Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók
Az inflációtól való félelem még mindig az egyik legnagyobb kihívás az európai kiskereskedelemben. A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban* végzett felmérése szerint a fogyasztók fele visszafogja kiadásait: az utazási, ruházati és éttermi kiadásait minden második megkérdezett csökkentette az elmúlt évben. Az áremelkedések miatt sokkal tudatosabban keresik a vásárlók a legjobb ár-értékű ajánlatokat és az árengedményeket. Mindez pedig oda vezetett, hogy már novemberben megkezdődik a karácsonyi ajándékok beszerzése.
Egész Európában jellemző az ünnepi bevásárlás egyre korábbra kerül: 11 százalék már a black friday, azaz november utolsó péntekje előtt megkezdte a vásárlást. Idén 12 százalék mondta azt, hogy black friday napján kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékponttal magasabb a tavalyi értéknél.
„Idén már az európai fogyasztók közel negyede kezdte el december előtt megvásárolni a karácsonyi ajándékokat. A fő motiváció a vásárlások előrehozásában, hogy minél olcsóbban tudják megvenni azokat. Az akciós ajánlatok kihasználását az is segíti, hogy a korábban néhány napos black friday ajánlatok immár akár több hétre is elnyúlnak” – mondta Zsatkulák István, az Offerista Group magyarországi digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértője.
Kicsit nehezebben csábulunk el karácsony bevásárláskor
Az impulzusvásárlás egyre kevésbé jellemző az ünnepek környékén: csupán a vásárlók hat százaléka hagyja a karácsony előtti utolsó hétre az ajándékok beszerzését. A meglepetések átgondolt kiválasztására utal az is, hogy a karácsonyi készletek megjelenésére csupán a vásárlók hét százaléka vár. Az egyik legfontosabb ösztönző a vásárlásra az akciók megjelenése, a megkérdettek közel ötöde (19 százalék) vár erre.
A karácsonyi vásárlás egyre korábbi megkezdésének a fő oka, hogy ezzel szeretnének spórolni az emberek – 56 százalék indokolta ezzel a korábbi karácsonyi szezonkezdetet. A megkérdezettek 41 százalék több időt szeretne ezzel a legjobb ajánlatok kiválasztására, 37 százalék mondta, hogy több időt szeretne magának a tervezésre és a vásárlási döntésre.
„Sokkal megfontoltabbak a fogyasztók vásárlási döntéseikben, nem impulzusok alapján, hanem racionálisan átgondolt érvek alapján igyekeznek dönteni. Ez fontos információ a hirdetőknek, a márkáknak: ajánlataikban az ár-érték aránynak és ésszerű érveknek érdemesebb hangsúlyosabban megjelenni” – osztotta meg tapasztalatait Zsatkulák István.
Nagyon fontos az árazás: a kutatás szerint a vásárlók 51 százalékának az ár-érték a legfőbb szempont az ajándékok kiválasztásakor, ez követi 23 százalékkal az akciók megléte. A termékválaszték és a helyszín már csak nyolc-nyolc százalék számára volt fontos. A minőséget csupán hét százalék tartotta elsődlegesnek. Azonban a fenntarthatóság továbbra sem kiemelt szempont az európai vásárlók körében karácsonykor: ezt a megkérdezettek mindössze egy százaléka sem tartotta elsődleges szempontnak ajándékok kiválasztásakor.
Digitális felületeken tájékozódunk
A legjobb ajánlatokat online keresik az európai vásárlók: a digitális média használatának aránya egyetlen év alatt közel megduplázódott(!) a hagyományos médiához képest. Idén már a vásárlók 65 százaléka elsősorban a közösségi médiában és digitális platformokon keres ajándéktippeket.
Eltérő az egyes országokban a hagyományos boltok népszerűsége: csak fizikai üzletben Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék) vásárolnak a legtöbben karácsonyra. A németek vásárolnak leginkább csak online (14 százalék), Magyarországon nyolc százalék ez az arány – egy százalékponttal előzve a legalacsonyabb román értéket. A legtöbb európai a bolti és az online vásárlást kombinálja, a legtöbb országban az ilyen vásárlók aránya már 50 százalék feletti.
A kereskedőknek a tudatos, online és offline is szívesen vásárló fogyasztók elérésben érdemes időben felkészülni. Csakis a vásárlói útvonalak alapos felmérése után, ezek mindegyikére egyedi stratégiák kialakításával lehet biztos a kereskedő abban, hogy mindenkihez eljutnak időben karácsonyi ajánlatai, és a potenciális vásárlókat el tudják vinni a bolti kasszához vagy az online fizetési felülethez. Ezt segíthetik a hiperlokális kampányok – akár üzleten belül, akár online felületeken.