MOL-Janaf megállapodás az idei szállításokról

ERSTE elemzői kommentár
A megállapodásban nem tiszta, hogy ez a teljes 2023-as évre szól, vagy csak az április 1-étől december 31-ig tartó időszakra. A 2,9 millió tonna olaj mindkét esetben fedezi a MOL nem-orosz kőolaj igényét. Az EU részéről erős a nyomás az orosz olajról való leválásra..
A Pozsonyi Finomító, hogy fenntartsa exportját, idén kb. 40%-nyi nem orosz olajat kell, hogy feldolgozzon, ami hozzávetőlegesen 2,3 millió tonnát jelent. A 2,9 millió tonnás tranzit mennyiség Horvátország felől ezt fedezi. Arról nem érkezett hír, hogy a MOL mekkora árat fizet ezekért a szolgáltatásokért, de feltételezhető, hogy a horvát fél jelentős díjat kér, mi ezt legalább 3-5 dollárra becsüljük hordónként. A hír semleges a MOL-ra nézve, mivel egyrészt csökkent a bizonytalanság, viszont a teljes olajellátás kérdése továbbra sincs megoldva a csoportnál.
A MOL tiltakozott az ukrán tranzit díj emelése miatt, amit az Ukrtransnafta júniustól és augusztustól is növelni szeretne.
A MOL zöld lámpát kapott
Az Európai Bizottság jóváhagyta az OMV Slovenija MOL általi felvásárlását. A MOL a jóváhagyás fejében 39 töltőállomást ad el a Shell csoportnak Szlovéniában. A megállapodás értelmében a MOL a 120 üzemanyagtöltő állomással rendelkező OMV Slovenija 92,5%-os részesedését vásárolja meg, a fennmaradó 7,5%-ot az INA birtokolja. A tranzakció a közeljövőben zárulhat.