Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

A kutatásból az is kiderült, hogy bár a magyar webshopok optimisták, komoly kihívásokkal néznek szembe, különösen a külföldi terjeszkedés és a vevőszerzés terén. A fizetési szokások is átalakulnak: az online bankkártyás fizetés az élre tört.

A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház-tulajdonosok közreműködésével. A 17. alkalommal elkészült felmérésben 998 webáruház-tulajdonos vett részt, melyet ezúttal a Visa támogatásával végeztek.

Tovább nőtt azon webáruházak aránya, amelyek vásárlóik számára csomagautomatás átvételi lehetőséget kínálnak, ami a szállítási forma iránt kereslet élénkülésére utal. Az idei felmérés adatai szerint a webáruházak 73 százaléka kínál csomagautomatás átvételt, szemben a tavalyi 65 százalékkal. A csomagpontok aránya szintén nőtt, 70 százalékra a tavalyi 56 százalékról. Ezzel párhuzamosan a házhozszállítás, bár továbbra is népszerű (93 százalék), kis mértékben visszaesett a tavalyi 95 százalékhoz képest, jelezve az átvételi módok változó preferenciáit.

„A kereslet növekedése egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy idén három nagy csomagautomata szolgáltató is kapacitásproblémákkal küzdött és bedugult egy időre. A csomagautomaták kényelmesek és rugalmasak, ezért egyre népszerűbbek, de a szolgáltatók nem tudnak elég gyorsan bővülni. Nem lennék meglepve, ha karácsony környékén ismét hasonló problémák jelentkeznének, ezért érdemes előre tervezni, és már most megrendelni az ünnepi ajándékokat” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

A szakértő hozzátette: éppen 10 éve, 2014-ben jelentek meg Magyarországon először a csomagautomaták, a Shoprenter első mérése pedig 2015-ben történt. Akkor még mindössze a webáruházak 12 százaléka kínált csomagautomatás átvételt.

A kapacitásproblémák másik jelentős oka a külföldi piacterekkel és online platformokkal való együttműködések. Amikor ezek a cégek szerződést kötnek egy csomagautomata szolgáltatóval, a megugró rendelési volumen könnyen túlterheli a logisztikai rendszert. Ez különösen kritikus szezonális időszakokban vagy kedvezményes kampányok idején, amikor a rendelések száma jelentősen nő. Ezek a helyzetek komoly kihívást jelentenek a szolgáltatók számára, akik nehezen tudják kezelni az átmeneti kapacitáshiányokat.

Rég nem látott derűlátás a hazai e-kereskedelemben?

A megkérdezett magyar webáruházak jelentős része optimistán tekint az idei évre: a vállalkozások 78 százaléka számít bevételének valamilyen szintű növekedésére 2024-ben. Különösen figyelemre méltó, hogy ahhoz képest, hogy tavaly csupán 11 százalék gondolta úgy, hogy képes megduplázni a bevételét, idén viszont a válaszadó webáruházak több mint egynegyede (27százalék) várja, hogy legalább kétszeresére nőjön árbevétele. Az új, 2023-2024-ben indult webshopok különösen bizakodóak: 90 százalék vár növekedést, és minden negyedik új vállalkozás 150 százalékos bővülést remél az év végére.

„A kezdő webáruházak esetében érthető ez az optimizmus, hiszen kezdetben a növekedés üteme gyakran sokkal gyorsabb, mivel alacsonyabb bázisról indulnak” –mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője. Véleménye szerint ugyanakkor a hazai e-kereskedelem forgalmi adatai nem támasztják alá ezeket a várakozásokat, hiszen a piac egésze mérsékeltebb növekedést mutat. Ilyen környezetben többre van szükség puszta optimizmusnál; a folyamatos innováció kulcsfontosságú a sikerhez.

A túlzott optimizmusra enged következtetni, hogy bár a vállalkozások jelentős része növekedést vár 2024-ben, több mint felük (55százalék) úgy véli, hogy az új vásárlók megszerzése komoly kihívást jelent, míg a vásárlási gyakoriság növelését 56 százalék tartja problémának a mindennapi működés során.

A szakértő szerint nem meglepő, hogy a webáruházak 78 százaléka tervezi olyan eszköz bevezetését, amely javítani tudná az ügyfélélményt, hogy ezzel ösztönözzék a visszatérő vásárlásokat.

Kevesebb pénzből többet?

A webáruházak marketingköltségei 10 százalékkal csökkentek tavalyhoz képest, átlagosan évi 4,45 millió forintra. A marketingköltségek ilyen arányú csökkenése arra utal, hogy a vállalkozások költséghatékonyabb stratégiákra váltanak. A marketingkiadások optimalizálásával a webáruházak kisebb befektetéssel próbálnak hasonló vagy akár jobb eredményeket elérni.

A webáruházak legnépszerűbb marketingeszközei továbbra is a közösségi médiás jelenlét és hirdetések, a SEO, a Google Ads kampányok, valamint a hírlevelek küldése. A bevételek legnagyobb része organikus csatornákon keresztül keletkezik, a fizetett Google Ads kampányok pedig a második helyen állnak. Ezzel szemben a fizetett Meta-hirdetésekből származó bevétel enyhén csökkent.

Ennek egyik oka lehet, hogy a vásárlók figyelme egyre többféle közösségi platformra oszlik szét, bár ezekből a csatornákból származó bevétel még mindig alacsony, de a trendek a diverzifikáció felé mutatnak. Aggasztó adat ugyanakkor, hogy a válaszadó webáruházak 40 százaléka továbbra sem foglalkozik az elhagyott kosarak kezelésével.

„Az elhagyott kosár asztalon hagyott pénz. A vásárlók gyakran hagyják félbe a rendeléseket, de emlékeztető üzenetekkel vagy különleges ajánlatokkal visszacsábíthatók lennének. Ez a stratégia nemcsak a vásárlások számát növeli, hanem erősíti a vásárlói elköteleződést is. Az a webáruház, amely nem kezd ezzel valamit, nagyon sok pénzt hagy az asztalon” – mondja Rab Máté.

Mi gátolja a magyar webshopokat a külföldi terjeszkedésben?

A felmérésben részt vevő webáruházak mindössze 14 százaléka értékesít külföldi piacokra, ami lényegében megegyezik a tavalyi 15 százalékos aránnyal, jelezve, hogy a nemzetközi terjeszkedés továbbra is komoly kihívások elé állítja a hazai e-kereskedőket. A külföldön értékesítő webshopok közül közel minden második számára a vevőszerzés jelenti a legnagyobb problémát, miközben 43 százalékuk logisztikai nehézségekkel, 40 százalékuk nyelvi korlátokkal és 35 százalékuk az árfolyamváltozások miatti bizonytalansággal küzd.

„A nemzetközi terjeszkedést jelentős akadályok hátráltatják, ami miatt a külföldi piacokra való belépés nehézkes és lassú. A vevőszerzési kihívások, a logisztikai nehézségek, a nyelvi korlátok és az árfolyamkockázatok olyan összetett problémák, amelyek visszatartják a magyar webshopokat attól, hogy sikeresen megjelenjenek a nemzetközi színtéren, és így a terjeszkedés üteme stagnál.” – mondta Rab Máté.

Változó fizetési szokások: már a kártyás fizetés a leggyakoribb

A kutatás szerint, idén a vásárlók legnagyobb arányban az online bankkártyás fizetést választották (32 százalék) a webshopokban, amelyet szorosan követ az utánvét készpénzes (31 százalék) és az utánvét bankkártyás fizetéssel (22 százalék). A banki átutalás 20 százalékkal a negyedik helyre szorult. Ez jelentős változást jelez a tavalyi évhez képest, amikor az online bankkártyás fizetés még csak a harmadik helyen állt.

„A vásárlási szokások folyamatos átalakulása egyszerre jelent kihívást és új lehetőségeket az e-kereskedők számára. Az online bankkártyás fizetés térnyerése, valamint a csomagautomaták iránti kereslet növekedése azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre inkább a kényelmes, gyors megoldásokat részesítik előnyben. A Visa célja, hogy biztonságos és innovatív fizetési megoldásokkal támogassa ezt az igényt, és hozzájáruljon az e-kereskedelem dinamikus fejlődéséhez” - mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

Éppen a kártyás fizetés széles körű elterjedése a vásárlók körében az egyik fő oka az előfizetéses e-kereskedelem robbanásszerű terjedésének. Idén nyáron a hazai webshopok mindössze 4 százaléka kínált előfizetéses vásárlási lehetőséget, de az előrejelzések szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra emelkedik.

„Az, hogy az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma ötszörösére nőhet, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat. Az előfizetéses modell egyre népszerűbbé válik a hazai e-kereskedelemben, amely hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat azoknak a vállalkozásoknak, amelyek időben felismerik és kiaknázzák ezt a lehetőséget” – mutat rá a Shoprenter szakértője.

A hazai adórendszer továbbra is az egyik legversenyképesebb az EU-ban, mind a családok mind a vállalkozások érdemi segítséget kapnak

A Magyar Könyvvizsgálói Kamara immár 33. alkalommal rendezte meg az Országos Könyvvizsgálói Konferenciát, amelynek témája "A könyvvizsgálat megbízhatósága, felelőssége az AI és a digitalizáció korszakában" volt. A konferencián előadóként részt vett Gerlaki Bence adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkár, aki a magyar adórendszer versenyképességének erősítéséről, az adminisztrációs terhek csökkentési lehetőségeiről és a digitalizáció fontosságáról tartott előadást.
2025. 09. 13. 07:00
Megosztás:

Budapesten nagyot ugrott az első lakást vásárlók aránya

2025 augusztusát az Otthon Start Program hatásai dominálták. Extrém magas keresletet hozott és a piac egészét felpezsdítette: a tranzakciószám egy hónap alatt 20%-ot ugrott, az árak meredeken emelkedtek, a kereslet összetétele pedig a fiatal és első lakást vásárló vevők irányába tolódott el. Bár a hitelezés átmenetileg mérséklődött, az előttünk álló hónapokban a program miatt hatalmas hitelpiaci robbanás várható.
2025. 09. 13. 06:00
Megosztás:

Zöld állítások és visszaváltási díjak nagyító alatt – országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) országos témavizsgálatot indított a hagyományos és az elektronikus kereskedelemben tapasztalható fogyasztóvédelmi gyakorlatok fenntarthatósági szempontú ellenőrzésére. Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok által lefolytatandó vizsgálat elsődleges célja egyrészt a visszaváltási díjra vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése, másrészt annak feltárása, hogy a vállalkozások által egyes termékeken feltüntetett zöld állítások valósak, pontosak és igazolhatóak-e.
2025. 09. 13. 05:00
Megosztás:

Albérlet árak 2025 szeptember: Bejött-e az egyetemisták kivárásos taktikája?

A várakozásokkal ellentétben az Otthon Start program egyelőre nem hozott fordulatot az albérletpiacon: szeptember első két hetében nem csökkentek, hanem még kicsivel emelkedtek is a lakásbérleti díjak - derül ki a zenga.huingatlanhirdetési portál adataiból. Budapesten jelenleg átlagosan 211 ezer forintos havidíjért hirdetnek garzonlakásokat, de a többszobás ingatlanoknál is 5-7 százalékkal magasabbak a kínálati bérleti díjak, mint tavaly ilyenkor.
2025. 09. 13. 04:00
Megosztás:

A Simple szolgáltatásai bővültek, a Simple Classic-tól búcsúzunk

Érdemes Simple Classic-ról a Simple appra váltani, hiszen a régebbi verziót még idén kivezeti az alkalmazást fejlesztő és üzemeltető SimplePay Zrt. A Simple applikációban ezzel párhuzamosan számos új fejlesztés várja a felhasználókat. Például már lehetőség van az OTP Visa mellett az OTP Mastercard bankkártyák digitalizálására is NFC-fizetéshez az androidos verzióban.
2025. 09. 13. 03:00
Megosztás:

Óraállítás - most jött a hír, aminek sokan nem örülnek majd! 2025 téli időszámítás

Téli időszámítás, őszi óraállítás 2025 időpontja: Magyarországon 2025-ben a téli időszámítás október utolsó vasárnapján indul. Ez idén 2025. október 26-ára, vasárnap hajnalban lesz. Pontosabban hajnali 3:00-kor állítjuk vissza az órákat 2:00-ra. De miért lesz ebből sokaknak baja idén?
2025. 09. 13. 02:00
Megosztás:

Két nyugdíjas él egy háztartásban? Akkor nagyon figyeljenek erre most!

Nézzük át, 2025-ben mire érdemes külön figyelnie KÉT nyugdíjasnak, ha egy háztartásban élnek Magyarországon.
2025. 09. 13. 01:00
Megosztás:

Sokan lebuktak! Ellenőrizze bérlapját! Ilyen hibák miatt kevesebb lehet a fizetése sok embernek

Minden dolgozónak fontos, hogy alaposan átnézze a bérlapját – mert gyakran előfordulnak hibák, amelyek miatt kevesebb pénzt kap kézhez, mint amennyi járna neki. Az alábbiakban összegyűjtöttem azokat a leggyakoribb hibákat és mulasztásokat, amelyek Magyarországon ma is akadályozzák, hogy a munkavállaló a neki jogszerűen járó összeget kapja meg.
2025. 09. 13. 00:01
Megosztás:

Gyorsabb kamatvágásokat vár a Morgan Stanley

Az amerikai bank vezető elemzője arról írt, hogy az eddiginél gyorsabb ütemű lazításra számít a Fed részéről.
2025. 09. 12. 23:00
Megosztás:

Drága most vagy olcsó az amerikai részvénypiac?

A részvénypiacok értékeltségét többféle módszertan és mutatószám szerint lehet vizsgálni. Az egyik, most bemutatandó megközelítés három komponensre bontja az értéket. Egyrészt a könyv szerinti értékre, mint ami azt hivatott megtestesíteni, ami a cégben jelenleg van, például eredménytartalék formájában.
2025. 09. 12. 22:00
Megosztás:

A magyar gazdák továbbra is számíthatnak a kormány segítségére

Hubai Imre a Kalocsa Térségi Öntözési Közösség vízgazdálkodási fejlesztéseinek projektzáró rendezvényén - amely a Vidékfejlesztési Program keretében valósult meg - elmondta, a kormány az öntözésfejlesztést szolgáló gazdálkodói együttműködéseket egy 2 milliárd forint keretösszegű, jelenleg is nyitva álló felhívással ösztönzi.
2025. 09. 12. 21:00
Megosztás:

Feszül a húr: Újabb Bitcoin-rug pull para a volatilis piacon

A Bitcoin újra reflektorfénybe került – nem a szárnyalása, hanem a hirtelen ármozgások miatti aggodalmak okán. Bár konkrét csalásnak nincs nyoma, a piaci szereplők mégis egyre idegesebbek. Vajon közeledik egy újabb „rug pull”, vagy csupán a makrogazdasági széljárás és az intézményi befektetők játszadozása kavarta fel a kedélyeket?
2025. 09. 12. 20:30
Megosztás:

BÉT: az OTP és a Mol húzta le a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1084,28 pontos, 1,06 százalékos csökkenéssel, 101 199,84 ponton zárt pénteken.
2025. 09. 12. 20:00
Megosztás:

A TikTok-ról tárgyal az USA és Kína

A hírek szerint jövő héten He Lifeng kínai miniszterelnök-helyettes és Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter Madridban tárgyal a két ország közötti kereskedelemről és a TikTok helyzetéről.
2025. 09. 12. 19:30
Megosztás:

ViVeTech Nyrt.: 20-25 százalékos árbevétel-növekedést tervez 2025-ben a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett kibervédelmi cég

542,2 millió forintos nettó árbevételt ért el a 2025-ös év első hat hónapjában a Budapesti Értéktőzsde Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. A társaság a 2025-ös pénzügyi év egészét tekintve 20-25 százalékos árbevétel-növekedésre számít a tavalyi évben elért rekordszintű, közel 1,4 milliárd forintos szint után - derül ki a társaság mai napon publikált 2025. első féléves jelentéséből.
2025. 09. 12. 19:00
Megosztás:

Aranypiaci kilátások 2025 őszén: új történelmi csúcsok és a biztonság keresése a globális bizonytalanság közepette

Az arany ára az elmúlt hetekben ismét a figyelem középpontjába került, ahogy új történelmi csúcsra emelkedett. 2025 szeptemberében az arany unciánkénti ára elérte a 3 660 dollárt, ezzel több mint 39%-os növekedést produkált az év eleje óta – ami a legnagyobb éves átlagos emelkedés 1990 óta.
2025. 09. 12. 18:30
Megosztás:

Bebukott a kötvényhozam

Tegnap az infláció a várakozásoknak megfelelően alakult az USA-ban. Azaz a fő mutatószám 2,7-ről 2,9 százalékra emelkedett, míg a maginfláció 3,1 százalékon stagnált, de ez is elég volt ahhoz, hogy a kötvénypiac, s így a részvénypiac is optimista legyen.
2025. 09. 12. 18:00
Megosztás:

Megtörte rossz sorozatát az Adobe

Az szoftverfejlesztő cég tegnap tőzsdezárás után tette közzé aktuális pénzügyi évének harmadik negyedéves jelentését.
2025. 09. 12. 17:00
Megosztás:

Titkos üzenetet rejtenek a banki adatok: minden korábbinál drágább lett az iskolakezdés

Bár kevesebb család vett fel áruhitelt júliusban, mint tavaly, még soha nem költöttek ennyit iskolakezdésre – hiszen a kölcsönök átlagösszege egy év alatt 15 százalékkal, közel 40 ezer forinttal nőtt – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A 281 ezer forintos átlagösszeg inflációs nyomást jelez, miközben a bankok 0 százalékos THM-mel csábítanak. Kérdés, marad-e még puskapor a karácsonyi szezonra.
2025. 09. 12. 16:30
Megosztás:

15 millión Ft-ot is adnak már a bankok személyi kölcsönként

Egyre magasabb összegeket kínálnak a magyarországi bankok fedezetlen személyi hitelként, ma már egyáltalán nem számít ritkaságnak a 15 millió forintos felső összeghatár sem. Ezzel párhuzamosan az újonnan kötött személyi hitelek átlagos hitelösszege is sokat emelkedett az elmúlt időszakban, ráadásul ezt a folyamatot az Otthon Start Program is gyorsíthatja - vélik a Bank360 szakértői. Bár az ezzel kapcsolatos banki tapasztalatok vegyesek, van olyan hitelintézet, amely a program meghirdetése óta érzékelte az átlagon felüli személyi hitelek iránti érdeklődés élénkülését.
2025. 09. 12. 16:00
Megosztás: