Tovább bővül a légi közlekedés és a turizmus Dubajban, amely már most is a GDP közel harmadát adja
Az Emirates Group és a Dubai Airports bemutatott egy gazdasági elemzést, amely nem csupán a légi közlekedés dubaji gazdaságban betöltött központi szerepére világít rá, de előrejelzi a bevételek és az utasszám növekedését is az elkövetkező években. Az Oxford Economics által készített jelentés az iparág közvetlen gazdasági tevékenységei nyomán keletkezett közvetett hatást, az ellátási lánc egészének közvetett hatásait, a munkavállalók és családtagjaik fogyasztása nyomán keletkezett gazdasági hozzájárulásokat, továbbá a légi közlekedéssel összefüggő turisztikai hatásokat elemzi behatóan. A következőkben összefoglaljuk a tanulmány legfontosabb megállapításait.
A repülési ágazat gazdasági hatásai
Dubaj légi közlekedési szektora – amely magába foglalja az Emirates Groupot, a két nemzetközi repülőteret üzemeltető Dubai Airports Company-t és más légi közlekedési vállalatokat1 – az emirátus teljes bruttó hazai termelésének 27 százalékát adta 2023-ban, ami 37,2 milliárd dollárnyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) jelent.
Ebből a légi közlekedés közvetlen hozzájárulása 25,5 milliárd dollár, amelyhez hozzáadódik a turizmus közvetett hatása 11,7 milliárd dollár értékben. Az Oxford Economics előjelzése szerint ez az érték folyamatosan nő majd és 2030-ra az ágazat 53 milliárd dollárral a dubaji GDP 32 százalékát fogja adni. A szektor tavaly 631 ezer embert foglalkoztatott, 2030-ig pedig várhatóan további 185 ezer munkahelyet fog teremteni.
„A légi közlekedés Dubaj gazdasági növekedést ösztönző stratégiájának (D33) egyik alappillére, amelynek célja, hogy városunk 2033-ig a világ egyik legfontosabb kereskedelmi és turisztikai központjává váljon” – mondta őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, az Emirates Airline & Group elnök-vezérigazgatója és a Dubai Airports elnöke. A gazdasági ütemterv része 400 új kereskedelmi útvonal megnyitása, valamint annak célnak az elérése, hogy Dubaj a világ öt vezető logisztikai csomópontja közé tartozzon. Mindezt olyan beruházásokkal támogatják, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér fejlesztése és az Al Maktoum Nemzetközi Repülőtér (DWC) bővítése.
A 35 milliárd dolláros befektetéssel kialakított új légikikötő ötször nagyobb lesz, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér, első szakasza 10 év alatt készül el. A teljes projekt befejezését követően több mint 400 repülőgépállással fog rendelkezni, és évi 260 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas. Az Al Maktoum repülőtér-bővítés gazdasági hatása nem szerepel a tanulmány előrejelzésében. A DWC bővítése a becslések szerint 2030-ban további 1,6 milliárd dollár bruttó hozzáadott értékkel fogja növelni a gazdaságot, ami Dubaj GDP-jének 1 százalékával egyenértékű, és 132 ezer munkahelyet fog teremteni, ami Dubaj összemunkaerő-létszámának 3,7 százalékát adja majd.
A légi közlekedésnek köszönhetően szárnyal a turizmus
Dubaj már most is kiemelkedő szerepet játszik a globális turizmusban. A látogatók 2023-ban átlagban 3,8 éjszakát3 töltöttek el Dubajban, és átlagosan több mint 1170 dollárt3 költöttek szállodai tartózkodásukra, éttermekre, látnivalókra és vásárlásra. A turisták költéseiből származó bevétel így a becslések szerint évi 18 milliárd dollár volt tavaly.
A tanulmány szerint tavaly a légiközlekedés által generált bruttó hozzáadott érték elérte a 11,7 milliárd dollárt - a dubaji GDP 8,5 százalékát -, amelynek több mint felét az Emirates légitársasággal Dubajba utazók termelték. Az előrejelzések szerint a légi közlekedéshez kapcsolódó turizmus terén a következő hat évben jelentős növekedésre lehet számítani, az ebből származó hozzáadott-érték pedig várhatóan 17 milliárd dollárra nő – ez a GDP 10 százalékának felel meg. A turisztikai szektor tavaly 329 ezer munkahelyet biztosított, 2030-ra pedig minden nyolcadik munkahely ehhez lesz köthető Dubajban.