Rossz hír az országnak és a MOL-nak is: Ukrajna leállítja a Barátság kőolajvezetéket
Később az elnöki tanácsadó módosította ezt a megjegyzését és jelezte, hogy 2029 végéig — amikor lejár a szerződés az orosz Transznefttel — biztosítható az olaj szállítása.
ERSTE elemzői vélemény a témában:
A MOL már évek óta készül arra, hogy megszűnik az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken. A cég nemrégiben elmondta, hogy ha ez az esemény most következne be, akkor a két belső finomítójának kapacitáskihasználtságát 80%-ra kellene csökkenteni, és az ellátást az Adria kőolajvezetékről tudná biztosítani.
A cég jelenleg 11 millió tonna orosz kőolajat vásárol, az Adria felől évi 8 millió tonnát lehet jelenleg beszállítani. A MOL 2026-re teljesen elkészül azokkal a projektekkel, amelyek biztosítják, hogy 100%-ban ellátható legyen az Adria felől.
A MOL 2024-re állapodott meg a horvát Janaf-fal az Adria kőolajvezeték használatáról, összesen 2,2 millió tonna beszállításáról szól az alku, amit jövőre 8 millió tonnára kellene bővíteni. Ennél többet is tud az Adria szállítani, de ehhez a Janaf részéről is beruházásokra van szükség.
Úgy gondoljuk, hogy az orosz olajról való leválás a MOL csoport jelenlegi 3 milliárd dollár feletti éves EBITDA-ját 2-2,4 milliárd dollárra csökkentené, mivel az orosz olaj 5-10 dollárral olcsóbb hordónként, mint a tengeri kőolaj, és a szállítási költség is valamivel drágább lehet az Adria esetében, mint a Barátság kőolajvezetéken.
Az orosz olajellátás leállása becslésünk szerint 20-25%-kal csökkentené a MOL értékelését, ami részvényenként 500-750 forintot jelent. Ellátásbiztonsági problémákat nem látunk idehaza, mivel a MOL finomítói továbbra is mennének, a termékimport pedig növelhető lenne a külpiacokról. A magyar kiskereskedelmi árak azonban valószínűleg 5-10% körüli mértékben nőnének a nagyobb és drágább termékimport miatt.