Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. A piacok regionálisan eltolódnak: míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik majd ki, addig a nyugati piacok már elérték az "autóipari csúcsot" az új járművek eladásait tekintve. Ez az egyik megállapítása a Roland Berger új "Automotive Outlook 2040" című tanulmányának.

Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

 Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét.

Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.

"Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak."

A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.

Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén

A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.

Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (+1,2% évente), Indiában (+4,2% évente), Latin-Amerikában (+2,4% évente) és a „Globális Dél” más országaiban. Abszolút számokban kifejezve a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése Kínában lesz a legerősebb, mintegy 590 milliárd euróval.

A „Globális Dél” piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni; azonban az erős növekedési ütem ellenére a teljes piacból való részesedésük a mai 14%-ról 2040-re csak 20%-ra fog emelkedni. Összességében 2025 és 2040 között a globális értékesítési volumen átlagosan évi 1,1 százalékkal fog növekedni (miután a 2010-2019 közötti időszakban évi 2,4 százalékos növekedés volt tapasztalható). 

Az egyik tényező, amely a korábbi előrejelzésekkel ellentétben várhatóan csak kisebb hatással lesz a globális járműeladásokra, a megosztott mobilitás. A Roland Berger szakértői a megosztott mobilitási megoldások használatának némi növekedését látják, de a növekedés nem lesz olyan gyors, mint korábban várták, és a nagyvárosi területekre korlátozódik. Mivel az utazásoknak csupán tíz százaléka történik ezeken a területeken, és ez a fajta mobilitás inkább kiegészíti a magángépkocsival történő utazásokat, mintsem helyettesíti azokat, a megosztott mobilitás kisebb jelentőséggel bír majd az autóipar jövője szempontjából.

Az elektromos járművek irányába mutató tendencia viszont visszafordíthatatlan, annak ellenére, hogy egyes piacokon a fogyasztók jelenleg visszafogottak. Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint 2040-re a forgatókönyvtől függően az új járművek 64-71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalékot tesznek majd ki a hibridek, míg a hidrogén és az e-üzemanyagok alacsony hatékonyságuk és magas költségeik miatt csak igen csekély szerepet játszanak majd. A villamosítás a különböző régiókban eltérő sebességgel terjed: Európa várhatóan jó tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz, és az újonnan forgalomba helyezett járművek 99 százalékát a BEV-ek teszik ki. Kínában a BEV-ek 2024 júliusában átlépték az 50 százalékot, és 2040-re 70-85 százalék közötti arányt érnek el, míg az USA-ban 42-60 százalék, a világ többi részén pedig 50 százalék lesz az arány. 

Változások a teljes értékláncban

„A villamosítás megváltoztatja az erőviszonyokat az iparágban - és nem csak azért, mert mindenki egyre inkább függ Kínától a nyersanyagok tekintetében" - mondja Schannen Frigyes – „Az alkatrész-kategóriák között, az ellátási láncok mentén és a célpiacokon strukturális eltolódások vannak. A belsőégésű motorok (ICE) alkatrészeinek csökkenését bőven ellensúlyozza az EV hajtásláncok és akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni.”

A növekvő összekapcsolhatóság azt jelenti, hogy 2040-re szinte minden új jármű a szoftver által meghatározott jármű (software-defined vehicle, SDV) koncepcióján fog alapulni, ahol a jármű a szoftverplatform köré épül, és nem fordítva. „Mindez megváltoztatja az alkatrészek iránti keresletet, új üzleti modelleket hoz létre, és megerősíti az iparágban zajló változásokat.” – mondja Schannen Frigyes – „Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz."

Kína egyre nagyobb teret nyer, de a nyugati OEM-ek is megállják a helyüket

A tanulmány két lehetséges forgatókönyvet ír le az eredeti járműgyártók piacára. Az első szerint a kínai OEM-gyártók globálisan minden piacon gyorsan növekednek, a 2040-re várt növekedés több mint felét adják, és Kínában 70-75 százalékos, Európában 15-20 százalékos, Észak-Amerikában pedig 5-10 százalékos piaci részesedést érnek el. Ugyanakkor a nyugati OEM-ek stagnáló vagy csökkenő értékesítési volumenektől, növekvő költségnyomástól és jelentős szerkezetátalakítási szükséglettől szenvednek majd. Ebben a nyugati szemszögből nézve pesszimista forgatókönyvben az iparág 2040-re elérhet egy olyan fordulópontot, amelyben a kínai OEM-ek megnyerték a versenyt.

Ugyanakkor létezik egy másik lehetséges forgatókönyv is, amelyben a nyugati autógyártók 2040-re a növekedés 36 százalékát adják, míg a kínai OEM-ek 65 százalékos részesedéssel rendelkeznek majd a hazai piacon, de Európában csak öt-tíz százalékkal, Észak-Amerikában pedig kevesebb mint öt százalékkal. „A nyugati OEM-ek még mindig nagymértékben fektetnek be a technológiába, jó márkaimázsuk van, és erős a gyártási és értékesítési hálózatuk" - mondja Schannen. – „De sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Ha a nyugati OEM-ek is radikálisan megváltoztatják a megközelítésüket, például a harmadik féltől származó szabványosított hardver- és szoftverplatformok nagyobb mértékű felhasználásával, akkor újra versenyképessé válhatnak a költségek terén. Ez 2040-re globálisan új erőviszonyokat eredményezne, amelyekben minden szereplőnek lehetősége van a növekedésre."

A Snorter célba vette a Solana mém érmék 12 milliárdos piacát

A Solana az elmúlt egy évben a mém érmék első számú kripto hálózatává vált. Ennek persze megvan az oka, hiszen a mém érmék virágzásához ideális táptalaj szükséges, pontosabban gyors tranzakciók és alacsony díjak.
2025. 06. 03. 00:01
Megosztás:

A Mol Limo belépett a klasszikus autókölcsönzés piacára

A Mol Limo elindította hétfőn a klasszikus autókölcsönzést, a Mol Limo RENT A CAR 0–24 órában elérhető - közölte a cég az MTI-vel.
2025. 06. 02. 22:00
Megosztás:

Mozgósítás Budapestért: A szakszervezetek demonstrációs és sztrájkbizottságot alakítanak

Demonstrációs és sztrájkbizottságot hoznak létre a fővárosi önkormányzati cégeknél működő szakszervezetek, s csatlakozásra szólítanak fel minden reprezentatív érdekvédelmi szervezetet, hogy szükség esetén egységesen demonstrálják, milyen súlyos helyzetet teremtene, ha a fővárostól elvont 50 milliárd forintos szolidaritási adó miatt megbénulna Budapesten a közszolgáltatás.
2025. 06. 02. 21:30
Megosztás:

A jövő hűtéstechnikája már tananyag – CO₂ készüléket biztosít a Panasonic a szakembereknek

A fenntartható hűtéstechnikai megoldások iránti kereslet folyamatosan nő, különösen az Európai Unió szigorodó szabályozásai miatt, amelyek a hűtéstechnikában használt, környezetre ártalmas anyagok kiváltását célozzák. A Panasonic Heating & Cooling Solutions Magyarország a fenntartható innovációk élvonalában haladva egy környezetbarát CO₂ készülékkel támogatja a Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetségét (HKVSZ), amely gyakorlati oktatás során mutatja be a klímaszerelők számára a jövő hűtéstechnikai megoldásait. Az új F-gáz szabályozás következtében egyre több vállalkozás és szerelő számára elengedhetetlen a korszerű technológiák ismerete, amelynek egyik kulcsfontosságú eleme a szén-dioxid alapú hűtés.
2025. 06. 02. 21:00
Megosztás:

Ismét névleges teljesítményen üzemel a paksi atomerőmű 4. blokkja

Elhárították a paksi atomerőmű 4. blokkjában hétfőn keletkezett hibát, a blokk ismét névleges teljesítményen üzemel - közölte az atomerőmű kommunikációs igazgatója az MTI-vel.
2025. 06. 02. 20:00
Megosztás:

Stabilcoin kritika: „Nincs gyakorlati hasznuk, és veszélyeztetik a pénzügyi stabilitást!”

A kriptoszféra a decentralizáció és az innováció lázában ég, miközben egy jól ismert közgazdász – a Nobel-díjas Paul Krugman – kemény kritikát fogalmazott meg a stabilcoinokkal szemben.
2025. 06. 02. 19:30
Megosztás:

Átalakított raktérrel akár napi két órát is nyerhetnek a szerelők

A hatékonyság, az idő- és költségmegtakarítás kulcsszerepet játszik minden vállalkozás életében, ami a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között még hatványozottabban jelentkezik. Eközben egyre több vállalkozás számára jelent kihívást a szakemberek megtartása és a munkaerő utánpótlása is. Innovatív eszközök beszerzésével ugyanakkor a munkakörülmények is jelentősen javíthatók, miközben felgyorsíthatók a napi munkafolyamatok, ami minden területen jelentős megtakarítást jelent a cégeknek.
2025. 06. 02. 18:30
Megosztás:

Új világrekord az ABB villanymotorja által elért 99,13%-os energiahatékonyság

Az ABB saját világrekordját döntötte meg a nagy teljesítményű, szinkron villanymotorok energiahatékonysága területén azzal az új motorral, amelyet a Top Industrial Efficiency (TIE) módszertant követve terveztek. A TIE olyan berendezések gyártását eredményezi, amelyek túlszárnyalják az eddigi szabványos referenciaértékeket. Az ABB a TIE-rendszerű motorjait és generátorait úgy tervezik, hogy azok felülmúlják a jelenlegi hatékonysági referenciaértékeket, így segítve az ügyfeleket a villamosenergia-felhasználás, az üzemeltetési költségek és a teljes tulajdonlási költség (TCO) csökkentésében anélkül, hogy a teljesítmény csökkenne vagy a berendezések bonyolultabbá válnának.
2025. 06. 02. 18:00
Megosztás:

Dél-Korea 2027-ig elhalasztja a kriptóadót – ünnepel a piac, de van egy bökkenő!

A dél-koreai kormány újabb három évvel elhalasztotta a kriptovaluta-nyereségre vonatkozó 20%-os adó bevezetését, amit a kereskedők kitörő örömmel fogadtak. De a háttérben politikai érdekek, intézményi reformok és az egyre közeledő 2025-ös elnökválasztás húzódnak. Vajon valóban a piac érdekében történik minden, vagy csak kampányfogás a színfalak mögött?
2025. 06. 02. 17:30
Megosztás:

Ingatlanpiaci konszolidáció májusban a magas árak miatt

A Duna House (DH) közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DHTB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint májusban országosan 10 262 lakóingatlan cserélt tulajdonost és 139 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.
2025. 06. 02. 17:00
Megosztás:

Miskolcon építi fel járműipari alkatrészeket gyártó központját a Halms

Miskolcon hozza létre járműipari alkatrészeket gyártó európai központját a Huashuo cégcsoporthoz tartozó Halms – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Matthew Shen, a Halms Hungary Kft. anyavállalatának elnöke hétfőn Budapesten, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban. A cég alumínium öntvényeket és megmunkált alkatrészeket gyárt majd olyan vezető autómárkák számára, mint a Volvo vagy a Tesla. A 200 millió euró összértékű beruházás a következő két évben 300 új munkahelyet teremt Miskolcon, melyet elsősorban fémipari múltja és kiváló egyeteme miatt választott a cég.
2025. 06. 02. 16:30
Megosztás:

A Sanofi több mint 9 milliárd dollárért megvesz egy amerikai gyógyszergyártót

A Sanofi francia gyógyszeripari vállalat több mint 9 milliárd dollárért felvásárolja a ritka autoimmun betegségek kezelésére szolgáló gyógyszerek amerikai fejlesztőjét, a Blueprint Medicines biofarmakológiai vállalatot - áll a Sanofi honlapján.
2025. 06. 02. 15:30
Megosztás:

Fokozódnak az online csalások – Ne dőljön be a megtévesztésnek!

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ismételt figyelemfelhívást intéz a fogyasztók felé az online csalások, kibertámadások megnövekedett száma miatt.
2025. 06. 02. 15:00
Megosztás:

14 százalékot meghaladó növekedés májusban az autópiacon

A Carinfo adatai alapján – az áprilisi jelentős növekedés után – 2025 májusában ismét nőtt a forgalomba helyezett személygépjárművek száma. A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője elmondta, mi állhat a folyamatosan növekvő tendenciák hátterében.
2025. 06. 02. 14:30
Megosztás:

Inflációs harc az Unió és az USA között

Bár az amerikai inflációs adatok is jók lettek (hiszen az áprilisi PCE index 2,3-ról 2,1 százalékra csökkent a várt 2,2 helyett), de az EU-ban még inkább csökkenésre számíthatunk.
2025. 06. 02. 14:00
Megosztás:

Japánból érkezik a bitcoin-nagyágyú: a Metaplanet már 8 888 BTC-t birtokol

De vajon megéri ilyen magas Bitcoin árfolyamon vásárolni? Miközben a piac még csak ébredezik a nyári szezon elején, a japán Metaplanet újabb, közel 118 millió dolláros bitcoinvásárlással hívta fel magára a figyelmet. A befektetési társaság ezzel már közel 9 000 BTC-t birtokol, és lassan a „japán MicroStrategyként” emlegetik. De vajon valóban ez a stratégia jelenti a jövőt a vállalati kriptokincstárak számára?
2025. 06. 02. 13:30
Megosztás:

Az OTP vezetésével a bankok az Alkotmánybírósághoz fordulnak a kamatplafon miatt

Az OTP más bankokkal együtt alkotmányjogi panaszt terjesztett elő a kamatplafon rendeletet ellen.
2025. 06. 02. 13:00
Megosztás:

Kínában felpörgött a gazdaság

Kínában gyorsult a gazdasági aktivitás növekedése májusban az ország statisztikai hivatalának hétvégén ismertetett adatai szerint.
2025. 06. 02. 12:30
Megosztás:

EURÓ / Forint árfolyam: nem változtatott a Moody’s, pénteken jön a Fitch

A hazai devizapiacon érdemi elmozdulás nélkül zajlott le a pénteki nap, 403-404 között lavírozott a forint az euró ellenében.
2025. 06. 02. 12:00
Megosztás:

Vegyesen zárták a pénteki kereskedést a vezető Wall Street-i indexek

Csökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai részvénypiacokon azt követően, hogy Donald Trump a vámmegállapodás megszegésével vádolta Kínát.
2025. 06. 02. 11:30
Megosztás: