Megszűnt az AVDH, a DÁP csak magánszemélyek elektronikus aláírását teszi lehetővé – mit tegyenek a cégek?

Ez a lehetőség idén januárban megszűnt. Magánszemélyeknek a Digitális Állampolgár Program (DÁP) keretében biztosított eAláírás funkció kínál lehetőséget a dokumentumaik elektronikus aláírására. Fontos azonban kiemelni, hogy ez a lehetőség kizárólag magáncélra használható, jogi személyek (pl.: cégek és szervezetek) képviseletére és szakmai célra, például ügyvédi, orvosi, mérnöki, közjegyzői kamarai tagoknak nem. Az állam az Európai Unió működéséről szóló szerződés és az eIDAS rendelet értelmében, nem nyújthat díjmentes üzleti célú szolgáltatást vállalkozások számára. De akkor milyen lehetőségeik vannak a piaci szereplőknek hiteles elektronikus dokumentumok létrehozására?
Digitális átállás és papírmentes üzleti folyamatok
A dokumentumok ma már szinte mindig digitális formában kezdik meg életciklusukat, azonban sokszor, – mert az érintetteknek azt alá kell írniuk tollal, sajátkezűleg, tanúzva – végül mégiscsak papírként végzik egy dossziéban, majd hosszabb távon egy raktárban és végül hulladékként egy iratmegsemmisítőben.
Az elektronikus aláírás a Digitális Állampolgárság Programban ingyenes érhető el a magánszemélyeknek. Ez nemcsak megkönnyíti a hivatalos ügyintézést, hanem a digitális átállás motorjaként is hat. A vállalatoknak és szolgáltatóknak alkalmazkodniuk kell az új helyzethez. Olyan folyamatokat kell kialakítaniuk, amelyek lehetővé teszik az elektronikusan aláírt dokumentumok befogadását, ellenőrzését és saját oldalukon történő elektronikus hitelesítését. A DÁP által indított változás egy szélesebb digitális transzformációs hullámot fog elindítani, amely segít lebontani a papíralapú ügyintézési gyakorlatot, így nem kell feleslegesen nyomtatni, postázni, tárolni, sőt a digitálisan aláírt dokumentumok esetében tanúkra sincsen szükség.
A DÁP eAláírás funkciója csak lakossági ügyfeleknek nyújt megoldást. Mit használjanak a cégek és a szervezetek?
„Az elektronikus aláírás jogi és technológiai háttere, valamint szabályozási kerete régóta adott. Az elterjedését korábban hátráltató rossz felhasználói élmény ma már a múlté, a szükséges személy azonosítás és maga az e-aláírás folyamata is óriási fejlődésen ment keresztül, hiszen egy okostelefon és egy gyors videóazonosítás is elegendő, hogy akár egy egészen komplex, többszereplős elektronikus aláírási folyamat részeseivé váljanak a felhasználók. A Microsec jelenleg több mint 50 ezer felhasználó számára biztosít üzleti célra elektronikus aláírást. Ügyfeleink között 10 ezernél is több ügyvéd és jogtanácsos használja naponta az e-Szignó alkalmazást, amellyel teljes bizonyító erejű, a magyar és EU-s jogszabályoknak mindenben megfelelő hiteles elektronikus dokumentumok hozhatók létre” - mondja Vanczák Gergely, a Microsec igazgatóságának tagja, valamint a minősített bizalmi szolgáltatásainak igazgatója.
A legkisebb vállalkozások működése során is számos olyan elektronikus dokumentum keletkezik, amelyet az arra kijelölt személynek cégszerűen kell aláírnia. Erre a leggyorsabb, legbiztonságosabb és leghatékonyabb megoldás az elektronikus aláírás.
Az AVDH szolgáltatás január elseje óta nem érhető el a magyarország.hu oldalon. A DÁP keretében az állam kizárólag magánszemélyek számára biztosítja díjmentesen az elektronikus aláírást. Ahogy a DÁP weboldalán is olvasható: „Ha nem magánszemélyként, hanem például cégvezetőként vagy ügyvédként írsz alá a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással, a digitális aláírás nem lesz érvényes.”
„Bátran kijelenthető, hogy amennyiben az üzleti életben szeretnénk elektronikus úton szerződni, írásbeli nyilatkozatokat tenni úgy, hogy annak joghatása megkérdőjelezhetetlen legyen a későbbiekben, akkor azt kizárólag minősített elektronikus aláírással tudjuk megtenni. Az elektronikus cégképviselet szabályozott és teljeskörűen elfogadott módja a cégképviselőnek igényelt minősített elektronikus aláíró tanúsítvány, amelyben az illető személy titulusa és a szervezet is feltüntetésre kerül” - mondja Vanczák Gergely.
Elektronikus aláíráshoz elég egy okostelefon?
A Microsec e-aláírás szolgáltatása okostelefonon és számítógépen egyaránt elérhető, és cégvezetők, valamint különböző szakmai kamarák – köztük az ügyvédi és közjegyzői kamarák – tagjai használják napi munkájuk során. Az e-Szignó alkalmazással teljes bizonyító erejű, a magyar és EU-s jogszabályoknak minden tekintetben megfelelő hiteles elektronikus dokumentumok hozhatóak létre. A Microsec elkötelezett az elektronikus aláírás elterjesztése és a PKI technológiához kapcsolódó ismeretek szélesítése iránt.
Mivel az AVDH 2025. január elsejével megszűnt, az új platform, a DÁP eAláírás funkciója pedig kizárólag magánemberek számára ad lehetőséget dokumentumaik elektronikus aláírására, üzleti célra, cég és szervezet képviseletére nem használható, ezért a Microsec üzleti megoldásaival áll a piaci szereplők rendelkezésére.
A Microsec egy 100%-ban magyar tulajdonú vállalat, amely 1984 óta változatlan tulajdonosi szerkezettel működik, és több mint 20 éve foglalkozik elektronikus aláírás technológiával. Magyarország első eIDAS szerinti bizalmi szolgáltatója, valamint a Publikus Kulcsú Infrastruktúra (PKI) megoldások vezető fejlesztője. Az e-Szignó üzleti megoldásai lehetővé teszik elektronikusan hiteles és bizonyító erejű dokumentumok létrehozását és kezelését. A Microsec megbízható partnerként évtizedek óta hozzájárul a digitális ügyvitel biztonságának és hatékonyságának növeléséhez mind az állami, mind a magánszektorban.