Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. A piacok regionálisan eltolódnak: míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik majd ki, addig a nyugati piacok már elérték az "autóipari csúcsot" az új járművek eladásait tekintve. Ez az egyik megállapítása a Roland Berger új "Automotive Outlook 2040" című tanulmányának.

Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

 Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét.

Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.

"Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak."

A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.

Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén

A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.

Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (+1,2% évente), Indiában (+4,2% évente), Latin-Amerikában (+2,4% évente) és a „Globális Dél” más országaiban. Abszolút számokban kifejezve a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése Kínában lesz a legerősebb, mintegy 590 milliárd euróval.

A „Globális Dél” piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni; azonban az erős növekedési ütem ellenére a teljes piacból való részesedésük a mai 14%-ról 2040-re csak 20%-ra fog emelkedni. Összességében 2025 és 2040 között a globális értékesítési volumen átlagosan évi 1,1 százalékkal fog növekedni (miután a 2010-2019 közötti időszakban évi 2,4 százalékos növekedés volt tapasztalható). 

Az egyik tényező, amely a korábbi előrejelzésekkel ellentétben várhatóan csak kisebb hatással lesz a globális járműeladásokra, a megosztott mobilitás. A Roland Berger szakértői a megosztott mobilitási megoldások használatának némi növekedését látják, de a növekedés nem lesz olyan gyors, mint korábban várták, és a nagyvárosi területekre korlátozódik. Mivel az utazásoknak csupán tíz százaléka történik ezeken a területeken, és ez a fajta mobilitás inkább kiegészíti a magángépkocsival történő utazásokat, mintsem helyettesíti azokat, a megosztott mobilitás kisebb jelentőséggel bír majd az autóipar jövője szempontjából.

Az elektromos járművek irányába mutató tendencia viszont visszafordíthatatlan, annak ellenére, hogy egyes piacokon a fogyasztók jelenleg visszafogottak. Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint 2040-re a forgatókönyvtől függően az új járművek 64-71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalékot tesznek majd ki a hibridek, míg a hidrogén és az e-üzemanyagok alacsony hatékonyságuk és magas költségeik miatt csak igen csekély szerepet játszanak majd. A villamosítás a különböző régiókban eltérő sebességgel terjed: Európa várhatóan jó tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz, és az újonnan forgalomba helyezett járművek 99 százalékát a BEV-ek teszik ki. Kínában a BEV-ek 2024 júliusában átlépték az 50 százalékot, és 2040-re 70-85 százalék közötti arányt érnek el, míg az USA-ban 42-60 százalék, a világ többi részén pedig 50 százalék lesz az arány. 

Változások a teljes értékláncban

„A villamosítás megváltoztatja az erőviszonyokat az iparágban - és nem csak azért, mert mindenki egyre inkább függ Kínától a nyersanyagok tekintetében" - mondja Schannen Frigyes – „Az alkatrész-kategóriák között, az ellátási láncok mentén és a célpiacokon strukturális eltolódások vannak. A belsőégésű motorok (ICE) alkatrészeinek csökkenését bőven ellensúlyozza az EV hajtásláncok és akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni.”

A növekvő összekapcsolhatóság azt jelenti, hogy 2040-re szinte minden új jármű a szoftver által meghatározott jármű (software-defined vehicle, SDV) koncepcióján fog alapulni, ahol a jármű a szoftverplatform köré épül, és nem fordítva. „Mindez megváltoztatja az alkatrészek iránti keresletet, új üzleti modelleket hoz létre, és megerősíti az iparágban zajló változásokat.” – mondja Schannen Frigyes – „Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz."

Kína egyre nagyobb teret nyer, de a nyugati OEM-ek is megállják a helyüket

A tanulmány két lehetséges forgatókönyvet ír le az eredeti járműgyártók piacára. Az első szerint a kínai OEM-gyártók globálisan minden piacon gyorsan növekednek, a 2040-re várt növekedés több mint felét adják, és Kínában 70-75 százalékos, Európában 15-20 százalékos, Észak-Amerikában pedig 5-10 százalékos piaci részesedést érnek el. Ugyanakkor a nyugati OEM-ek stagnáló vagy csökkenő értékesítési volumenektől, növekvő költségnyomástól és jelentős szerkezetátalakítási szükséglettől szenvednek majd. Ebben a nyugati szemszögből nézve pesszimista forgatókönyvben az iparág 2040-re elérhet egy olyan fordulópontot, amelyben a kínai OEM-ek megnyerték a versenyt.

Ugyanakkor létezik egy másik lehetséges forgatókönyv is, amelyben a nyugati autógyártók 2040-re a növekedés 36 százalékát adják, míg a kínai OEM-ek 65 százalékos részesedéssel rendelkeznek majd a hazai piacon, de Európában csak öt-tíz százalékkal, Észak-Amerikában pedig kevesebb mint öt százalékkal. „A nyugati OEM-ek még mindig nagymértékben fektetnek be a technológiába, jó márkaimázsuk van, és erős a gyártási és értékesítési hálózatuk" - mondja Schannen. – „De sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Ha a nyugati OEM-ek is radikálisan megváltoztatják a megközelítésüket, például a harmadik féltől származó szabványosított hardver- és szoftverplatformok nagyobb mértékű felhasználásával, akkor újra versenyképessé válhatnak a költségek terén. Ez 2040-re globálisan új erőviszonyokat eredményezne, amelyekben minden szereplőnek lehetősége van a növekedésre."

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
2024. 11. 20. 06:00
Megosztás:

2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
2024. 11. 20. 05:30
Megosztás:

Van megoldás: a magyar cégek elkerülhetik az ingadozó energiaárak veszélyét egy módszerrel

A hosszú távú zöldenergia-vásárlási megállapodások (PPA - Power Purchase Agreement) alkalmazása jelentősen erősítheti az európai, így a hazai vállalatok versenyképességét. Az Európai Unió az áringadozások elkerülése érdekében a PPA-k használatának előmozdítására ösztönzi a tagállamokat, amelyek ugyanakkor számos jó példát is szolgáltatnak, a piac pedig egyre innovatívabb és érettebb megoldásokat kínál a vállalatok számára Magyarországon is. Pokol László, a Green Cloud vezérigazgatója kiemelten fontosnak tartja, hogy a téma előtérbe kerüljön, és az érintett cégek magasabb edukáltsági fokon legyenek a témát illetően.
2024. 11. 20. 05:00
Megosztás:

Meglepő! De ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket struktúráikba, már csak azért is, mert a többi, munkaképes korosztály látványosan zsugorodik. A Z-generáció igényeire érdemes a szervezeti kultúrát is felkészíteni, hisz az ügyfelek között is egyre több fiatal jelenik majd meg.
2024. 11. 20. 04:00
Megosztás:

Mondd meg, mennyit ér az ingatlanod! Mi megmondjuk, miért NEM!

Nem jó taktika a túlárazottan indított lakásoknál a hirdetési ár folyamatos csökkentése, mert megfigyeléseik szerint egyáltalán nem növeli a sikeres értékesítés esélyét.
2024. 11. 20. 03:00
Megosztás:

Már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben a magyarok

A harmadik negyedévben is sok pénzt tettek félre a magyarok, de nem annyit, mint korábban. A devizás befektetések viszont újra csúcsokat döntöttek, már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak a magyar lakossági befektetők külföldi bankbetétekben - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024. 11. 20. 02:30
Megosztás:

Ha Zéró Kólát iszol, komoly bajba kerülhetsz! - nemzetközi táplálkozástudományi kutatás

Cikkünkben - számos nemzetközi táplálkozástudományi kutatás anyagát felhasználva -bemutatjuk a cukormentes kólák fogyasztásának egészségügyi kockázatait, részletesen elemezve az összetevők hatásait és a legújabb kutatási eredményeket.
2024. 11. 20. 02:00
Megosztás:

Egy ideig biztosnak tűnik, hogy nem lesz további kamatcsökkentés idehaza

A Monetáris Tanács mai ülésén 6,50%-on tartotta az alapkamatot. A döntés megfelelt a mi várakozásunknak és az elemzői konszenzusnak is. A Monetáris Tanács nagy többséggel szavazott a kamatszint tartásáról, egy döntéshozó a csökkentés mellett szavazott.
2024. 11. 20. 01:30
Megosztás:

Nyugdíjba vonuláskor milyen tanulmányok számolhatók el szolgálati időként?

Milyen időszakok ismerhetők el tanulmányok folytatása címén szolgálati időnek? Beszámítanak-e a nyugdíjba a főiskolai és egyetemi évek? A szakmunkástanulók tanulmányi ideje hogyan számít be a nyugdíjba szolgálati időként? Mi a helyzet a szakiskolai tanulmányokkal és a szakközépiskolai tanulmányi idővel? Beszámít-e a nyugdíjba a külföldi tanulmányok ideje és hogyan? (cikkünk végén egy videót is talál, melyben mindent elmagyarázunk a témában)
2024. 11. 20. 01:00
Megosztás:

Átlépheti a Pepe Unchained az 50 millió dollárt, mielőtt bekerül a vezető tőzsdékre?

Az előértékesítésből mindössze 25 nap van hátra, a projekt pedig egy figyelemre méltó tőzsdei bevezetésre készül, a vezető tőzsdék egyikén, ami előreláthatólag jelentősen növeli majd az árfolyamot.
2024. 11. 20. 00:01
Megosztás:

XRP kriptovaluta árfolyam előrejelzés 2025

Az XRP kriptovaluta árfolyamának 2025-ös előrejelzését összeállítva részletesen bemutatjuk az XRP hátterét, aktuális eseményeit és a 2025-ös árfolyamra vonatkozó szakértői várakozásokat. Az elemzés alapjául szolgálhatnak a technológiai fejlesztések, a szabályozási környezet változásai, valamint a kriptovaluták piacának átfogó trendjei.
2024. 11. 19. 23:30
Megosztás:

A Solana emelkedése feltüzeli a mémkriptók körüli hype-ot — melyik mémérme nem indult még be?

A Solana lenyűgöző rallyja újra fellobbantotta a mémérmék iránti érdeklődést a kriptovaluta piacon. Ahogy a bejáratott tokenek emelkednek, a befektetők izgatottan keresik a következő alulértékelt gyöngyszemet, amely jelentős növekedési potenciállal bír. Az új projektek kerülnek a figyelem középpontjába, amelyek kiemelkedő hozamokat ígérhetnek, és egy különleges mémérme most magára vonja a figyelmet egyedi vonzerejével.
2024. 11. 19. 23:00
Megosztás:

A nyíltvízi gázkitermelés finanszírozására kötvényeket bocsátott ki a legnagyobb romániai gázipari cég

Sikeres volt a Romgaz román gázipari vállalat keddi kötvénykibocsátása, a 70 százalékban a bukaresti kormány tulajdonában levő cég 500 millió euró értékben bocsátott ki vállalati kötvényeket.
2024. 11. 19. 22:30
Megosztás:

Ismét tartotta a kamatokat a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésén nem változtatott a kamatokon, így 6,50 százalékon maradt az alapkamat. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott semmilyen meglepetést, megfelelt az előzetes elemzői várakozásoknak.
2024. 11. 19. 22:00
Megosztás:

Az OM, SUI és DOGE több mint 100%-os emelkedésével vajon ez az új, minden sportot felölelő mém érme jobb lehetőséget kínál?

Ahogy a nagy kriptovaluták, mint az OM, SUI és DOGE jelentős emelkedéseket produkálnak, a kriptopiacon fokozódik az izgalom az új lehetőségek iránt. Egy friss mém érme került a figyelem középpontjába, amely még nagyobb hozamokat ígér, és különböző érdeklődési köröket köt össze. A befektetők izgatottan keresik azokat a tokeneket, amelyek figyelemre méltó növekedési potenciállal bírnak.
2024. 11. 19. 21:30
Megosztás:

Újabb Vespucci Partners siker: orvostechnológiai start-up kapott befektetést

A Vespucci Partners tőkealapkezelő befektetési portfóliójába tartozó innoMask Kft. egy újabb tőkebevonásnak köszönhetően továbblépett a magvető fázisból. A magyar start-up egy olyan újgenerációs, altatásnál használt laringeális maszkot fejleszt, amely páratlan lesz az orvosi eszközök piacán. A tőkét a Széchenyi Alapok Zrt., az Óbuda Uni Venture Capital (OUVC) Zrt. és egy magánbefektető biztosította.
2024. 11. 19. 20:30
Megosztás:

Solana vs. Ethereum: Miért jósolnak az elemzők 15.000%-os emelkedést ennek az AI tokennek 2025-re?

Ahogy fokozódik a verseny a nagy blokklánchálózatok között, egy mesterséges intelligencia alapú token kerül a reflektorfénybe. Az elemzők szerint ez az eszköz akár 15 000%-os értéknövekedést is elérhet 2025-re. Mi áll e merész előrejelzés mögött, és mit jelenthet ez a digitális valuták jövőjére nézve? Fedezze fel a lehetőséget övező izgalmas tényezőket.
2024. 11. 19. 20:00
Megosztás:

A szokottnál is óvatosabb volt az MNB

Nem változott a kamatszint. A várakozásoknak megfelelően 6,5 százalékon tartotta az alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa. A megjelent közleményben az utolsó bekezdésben leszögezték, hogy a meghatározó gazdaságok várható kamatpályáit és jövőbeli költségvetési politikáit továbbra is bizonytalanság övezi.
2024. 11. 19. 19:30
Megosztás:

A hazai bükkösöket fel kell készíteni a klímaváltozásra

A magyar erdők kezelése és gyarapítása során a klímaváltozáshoz való alkalmazkodást kell a középpontba állítani, amely erdeink egyik kiemelkedő élőhelyeként a bükkös erdőkben jelenti a legfontosabb feladatot a szakemberek számára - mondta az Agrárminisztérium (AM) erdőkért és földügyekért felelős államtitkára a tárca közleménye szerint kedden Budapesten, a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett erdészeti konferencián.
2024. 11. 19. 19:00
Megosztás:

Befagyott a hőszigetelési piac, de tavasszal fellendülés jöhet

Az építőipar egyik fontos szegmense, a hőszigetelési piac olyan alacsony szintre esett vissza, amilyet legutóbb a 2008-as gazdasági válság idején tapasztaltunk. A kereslet zuhanását az építőipari beruházások visszaesése és a lakásépítések számának csökkenése tovább súlyosbította. A Mapei Kft. azonban optimista: a tavasz és a kormány által bevezetett jelentős enyhítések és újdonságok hatására általános javulás várható.
2024. 11. 19. 18:30
Megosztás: