11. 02. 07:00
Megosztás:

Magyarországon is egyre több cég kér átmeneti vezetői támogatást

A Market Report Analytics friss elemzése szerint az interim menedzsment szolgáltatások globális piaca dinamikus növekedésen megy keresztül. A trend mögött elsősorban az átalakuló vállalati struktúrák, a digitalizáció felgyorsulása és a szakemberhiány áll. A Tribound Management tapasztalatai szerint ez a tendencia már Magyarországon is érzékelhető: egyre több közép- és nagyvállalat keres ideiglenes, magas szintű vezetői támogatást a kritikus időszakok sikeres áthidalásához.
2025. 11. 02. 06:00
Megosztás:

Újra vásárolnak az Ethereum-bálnák – de vajon túlélik a közelgő „halálkeresztet”?

Az Ethereum (ETH) november elején csendes optimizmussal indított: az árfolyam közel 1%-ot emelkedett, és 3 875 dollár körül stabilizálódott. A legnagyobb befektetők – az úgynevezett „bálnák” – ismét növelni kezdték pozícióikat, ami bizalomra utal a közeljövőben.
2025. 11. 02. 04:00
Megosztás:

Figyelmeztettek a pénzügyi tudatosság hiányára

A magyarok 80%-a nem készül fel arra, miből élne meg egy baleset utáni munkaképtelenség esetén - derült ki egy nemzetközi kutatásból, amelyet a Vienna Insurance Group megbízásából készített a Gallup.
2025. 11. 02. 03:00
Megosztás:

Olcsóbb az áram hétvégén, akár 30%-ot is nyerhetünk!

Ha az Ön vállalkozása hétvégén is működik, az E.ON Hétvége tarifa segítségével jelentős energiaköltség-megtakarítást érhet el.
2025. 11. 02. 02:00
Megosztás:

Orbán Viktor bejelentette: lesz 14. havi nyugdíj - íme a részletek

Orbán Viktor bejelentette, hogy a kormány döntést hozott a 14. havi nyugdíj bevezetéséről, és jelenleg a részletek kidolgozása folyik. Nézzük mit lehet tudni, részletek cikkünkben.
2025. 11. 02. 01:00
Megosztás:

Törvény született! Ha mesterséges intelligenciát használsz, tudj róla!

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye.
2025. 11. 02. 00:05
Megosztás:

3 altcoin 1$ alatt, amit 2025 legjobb „penny kriptójaként” tartanak számon – Íme, mit vásárolnak a kisbefektetők

2025 legjobb filléres kriptói? Ne keress tovább: Shiba Inu, XLM Stellar és Digitap ($TAP). Míg a SHIB és az XLM a 25 legnagyobb kriptovaluta közé tartoznak, jelentős felértékelődési potenciállal bírnak, miközben megfizethetők maradtak.
2025. 11. 01. 23:00
Megosztás:

A BNB befektetők megduplázódó árfolyamra számítanak, miközben a Digitap ($TAP) Apple Pay híre elemzői $9.00-s célárhoz vezet

Egyre több elemző számít arra, hogy a Binance Coin (BNB) árfolyama a következő hónapokban kétszeresére nő, mivel az árfolyam kulcsfontosságú támaszszintek felett stabilizálódik.
2025. 11. 01. 21:20
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés: Novemberi spot ETF-pletykák 4,50 dolláros reményeket táplálnak, az RTX akár 1500%-ot is emelkedhet

Az XRP ismét reflektorfénybe került, miután újabb spekulációk láttak napvilágot arról, hogy már novemberben jóváhagyhatják az első spot XRP ETF-et.
2025. 11. 01. 20:33
Megosztás:

Országos Vízügyi Főigazgatóság: nincs vízeresztés a Balatonból

Nincs vízeresztés a Balatonból, a szakemberek a Sió-csatorna siófoki belterületi szakaszán lévő vizet engedik le, hogy elvégezhessék a szükséges javításokat - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Facebook-oldalán pénteken.
2025. 11. 01. 19:00
Megosztás:

Megjelentek a 2025-ös agrárkárenyhítés adatai

Az idei kárenyhítési évben bekövetkezett mezőgazdasági károk után 2025. november 30-ig nyújthatják be a kárenyhítő juttatás iránti kérelmet azok a károsultak, akik a 2025. évi kárenyhítési időszakban kárbejelentést tettek - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken.
2025. 11. 01. 18:00
Megosztás:

Megnyitja első fizikai boltját a Shein

A Shein ázsiai webáruház szerdán megnyitja első állandó fizikai üzletét a világon, a párizsi BHV luxusáruházban - jelentette be pénteken az Instagramon a BHV tulajdonosa, a francia Société des grands magasins (Nagyáruházak Társasága - SGM), miközben az online céget Franciaországban a gyakorlatai miatt idén már háromszor megbüntették.
2025. 11. 01. 17:00
Megosztás:

Közzétették a Louvre-ban elkövetett műkincsrablásról indított vizsgálat első eredményeit

Közzétette a francia kormány pénteken a Louvre-ban elkövetett műkincsrablásról indított vizsgálat első eredményeit, és "sürgősségi intézkedéseket" ígért az év végéig a múzeum környékének biztosítása érdekében.
2025. 11. 01. 16:00
Megosztás:

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy a magyar emberek és a hazai kkv-k a technológiai átalakulás nyertesei legyenek. A Mesterséges Intelligencia Stratégia megújítását követően hazánk újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye, amely hatékonyan biztosítja a hazai vállalkozások és felhasználók védelmét - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 01. 15:00
Megosztás:

Érkezik a nagy sebességű internet

A kormány azon dolgozik, hogy 2030-ra az ország minden részében elérhetővé váljon a gigabitképes hálózat. Az iparági vállalkozások támogatott és önerős fejlesztései újabb 800 ezer háztartásba viszik el a korszerű optikai kapcsolatot - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 01. 14:00
Megosztás:

Befejeződik a tavi viharjelzési szezon

Véget ér a tavi viharjelzési szezon pénteken.
2025. 11. 01. 13:00
Megosztás:

Jelentős útépítés fejeződött be Sarkadon

Jelentős útépítés fejeződött be a Békés vármegyei Sarkadon, amelyre a település csaknem 372 millió forint uniós támogatást nyert el - közölte az önkormányzat.
2025. 11. 01. 12:00
Megosztás:

UBM: ötödével, közel 240 milliárd forintra növelte árbevételét az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoport

Az UBM Holding Nyrt. pénteki közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság éves beszámolóit: hazánk piacvezető takarmánygyártó, és egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedő cégcsoportja a 2024. július 1-től 2025. június 30-ig tartó üzleti évét 239,93 milliárd forintos konszolidált árbevétellel zárta, amely mintegy 20,8 százalékkal haladja meg az előző üzleti évben elért 198,66 milliárd forintos szintet.
2025. 11. 01. 11:00
Megosztás: