Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. A piacok regionálisan eltolódnak: míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik majd ki, addig a nyugati piacok már elérték az "autóipari csúcsot" az új járművek eladásait tekintve. Ez az egyik megállapítása a Roland Berger új "Automotive Outlook 2040" című tanulmányának.

Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

 Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét.

Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.

"Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak."

A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.

Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén

A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.

Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (+1,2% évente), Indiában (+4,2% évente), Latin-Amerikában (+2,4% évente) és a „Globális Dél” más országaiban. Abszolút számokban kifejezve a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése Kínában lesz a legerősebb, mintegy 590 milliárd euróval.

A „Globális Dél” piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni; azonban az erős növekedési ütem ellenére a teljes piacból való részesedésük a mai 14%-ról 2040-re csak 20%-ra fog emelkedni. Összességében 2025 és 2040 között a globális értékesítési volumen átlagosan évi 1,1 százalékkal fog növekedni (miután a 2010-2019 közötti időszakban évi 2,4 százalékos növekedés volt tapasztalható). 

Az egyik tényező, amely a korábbi előrejelzésekkel ellentétben várhatóan csak kisebb hatással lesz a globális járműeladásokra, a megosztott mobilitás. A Roland Berger szakértői a megosztott mobilitási megoldások használatának némi növekedését látják, de a növekedés nem lesz olyan gyors, mint korábban várták, és a nagyvárosi területekre korlátozódik. Mivel az utazásoknak csupán tíz százaléka történik ezeken a területeken, és ez a fajta mobilitás inkább kiegészíti a magángépkocsival történő utazásokat, mintsem helyettesíti azokat, a megosztott mobilitás kisebb jelentőséggel bír majd az autóipar jövője szempontjából.

Az elektromos járművek irányába mutató tendencia viszont visszafordíthatatlan, annak ellenére, hogy egyes piacokon a fogyasztók jelenleg visszafogottak. Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint 2040-re a forgatókönyvtől függően az új járművek 64-71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalékot tesznek majd ki a hibridek, míg a hidrogén és az e-üzemanyagok alacsony hatékonyságuk és magas költségeik miatt csak igen csekély szerepet játszanak majd. A villamosítás a különböző régiókban eltérő sebességgel terjed: Európa várhatóan jó tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz, és az újonnan forgalomba helyezett járművek 99 százalékát a BEV-ek teszik ki. Kínában a BEV-ek 2024 júliusában átlépték az 50 százalékot, és 2040-re 70-85 százalék közötti arányt érnek el, míg az USA-ban 42-60 százalék, a világ többi részén pedig 50 százalék lesz az arány. 

Változások a teljes értékláncban

„A villamosítás megváltoztatja az erőviszonyokat az iparágban - és nem csak azért, mert mindenki egyre inkább függ Kínától a nyersanyagok tekintetében" - mondja Schannen Frigyes – „Az alkatrész-kategóriák között, az ellátási láncok mentén és a célpiacokon strukturális eltolódások vannak. A belsőégésű motorok (ICE) alkatrészeinek csökkenését bőven ellensúlyozza az EV hajtásláncok és akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni.”

A növekvő összekapcsolhatóság azt jelenti, hogy 2040-re szinte minden új jármű a szoftver által meghatározott jármű (software-defined vehicle, SDV) koncepcióján fog alapulni, ahol a jármű a szoftverplatform köré épül, és nem fordítva. „Mindez megváltoztatja az alkatrészek iránti keresletet, új üzleti modelleket hoz létre, és megerősíti az iparágban zajló változásokat.” – mondja Schannen Frigyes – „Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz."

Kína egyre nagyobb teret nyer, de a nyugati OEM-ek is megállják a helyüket

A tanulmány két lehetséges forgatókönyvet ír le az eredeti járműgyártók piacára. Az első szerint a kínai OEM-gyártók globálisan minden piacon gyorsan növekednek, a 2040-re várt növekedés több mint felét adják, és Kínában 70-75 százalékos, Európában 15-20 százalékos, Észak-Amerikában pedig 5-10 százalékos piaci részesedést érnek el. Ugyanakkor a nyugati OEM-ek stagnáló vagy csökkenő értékesítési volumenektől, növekvő költségnyomástól és jelentős szerkezetátalakítási szükséglettől szenvednek majd. Ebben a nyugati szemszögből nézve pesszimista forgatókönyvben az iparág 2040-re elérhet egy olyan fordulópontot, amelyben a kínai OEM-ek megnyerték a versenyt.

Ugyanakkor létezik egy másik lehetséges forgatókönyv is, amelyben a nyugati autógyártók 2040-re a növekedés 36 százalékát adják, míg a kínai OEM-ek 65 százalékos részesedéssel rendelkeznek majd a hazai piacon, de Európában csak öt-tíz százalékkal, Észak-Amerikában pedig kevesebb mint öt százalékkal. „A nyugati OEM-ek még mindig nagymértékben fektetnek be a technológiába, jó márkaimázsuk van, és erős a gyártási és értékesítési hálózatuk" - mondja Schannen. – „De sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Ha a nyugati OEM-ek is radikálisan megváltoztatják a megközelítésüket, például a harmadik féltől származó szabványosított hardver- és szoftverplatformok nagyobb mértékű felhasználásával, akkor újra versenyképessé válhatnak a költségek terén. Ez 2040-re globálisan új erőviszonyokat eredményezne, amelyekben minden szereplőnek lehetősége van a növekedésre."

Nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása

Jelentősen nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása az elmúlt években - közölte az Egyszülős Központ kedden az MTI-vel.
2025. 12. 17. 02:30
Megosztás:

Őrizetbe vettek Romániában egy volt közlekedési minisztert

Őrizetbe vették kedden Romániában Razvan Cuc volt közlekedési minisztert, aki a korrupcióellenes ügyészség (DNA) szerint bűntársként játszott szerepet egy 1,38 millió lejes (több mint 100 millió forint) vesztegetési ügyben.
2025. 12. 17. 02:00
Megosztás:

Adófizetés a karácsonyi ajándékok után 2025-ben

Így adózz a karácsonyi ajándékok után 2025-ben: a karácsonyi időszakban számos vállalat dönt úgy, hogy ajándékkal köszöni meg munkavállalói vagy üzleti partnerei együttműködését. Az ajándékozás azonban nem minden esetben jár adómentességgel, ezért különösen fontos tisztában lenni az ajándékok adózási szabályaival, amelyek az ajándékozott személyétől és az ajándék értékétől is függenek. A legfontosabb tudnivalókat a Niveus foglalta össze.
2025. 12. 17. 01:00
Megosztás:

London 600 millió font értékben vásárol légvédelmi eszközöket Ukrajnának

A brit kormány 600 millió font (265 milliárd forint) értékben vásárol új, magas technológiájú légvédelmi eszközöket Ukrajnának. A döntést John Healey brit védelmi miniszter jelentette be kedden az ukrajnai védelmi kontaktcsoport virtuális találkozóján.
2025. 12. 17. 00:30
Megosztás:

Varga Mihály: 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Banki (MNB) elnöke a keddi kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón.
2025. 12. 16. 23:30
Megosztás:

Kettészakadt a karácsonyi fogyasztás: visszafogott éttermi fogyasztás, rekordhónap a prémium boltoknál

Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki – a karácsonyi szezon látványosan megmutatja, hogyan alkalmazkodnak a magyar fogyasztók a tartós költségnyomáshoz.
2025. 12. 16. 23:00
Megosztás:

Meddig emelkedhet a DOGE és az XRP árfolyama 2025 vége előtt? Ünnepi hype övezi a Digitapet – ez lehet a következő 10-szeres altcoin?

Ahogy közeledik 2025 vége, egyre több szó esik a Dogecoin és az XRP árfolyamának esetleges fellendüléséről. Mindkettő gyengélkedik a heti grafikonokon, de olyan ismert influencerek, mint Trader Tardigrade és Ali továbbra is optimisták. Szerintük a Dogecoin és a Ripple továbbra is erős altcoin vásárlási lehetőség, és még az év vége előtt jelentős emelkedés jöhet.
2025. 12. 16. 22:00
Megosztás:

A STRABAG nem vállal felelősséget a saját munkájáért

A STRABAG 2025. december 11-én készre jelentette az M30-as autópályán végzett garanciális munkákat, 2025. december 16-án került sor a javítások műszaki átadás-átvételére a STRABAG, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az autópályát üzemeltető MKIF Zrt. részvételével - közölte az ÉKM kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 21:30
Megosztás:

Az AutoWallis megkezdi két új kínai prémium márka értékesítését Magyarországon

Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar piacra, a NIO és a firefly modelljeit januártól értékesíti az első budapesti márkakereskedés - jelentette be a cég kedden Budapesten.
2025. 12. 16. 21:00
Megosztás:

Importőrök árazási gyakorlata a GVH fókuszában

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közösen vizsgálják, hogy a forint elmúlt hónapokban tapasztalt jelentős erősödése hogyan jelenik meg a magyarországi fogyasztói árakban, így különösen az importból származó termékek, élelmiszerek esetében. A GVH mérlegeli a versenyjogi eszköztárába tartozó eszközök alkalmazását, így indokolt esetben gyorsított ágazati vizsgálatot indíthat az ágazati problémák versenyközpontú értékelése érdekében, vagy akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthat érintett piaci szereplőkkel szemben.
2025. 12. 16. 20:30
Megosztás:

A TRON megtorpan 0,28 dollár közelében, miközben a Digitap ($TAP) a 2026-os év legjobb kripto előértékesítésének számít

A kriptopiac nyomás alatt maradt a hét elején. Az árak oldalaznak. A befektetői bizalom továbbra is alacsony. Sok nagyobb token küzd azzal, hogy áttörje a kulcsszinteket. A TRON (TRX) is ezek közé tartozik. A token 0,28 dollár körül forog, és nem tud lendületet venni. Ilyen környezetben a tőke a biztonságot, a logikát és a valós felhasználási értéket keresi.
2025. 12. 16. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 16. 19:30
Megosztás:

Jön a Szilveszteri Szuperlottó 7 milliárd forintos giganyereménnyel

kár egy lottószelvény megvásárlásával, azaz 400 forintért cserébe nyerhet 7 milliárd forintot az újév első órájában bárki, aki december 20-a után vásárol ötöslottószelvényt, vagy van erre az időszakra szóló aktív 5 hetes szelvénye. A Szerencsejáték Zrt. ugyanis az Ötöslottóra építve különleges nyereményjátékot hirdet meg 2025 végére. A Szilveszteri Szuperlottó 7 milliárd forintra emeli meg az Ötöslottó aktuális főnyereményét, és a játék miatt hosszabb lesz a fogadási idő is.
2025. 12. 16. 19:00
Megosztás:

Már lehet jelentkezni a 2026-os hungarikum pályázatokra

Nemzeti értékeink megőrzése, gyűjtése és népszerűsítése kiemelt feladata az agrártárcának. Ezért már tizenötödik alkalommal hirdeti meg a hungarikum pályázatot az Agrárminisztérium és a Hungarikum Bizottság. A 2026. évi kiírás 650 millió forintos keretösszeggel három célterületet támogat - közölte Nagy István agrárminiszter közösségi oldalán kedden.
2025. 12. 16. 18:30
Megosztás:

Horvátországban terjeszkedik a Hunguest Hotels

Az OPUS GLOBAL-hoz tartozó Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti a horvátországi Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.
2025. 12. 16. 18:00
Megosztás:

Aki jó a kvízjátékban, az jó az üzleti életben is

Első pillantásra meglepőnek tűnhet az állítás, hogy a kvízjátékokban való jártasság és az üzleti siker között valódi kapcsolat van.
2025. 12. 16. 17:00
Megosztás:

A Bitget arany-, deviza- és árupiaci kereskedést indít kriptófelhasználók számára

A Bitget, a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX) ma bejelentette a Bitget TradFi privát béta verziójának elindítását. Ez az új, több piacot összekapcsoló funkció közvetlen hozzáférést biztosít a kriptófelhasználóknak a globális deviza-, fém-, árupiaci, index- és részvény CFD-piacokhoz, USDT fedezet használatával. A kiválasztott felhasználók már tesztelhetik az új funkciót korlátozott, korai hozzáféréssel.
2025. 12. 16. 16:30
Megosztás:

Az EU egyetlen molekula energiát sem fog soha többé importálni Oroszországból

Az Európai Unió azon döntése, hogy megtiltja az orosz gáz importját, történelmi jelentőségű, ugyanis egyetlen egy molekula energiát sem fog soha többé importálni Oroszországból - jelentette ki Dan Jorgensen, az Európai Bizottság energiaügyekért felelős biztosa Strasbourgban kedden.
2025. 12. 16. 16:00
Megosztás:

Sikeresen zárult az MBH részvényértékesítése

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban, miután volumenét tekintve az elmúlt 25 év legnagyobb hazai részvényértékesítési tranzakcióját hajtotta végre a hitelintézet a Budapesti Értéktőzsdén. Jelentős túlkereslet mellett, összesen mintegy 107 milliárd forint értékű igény érkezett - közölte a bank hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 16. 15:30
Megosztás:

4,5 millió négyzetméteren újultak meg idén a hazai gyorsforgalmi utak

Véget értek az idei útfelújítási munkálatok az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utakon. 2025-ben az MKIF Zrt. által kezelt főpálya 24 százaléka, 4,5 millió négyzetméter kapott új burkolatot, ahol szükség volt rá, a mélyebb szerkezeti részeket, vagyis a kötő és az alapréteget is cserélték - jelentette be az MTI-nek küldött közleményében kedden a társaság.
2025. 12. 16. 15:00
Megosztás: