Önkiszolgáló kasszák a LIDL-ben TESCO-ban stb. – az átverés itt kezdődik!
Az interneten egyre több fórum és közösségi média poszt jelenik meg, ahol a felhasználók különféle módszereket osztanak meg arról, hogyan lehet kijátszani az önkiszolgáló kasszákat, ezzel súlyos károkat okozva a kereskedőknek. Az alábbiakban összefoglaljuk a leggyakoribb trükköket és fortélyokat.
1. Olcsó termék helyettesítése drágábbal
Ez talán a legelterjedtebb módszer, amikor a vásárló egy drágább terméket olcsóbbként üt be. Például egy zöldség vagy gyümölcs esetében a vevő a drágább termék helyett egy olcsóbb árut választ ki a rendszerből, amit azután le is mér a kasszánál. A leggyakoribb trükk, hogy a vevő banánként üti be az avokádót vagy más hasonló, drágább árucikket.
2. Címkecsere
Ez a módszer abból áll, hogy a vásárló egyszerűen lecseréli a termékek vonalkódját vagy árát. Például egy drágább árucikkre ráragasztja egy olcsóbb termék vonalkódját. Ezzel a trükkel jelentős összegeket spórolhatnak meg, miközben a kassza nem érzékeli a csalást, hiszen a rendszer az olcsóbb árut ismeri fel.
3. Nem regisztrált termékek
Az egyik legegyszerűbb, de még mindig elterjedt módszer az, hogy a vásárló bizonyos termékeket egyszerűen nem húz le a kasszánál. Ez gyakran a kisebb, könnyen zsebre tehető termékek esetében fordul elő, mint például édességek, kozmetikumok vagy egyéb kisebb értékű cikkek.
4. Súly-manipuláció
Az önkiszolgáló kasszák többsége mérleget használ, hogy biztosítsa a vásárló által beütött termék és a ténylegesen mért tömeg összhangban legyen. Azonban egyes vásárlók úgy trükköznek, hogy a mérlegelés során a termék csomagolását vagy más nehezéket használnak, ami megtéveszti a rendszert, és ezzel olcsóbban tudják megvásárolni az árut.
5. Kettős vásárlás
Ez a módszer különösen akkor működik jól, ha a bolt nincs felszerelve megfelelő kamerarendszerrel. A vevő két terméket helyez a mérlegre, de csak egyet regisztrál a kasszában. A második terméket egyszerűen nem fizeti ki, mivel a rendszer nem veszi észre a csalást.
6. Digitális trükkök
Az internetes fórumok újabb és újabb digitális módszereket is felszínre hoznak, amelyek segítségével a vevők manipulálhatják az önkiszolgáló kasszák szoftvereit. Ezek a trükkök gyakran magukban foglalják a vonalkódok hamisítását vagy a szoftverekben található biztonsági rések kihasználását.
7. Ismételt használat
Vannak, akik egyszerűen úgy próbálják meg kijátszani a rendszert, hogy ugyanazt a vonalkódot többször is lehúzzák egy másik, olcsóbb termék esetében, miközben a drágább terméket csomagolják be. Ez különösen akkor hatásos, ha a boltokban nincs szigorú ellenőrzés a kijáratoknál.
Hogyan tudunk lebukni, ha csalunk?
A boltok természetesen próbálnak védekezni az ilyen jellegű visszaélések ellen. A legelterjedtebb módszerek közé tartozik a rendszeres kamerás megfigyelés, az önkiszolgáló kasszáknál dolgozó személyzet jelenléte, valamint az olyan rendszerek bevezetése, amelyek figyelik a vásárlói szokásokat és értesítik a bolt dolgozóit, ha valamilyen gyanús tevékenységet észlelnek.
Azonban a technológia fejlődésével a csalások is egyre kifinomultabbá válnak, így a boltok számára folyamatos kihívást jelent a megfelelő védelmi rendszerek kiépítése. Az interneten keringő trükkök és tippek ellen csakis egy jól megtervezett, intelligens rendszer képes hatékonyan védekezni.
A csalások ellen hozott intézkedések fontosságát jól mutatja, hogy egyre több kereskedő fontolgatja az önkiszolgáló kasszák háttérbe szorítását, vagy épp a hibrid megoldások alkalmazását, ahol a gépi és emberi ellenőrzés együttesen működik.