Az autósok fele évente biztosítót vált - az Allianz vezeti a bizalmi rangsort
A Kovács Autóalkatrész Kft. 2025 novemberében végzett, 2006 autós bevonásával készült online kutatása átfogó képet ad a hazai gépjármű-biztosítási piac keresleti oldaláról. Az eredmények azt mutatják, hogy a biztosítók közötti verseny évről évre élesedik: a fogyasztói hűség alacsony, a váltási hajlandóság pedig kifejezetten magas.
Magas fluktuáció: a piac fele minden évben „szabad préda”
A felmérés egyik legfontosabb gazdasági üzenete a biztosítók számára az ügyfélállomány labilitása. A válaszadók 46%-a nyilatkozott úgy, hogy minden évben aktívan összehasonlítja a piaci ajánlatokat, és amennyiben kedvezőbb díjat talál, azonnal vált. További 31% „alvó” ügyfélnek tekinthető, akik alapvetően maradnának, de egy jelentős díjemelés őket is a konkurens szolgáltatókhoz tereli.
A statisztikák alapján a fogyasztói lojalitás alacsony szinten mozog: mindössze a válaszadók 20%-a tartozik a „hűséges” kategóriába (soha nem váltott még biztosítót), míg 15% azok aránya, akik kényelmi vagy egyéb okokból egyáltalán nem hajlandóak a váltásra, még drágulás esetén sem.
A döntési mechanizmust egyértelműen a racionális pénzügyi szempontok uralják: a válaszadók több mint kétharmada (67,7%) az ár-érték arányt jelölte meg elsődleges szempontként, messze megelőzve az ügyintézés gyorsaságát vagy a kiegészítő szolgáltatásokat.
Bizalmi toplista: az Allianz dominanciája
Bár az ár a döntő faktor, a márkákba vetett bizalom továbbra is komoly piaci tényező. A kutatás többek között arra kereste a választ, melyik társaságot tartják a legmegbízhatóbbnak a magyar autósok.
A bizalmi rangsort meggyőző fölénnyel az Allianz vezeti: a válaszadók közel 30%-a (597 fő) nevezte meg a legmegbízhatóbb szereplőként. Őket követi a K&H Biztosító (kb. 15%), a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a Generali (kb. 12%) állhatott fel.
„Az eredmények visszaigazolják azt a piaci trendet, hogy bár az ügyfelek az alacsony díjakat keresik, hosszú távon a stabilitást és a megbízható kárrendezést társítják a nagy, tradicionális márkanevekhez” – elemezte az adatokat a felmérést készítő Kovács Autóalkatrész Kft. ügyvezetője, Kovács István.
Díjfizetési hajlandóság és a digitális csatornák uralma
A felmérés pénzügyi adatai rávilágítanak a magyar autópark biztosítási költségszerkezetére is. A válaszadók relatív többsége, 46%-a az évi 30.000 – 50.000 forint közötti sávban fizet kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB), míg egy jelentős, 32%-os rétegnek eddig sikerült évi 30.000 forint alatt tartania ezt a költséget.
Az ügyfélszerzés csatornái mára teljesen átalakultak: a hagyományos üzletkötői modellel szemben a válaszadók közel 80%-a online összehasonlító portálokon (pl. Netrisk, Biztositas.hu) tájékozódik és köt szerződést. Ez a rendkívül magas arány magyarázza a piac transzparenciáját és az éles árversenyt, hiszen az ügyfelek már néhány kattintással láthatják a teljes piaci kínálatot.
Szakértői vélemény
A felmérés kapcsán Kovács István, a Kovács Autóalkatrész Kft. ügyvezetője kiemelte: „A felmérés rámutatott, hogy kitöltőink a gépjármű-fenntartás minden területén a költséghatékonyságot keresik, legyen szó alkatrészről vagy biztosításról. Az adatokból azonban az is látszik, hogy a bizalom tőkéje nem inflálódott el: hiába az árverseny, a fogyasztók pontosan tudják, mely szolgáltatók nyújtanak valódi biztonságot a bajban. A piacvezető biztosítókba vetett bizalom és a magas váltási hajlandóság kettőssége azt üzeni a piacnak: a versenyképes ár a belépő, de a megbízhatóság a maradás záloga.”