Törékeny az autópiac, a Tesla is megtört
A STOXX Europe 600 Automobiles index 3,7 százalékot zuhant, egy támaszszintre 599 pont környékén, ahonnan most kapaszkodni próbál. Az USA-ban pedig az S&P500 Automobiles index zuhant 8,1 százalékot, amelynek része a Tesla is, ami végül 9,7 százalékos mélyrepülésben fejezte be a tegnapi napot.
Mindez az után jött, hogy egy nappal korábban az ACEA, az európai autógyártók szövetsége közzétette, hogy adatai szerint éppen most kezd berobbanni az európai autópiac. Az év első két hónapjának 11 százalék körüli növekedését követően márciusban 28,8 százalékkal nőtt az új gépjárművek regisztrációja, s ezzel 1 millió darab fölé emelkedett az egy hónap alatt eladott gépkocsik száma az öreg kontinensen.
Ebből persze kiemelkedett az elektromos járművek növekedése, ami 58 százalék (!) volt év per év alapon, de még így is csak 13,9 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak, miközben a fő volumen a benzines járművekben (37,5 százalék), a hibridekben (24,3 százalék) és a dízelben (14,5 százalékos piaci rész) van. Szóval az értékesítési piacnak még mindig több mint 50 százaléka a tisztán belső égésű motorokkal szerelt gépjármű.
De az is igaz, hogy az új technológiákban van a nagyobb növekedés, hiszen a hibrid eladások is 38,1 százalékkal növekedtek, s a benzines gépkocsik 29,9 százalékkal csak a harmadik helyen futottak be.
Szóval a volumen még mindig a belső égésű gépkocsik oldalán van, de a hibrid és elektromos együtt már közel 40 százalékot hasít ki a piacból, ami ráadásul sokkal gyorsabban növekszik, mint a belső égésű piac. Így már talán nem meglepő, hogy a Tesla eredménye szétzúzta az autópiaci részvényeket.
A meglepő inkább az volt, hogy pl. a Continental több mint 4 százalékot esett úgy, hogy bevételeinek fele a gumi bizniszből származik, ami talán kevésbé van kitéve a kínaiak által támasztott versenynek. A cég „másik fele” az autóalkatrész, stb. gyártás viszont operatív szinten nullszaldós. Vagyis az eredményt gyakorlatilag a gumigyártás hozza. Így a Tesla eredménynek nem kellett volna ilyen hatással lennie a cégre, pláne nem kellett volna nagyobbat esnie, mint az autógyártó indexnek.
Egy szó, mint száz, részben jogos a heves reakció, de a piac valószínűleg nagyon túlreagálta az autóipari verseny fokozódását. Így jogos, hogy ma újra felfelé próbálnak kapaszkodni az árfolyamok, de ez egyelőre nagy valószínűséggel túl halvány a tények, az értékesítési számok fényében. (forrás: ERSTE)