Kiemelkedő eredményt ért el a Bosch Magyarországon - Lássuk a számokat!
„A Boschnál a folyamatos innovációt tartjuk a jövő zálogának, ezért működésünk fókuszában a gyártástechnológia állandó fejlesztése és az irányadó innovációk kutatás-fejlesztése áll. Ebben egyedülálló szerepet tölt be a Bosch köré épült és egyre bővülő ökoszisztéma, amelyben az ipar és az akadémiai-egyetemi szféra szoros kölcsönhatásban dolgozik azon, hogy a jövő technológiái minél hamarabb beépüljenek mindennapjainkba. A tavalyi év eredményei azt mutatják, hogy jó úton járunk. Ezúton is köszönetet mondok ezért minden együttműködő partnerünknek és munkatársunknak” – mondta Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban. „Bár 2023-ban is számos kihívás elé állít bennünket a gazdasági környezet, a Bosch továbbra is a jövő technológiáira fókuszál.” – tette hozzá.
Beruházásrekord a jövő technológiáiért
A magyarországi Bosch csoport olyan, a jövőt formáló területekre fókuszál, mint az autonóm járművek, az elektromobilitás, az Ipar 4.0 és a mesterséges intelligencia. A vállalatcsoport a gyártáshoz és a fejlesztéshez kapcsolódva tavaly az egy évvel korábbinál 55 százalékkal többet, 155 milliárd forintot költött beruházásokra, hogy a jövőben is a legmodernebb eszközökkel és technológiákkal támogassa partnereit.
Magyarországon a Bosch gyártási és fejlesztési tevékenysége egyre inkább a jövő mobilitása, kiemelten az elektromobilitás köré összpontosul. A Bosch világszerte legnagyobb gépjárműelektronika gyára az idén huszonöt éves hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., ahol a termékportfólió nagyon gyorsan változik a jövőorientált, komplex és csúcstechnológiát jelentő elektromos vezetési rendszerek felé. Várakozásaik szerint a következő években még több elektronikai egységet készítenek majd hibrid és teljesen elektromos autókba, miközben a belső égésű motorokhoz használt elektronikák továbbra is a termékportfolió részét képezik. Tavaly a legnagyobb mértékben a kormánymű- és a vezetéstámogató rendszerekben használt elektronikus vezérlőegységek gyártási volumene nőtt, amelyek szintén fontos komponensek a jövő mobilitása számára.
Az idén húszéves, járműipari alkatrészekkel, valamint elektromos hajtásrendszerekkel foglalkozó miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft.-nél a legnagyobb mértékben az elektromos kerékpárok hajtásrendszereinek gyártása nőtt. Emellett elektromos hegyikerékpárokhoz fejlesztettek speciális, könnyű meghajtást: a Bosch Performance Line CX RACE az ötlettől a sorozatgyártásig miskolci fejlesztés.
A szintén miskolci, kéziszerszámokat és eBike-akkumulátorokat gyártó Robert Bosch Power Tool Kft.-nél az eBike-akkumulátorok gyártása csaknem megduplázódott 2021-hez képest, és nőtt a vezeték nélküli kéziszerszámokhoz használt akkumulátorok forgalma is. A vállalat a növekvő igények miatt logisztikai és disztribúciós központ építésébe kezd, amelynek bekerülési értéke több mint 54 milliárd forint.
A járműipari alkatrészekkel foglalkozó, idén húszéves maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft.-nél tavaly indult a haszongépjárművekben használt elektromos kormányművek (Servocom) sorozatgyártása, ennek támogatását, valamint a tesztelést is a helyi K+F csoport végzi.
Aktívan használja a Bosch a mesterséges intelligenciát
A Bosch kiemelten fontosnak tartja a mesterségesintelligencia-alapú fejlesztéseket. Az idei év végére minden Bosch-termék eleve tartalmaz mesterséges intelligenciát, illetve annak segítségével fejlesztik vagy gyártják azokat. A vállalat eredetileg 2025-ig tervezte ennek megvalósítását, ám jó úton jár, hogy hamarabb teljesítse ezt a célkitűzését. A gyártási műveletekben a technológia segít minimalizálni a hibás működést, javítja a gépek és rendszerek kihasználtságát, és optimalizálja a folyamatokat. A Bosch magyarországi telephelyein is számos területen használja a mesterséges intelligenciát, a technológia a legfontosabb szerepet a gyártási folyamatok során tölti be, például a gyártásoptimalizálásához szükséges adatelemzéseknél, egyes folyamatok optikai ellenőrzésénél vagy a gyártósori berendezések karbantartásának tervezésénél.
A jövőt formáló technológiákat fejleszti a Bosch Magyarországon
A Bosch egyre aktívabb K+F tevékenységet folytat Magyarországon, tavaly 112 milliárd forintot fordított kutatás-fejlesztésre. Ma már a cégcsoport több mint 3500 munkatársa dolgozik a jövőt meghatározó technológiák fejlesztésén, nemcsak Budapesten, hanem Makláron és Miskolcon is.
Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházásaként tavaly elkészült a cégcsoport legújabb gépjárműtechnológiai fejlesztőközpontja, a Bosch Budapest Innovációs Kampusz, ahol 1800 munkahely, kutató- és tesztlaborok, valamint tesztcsarnok és többféle burkolatú szabadtéri tesztfelület is helyet kapott. Emellett a vállalat a ZalaZone szomszédságában egy új autóipari kutató-fejlesztő és tesztelő központ építésébe kezdett.
Egyre szorosabb együttműködés az egyetemi-akadémiai szférával
A Bosch csoport Magyarországon egyre inkább az ipari és az akadémiai szféra aktív együttműködésével képzeli el a jövő technológiáinak fejlesztését, ezért szoros kapcsolatot épít ki egyetemekkel és kutatóhelyekkel. Tavaly létrehozták az ELTE-Bosch Mesterséges Intelligencia Ipari Tanszéket, amely az első ilyen intézmény az országban, idén pedig megnyílt a BME-Bosch Innovatív Járműtechnológiai Kompetencia Központ. Emellett a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. a Budapesti Gazdasági Egyetemmel és a helyi önkormányzattal Ipar 4.0-s eszközökkel felszerelt labort adott át a Hatvani Közösségi Felsőoktatási Képzési Központban. A miskolci Bosch vállalatok is megújították együttműködéseiket: tavaly az akkor tíz éve indult duális képzési együttműködés megújításáról és kibővítéséről írtak alá megállapodást a Miskolci Szakképzési Centrummal. Idén a Robert Bosch Power Tool Kft. és a Miskolci Egyetem erősítette meg együttműködését az egyetemi hallgatók képzését illetően. A Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. pedig átfogó képzési és kutatás-fejlesztési együttműködésről állapodott meg a Miskolci Egyetemmel. A Bosch ökoszisztémájában az egyetemek oktatói és hallgatói elsőkézből tájékozódhatnak az ipari trendekről, bekapcsolódhatnak ipari fejlesztésekbe, a vállalat pedig akadémiai kompetenciákkal is erősíti kutatás-fejlesztési tevékenységét. A szerteágazó oktatási együttműködéseknek köszönhetően a hallgatók versenyképes, aktuális iparági tudáshoz és megfelelő gyakorlati tapasztalathoz juthatnak a Boschnál.
Bosch csoport: kilátások és stratégiai tervek 2023-ra
A Bosch a kihívásokkal teli üzleti környezetben is teljesítette célkitűzéseit 2022-ben. A technológiák és szolgáltatások szállítója 88,2 milliárd euróra növelte árbevételét, az üzemi eredmény 4 százalékról 4,3 százalékra emelkedett. “Jól kezeltük a 2022-es év kihívásait – az árbevétel és az eredmény is magasabban alakult a vártnál.” – mondta Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke. A Bosch csoport a Covid-19 világjárvány utóhatásai ellenére is 3,5 százalékkal tudta növelni árbevételét 2023 első negyedévében. A szerény gazdasági kilátások ellenére a Bosch 6 és 9 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz 2023-ra, 5 százalék körüli üzemi eredmény mellett. Még akkor is, ha a gazdasági és társadalmi környezet változatlanul kihívásokkal teli marad, a Bosch célja a jelentős növekedés a következő években. „Célunk, hogy a világ minden régiójában növekedést érjünk el, és a három vezető beszállító közé tartozzunk piacainkon” – jelentette ki Hartung.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelem az üzleti életben és társadalmi szinten is jelentős változásokat hoz, felgyorsítja a technológiai átalakulást. „Ez a technológiai átalakulás olyan növekedési lehetőségeket kínál, amelyeket ki kell használni. E tekintetben valóban találó az ’Életre tervezve’ szlogenünk, és korántsem csupán a villamosítás, az automatizálás és a digitalizáció fő trendjei, hanem – jobban, mint valaha – a szoftverek és a mesterséges intelligencia tekintetében is.” – hangsúlyozta Hartung. A Bosch az autóipari beszállítói üzleti területének átszervezésével reagál a szoftveralapú autóipari fejlesztések irányába mutató trendre: a Robert Bosch GmbH-n belül a Bosch mobilitás a jövőben önálló üzleti szektorként működik. A vállalat célja, hogy a meglévő és az új ügyfelek igényeit egyetlen forrásból, testreszabott technológiákkal még jobban és gyorsabban tudják kiszolgálni. A Bosch elnöke bejelentette, a mobilitási terület átszervezésével a cél, hogy a 2029-re, évente átlagosan mintegy 6 százalékos növekedéssel, több mint 80 milliárd eurós árbevételt érjen el.