Több a gyógyszeripari együttműködés a pandémia hatására
A Deloitte 15 globális vezető gyógyszeripari vállalat körében végzett kutatás-fejlesztés (K+F) ciklusidő elemzése azt mutatja, hogy a járvány előtti, 2019-ben mért átlagos 6,64 éves ciklusidő 2020-ban 7,14 évre nőtt, ami 7 éves csúcsot jelentett. Ebben 2021-ben enyhe javulás következett be a COVID-19 terápiák és vakcinák tanulmányainak gyorsított befejezésének köszönhetően, ekkor 6,9 éves ciklusidőt mértek.
A 2010 óta nyomon követett gyógyszeripari vállalatoknál 2020-ig csökkenés volt tapasztalható a K+F szektor hatékonyságában. A 15 globális gyógyszeripari vállalatot vizsgáló elemzés azonban 2021-ben jelentős emelkedést mutat a belső megtérülési ráta (IRR) tekintetében: 7%-ra nőtt a 2020-ban tapasztalt 2,7%-kal szemben. Ebben jelentős szerepet játszottak a COVID-19-hez kapcsolódó, sürgősségi engedélyek által felpörgetett termékek, de ezek nélkül is 3,2%-os IRR prognózis volt erre az időszakra.
„A Life Sciences szektor (gyógyszeripari, orvosszakmai és klinikai) vállalatainál egyértelműen jelentkezik a gyorsaság iránti igény. A tapasztalható lassulást a kutatás-fejlesztés hatékonyságának fokozásával ellensúlyozzák, a COVID-19 elleni vakcinák és terápiás termékek felgyorsítása érdekében elfogadott új eljárásokat pedig most kezdik alkalmazni.” – mondta Fábián Dorottya, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának vezetője.
A gyógyszeripari cégek különböző kutatásokkal és innovatív termékekkel igyekeznek a versenytársak előtt maradni. A Drug Discovery & Development szakmai folyóirat elemezte a vezető gyógyszeripari vállalatok éves K+F-kiadásait: a 15 legnagyobb vállalat kiadása 4-13,5 milliárd dollár között mozgott. A bevétel százalékában kifejezett K+F-kiadások tekintetében az Incyte vezette az iparágat 2,2 milliárd dolláros K+F-kiadással, amely bevételének 83,1%-a. A Regeneron Pharmaceuticals közel 2,4 milliárd dollárt, bevétele 32,19%-át fordította K+F-re, és ezzel a második helyet szerezte meg.
„A kiadások elosztásakor a gyógyszeripari vállalatokat az új gyógyszerekből várható globális bevételek, a kifejlesztés várható költségei, a vényköteles gyógyszerek kínálatát és keresletét meghatározó politikák és programok is befolyásolják. Ezeken a cégeken nagyobb innovációs nyomás van, mivel a márkás gyógyszerek szabadalmi védelme időben korlátozott.”– mondta Suda Richárd, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának menedzsere.
A COVID-19 miatt bekövetkezett változások a klinikai vizsgálatok új korszakát alakítják ki. A digitális és virtuális eszközök használata és a résztvevők személyre szabott ellátása mind új lehetőségeket teremtenek. A Deloitte 2021-es felmérése szerint az 1 milliárd dollárnál nagyobb árbevételű biotech vállalatok a mesterséges intelligenciába (81%) és a felhőbe (71%) történő beruházást helyezik előtérbe. Az IoT területre a cégek 24%-a, míg a virtuális és kiterjesztett valóság megoldásokra a társaságok 19%-a fókuszál.
Az adaptív, decentralizált és hibrid modellek újszerű alkalmazásával egyre több ember vonható be a vizsgálatokba. Ezt alátámasztja a Deloitte kutatása is, ami szerint 2021 végére a vállalatoknál rekordszámú vizsgálat zajlott le: 2020-ról 2021-re közel 18%-os növekedés volt tapasztalható, beleértve a nem-COVID vizsgálatok számának emelkedését is. A legnagyobb növekedés (23%) az onkológia területén volt 2021-ben, ami közel 1300 vizsgálatot jelent. A gyógyszerkutatás és a gyógyszerfejlesztés felgyorsult fejlődése várhatóan az iparág növekedését és a laboratóriumi egységek iránti keresletet fogja ösztönözni.
A pandémia idején számos versenytárs vállalat fogott össze, hogy közösen járuljanak hozzá a világjárvány kezeléséhez. Ez nem csupán a Life Science szektorra korlátozódott, más iparágak vállalatai is csatlakoztak az együttműködésekhez, hogy segítsenek a nyersanyaghiány pótlásában, digitalizálják a gyógyszerfejlesztési folyamatokat és világszerte különböző helyszíneken lévő kapacitásokkal fokozzák a gyártást. A különböző vakcinák létrejöttéhez eddig nem látott módon volt szükség különböző nemzetek és vállalatok együttműködésére.