Magyarok a közösségi médiában: biztonságot akarunk, de nem olvassuk a szabályokat
Törődünk-e az érzékeny adatokkal online?
A Sophos regionális felmérése azt vizsgálta, hogy a közösségi média felhasználói mire figyelnek új accountok létrehozásakor. Mind a lengyel, mind a csehországi és magyarországi válaszadók jelezték az adatvédelmi beállítások konfigurálásának lehetőségét (Magyarország 71%, Csehország 82%, Lengyelország 70%), valamint az adatvédelmi irányelveket és a weboldal használatának szabályait (Magyarország 63%, Csehország 67%, Lengyelország 52%).
A magyar válaszadók több mint fele (56%) elismerte, hogy odafigyel arra, hogy az adott közösségi oldal melyik országból származik, és az ott található adatokat hol dolgozzák fel. A cseh válaszadók 62%-a és a lengyelek 52%-a nyilatkozott így. A magyarok esetében a legidősebb (55-65 éves) közösségi média felhasználók figyeltek leginkább arra, hogy honnan származik az adott weboldal (átlagosan 71%). A legfiatalabbak, a 18-24 évesek körében ez csak 10 válaszadóból 4 volt (40%).ű
Biztonságot akarunk, de nem olvassuk el a szabályzatot
A közösségi oldalakon való account- nyitással kapcsolatos óvatosságra és a szabályok megismerésére vonatkozó nyilatkozatokat a Facebook szabályzatának egy részletével állítottuk szembe. A felmérésben részt vevő embereket arról kérdeztük, hogy döntenének-e úgy, hogy létrehoznak egy profilt egy olyan weboldalon, amelynek szabályzata a következő rendelkezést tartalmazza:
"Ezen túlmenően bizonyos helymeghatározással kapcsolatos információkat akkor is kapunk és felhasználunk, ha Ön kikapcsolja a helymeghatározási szolgáltatásokat. Ez a következő helyzetekre vonatkozik:
- IP-címek, amelyeket az Ön általános tartózkodási helyének becsléséhez használunk. Szükség esetén IP-címeket használhatunk az Ön konkrét tartózkodási helyének becsléséhez, hogy megvédjük az Ön vagy mások biztonságát ."
A válaszadók közel fele (47%), nem tudván, hogy ezek a Facebook szabályai, azt válaszolta, hogy nem hozna létre fiókot egy olyan weboldalon, ahol ilyen szabályok vannak érvényben. A megkérdezett csehek 68%-a, a lengyelek 76%-a pedig nem fogadná el ezt a rendelkezést a szabályozásban. Magyarországon az 55 év feletti válaszadók és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők voltak azok, akik a leginkább vonakodtak egy ilyen rendelkezéstől. Érdemes megjegyezni, hogy a magyar internetezők döntő többsége rendelkezik profillal a Meta portálon. Ez azt jelenti, hogy sokan közülük vagy nem olvasták el a Facebook szolgáltatási feltételeit, vagy annak ellenére használják ezt a közösségi oldalt, hogy tisztában vannak azzal, hogy az sérti a magánéletüket.
- Fontos tudatosítani, hogy a közösségi médiát úgy is használhatja, hogy közben megőrzi magánéletét. Személyes adataink nagyon kelendőek, ezért jobb, ha lehetőleg nem adjuk meg őket. Érdemes rendszeresen ellenőrizni az általunk létrehozott fiókok adatvédelmi beállításait is. A rendelkezésre álló lehetőségek megismerése nem igényel sok időt, de nagyon fontos - tanácsolja Chester Wisniewski, a Sophos technológiai igazgatója. - Ha egy új fiók létrehozásakor az a gyanúnk, hogy túl sok adatot kérnek tőlünk, jó, ha hallgatunk az észérvekre, és tartózkodunk a regisztrációtól. Jobb, ha keresünk egy másik helyet az interneten, ahol nem lesznek ennyire kíváncsiak - teszi hozzá a szakértő.
Pénzt az adatvédelemért vagy az adatokat mint fizetséget?
A Facebook és az X (korábban Twitter) fizetős előfizetéseket kínál a felhasználóknak, többek között: reklámok nélkül és magasabb szintű biztonsággal. A Sophos által a választható előfizetések bevezetése előtt készített tanulmány szerint a magyar válaszadók 20%-a (a csehországiak 25%-a, a lengyeleknél csak 9%-a) szívesen használna ilyen fizetős csomagokat. Ezt a lehetőséget leginkább a 35-44 éves korosztályba tartozó válaszadók és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők fontolgatják. A magyar válaszadók 17%-a nyilatkozott úgy, hogy nem kíván semmilyen díjat fizetni a közösségi média használatáért. Csaknem minden ötödik válaszadónak (19%) nincs véleménye erről a kérdésről.
Ki nem emlékszik arra, hogy törölje a fiókját?
Négy magyar válaszadóból majdnem három (74%) korlátozza vagy teljesen törli a már nem használt fiókjait a közösségi oldalakon. Ezt a kiberbiztonsági szempontból kulcsfontosságú lépést leggyakrabban a 18-24 éves korosztályba tartozó válaszadók (33%) és a felsőfokú végzettségűek nem hajtják végre.
A fennmaradó válaszadók (Magyarországon 26%, Lengyelországban 30%, a Cseh Köztársaságban 36%) azt vallják, hogy deaktiválták profiljukat, vagy nem emlékeznek rá, hogy megtették-e.
A felmérésről
Az „adatvédelemmel és a kiberbiztonsággal összefüggő attitűdök a közösségi médiával és az online tevékenységgel kapcsolatban” kérdőíves felmérést a CTA független kutatóintézet készítette 2023 júniusában, 1000 fős mintán. A Sophos megbízásából ugyanilyen felmérést végeztek a Cseh Köztársaságban és Lengyelországban.