Önkiszolgáló kasszák a TESCO-ban, LIDL-ben: az átverés így működik
A TESCO, LIDL és más szupermarketek önkiszolgáló kasszái lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak, hogy saját maguk bonyolítsák le a fizetési folyamatot, de ezzel egyesek visszaélnek. Nézzük meg a leggyakoribb trükköket, amelyeket a vásárlók alkalmaznak, hogy becsapják a boltokat.
1. Átcímkézés – olcsóbb termék drágább helyett
Az egyik leggyakrabban alkalmazott trükk, hogy a vásárló a drágább terméket olcsóbb áron üti be. Ehhez általában két módszert használnak: vagy maguk visznek egy olcsóbb termék címkéjét és ráragasztják a drágábbra, vagy egy másik, olcsó terméket keresnek a boltban, és annak vonalkódját olvassák be a drágább helyett.
Például egy üveg drága bor helyett egy olcsó asztali bor címkéjét húzzák le, ezzel jelentős összeget spórolva.
2. Nem regisztrált termékek a kosárban
Egy másik módszer, hogy a vásárló szándékosan nem regisztrál bizonyos termékeket az önkiszolgáló kasszánál. Ez általában kisebb árucikkekkel történik, amelyeket könnyebb "elfelejteni" beütni, például édességek, gyümölcsök vagy kisebb háztartási termékek.
Ilyen esetekben a vásárló a terméket a többi áru közé rejti, majd úgy tesz, mintha az összes árucikket becsippantotta volna.
3. Súlyellenőrzés kijátszása
Az önkiszolgáló kasszák gyakran használják a súlyellenőrzést annak biztosítására, hogy a vásárló a ténylegesen beütött terméket helyezte a tálcára. Ezt néhányan úgy próbálják meg kijátszani, hogy könnyebb terméket választanak, majd nehezebbet tesznek a tálcára, vagy egyszerűen nem helyezik a beolvasott terméket a kijelölt helyre.
Így a rendszer nem érzékeli a hiányzó vagy hibás termékeket, különösen akkor, ha az áru kis súlyú vagy eltérő méretű.
4. Kedvezményes termékek manipulálása
Néhány ügyes vásárló azt is kihasználja, hogy a rendszer egyes termékeket kedvezményes áron ajánl. Ilyenkor szándékosan választanak hasonló termékeket, és beütik az olcsóbb vagy kedvezményes verziót, míg valójában a drágább árut viszik el.
Ez különösen gyakori, amikor több hasonló termék található a boltban, például kétféle chips vagy üdítő, ahol csak az egyik típus kedvezményes.
5. Termékek duplikálása vagy csere
A vásárlók néha termékeket cserélnek vagy duplikálnak az önkiszolgáló kasszánál. Ez azt jelenti, hogy egy olcsóbb terméket kétszer húznak le, majd a drágábbat viszik el helyette, vagy egyszerűen felcserélik a vonalkódokat.
Például egy drágább elektronikai eszközt olcsóbb háztartási termékkel ütnek be.
6. Szándékos hibás regisztráció
Egyes vásárlók tudatosan hibáznak a termék regisztrálásakor, például a vonalkódot rosszul húzzák le, vagy egyáltalán nem regisztrálják a terméket.
Ez különösen azoknál az árucikkeknél gyakori, amelyeknél nem egyértelmű a vonalkód, például zöldségek, gyümölcsök esetében, ahol a vásárlónak magának kell megadnia a termék nevét és súlyát.
Bolti védekezési stratégiák
A boltok, mint a TESCO és a LIDL, egyre jobban figyelnek ezekre a visszaélésekre, és különböző módszerekkel próbálják megvédeni magukat. A biztonsági kamerák és az önkiszolgáló kasszák felügyelete mellett egyes boltok már mesterséges intelligenciával működő rendszereket is bevezettek, amelyek a gyanús vásárlási szokásokat figyelik.
Emellett a személyzet is gyakran részt vesz a folyamatban, rendszeresen ellenőrzik a vásárlókat és segítenek, ha szükséges.
Az önkiszolgáló kasszák tehát kétségtelenül kényelmesebbé teszik a vásárlást, de egyúttal új kihívásokat is jelentenek a boltok számára. A megfelelő biztonsági intézkedések nélkül ezek a visszaélések komoly károkat okozhatnak az üzleteknek, ezért folyamatosan fejlesztik a technológiát és a biztonsági rendszereket, hogy minimalizálják a csalások lehetőségét.
Csalás nélkül is lehet komoly pénzt keresni, ITT írtunk egy módszerről.