Szembenézhetünk a múltban élt emberekkel egy új módszer segítségével

Dr. Kis Luca biológia-rajz szakos tanárként végzett az SZTE-n, az egyetem második évében találkozott az arcrekonstrukció lehetőségével Dr. Molnár Erika óráján. Az országban korábban csak szobrászati rekonstrukcióval foglalkoztak, Luca az első, aki digitálisan készíti el az arcrekonstrukciókat, jelenleg pedig az egyetlen, aki bármilyen formában ezen a területen tevékenykedik.
Luca az SZTE Embertani Tanszékén PhD-zott, a doktori kutatása mellett kezdett el online digitális arcrekonstrukciót tanulni. Mellé sok szakirodalmat olvasott módszertanból, illetve tanult 3D grafikát és animációt is.
A digitális munkafolyamat hasonlít a szobrászi munkafolyamatra, tehát minden lépés manuálisan történik, azzal a nagy különbséggel, hogy Luca digitális anyagot használ digitális eszközökkel, és azzal a nagy előnnyel, hogy jobban ellenőrizhető és javítható folyamat közben a rekonstrukció, mert minden réteget egyesével átlátszóvá tud tenni.
Dr. Kis Luca jelenleg két arcrekonstrukciós projektben dolgozik: részt vesz az SZTE Embertani Tanszék, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Duna-Dráva Nemzeti Park hatáskörébe tartozó mohácsi csatához kapcsolódó kutatásokban. Feladata arcrekonstrukciókat készíteni a tömegsírokban eltemetett egyének koponyája alapján.
A másik projekt Dr. Lezsák Gabriella régész Ópusztaszeri Emlékparkkal közös kutatásával kapcsolatos, melyet egy NKA pályázat tett lehetővé. Luca a Kunszállás–Fülöpjakab avar kori temető kiemelt jelentőségű, gazdag temetkezéséből feltárt férfi arcának rekonstrukcióját végzi el; ennek tudományos közlése jelenleg folyamatban van.
Dr. Kis Luca elmondta, a rekonstrukció egyik célja, hogy a múzeumi megjelenítéskor segítsen az embereknek érzelmileg kapcsolódni az adott egyénhez, és a látogatók el tudjanak mélyedni abban az üzenetben, amelyet a kiállítás át szeretne adni. Ehhez előzetesen ő végez antropológiai vizsgálatot, hogy kiderítse az egyén elhalálozási életkorát és nemét, illetve megvizsgálja, mely nagy földrajzi csoporthoz tartozhatott, és volt-e valamilyen fertőző betegsége vagy fejlődési rendellenessége.
Az egyén viseletét illetően Luca régész és történész segítségét kéri, akik sírmellékletekből, illetve történeti forrásokból vonnak le következtetéseket; egy genetikus pedig megállapítja, milyen lehetett az egyén szemszíne, hajszíne és bőrtónusa.
Dr. Kis Luca a rekonstrukciókat digitális táblán végzi. Több 3D grafikai programot is használ, az egyik az a program, amelyben a Trónok harca sárkányát is készítették. Az egyes módszerek nem egy adott programra vannak kifejlesztve, így neki kellett kitalálnia, hogy az általa használt – egyébként számítógépes játékok vagy filmek képzeletbeli karaktereinek modellezésére és animálására kitalált – digitális programban hogyan tudja megvalósítani a tanultakat.
A program számos lehetőséget biztosít a digitális szobrászathoz. Például rengeteg különböző ecset áll a használó rendelkezésére, állítható mérettel és intenzitással. Utóbbi attól is függ, hogy mennyire és milyen szögben van rányomva a toll a képernyőre.