Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. A piacok regionálisan eltolódnak: míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik majd ki, addig a nyugati piacok már elérték az "autóipari csúcsot" az új járművek eladásait tekintve. Ez az egyik megállapítása a Roland Berger új "Automotive Outlook 2040" című tanulmányának.

Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

 Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét.

Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.

"Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak."

A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.

Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén

A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.

Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (+1,2% évente), Indiában (+4,2% évente), Latin-Amerikában (+2,4% évente) és a „Globális Dél” más országaiban. Abszolút számokban kifejezve a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése Kínában lesz a legerősebb, mintegy 590 milliárd euróval.

A „Globális Dél” piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni; azonban az erős növekedési ütem ellenére a teljes piacból való részesedésük a mai 14%-ról 2040-re csak 20%-ra fog emelkedni. Összességében 2025 és 2040 között a globális értékesítési volumen átlagosan évi 1,1 százalékkal fog növekedni (miután a 2010-2019 közötti időszakban évi 2,4 százalékos növekedés volt tapasztalható). 

Az egyik tényező, amely a korábbi előrejelzésekkel ellentétben várhatóan csak kisebb hatással lesz a globális járműeladásokra, a megosztott mobilitás. A Roland Berger szakértői a megosztott mobilitási megoldások használatának némi növekedését látják, de a növekedés nem lesz olyan gyors, mint korábban várták, és a nagyvárosi területekre korlátozódik. Mivel az utazásoknak csupán tíz százaléka történik ezeken a területeken, és ez a fajta mobilitás inkább kiegészíti a magángépkocsival történő utazásokat, mintsem helyettesíti azokat, a megosztott mobilitás kisebb jelentőséggel bír majd az autóipar jövője szempontjából.

Az elektromos járművek irányába mutató tendencia viszont visszafordíthatatlan, annak ellenére, hogy egyes piacokon a fogyasztók jelenleg visszafogottak. Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint 2040-re a forgatókönyvtől függően az új járművek 64-71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalékot tesznek majd ki a hibridek, míg a hidrogén és az e-üzemanyagok alacsony hatékonyságuk és magas költségeik miatt csak igen csekély szerepet játszanak majd. A villamosítás a különböző régiókban eltérő sebességgel terjed: Európa várhatóan jó tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz, és az újonnan forgalomba helyezett járművek 99 százalékát a BEV-ek teszik ki. Kínában a BEV-ek 2024 júliusában átlépték az 50 százalékot, és 2040-re 70-85 százalék közötti arányt érnek el, míg az USA-ban 42-60 százalék, a világ többi részén pedig 50 százalék lesz az arány. 

Változások a teljes értékláncban

„A villamosítás megváltoztatja az erőviszonyokat az iparágban - és nem csak azért, mert mindenki egyre inkább függ Kínától a nyersanyagok tekintetében" - mondja Schannen Frigyes – „Az alkatrész-kategóriák között, az ellátási láncok mentén és a célpiacokon strukturális eltolódások vannak. A belsőégésű motorok (ICE) alkatrészeinek csökkenését bőven ellensúlyozza az EV hajtásláncok és akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni.”

A növekvő összekapcsolhatóság azt jelenti, hogy 2040-re szinte minden új jármű a szoftver által meghatározott jármű (software-defined vehicle, SDV) koncepcióján fog alapulni, ahol a jármű a szoftverplatform köré épül, és nem fordítva. „Mindez megváltoztatja az alkatrészek iránti keresletet, új üzleti modelleket hoz létre, és megerősíti az iparágban zajló változásokat.” – mondja Schannen Frigyes – „Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz."

Kína egyre nagyobb teret nyer, de a nyugati OEM-ek is megállják a helyüket

A tanulmány két lehetséges forgatókönyvet ír le az eredeti járműgyártók piacára. Az első szerint a kínai OEM-gyártók globálisan minden piacon gyorsan növekednek, a 2040-re várt növekedés több mint felét adják, és Kínában 70-75 százalékos, Európában 15-20 százalékos, Észak-Amerikában pedig 5-10 százalékos piaci részesedést érnek el. Ugyanakkor a nyugati OEM-ek stagnáló vagy csökkenő értékesítési volumenektől, növekvő költségnyomástól és jelentős szerkezetátalakítási szükséglettől szenvednek majd. Ebben a nyugati szemszögből nézve pesszimista forgatókönyvben az iparág 2040-re elérhet egy olyan fordulópontot, amelyben a kínai OEM-ek megnyerték a versenyt.

Ugyanakkor létezik egy másik lehetséges forgatókönyv is, amelyben a nyugati autógyártók 2040-re a növekedés 36 százalékát adják, míg a kínai OEM-ek 65 százalékos részesedéssel rendelkeznek majd a hazai piacon, de Európában csak öt-tíz százalékkal, Észak-Amerikában pedig kevesebb mint öt százalékkal. „A nyugati OEM-ek még mindig nagymértékben fektetnek be a technológiába, jó márkaimázsuk van, és erős a gyártási és értékesítési hálózatuk" - mondja Schannen. – „De sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Ha a nyugati OEM-ek is radikálisan megváltoztatják a megközelítésüket, például a harmadik féltől származó szabványosított hardver- és szoftverplatformok nagyobb mértékű felhasználásával, akkor újra versenyképessé válhatnak a költségek terén. Ez 2040-re globálisan új erőviszonyokat eredményezne, amelyekben minden szereplőnek lehetősége van a növekedésre."

A következő nagy altcoin a Shiba Inu és a Cardano után? Az elemzők a Digitapra fogadnak

A közelmúltban mind a Shiba Inu, mind a Cardano árfolyama esett. A 30 napos időkeretben mindkét altcoin kétszámjegyű visszaesést mutatott.
2025. 12. 27. 22:00
Megosztás:

A Digitap ($TAP) matematikai alapjai: Miért reális a 2026-os bikapiacra kitűzött 5,00 dolláros célár

A <a href="https://presale.digitap.app?&utm_campaign=dec&utm_content=pri&utm_medium=pr&utm_source=prof-pr&utm_term=2478a" target="_blank">Digitap ($TAP)</a> jelenlegi mutatói meggyőző értékelési képet festenek azok számára, akik hosszú távban gondolkodnak. A 0,0383 dolláros áron az élő „omni-bank” jelentős árengedménnyel forog, és potenciálisan elérheti az 5,00 dolláros szintet, ami 130-szoros szorzót jelent. Ez a szorzó ugyan magas, de reális, ha figyelembe vesszük a tokenomikát és a felhasználhatóságot.
2025. 12. 27. 20:00
Megosztás:

Brit szakszervezeti vezető: vissza kell lépni az EU vámuniójába

A brit országos szakszervezeti szövetség (Trades Union Congress, TUC) vezetője szerint a munkáspárti brit kormánynak nem szabad elzárkóznia attól, hogy Nagy-Britannia visszalépjen az Európai Unió vámuniójába.
2025. 12. 27. 19:00
Megosztás:

Jövő év elejéig 101 új mentőkocsi áll szolgálatba az Országos Mentőszolgálat

Jövő év elejéig 101 új mentőkocsi áll szolgálatba az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) egységeinél, ezzel folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára szombaton, miután a pesthidegkúti mentőállomáson átadtak egy új járművet.
2025. 12. 27. 18:00
Megosztás:

Hankó Balázs: az elmúlt évtizedek legjelentősebb kutatási előrelépése valósult meg

Az elmúlt évtizedek legjelentősebb kutatási előrelépése valósult meg azzal, hogy a Magyar Kutatási Hálózat a nemzetközi modellek és a kutatóhálózat vezetőinek javaslata alapján megújult - jelentette ki az innovációs és kulturális miniszter a Magyar Nemzetnek adott, szombaton megjelent, évösszegző interjújában.
2025. 12. 27. 17:00
Megosztás:

Veszélyessé vált a levegő minősége a Sajó völgyében

A szálló por miatt veszélyessé vált a levegő minősége a Sajó völgyében a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szombaton közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképe szerint.
2025. 12. 27. 16:00
Megosztás:

Elérték a 300 millió forintot az Országos Jótékonysági Vadászat adományai

Elérték a 300 millió forintot az Országos Jótékonysági Vadászat adományai - hangzott el az esemény központi ünnepségén, a kápolnásnyéki Halász-kastélyban szombaton.
2025. 12. 27. 15:00
Megosztás:

413 alkalommal volt szükség a tűzoltók beavatkozására karácsonykor

Karácsony három napja alatt 413 esetben kellett beavatkozniuk a tűzoltóknak: 116 helyen kellett tüzet oltani, 77 lakóépület gyulladt ki, 15 helyre vonultak ki, mert szén-monoxid keletkezett, 297 esetben pedig műszaki mentést végeztek. Beszámolójuk szerint idén kevesebb esethez riasztották a tűzoltókat mint tavaly karácsonykor, akkor ugyanis 632-szer avatkoztak be - közölte az MTI-vel szombaton az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
2025. 12. 27. 14:00
Megosztás:

Részleges leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

Informatikai rendszerátállás miatt néhány órán át nem lehet majd útdíjegyenleget feltölteni, jegyet vásárolni, és nem mindenhol lehet majd e-matricát venni, előre kell gondoskodni azok megváltásáról - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt az MTI-vel szombaton.
2025. 12. 27. 13:00
Megosztás:

Előre kell feltölteni a HU-GO-egyenleget! Részleges értékesítési leállás lesz az útdíjfizetésben újévkor

Előre kell majd megvenni az e-matricát és feltölteni a HU-GO egyenleget!
2025. 12. 27. 12:00
Megosztás:

Ötöslottó - 7 milliárd forint a tét, tudta?

7 milliárd forint a tét – mit is jelent valójában ekkora összeg? Pár nap és kiderül lesz-e gazdája az Ötöslottóval megnyerhető eddigi legnagyobb nyereménynek, azaz 7 milliárd forintnak.
2025. 12. 27. 11:00
Megosztás:

A két ünnep között jön a második nagy roham az áruházakban

A karácsonyt követő napokban az üzletek szinte az ünnepek előtti forgalmat bonyolítják, ilyenkor ugyanis tömegével cserélik ki az emberek az ajándékba kapott ruhákat, termékeket. Vevőkből is sok van ezekben a napokban, hiszen az üzletek is újabb akciókba kezdenek, hogy kisöpörjék meglévő árukészletüket. Nem véletlen, hogy a 0 százalékos THM-mel hirdetett áruhitel-ajánlatok is sokszor csak az év végig szólnak – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025. 12. 27. 10:00
Megosztás:

Németország korábbi oktatási minisztere az NKE-nek adományozza könyvtárát

Klaus von Dohnányi, Hamburg korábbi polgármestere, Németország korábbi oktatási minisztere, külügyi és gazdasági államtitkára a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek (NKE) ajándékozza könyvtárát.
2025. 12. 27. 09:00
Megosztás:

Nem szűnik meg, csak szabályozottabb lesz a BNPL

Szigorodnak a halasztott fizetés szabályai 2026. november 20-tól, amikor a fogyasztói hitelekről szóló törvény (Fhtv.) módosítása életbe lép.
2025. 12. 27. 08:00
Megosztás:

Vlagyimir Putyin: többszörösére nőtt az orosz fegyvergyártás a háború kezdete óta

Többszörösére nőtt a fegyverek és haditechnikai eszközök gyártása Oroszországban 2022 óta; csak a fegyver- és lőszerek beszállítása több mint 22-szeresére emelkedett - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök egy, az állami fegyverkezési programról pénteken Moszkvában megtarott tanácskozáson.
2025. 12. 27. 07:00
Megosztás:

Az amerikai Függetlenségi nyilatkozat elfogadásának közelgő 250. évfordulóját köszöntik a szegedi újévi koncerten

Az Amerikai Egyesült Államok függetlenségi nyilatkozata elfogadásának közelgő 250. évfordulóját köszönti január 5-i újévi koncertjén a Szegedi Szimfonikus Zenekar - közölte Gyüdi Sándor igazgató az MTI-vel.
2025. 12. 27. 06:00
Megosztás:

Monero XMR kriptovaluta árfolyam előrejelzés 2026

Monero újra reflektorfényben: áttörés készül a többéves csúcsok felé?
2025. 12. 27. 04:00
Megosztás:

BlackRock kripto tranzakciók: 114 millió dollár értékű Bitcoin és Ethereum került a Coinbase-re

A világ legnagyobb vagyonkezelője, a BlackRock ismét komoly mozgásokat hajtott végre a kriptovaluták piacán. December 26-án több mint 114 millió dollár értékben utaltak át Bitcoint és Ethereumot a Coinbase Prime platformra, ami újabb jele annak, hogy az intézményi érdeklődés töretlen a digitális eszközök iránt. Bár hivatalos nyilatkozat nem érkezett, a lépés jól illeszkedik a BlackRock ETF-kezelési stratégiájába.
2025. 12. 27. 03:00
Megosztás:

Tízmilliók lakóhelyére adtak ki téli riasztást az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban 60 millió ember lakóhelyére adtak ki rendkívüli téli időjárás miatt figyelmeztetést, vagy riasztást pénteken, északkeleten már több mint ezer légijáratot töröltek.
2025. 12. 27. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjba vonuláskor átlag 232.000 Ft-ot veszítünk havonta

A tényadatok alapján továbbra is jelentős különbség van az aktív korban elérhető keresetek és az öregségi nyugdíjak között. Az idei év első három negyedévében az átlagos nettó kereset 476 ezer forint volt, míg az öregségi nyugdíjak átlagos összege az év első kilenc hónapjában alig több mint 244 ezer forintot tett ki.
2025. 12. 27. 01:00
Megosztás: