Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

A globális autóipar a rendszerváltás időszakát éli, amely a következő másfél évtizedben gyökeresen átalakítja az ágazatot. A piacok regionálisan eltolódnak: míg a déli országokban és Kínában az értékesítési volumenek drámaian nőnek, és 2040-re a globális piac mintegy 60 százalékát teszik majd ki, addig a nyugati piacok már elérték az "autóipari csúcsot" az új járművek eladásait tekintve. Ez az egyik megállapítása a Roland Berger új "Automotive Outlook 2040" című tanulmányának.

Kína autóipara felfelé ível, de Európának sikerülhet a fordulat

 Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét.

Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.

"Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog" - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak."

A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.

Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén

A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.

Az új gépjárművek forgalomba helyezésének jelentős növekedése várható Kínában (+1,2% évente), Indiában (+4,2% évente), Latin-Amerikában (+2,4% évente) és a „Globális Dél” más országaiban. Abszolút számokban kifejezve a 2040-ig tartó időszakban a bevétel növekedése Kínában lesz a legerősebb, mintegy 590 milliárd euróval.

A „Globális Dél” piacai abszolút értékben várhatóan 480 milliárd euróval fognak növekedni; azonban az erős növekedési ütem ellenére a teljes piacból való részesedésük a mai 14%-ról 2040-re csak 20%-ra fog emelkedni. Összességében 2025 és 2040 között a globális értékesítési volumen átlagosan évi 1,1 százalékkal fog növekedni (miután a 2010-2019 közötti időszakban évi 2,4 százalékos növekedés volt tapasztalható). 

Az egyik tényező, amely a korábbi előrejelzésekkel ellentétben várhatóan csak kisebb hatással lesz a globális járműeladásokra, a megosztott mobilitás. A Roland Berger szakértői a megosztott mobilitási megoldások használatának némi növekedését látják, de a növekedés nem lesz olyan gyors, mint korábban várták, és a nagyvárosi területekre korlátozódik. Mivel az utazásoknak csupán tíz százaléka történik ezeken a területeken, és ez a fajta mobilitás inkább kiegészíti a magángépkocsival történő utazásokat, mintsem helyettesíti azokat, a megosztott mobilitás kisebb jelentőséggel bír majd az autóipar jövője szempontjából.

Az elektromos járművek irányába mutató tendencia viszont visszafordíthatatlan, annak ellenére, hogy egyes piacokon a fogyasztók jelenleg visszafogottak. Az akkumulátoros elektromos járművek száma világszerte gyorsan növekszik, és a Roland Berger szakértői szerint 2040-re a forgatókönyvtől függően az új járművek 64-71 százalékát fogják kitenni. További 20 százalékot tesznek majd ki a hibridek, míg a hidrogén és az e-üzemanyagok alacsony hatékonyságuk és magas költségeik miatt csak igen csekély szerepet játszanak majd. A villamosítás a különböző régiókban eltérő sebességgel terjed: Európa várhatóan jó tíz éven belül teljesen villamosított lesz, feltéve, hogy az EU tartja magát a jelenlegi szabályozáshoz, és az újonnan forgalomba helyezett járművek 99 százalékát a BEV-ek teszik ki. Kínában a BEV-ek 2024 júliusában átlépték az 50 százalékot, és 2040-re 70-85 százalék közötti arányt érnek el, míg az USA-ban 42-60 százalék, a világ többi részén pedig 50 százalék lesz az arány. 

Változások a teljes értékláncban

„A villamosítás megváltoztatja az erőviszonyokat az iparágban - és nem csak azért, mert mindenki egyre inkább függ Kínától a nyersanyagok tekintetében" - mondja Schannen Frigyes – „Az alkatrész-kategóriák között, az ellátási láncok mentén és a célpiacokon strukturális eltolódások vannak. A belsőégésű motorok (ICE) alkatrészeinek csökkenését bőven ellensúlyozza az EV hajtásláncok és akkumulátorok növekedése. Összességében a globális beszállítói bevételek 2040-ig évente 3,4 százalékkal fognak növekedni.”

A növekvő összekapcsolhatóság azt jelenti, hogy 2040-re szinte minden új jármű a szoftver által meghatározott jármű (software-defined vehicle, SDV) koncepcióján fog alapulni, ahol a jármű a szoftverplatform köré épül, és nem fordítva. „Mindez megváltoztatja az alkatrészek iránti keresletet, új üzleti modelleket hoz létre, és megerősíti az iparágban zajló változásokat.” – mondja Schannen Frigyes – „Várakozásaink szerint a globális top 20-ban az európai beszállítók száma a mai hétről ötre csökken 2040-re, míg a kínai beszállítók száma kettőről hatra nő; és a világ legnagyobb beszállítója ekkor már nem Európában, hanem Kínában lesz."

Kína egyre nagyobb teret nyer, de a nyugati OEM-ek is megállják a helyüket

A tanulmány két lehetséges forgatókönyvet ír le az eredeti járműgyártók piacára. Az első szerint a kínai OEM-gyártók globálisan minden piacon gyorsan növekednek, a 2040-re várt növekedés több mint felét adják, és Kínában 70-75 százalékos, Európában 15-20 százalékos, Észak-Amerikában pedig 5-10 százalékos piaci részesedést érnek el. Ugyanakkor a nyugati OEM-ek stagnáló vagy csökkenő értékesítési volumenektől, növekvő költségnyomástól és jelentős szerkezetátalakítási szükséglettől szenvednek majd. Ebben a nyugati szemszögből nézve pesszimista forgatókönyvben az iparág 2040-re elérhet egy olyan fordulópontot, amelyben a kínai OEM-ek megnyerték a versenyt.

Ugyanakkor létezik egy másik lehetséges forgatókönyv is, amelyben a nyugati autógyártók 2040-re a növekedés 36 százalékát adják, míg a kínai OEM-ek 65 százalékos részesedéssel rendelkeznek majd a hazai piacon, de Európában csak öt-tíz százalékkal, Észak-Amerikában pedig kevesebb mint öt százalékkal. „A nyugati OEM-ek még mindig nagymértékben fektetnek be a technológiába, jó márkaimázsuk van, és erős a gyártási és értékesítési hálózatuk" - mondja Schannen. – „De sokkal hatékonyabbnak kell lenniük. Ha a nyugati OEM-ek is radikálisan megváltoztatják a megközelítésüket, például a harmadik féltől származó szabványosított hardver- és szoftverplatformok nagyobb mértékű felhasználásával, akkor újra versenyképessé válhatnak a költségek terén. Ez 2040-re globálisan új erőviszonyokat eredményezne, amelyekben minden szereplőnek lehetősége van a növekedésre."

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Új fejezetet nyit a Netrisk: elindultak a banki összehasonlítások

Szintet lép a 2,5 millió magyar ügyfelet kiszolgáló Netrisk.hu: a biztosítási piac digitalizációjában és versenyének élénkítésében betöltött vezető szerepe után most a banki termékek összehasonlítását is elindítja a vállalat. Decemberben vált elérhetővé a személyi kölcsön- és az Otthon Start Program-hitelkalkulátor, később pedig érkezik a jelzáloghitel- és bankszámla-összehasonlítás. A cél változatlan: egyszerű, gyors és tiszta döntési lehetőséget biztosítani minden ügyfél számára. Hosszabb távon pedig a magyar lakossági hitelpiac megreformálása, digitalizációjának élénkítése. A Netrisk célja ugyanis, hogy a hagyományos kamat-összehasonlítás mellett egy minőségi rangsort, később pedig ügyfélszintű hitelminősítést is bevezessen.
2025. 12. 11. 02:30
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-91 éves nyugdíjasok készüljetek!

A képviselők a kormány előterjesztését egyhangúlag, 181 igen szavazattal támogatták.
2025. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Változik a magyar villanyszámla rendszer - aki vált, jól járhat

Magyarországon jelenleg egy új, rugalmasabb villamosenergia-díjszabási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják, amely kedvező feltételeket kínálhat azoknak, akik vállalják az átállást. A dinamikus áramárak hazai alkalmazása előtt azonban több akadály is áll. Balogh József energetikai szakértő korábban a Pénzcentrum.hu-n rámutatott, hogy ehhez többek között jelentős mennyiségű új okosmérő telepítése lenne szükséges, ezekből pedig gyakran hiány van a piacon.
2025. 12. 11. 01:00
Megosztás:

Eurót vennél? Ne tedd! A forint huzamosabb ideig megőrizheti az erejét

Idén a hazai gazdaságban szolid, 0,4 százalékos bővülés várható, ám 2026-ban fokozatos élénkülés indulhat, s ez összességében 2,8 százalékos GDP-növekedéshez vezethet jövőre.
2025. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Újra reflektorfényben a Sui: Intézményi tőke, technikai erő és 1 milliárd dolláros TVL hajtja a fellendülést

A kriptopiac egyik legnagyobb visszatérője idén kétségtelenül a Sui ($SUI) – a blokklánc, amely nemcsak technikai alapon, hanem masszív intézményi érdeklődéssel is megerősítette pozícióját. A kereskedők figyelme újra azokra az eszközökre irányul, amelyek már bizonyítottak. A Sui most újra átlépte az 1 milliárd dolláros zárolt értéket (TVL), és úgy tűnik, még csak most kezdődött a felfutás.
2025. 12. 11. 00:01
Megosztás:

A rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A Magyar Közlönyben kihirdetett rendelet szerint a javítóintézetek irányítása és fenntartása a büntetés-végrehajtási szervezethez kerül, az országos parancsnok felügyelete alá. A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, ma 11 órakor lép hatályba.
2025. 12. 10. 23:30
Megosztás:

Meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely

Az ünnepi időszakban megnövekedett forgalom miatt hétvégente meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely - közölte a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 10. 22:30
Megosztás:

Így alakult szerda estére a forint

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 10. 21:00
Megosztás:

Hátrányos helyzetű óvodások támogatását finanszírozza az EU

Elindul a Hátrányos helyzetben élő óvodáskorú gyermekek támogatása a felzárkózó településeken elnevezésű pályázat 7,3 milliárd forint uniós támogatással - közölték a szervezők az MTI-vel közleményben szerdán.
2025. 12. 10. 20:30
Megosztás:

A Monero 10%-ot esett heti szinten, az elemzők szerint a Digitap lehet a következő 100-szoros szorzóval kecsegtető kriptós előértékesítés

December 7-én a Monero (XMR) több mint 10%-ot esett heti szinten, 360 dollárra süllyedve, mielőtt enyhe korrekcióval 370 dollárig visszakapaszkodott. A mozgás meglepte a kereskedőket, akik arra számítottak, hogy a Monero adatvédelmi fókuszú szegmense erősebb piaci környezetben is stabil marad. Ez a visszaesés arra késztette a befektetőket, hogy újraértékeljék kitettségüket, és olyan projekteket keressenek, amelyek kézzelfogható növekedési potenciált kínálnak.
2025. 12. 10. 20:00
Megosztás:

Magyarország idén is két olyan bűnözőt köröz, akik az Europol legkeresettebb bűnözőinek listáján szerepelnek

A tavalyi évhez hasonlóan Magyarország idén is két olyan bűnözőt köröz, akik szerepelnek az Európai Unió hágai székhelyű rendőrségi együttműködési szervezetének (Europol) a legkeresettebb európai bűnözőket rögzítő, hétfőn közzétett listáján, az érintett bűnözőket kábítószer-kereskedelem, valamint gyilkosság és súlyos testi sértés miatt keresik.
2025. 12. 10. 19:30
Megosztás:

GVH-elnök: „Több építőipari kartellgyanút is vizsgálunk”

Kiemelt figyelmet fordít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az építőipari vállalkozások piaci magatartására – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) évzáró közgyűlésén, Budapesten.
2025. 12. 10. 19:00
Megosztás:

A 4iG Informatikai Zrt. megveszi az ACE Network Zrt. további 30 százalékát

A 4iG leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést kötött az ACE Network Zrt. jegyzett tőkéjének további 30 százalékot megtestesítő részvények megszerzésére, az ügylet zárásával a 4iG Informatikai Zrt. az ACE Network, egyedüli 100 százalékos tulajdonosa lesz - közölte a 4iG szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 12. 10. 18:30
Megosztás:

Veszélyes TikTok-trendre hívják fel a figyelmet

Súlyos pszichés károkat okozhatnak az áldozatokban a közösségimédia-felületeken időről időre felbukkanó veszélyes trendek, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői figyelemmel kísérnek. Ezúttal a Lengyelországból indult, és a fiatalok körében gyorsan elterjedt "Szon Patrol" TikTok-trendet tanulmányozták - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-t.
2025. 12. 10. 18:00
Megosztás: