Rájár a rúd a brit hajósokra
Az Irán által támogatott húszik a Vörös-tengeren közlekedő - szerintük Izrael felé tartó vagy Izraelt védő - kereskedelmi és hadihajókat november óta támadják rendszeresen, válaszul arra, hogy Izrael hadműveleteket kezdett a gázai övezetet uraló Hamász iszlamista terrorszervezet ellen.
Az izraeli hadműveletek előzményeként a Hamász tavaly október 7-én Izrael déli térségében példátlan terrortámadást hajtott végre, amelyben 1200 ember meghalt, háromezren megsérültek.
A Brit Kereskedelmi Kamarák által 1087 brit vállalat bevonásával elvégzett felmérés résztvevői közül az exportcégek 55 százaléka, a feldolgozóipari és az üzleti szolgáltatásokat nyújtó vállalatok 53 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tevékenységükre hatást gyakorolnak a vörös-tengeri szállítmányozási fennakadások.
A kamarai szövetség ismertetése szerint egyes vállalatok a konténerbérleti díjak 300 százalékos emelkedéséről és a szokásosnál három-négy héttel hosszabb szállítási időtartamról számolnak be.
Ennek tovagyűrűző hatásai között említették a cégek a pénzforgalmi nehézségeket és azt, hogy hiány alakult ki egyes részegységekből a termelési folyamatban.
William Bain, a kamarai szervezet kereskedelempolitikai igazgatója a felmérés ismertetéséhez fűzött nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a helyzet növelheti az inflációs nyomást a brit gazdaságban.
Bain kijelentette: jóllehet a legutóbbi adatok alapján a vörös-tengeri szállítási fennakadások hatásai még nem szűrődtek át a brit inflációs folyamatokba, a kamarai szövetség kutatásai azonban azt jelzik, hogy minél tovább fennmarad a jelenlegi helyzet, annál nagyobb valószínűséggel kezd erősödni a költségoldalon jelentkező nyomás.
Januárban 4 százalékos tizenkét havi inflációt mértek a brit gazdaságban; ez megegyezett a decemberi éves ütemmel.
Londoni elemzőházak szerint a húszik támadásai okozta szállítási költségemelkedések globális szinten is növelhetik az inflációs nyomást, bár a konszenzusos elemzői vélemény szerint ennek mértéke várhatóan mérsékelt lesz.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics legfrissebb prognózisában azt valószínűsítette, hogy a fennakadások legalább 2024. közepéig eltartanak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.
A ház várakozása szerint ennek Európában lesz a legérzékelhetőbb inflációs hatása: az előrejelzés azt valószínűsíti, hogy a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják az európai maginfláció átlagos ütemét.