Nehezített terepen: így alakul a flottapiac 2025 második félévében

Évek óta nincs könnyű helyzetben az autóipar, a nehézségek pedig egyre inkább szemléletváltást sürgetnek. Az elmúlt egy évben stabilizálódott az alkatrészellátottság, azonban a változó piaci erőviszonyok, illetve a nemrégiben bejelentett kormányzati szabályzások új stratégiák kialakítására sarkallják az autóflottával rendelkező cégeket és a flottakezelőket is. Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország kereskedelmi igazgatója összefoglalta, hogy mire számíthatunk a cégautó-szegmensben a következő időszakban.

Nehezített terepen: így alakul a flottapiac 2025 második félévében

A költségoptimalizálás kora

Európában mintegy 20%-kal esett vissza a flottapiac 2024-ben, melynek hátterében röviden a kereslet csökkenése és a kínálat drágulása áll. Mindez azonban nem ennyire fekete-fehér, számos tényező nehezíti a finanszírozási szektor stabilizálódását, kezdve az újautók árainak emelkedésétől a negatív makrogazdasági előrejelzéseken és árfolyamingadozásokon, valamint a növekvő infláción át az elmúlt időszakban kibontakozott vámháborúig.

Bár az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák helyreálltak, és a kamatkörnyezet is stabilabb lett 2024-re, az évek óta tartó gazdasági bizonytalanság miatt egyre több vállalat igyekszik optimalizálni a költségeit. „Azt látjuk, hogy míg korábban a nagyobb méretű, D-szegmensben volt meghatározó mind a kínálat, mind pedig a kereslet, 2025-ben már jellemzően az alacsonyabb költségvonzatú autókat keresik a vállalatok. Az újautó-rendelésekben már jelentős volument képviselnek a kisebb és alacsonyabb felszereltségű, összességében kedvezőbben üzemeltethető autók” – mondta Hegedűs Viktor.

A vezető szerint hasonló szempontok miatt alakult ki az a trend is, hogy kereslet mutatkozik a rövidtávú bérleti termékekre. „A rövidtávú bérleti termékek iránti növekvő keresletet először a COVID alatt éreztük, és azóta is jelentős az érdeklődés a rugalmas cégautóbérlésre. Flottakezelőként azzal reagálunk ezekre az igényekre, hogy tovább növeljük a rövid távú cégautóbérlést lehetővé tevő Ayvens Flex flotta méretét és folyamatosan bővítjük a kínálatot a növekvő érdeklődésre számot tartó modellekkel” – tette hozzá Hegedűs Viktor. Ezzel párhuzamosan az is jellemzőbbé vált, hogy a cégek újautó-rendelés helyett meghosszabbítják a lízingszerződéseket. A jelenlegi átlagos futamidő az Ayvens tapasztalatai szerint 50 hónap felett jár, míg a COVID előtt 42-46 hónap között mozgott.

Az autópiac legjelentősebb kihívását azonban az jelenti, hogy a szigorodó Európai Uniós szén-dioxid-kibocsátási szabályok miatt egyre inkább a kínálat formálja a piacot – és ehhez a kereslet csak nagyon lassan igazodik. Az utóbbi hónapokban egyre inkább érezhető, hogy a szabályozók is kezdik belátni, hogy ilyen drasztikus piacformálást nem lehet végrehajtani. Erre utal a közelmúltban bejelentett módosítás a CAFE (Corporate Average Fuel Economy) szabályozások terén, amely további 3 év haladékot ad a gyártóknak a szén-dioxid kibocsátási célszámok elérésére. 

Elektromos átállás: szorul a hurok

A tisztán elektromos autózás gyors elterjedését gátló tényezők, úgymint a töltési infrastruktúra fejletlensége és az autóhasználók hatótáv miatti aggodalma, valamint a töltéssel járó procedúrától való félelme, továbbra is fennállnak. „2025-ben sem számítunk intenzív volumennövekedésre, hiszen az autósok számára továbbra is bizonytalanságot okoz a töltés kérdése. Folyamatosan nő azonban az alternatív meghajtású gépjárművek részaránya, a növekedés húzóerejét pedig a vállalati szegmens jelenti. Ennek egyszerű oka van: a fenntarthatósági szabályzások és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célszámok egyre több vállalatra helyeznek nyomást” – mondta Hegedűs Viktor.

2024-ben a hibrid meghajtású gépjárművek, azon belül is a plug-in hibridek vezették a hazai értékesítési listákat, és folytatódott a dízelautók visszaszorulása. „A 2024 szeptemberétől forgalomba helyezett plug-in hibrid autók már nem kaphatnak zöld rendszámot, 2025 januárjától pedig ezek az autók kikerültek az adómentes kategóriából is, ám mindezek ellenére úgy látjuk, hogy a technológia – az alacsony emissziós értékek és a kedvező maradványérték miatt – továbbra is keresettnek fog számítani a cégautók világában.” 

2025-ben átírják a piacot a szabályozások

A flottapiacot azok a tavaly elfogadott új, hazai szabályzások is érintik, amelyek 2025-ben éreztetik majd a hatásukat. Január 1-jével lépett hatályba az a törvényjavaslat, amely szerint a cégautóadó mértéke jelentősen, a teljesítménytől és a környezetvédelmi besorolástól függő mértékben növekszik. Ez a diverzifikált cégautóadó szintén az alacsony TCO-jú (TCO: total cost of ownership, azaz teljes életút-költség, amely nem csak a beszerzési értéket, de az üzemeltetéssel járó összes költséget is magában foglalja) autók elterjedésének kedvez, azaz jobban megéri kisebb teljesítményű, alacsony fogyasztású és szén-dioxid-kibocsátású járműveket választani a flottába. Ráadásul már a 2025-ben forgalomba helyezett plug-in hibridek sem mentesülnek a cégautóadó alól. A cégautóadó, illetve a nem csak a vállalatokat, de minden gépjárműhasználót érintő regisztrációs- és gépjárműadó inflációkövető növelése pedig tovább nehezíti a céges flottát üzemeltető vállalatok költséghatékonyságát.

Tovább emelkedhetnek a havidíjak?

„Az adók emelkedése, az árfolyamingadozás, a kínálat erőltetett formálása, az infláció, a recessziós környezet és most már a vámháborúk is mind az árak és a havi díjak további emelkedését vetíti előre. Mindezek még inkább szükségessé teszik a céges flotta hatékony üzemeltetését” – mondta Hegedűs Viktor. „A vállalatoknak érdemes a valódi felhasználói igényekhez igazítani a flottastratégiát, a right sizing elv mentén – ez azt jelenti, hogy mindenkinek akkora és olyan felszereltségű autót adjanak, amilyenre valóban szükségük van. Így csökkenthetik az autóüzemeltetéssel járó kiadásokat és optimalizálhatják a CO2 kibocsátást is.” 

A kereskedelmi igazgató kiemelte: a kiadások optimalizálásában segítséget jelent, hogy további 3 évre meghosszabbították azt a lehetőséget, hogy a vállalkozások részletes útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhetik a cégautók után fizetendő operatív lízing havidíjak ÁFÁ-jának 50%-át. „Ez az operatív lízing egyik legjelentősebb pénzügyi előnye, hiszen a cégek ezzel a megoldással csökkenthetik költségeiket és megkönnyíthetik az adminisztrációt” – emelte ki a kereskedelmi igazgató. 

A költségek növekedése ellenére 2025-re az Ayvens a flottaméret növekedését tűzte ki célul úgy, hogy közben figyelembe veszi az ügyfelek költségmegtakarítási igényeit is: a hagyományos tartósbérlet-konstrukció mellett olyan megoldásokkal segíti a vállalatokat, mint a rövidtávú bérlet, a rugalmasan hosszabbítható szerződések és a kedvezőbb TCO-ra, illetve elektromos flottára irányuló flottatanácsadás. „Mindent összevetve azt látjuk, hogy a költségoptimalizálás igényére egy, a változó piaci helyzetre illeszkedő car policy jelentheti a megoldást, amiben a vállalatnak lehetősége van aktuális használati igényeihez igazítani a konstrukciót, legyen szó időszakos flottabővítésről, meglévő szerződések hosszabbításáról vagy épp kiegészítő szolgáltatások igénybevételéről.”

Das WeltAuto: az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon

A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata - erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
2025. 10. 19. 07:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 06:00
Megosztás:

A fenntartható turizmus fejlesztésért kapott rangos nemzetközi elismerést Mórahalom

A világ egyik legjelentősebb fenntartható turizmus díját, a Best Tourism Villages címet nyerte el Mórahalom – tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 10. 19. 05:00
Megosztás:

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Pharmacenter Hungary Kft.

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFI Alap) támogatásával a Pharmacenter Hungary Kft., a fejlesztés teljes költségvetése meghaladta az 535 millió forintot - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 19. 04:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 03:00
Megosztás:

Ha 1972-1996 között születtél, akkor komoly bajban vagy!

A mai 30 és 50 év közötti korosztály tagjai általában még aktív dolgozók, és kevesen gondolnak előre arra, mi vár rájuk nyugdíjas korukban. Szüleik többsége még él, és már a nyugdíjas éveit tölti, megélhetésüket pedig az állami nyugdíjból próbálják fedezni – nem könnyű helyzetben, különösen egy 25%-os infláció mellett. Ez a jelenlegi társadalmi és gazdasági valóság, amelyet tovább nehezít egy viszonylag kevéssé ismert, ám komoly következményekkel járó jogi fogalom: a szülőtartás.
2025. 10. 19. 02:00
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj összege - nem mindegy, hogy házastárs vagy élettárs után kapod!

A hozzátartozói nyugellátások – köztük az özvegyi nyugdíj – igénylésének alapfeltétele, hogy az elhunyt személy halálakor már nyugdíjas legyen, vagy a jogszabályban előírt szolgálati időt teljesítse – olvasható az ado.hu szakportál írásában.
2025. 10. 19. 01:00
Megosztás:

Amikor a konnektorban nincs áram – mit tehetsz ilyenkor?

Sokan tapasztalták már, hogy egy eszközt bedugnának a konnektorba, azonban semmi nem történik. Egy ilyen helyzet bosszantó lehet, főleg, amikor már indulnál a dolgodra, de az áram éppen akkor dönt úgy, hogy eltűnik.
2025. 10. 19. 00:01
Megosztás:

A legígéretesebb előértékesítés alatt álló kripto projektek, amelyeket nem hagyhatsz figyelmen kívül: Digitap ($TAP), BlockDAG, Tapzi és továbbiak – egyre forróbbak 2025-ben

A kriptopiac „legokosabb” tőkéje ma már nem a hype-ot, hanem a hasznosságot követi. 2025 következő nagy nyertesei nem mémcoinok vagy üres ígéretek lesznek, hanem azok a projektek, amelyek már most építenek, működnek, és valódi problémákat oldanak meg.
2025. 10. 18. 23:00
Megosztás:

Vészfék a DeFi-ben? Miért nem működik a Wall Street-i vészfék a blokkláncon?

Miközben a múlt pénteki kriptokrach során 19 milliárd dollárnyi pozíció likvidálódott percek alatt, sokan felvetették: lehetne-e valamilyen vészféket – úgynevezett circuit breakert – beépíteni a decentralizált pénzügyekbe is, hogy megelőzzük az ilyen zuhanásokat? A válasz: nem olyan egyszerű. Sőt, néhány szakértő szerint ez még ronthat is a helyzeten. Nézzük, miért!
2025. 10. 18. 22:00
Megosztás:

A szeretet rendet hagy maga után

A halálról beszélni nehéz. Sokak számára ez a téma valóságos tabu – olyan, mint ha már az elmúlás gondolata is balszerencsét hozna, és közelebb hozná az elkerülhetetlent.
2025. 10. 18. 21:00
Megosztás:

Szemkímélő beruházás az irodában – megéri a befektetés?

A mai modern, „fehérgalléros” munka szinte elképzelhetetlen monitor előtt töltött idő nélkül. A koncentráció, a kényelem és a tartós teljesítmény ezért nem csupán HR, hanem egyenesen pénzügyi kérdés is. Néhány apró ergonómiai fejlesztés – mint például egy minőségi monitor, megfelelő világítás vagy egy jó szemüveg – meglepően gyorsan megtérülhet, ráadásul csökkenhetnek a fejfájások és javulhat a munkavállaló teljesítménye.
2025. 10. 18. 20:00
Megosztás:

A Vatikán adatai szerint nőtt a katolikusok száma, csökkent a papoké

Egy év alatt több mint 15 millióval emelkedett, és meghaladja az 1,4 milliárdot a katolikusok száma a világban, miközben a papi hivatást választók száma csökkent - derült ki a Fides katolikus hírügynökség statisztikáiból, amelyeket pénteken mutattak be a Vatikánban.
2025. 10. 18. 19:00
Megosztás:

Szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett egy magyar vállalkozás

Innovációs támogatással, építőipari hasznosításra alkalmas, szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett az SSH-System Kft. – közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 18. 18:00
Megosztás:

Adathalász csalók próbálják megtéveszteni az MVM ügyfeleit

Az utóbbi időszakban az MVM Next ügyfelei egyre gyakrabban találkozhattak adathalász kísérletekkel, a társaság kéri ügyfeleit, hogy fokozott figyelemmel járjanak el minden gyanús megkeresés esetén.
2025. 10. 18. 17:00
Megosztás:

Az Ondo Finance blokkolná a Nasdaq tokenjavaslatát – Átláthatóságot követelnek a szabályozók előtt

Az Ondo Finance éles hangon szólította fel az amerikai tőzsdefelügyeletet (SEC), hogy halassza vagy utasítsa el a Nasdaq új tokenizált értékpapírokra vonatkozó javaslatát. A cég szerint az átláthatóság és a piaci egyenlőség veszélybe kerülhet, ha a jelenlegi formában elfogadják a tervet.
2025. 10. 18. 16:00
Megosztás:

Midnight Network: A Cardano-alapító új célpontja a blokkláncok adatvédelmi trónja

Charles Hoskinson, a Cardano megalkotója, új irányt szab a decentralizált adatvédelem világában: a cél, hogy 2026-ra a Midnight Network legyen a vezető privát okosszerződés-platform. Az ambiciózus terv már most hatással van a kriptoökoszisztémák működésére és fókuszaira.
2025. 10. 18. 15:29
Megosztás:

Robottechnológia segíti a daganatos betegek kezelését Debrecenben

Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetem (DE) klinikai központjában vezették be az automatizált citosztatikus keverékinfúzió-összeállító robotot, az innovatív technológia alkalmazásával az eddiginél is biztonságosabb lehet a daganatos betegek gyógyszerellátása - jelezte az egyetem sajtóközpontja az MTI-nek.
2025. 10. 18. 13:00
Megosztás:

Leminősítette Franciaországot az S&P

Leminősítette Franciaországot az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a költségvetési hiány további jelentős csökkentését célzó intézkedések hiánya miatt a következő években tovább romlanak a francia államadósságfolyamatok.
2025. 10. 18. 12:00
Megosztás:

A magyar nők 71 százaléka nem választaná a műszaki-informatikai pályát

A megkérdezett nők 71 százaléka nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék - közölte az MTI-vel a CETIN Hungary friss országos kutatása alapján, amiből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciával a magyarok nagy része még csak most ismerkedik.
2025. 10. 18. 11:10
Megosztás: