Lakáskampány: Egymillió felett a váltók száma

Tegnapi nappal ért véget, az immáron második alkalommal megrendezésre került országos lakásbiztosító váltási kampány. Bár az MNB részéről ezúttal elmaradt a kampány többszázmillió forintos támogatása, a 2024-es évhez hasonlóan az idei évben is százezrek éltek a lehetőséggel és takarítottak meg vagy épp javítottak biztosítási szerződéseiken. Az idei kampány végeredményeit a Biztosítási Elemző Központ adta közre.
A 2024 után, idén márciusban is összecsaptak a biztosítók az ügyfelekért. Az MNB által életre hívott versenyben az ügyfelek ismét soron kívüli cserélhették le vagy módosíthatták lakásbiztosítási szerződéseiket - függetlenül azok konkrét biztosítási évfordulójától.
A biztosítók idén márciusban is díjkedvezményeket és kedvező feltételeket ajánlottak az ügyfelek számára, akiknek így lehetőségük nyílott jobb, nagyobb összegre szóló biztosításokra váltani, miközben akár még csökkenthették is az általuk fizetendő biztosítás díjak összegét.
Az eddigi adatok alapján a legtöbb szerződést kötő biztosítók (Groupama, Alfa, Köbe) esetében kifejezetten jól jártak a biztosítót váltó ügyfelek, mert alacsonyabb díjért magasabb összegű biztosítási védelemre tudtak szert tenni.
Egy folyamat elindult
Tavaly márciusban mintegy 640 ezer lakásbiztosítási szerződés született, melyből az MNB közlése szerint 330 ezer volt az új szerződés és 310 ezer az átdolgozás - vagyis biztosítóváltás nélküli szerződésoptimalizálás.
A tavaly sikeresnek mondott kampány után a 2025-ös évi kampány záróadatai azonban egyértelmű csökkenést mutatnak. Bár az online alkuszok összességében növelni tudták számaikat (részesedésüket 10 százalékról, mintegy 18 százalékosra növelve és kötéseik számban is fejlődve), az összesített kampányeredmények még így is alig haladják meg a tavalyi számok 50 százalékát.
A számok feleződésének oka, hogy míg 2024-ben a piac nagy része márciusban még aktívan hirdetett, ez 2025-re már csak nyomokban maradt meg. A biztosítók csökkenő hirdetési aktivitása és az MNB idei edukációs kampányának (TV és rádió hirdetéseinek) elmaradása komoly hatással volt a kampány eredményeire.
A piaci szerelők egybehangzó beszámolói szerint az ügyfélérdeklődések száma 2024-hez képest a felére, sőt harmadára csökkenet(!), melynek következtében - az egyébként javuló konverziós mutatók ellenére is - csak mintegy 300-350 ezer szerződés született. Jól látható, hogy még sokan vannak az ügyfelek közül olyanok, akik még nem éltek a számukra biztosított lakásbiztosítási szerződésoptimalizálási lehetőségekkel. Számukra jobb, konkrétabb ügyféltájékoztatásra és több edukációra lenne szükség.
Az alulbiztosítások megszüntetését, a jobb ár/érték arányú lakásbiztosítások létrejöttét, a piaci koncentráció csökkenését célként meghatározó lakásbiztosítási kampány tehát - bár összeségében már EGYMILLIÓ átdolgozást, illetve új kötést eredményezett - további szabályozói támogatásra szorul.
Érdekes, hogy míg a tavalyi évben elsősorban a kisebb biztosítók voltak az új szerződések megszerzésének élmezőnyében, addig idén az oligopol piac egyes meghatározó szereplői, mint például a Groupama vagy az Alfa Biztosítók is jelentős szeletet hasítottak ki az új szerződések piacából. Mindez a jövőre nézve akár piaci stratégiaváltást is jelenthet, de a várható verseny szempontjából mindenképp jelzés értékű.