Nagy baj van a Balatonnál? Iszapos part, rekordalacsony vízszint...

“Iszapos partok”, „rekordalacsony vízszint”, “ kiszárad a Balaton” – az utóbbi napok hírei riasztó képet festettek a régióról. Kommunikációs szempontból azonban nem csupán egy negatív természeti esemény zajlik a Balatonon, hanem potenciális reputációs katasztrófa, amely a turizmusra és a térség gazdasági teljesítményére is közvetlen hatással lehet.

Nagy baj van a Balatonnál? Iszapos part, rekordalacsony vízszint...

Jelenleg a kommunikáció nem irányított, sok szereplő sodródik a pánikhangulattal. Éskovács Péter PR-tanácsadó szerint a média által közvetített negatív hírek gyorsan átírhatják a Balatonról kialakult képet. A potenciális látogatók számára az őszi tó környéke élménytelen hellyé válhat, a foglalások száma időlegesen csökkenhet, a vendéglátás és a szálláshelyek bevétele a következő napokban visszaeshet. A probléma súlyát fokozza, hogy a hírek gyakran nem adják vissza a természetes folyamatok kontextusát (máskor is volt már arra példa, hogy alacsony volt a vízállás ezen a partszakaszon), így a válság a közvélemény szemében tragikus 

Valósággá válik, még ha a tó ökológiailag alapvetően egészséges is

Éskovács szerint a helyi kommunikációs csapatok többsége lassan reagál, holott a nemzetközi példák azt mutatják, hogy a vízhez kötődő turisztikai márkák sikeresen kezelhetik az alacsony vízszint okozta reputációs kockázatokat, ha gyorsan cselekednek  és nem tagadják a problémát.  

Mint mondta: a balatoni helyzet nem egyedi; a vízhiány és a klímaváltozás több nemzetközi turisztikai térségben is komoly PR- és reputációs kérdéssé vált az elmúlt években. Az összehasonlítható példák közül kiemelkedik az olaszországi Garda-tó és a Victoria-vízesés térsége, ahol a vízszint-ingadozás közvetlenül érintette a turizmust, mégis sikerült megőrizni a térség márkaértékét célzott kommunikációval és újrapozicionálással.

A balatoni válsághoz leginkább az olaszországi Garda-tó helyzete hasonlítható. 2023-ban a szokásosnál alacsonyabb vízállást tapasztaltak, ami kezdetben elbizonytalanította a látogatókat. A helyi turisztikai hivatal gyorsan reagált: a válságot nem tagadták, hanem „a tó új arcát” bemutató kampányt indítottak. Gasztro- és borturisztikai rendezvényekkel, szárazmeder-túrákkal és kulturális eseményekkel helyettesítették a vízhez kötődő programokat. Az eredmény: a térség szezonon kívüli forgalma 15 százalékkal nőtt, miközben a negatív médiamegjelenések aránya jelentősen csökkent.

Balaton nyáron

Az afrikai Victoria-vízesés példája szintén tanulságos, mivel itt a szezonális vízhiány rendszeres jelenség. A turisztikai szervezetek a változást új élményként értelmezték: a „The Falls of Light and Shadow” kampány a természetes ciklusokat helyezte kommunikációs középpontba, a száraz időszakban fotó- és kulturális turizmus erősödött, miközben a látogatottság kiegyenlítettebbé vált.

A példák üzenete világos: a természet változása önmagában nem krízis, csak akkor válik azzá, ha a kommunikáció hiányzik. A Balaton esetében a megoldás nem a pánik elfojtása, hanem a válság újrapozícionálása, élménnyé alakítása kellene hogy legyen.  Éskovács szerint a balatoni szakembereknek – a szállodákban, kulturális központokban és turisztikai szervezetekben dolgozóknak – mától gyorsabban és koordináltabban kell reagálniuk. Rengeteg olyan téma és esemény létezik, amely tompíthatja a kialakult válságot, ám ezeket az eddigieknél élményszerűbben kell bemutatni. 

Szerencsére vannak jó régiós példák, ezek sokat segítenek az időről időre felreppenő negatív hírek kompenzációjában.  Ilyen példák a VisitBalaton 365 és BalatonBike 365 égisze alatt működő kerékpáros fejlesztések, amelyek szorosan összefüggenek a Balaton természeti szépségeinek felfedezésével, a túrázással. Legalább ilyen fontos  a Balatoni Turizmus Szövetség munkája is, amely olyan programokat állít kommunikációja fókuszba, amelyek az év minden szakában kínálnak kulináris és kulturális élményeket. Ezekről több mint ötszáz cikket jelentetett meg a szervezet az utóbbi időben.

Éskovács szerint a következő hetek kommunikációs munkálataiban a storytelling szerepe kulcsfontosságú: a Balatonról szóló kommunikációnak személyes, élményszerű és hiteles történetekre kell épülnie. A helyi vendéglátósok, borászok, művészek, természetismerettel rendelkező horgászok és vadászok mesélhetnék el, hogy a tó minden évszakban más arcát mutatja, minden változás új lehetőséget kínál. Emellett a helyi városvezetőknek és szakmai szervezetek képviselőinek gyorsan és közérthetően kell beszélniük a témáról. 

A tanácsadó szerint: a megfelelő történetmesélés nem feltétlenül csak a pánikhangulatot tompíthatja, hanem erősítheti a Balaton turisztikai imázsát és közvetve gazdasági stabilitását is. 

Éskovács úgy véli, nem csak a helyi, őszi turizmus miatt kell foglalkozni a problémával. Szerinte a tó állapota a magyar nyilvánosság egyik legérzelmesebb témája, ezért a róla szóló üzenetek közvetlenül befolyásolják a közvéleményt. Ennek figyelembevételével a Balaton kérdése túlmutat a régiós turizmuson, inkább országimázs-szinten is érzékelhető hatása van. 

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás:

A Franklin Templeton XRP ETF-je akár 150–250 millió dolláros első napi forgalmat is elérhet – állítja egy elemző

Az XRP közösség nagy figyelemmel kíséri, ahogy a globális vagyonkezelő óriás, a Franklin Templeton felkészül a spot XRP ETF-je, az EZRP elindítására.
2025. 11. 20. 20:30
Megosztás:

Alsóbbrendű utakat újítanak fel Nógrád vármegyében

Négy és öt számjegyű utakat újít fel Nógrád vármegyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., több mint 37 kilométernyi mellékút teljes körű felújítását indították el 20 útszakaszon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretében - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 20:00
Megosztás:

Stabil a magyar nagyvállalatok beruházási kedve

A magyar nagyvállalatok nagyobb része stabil fejlesztési kedvvel kezdi a következő évet, 52 százalékuk tervez beruházást egy éven belül - közölte a K&H csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 20. 19:30
Megosztás:

A vállalatok közel fele küzd a munkaerő megbízhatatlanságával Magyarországon

A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
2025. 11. 20. 19:00
Megosztás:

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak.
2025. 11. 20. 18:30
Megosztás:

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás:

870 millió euró értékű műkincset lophatott el egy Bulgáriában leleplezett bűnbanda

Nagyszabású, hat ország együttműködésével megvalósult, műkincskereskedelemmel kapcsolatos nyomozás keretében egy bűnöző csoport 35 tagját állították elő Bulgáriában, az ellopott műtárgyak teljes értékét körülbelül 870 millió euróra becsülik - tájékoztatott az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű ügynökség, az Eurojust csütörtökön.
2025. 11. 20. 17:30
Megosztás:

Békés vármegyei klímacég a Financial Times európai növekedési ranglistáján

A szarvasi központú Cool4U Kft. idén is felkerült a Financial Times és a Statista közös rangsorára, amely évről évre a legnagyobb árbevétel-növekedést elérő európai vállalatokat sorolja fel. Idén a 2014 és 2024 közötti időszakot vizsgálták, mely szerint a klímatechnikai nagykereskedő éves átlagban közel 30 százalékos bővülést produkált, ezzel a 300 cégből álló lista 155. helyére került – rajtuk kívül Magyarországról csak egyetlen építőipari vállalat került fel a rangos klasszifikációba.
2025. 11. 20. 17:00
Megosztás: