K&H: mi az a 10-90 százalékos szabály - érdemes karácsonykor elkezdeni, ha eddig nem került rá sor
Az év vége a számvetés és a karácsony ideje, ami jó alkalmat jelenthet arra, hogy a gyermekeket megismertessük, miként bánjanak tudatosan a zsebpénzükkel. Ebbe beletartozik a körültekintő vásárlás ugyanúgy, mint a hosszabb és rövidebb távú megtakarítás.
A K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedőhöz készült tudástár játékos formában ismerteti meg a gyerekekkel hogyan válhatnak tudatos “pénzügyessé”. Az alábbi tippek abban is segítenek, hogy a gyerekek jobban eligazodjanak az ünnepi forgatagban.
- Az ajándékvásárlás esetén legyünk alaposak, tanácsos megnézni, hogy a kiszemelt termék nem kapható-e máshol olcsóbban, például az online üzletekben. Az újabb járványhullám miatt egyébként is javasolt elsősorban az online boltokból vásárolni. Ebben az esetben érdemes megnézni a szállítási költségeket, sok esetben ugyanis olcsóbb megoldás, ha elmegyünk a termékért, csomagért egy csomagpontra vagy éppen a boltba.
- Ahhoz, hogy a gyermekek minél hamarabb tisztában legyenek a pénz értékével, hasznos lehet őket is bevonni a karácsonyi költségvetés elkészítésébe. Célszerű közösen kitalálni, hogy a családtagok, rokonok ajándékozására mekkora összeget szánunk.
- Az ajándékra szánt költségvetés összeállítása után a karácsonyi menühöz valók beszerzésében is szerepet kaphatnak a gyerekek. Ezáltal jobban rálátást kapnak, hogy a különböző élelmiszerek mennyibe kerülnek. A beszerzés előtt érdemes átböngészni a boltláncok és az élelmiszer-webáruházak kínálatát, amelyek kuponokkal, különböző kedvezményekkel készülnek a karácsonyi szezonra. A körültekintő boltválasztással pedig olcsóbb lehet a karácsonyi kosár.
- Tanácsos kitérni a fizetés mikéntjére, vagyis arra, hogy vásárláskor a bankkártyás vagy okostelefonos, okosórás fizetést helyezzük az előtérbe.
- Online vásárláskor célszerű megosztani a gyermekekkel, hogyan kell biztonságosan használni a kártyát. Figyelmeztetni kell őket arra, ha esetleg kapnak okostelefonjukra olyan e-mailt, amelyben az adataikat kérik, akkor fogjanak gyanút. Itt fontos tisztázni két dolgot: a bankok soha nem kérnek mailben, sms-ben személyes adatokat, olyanokat, amelyekkel egy bankkártya használható lenne. Másfelől nagyon fontos, hogy a bank viszont kérhet egyedi kódot, azonosítót, amelyet például a telefonra küld, azzal hajtható végre a tranzakció.
- Amennyiben a gyermek nemcsak ajándékot, hanem esetleg pénzt is kap karácsonyra, egyeztetni kell vele, hogy mi legyen az összeg sorsa. Megbeszélni vele, hogy mire szeretne gyűjteni rövidebb vagy hosszabb távon. Például ruhára, biciklire, játékkonzolra, okosórára. Tanácsos sorrendbe tenni ezeket és így megkezdeni a takarékoskodást.
- Jó apropót ad a karácsony arra is, hogy a már nem használt játékokat, ruhákat kiszortírozzuk a gyerekekkel közösen. Érdemes őket az aukciós oldalakon, közösségi médiás piactereken meghirdetni, ha pedig nincs jelentkező, akkor jótékonysági szervezeteknek odaadni. Más, rászoruló gyerekek biztosan örülnének neki.
- Ha már a zsebpénz, akkor javasolt megtanítani a fiatalságot a 10-90-es vagy 20-80-as szabályra. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy be kell osztaniuk a zsebpénzüket. A mindennapos, innentől a zsebpénzükből finanszírozott kiadásokra a teljes összeg 90 vagy 80 százalékát költhetik el. Azaz 100 forintonként 90 vagy 80 forintot. A fennmaradó 10 vagy 20 forintot pedig félre kell tenniük. Akár a már említett takarékoskodási célpont - bicikli, ruha, játékkonzol - megvásárlására. Amennyiben ezt a szabály tudják tartani, akkor felnőttként is tudatosabban, takarékosabban menedzselhetik a pénzügyeiket.
Az évtizedes múltra visszatekintő K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedő keretében az általános és középiskolás diákoknak széles körű ismeretanyagot állítottak össze a K&H szakemberei, amely a mindennapi pénzügyek mellett kitér a különböző digitális fizetési megoldások elsajátítására. A vetélkedő keretében a 3-5 fős csapatok pedig játékos formában, értékes nyereményekért tesztelhetik tudásukat, többek között a családi költségvetés és az online vásárlások témakörében is.