Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.

Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Az inflációtól való félelem még mindig az egyik legnagyobb kihívás az európai kiskereskedelemben. A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban* végzett felmérése szerint a fogyasztók fele visszafogja kiadásait: az utazási, ruházati és éttermi kiadásait minden második megkérdezett csökkentette az elmúlt évben. Az áremelkedések miatt sokkal tudatosabban keresik a vásárlók a legjobb ár-értékű ajánlatokat és az árengedményeket. Mindez pedig oda vezetett, hogy már novemberben megkezdődik a karácsonyi ajándékok beszerzése.

Egész Európában jellemző az ünnepi bevásárlás egyre korábbra kerül: 11 százalék már a black friday, azaz november utolsó péntekje előtt megkezdte a vásárlást. Idén 12 százalék mondta azt, hogy black friday napján kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékponttal magasabb a tavalyi értéknél.

„Idén már az európai fogyasztók közel negyede kezdte el december előtt megvásárolni a karácsonyi ajándékokat. A fő motiváció a vásárlások előrehozásában, hogy minél olcsóbban tudják megvenni azokat. Az akciós ajánlatok kihasználását az is segíti, hogy a korábban néhány napos black friday ajánlatok immár akár több hétre is elnyúlnak” – mondta Zsatkulák István, az Offerista Group magyarországi digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértője.

Kicsit nehezebben csábulunk el karácsony bevásárláskor

Az impulzusvásárlás egyre kevésbé jellemző az ünnepek környékén: csupán a vásárlók hat százaléka hagyja a karácsony előtti utolsó hétre az ajándékok beszerzését. A meglepetések átgondolt kiválasztására utal az is, hogy a karácsonyi készletek megjelenésére csupán a vásárlók hét százaléka vár. Az egyik legfontosabb ösztönző a vásárlásra az akciók megjelenése, a megkérdettek közel ötöde (19 százalék) vár erre.

A karácsonyi vásárlás egyre korábbi megkezdésének a fő oka, hogy ezzel szeretnének spórolni az emberek – 56 százalék indokolta ezzel a korábbi karácsonyi szezonkezdetet. A megkérdezettek 41 százalék több időt szeretne ezzel a legjobb ajánlatok kiválasztására, 37 százalék mondta, hogy több időt szeretne magának a tervezésre és a vásárlási döntésre.

„Sokkal megfontoltabbak a fogyasztók vásárlási döntéseikben, nem impulzusok alapján, hanem racionálisan átgondolt érvek alapján igyekeznek dönteni. Ez fontos információ a hirdetőknek, a márkáknak: ajánlataikban az ár-érték aránynak és ésszerű érveknek érdemesebb hangsúlyosabban megjelenni” – osztotta meg tapasztalatait Zsatkulák István.

Nagyon fontos az árazás: a kutatás szerint a vásárlók 51 százalékának az ár-érték a legfőbb szempont az ajándékok kiválasztásakor, ez követi 23 százalékkal az akciók megléte. A termékválaszték és a helyszín már csak nyolc-nyolc százalék számára volt fontos. A minőséget csupán hét százalék tartotta elsődlegesnek. Azonban a fenntarthatóság továbbra sem kiemelt szempont az európai vásárlók körében karácsonykor: ezt a megkérdezettek mindössze egy százaléka sem tartotta elsődleges szempontnak ajándékok kiválasztásakor. 

Digitális felületeken tájékozódunk

A legjobb ajánlatokat online keresik az európai vásárlók: a digitális média használatának aránya egyetlen év alatt közel megduplázódott(!) a hagyományos médiához képest. Idén már a vásárlók 65 százaléka elsősorban a közösségi médiában és digitális platformokon keres ajándéktippeket.

Eltérő az egyes országokban a hagyományos boltok népszerűsége: csak fizikai üzletben Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék) vásárolnak a legtöbben karácsonyra. A németek vásárolnak leginkább csak online (14 százalék), Magyarországon nyolc százalék ez az arány – egy százalékponttal előzve a legalacsonyabb román értéket. A legtöbb európai a bolti és az online vásárlást kombinálja, a legtöbb országban az ilyen vásárlók aránya már 50 százalék feletti.

A kereskedőknek a tudatos, online és offline is szívesen vásárló fogyasztók elérésben érdemes időben felkészülni. Csakis a vásárlói útvonalak alapos felmérése után, ezek mindegyikére egyedi stratégiák kialakításával lehet biztos a kereskedő abban, hogy mindenkihez eljutnak időben karácsonyi ajánlatai, és a potenciális vásárlókat el tudják vinni a bolti kasszához vagy az online fizetési felülethez. Ezt segíthetik a hiperlokális kampányok – akár üzleten belül, akár online felületeken. 

Elvetette első olvasatban a francia nemzetgyűlés a jövő évi költségvetés tervezetét

A francia képviselők szinte egyhangúlag elutasították szombaton első olvasatban a jövő évi költségvetési tervezetet, ami bizonytalanná tette a végső elfogadást az év vége előtt.
2025. 11. 23. 02:00
Megosztás:

Itt az időpont: Magyarország ekkor vezeti be az eurót! Mi lesz a forinttal?

Nézzük végig profi, elemző szemmel, mikor lehet reális az euró, mit kell hozzá teljesíteni, és mi vár a forintra.
2025. 11. 23. 01:00
Megosztás:

Több helyen okoz fennakadást a havazás a Bakonyban

Több helyen okoz fennakadást a hó a Bakonyban, kamionok, személygépkocsik és buszok továbbhaladását is segíteniük kellett a tűzoltóknak szombat délután - közölte a Veszprém Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel.
2025. 11. 23. 00:05
Megosztás:

A DK törvényjavaslata megoldaná a 15 éve tartó devizahiteles válságot?

A DK bemutatja devizahiteles törvényjavaslatát, ami megoldaná a 15 éve tartó devizahiteles válságot
2025. 11. 22. 23:00
Megosztás:

Kihirdették az NFI Inkubátor Pitch Fórumának nyerteseit

A Nemzeti Filmintézet (NFI) fiatal alkotókat támogató Inkubátor Programjának tizedik Pitch Fórumán a zsűri döntése alapján Bánovits Ottó Válószoba, Kotsis Gergely Kill Boat, Szelestey Bianka Ünnepek után és Tőkés Anna Lívia Viharkeringő című filmtervei nyertek, Budavári Balázs Alvó emberek című filmterve pedig közönségdíjas lett.
2025. 11. 22. 21:00
Megosztás:

Többéves mélypont is volt a magyar lakáspiacon az Otthon Start berobbanása előtt

A harmadik negyedévben 2361 lakásra adtak ki használatba vételi engedélyt, utoljára több mint nyolc éve, 2017 elején készült el ennél kevesebb lakás – derül ki a KSH friss adataiból. Az első három negyedévben összesen 7490 lakás épült az országban, ami 14%-os visszaesést jelentett 2024 hasonló időszakához képest. A legnagyobb mértékben a megyei jogú városokban esett vissza az átadások száma, ott kilenc hónap alatt harmadával kevesebb lakás épült, mint tavaly. A községekben 21,7%-os volt a visszaesés, míg Budapesten 9,1%-kal csökkent a használatba vételi engedélyek száma. Érdekesség, hogy eközben a kisebb, nem megyei jogú városokban 1,5%-kal több lakás készült el, mint egy évvel korábban.
2025. 11. 22. 20:00
Megosztás:

A romániai bírók és ügyészek nyugdíjazási kiváltságainak megszüntetéséért tüntetett több civilszervezet

A romániai bírók és ügyészek nyugdíjazási kiváltságainak - a korkedvezménynek és az utolsó nettó bér összegével azonos járandóságnak - megszüntetéséért tüntetett több civilszervezet péntek este a bukaresti kormány épülete előtt.
2025. 11. 22. 19:00
Megosztás:

Az ipari- és lakóingatlanok piacának felpörgése új korszakot nyit Magyarország ingatlanpiacán

A hazai ingatlanfejlesztési piac 2025-ben újra növekedési pályára állt: a tavalyi nehéz évet követően idén megduplázódhat a befektetési forgalom, és jövőre – a gazdasági kilátások javulásával, valamint a kormányzati programok támogatásával – újra a pandémia előtti szintet idézheti. A dinamika alapját az ipari és a lakóingatlan-piac párhuzamos erősödése adja – derül ki az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) immár hagyományos, éves ágazati elemzéséből, amelyet Takács Ernő elnök ismertetett a XIII. Ingatlanfejlesztés Napja alkalmából.
2025. 11. 22. 17:00
Megosztás:

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport, a hétvége folyamán a szokásosnál is több munkatársuk áll készenlétben - tájékoztatta a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága pénteken az MTI-t.
2025. 11. 22. 16:00
Megosztás:

Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések

"Visszaszámláló indul! Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések - írta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.
2025. 11. 22. 15:00
Megosztás:

Felminősítette Olaszországot a Moodys

Felminősítette Olaszországot a Moody's Ratings, elsősorban az olasz gazdaság politikai környezetének stabilitásával indokolva a lépést.
2025. 11. 22. 14:00
Megosztás:

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítéséről egyeztetett Washingtonban Bóka János

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítésének további lépéseiről is egyeztetett az Trump-adminisztráció képviselőivel pénteken Washingtonban Bóka János európai ügyekért felelős miniszter építve a közelmúltbeli magyar-amerikai csúcstalálkozó eredményeire.
2025. 11. 22. 13:00
Megosztás:

Visit Hungary: csaknem 80 elismerést adtak át a Virágos Magyarország díjátadóján

A Virágos Magyarország megmérettetésén többszáz település 400 pályázata versengett, és az idei, immár 32. díjátadón csaknem 80 elismerést adtak át - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány őszi adócsomagja a gazdasági növekedést támogatja

A kormány kedden elfogadott őszi adócsomagjának célja a magyar gazdaság növekedésének támogatása a beruházások élénkítésével és a vállalkozások széles körét érintő pénzügyi és adminisztrációs terhek csökkentésével - mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkárra a PwC éves adókonferenciáján pénteken, Budapesten.
2025. 11. 22. 11:00
Megosztás:

Vállalkozásokat tehetnek tönkre a zsarolóvírus-támadások

A zsarolóvírus-támadások nemcsak technikai fennakadásokkal vagy átmeneti anyagi veszteségekkel járhatnak, egy vállalkozás bukását is jelenthetik: az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint a sikeres védekezés kulcsa az, hogy egy cég üzleti stratégiája képes-e megelőzni a bajt, illetve felkészült-e a helyreállításra.
2025. 11. 22. 09:00
Megosztás:

A középkorúak még mindig 20 százalékos inflációt éreznek

Sokkal magasabb pénzromlást éreznek a középkorúak, mint amit a hivatalos számok tükröznek. A K&H biztos jövő index harmadik negyedéves felmérése szerint a 30-59 évesek úgy hiszik, idén szeptemberben átlagosan 21 százalék volt az éves infláció. Ez a vélt drágulási tempó szinte megegyezik a tavaly ilyenkor mért értékkel, ami arra utal, hogy a lakosság jelentős része nem hiszi el, hogy lassul az áremelkedés. A legtöbben a következő évben is tartósan magas, de mérséklődő ütemű áremelkedésre számítanak.
2025. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Az új lakások ára vidéken is látványosan változik, de nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk

A vármegyeszékhelyek között hatalmas különbségek alakultak ki az elmúlt három évben, és a trendek is kezdik kirajzolni a jövő irányát. Debrecen az új király. A 2024-es zöld kör toronymagasan a legmagasabban áll, 1,1 millió forint körüli négyzetméterárral. És ez nem véletlen. Az ipari beruházások, az egyetemi városfejlesztés és a külföldi munkaerő beáramlása mind felfelé húzzák az árakat. A város ma már árban megelőzi Győrt és Székesfehérvárt is, ami történelmi fordulat. Összességében a nagy, ipari és egyetemi központok (Debrecen, Győr, Székesfehérvár) húzzák felfelé az országos átlagot. A közepes méretű városok már stabilizálódnak. A keleti és déli perifériák pedig továbbra is olcsók, de legalább elérhetők maradtak a fiatalok számára. A kérdés az, vajon meddig bírja Debrecen a tempót, és lesz-e vidéki város, amely a következő években utoléri?
2025. 11. 22. 06:00
Megosztás:

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás: