MAZARS: jönnek a szigorúan ellenőrzött teherautók
A közelmúltban elfogadott 2015-ös adócsomag egyik legnagyobb felkészülést igénylő, ugyanakkor legellentmondásosabb újdonsága az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) bevezetése – derül ki a MAZARS legfrissebb összefoglalójából. A rendszer célja, hogy visszaszorítsa az úgynevezett „körhinta” áfacsalásokat, azaz az adócsalások speciális műfaját, amelyekben a termékek a valóságban nem mozognak, csak „papíron”.
A törvény értelmében 2015. január 1-jétől az adózónak érvényes EKAER-számmal kell rendelkeznie minden egyes útdíjköteles – azaz 3,5 tonnánál nagyobb tömegű – gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, az EU más tagállamából történő termék beszerzése (egyéb célú behozatala) vagy az EU más tagállamába irányuló termék értékesítése (egyéb célú kivitele), illetve belföldi forgalomban – nem végfelhasználó részére – történő első adóköteles termék értékesítése esetén. Az új szabályozás a logisztikai piac szereplőit és a fuvarozókat érinti a legérzékenyebben, de minden szállításintenzív területen – például az autóiparban – működő vállalkozás nagymértékű adminisztrációs pluszterhekre és megnövekedett ellenőrzési kitettségre számíthat.
„Az EKAER extrém mértékű adminisztrációs terhet ró az érintettekre, hiszen korábban soha nem látott részletességgel kell majd dokumentálniuk minden egyes útdíjköteles járművel végrehajtott fuvart” – mutat rá Nyári Zsolt, a MAZARS szenior adómenedzsere.
Nyári Zsolt hozzátette: az úgynevezett kockázatos élelmiszereknél és egyéb kockázatos termékeknél akkor is kötelező az EKAER-szám beszerzése, ha a közúti fuvarozás nem útdíjköteles gépjárművel, hanem például személyautóval történik, és a fuvarozott termékek tömege vagy adó nélküli ellenértéke a kockázatos élelmiszerek esetében meghaladja a 200 kg-ot vagy a 250 ezer forintot, az egyéb kockázatos termékeknél az 500 kg-ot vagy az 1 millió forintot. A Kormányportálon már elérhető rendelettervezet szerint kockázatos élelmiszer kategóriába esik például a hús, a tej, a liszt, az étolaj, a cukor, és kockázatos terméknek számítanak például a takarmányfélék, a homok, a sóder, a műtrágya, a tűzifa, illetve számos ruházati termék. (EKAER-számra légi, vízi és vasúti fuvarozás esetén nincs szükség.)
Kinek mit jelent?
A közösségen belüli termék beszerzésekor a címzett köteles a fuvar megkezdéséig bejelenteni a feladó, illetve a címzett nevét és adóazonosítóját, a be- és a kirakodás címét, a termékek adatait (általános megnevezés, VTSZ, veszélyességi bárca, cikkszám), a fuvarozás célját, az ellenértéket vagy értéket, valamint a fuvarozáshoz használt gépjármű forgalmi rendszámát. A célba érkezéskor a címzett (átvevő) köteles bejelenteni a megérkezés időpontját.
A közösségen belüli termék értékesítésekor sem egyszerű az eljárás: a feladó (felrakodó) köteles a felrakodás megkezdéséig bejelenteni az összes fenti adatot, sőt a felrakodás kezdési időpontját is.
Első belföldi – nem végfogyasztó – felé irányuló termék értékesítésekor a feladó ugyancsak köteles bejelenteni a fenti adatokat a felrakodás megkezdéséig. Megérkezéskor pedig a címzettnek (átvevőnek) kell bejelentenie a megérkezés időpontját.
A bejelentésre kötelezettnek a kapott EKAER-számot a fuvarozás (felrakodás) megkezdése előtt a fuvarozás végzője (szervezője) rendelkezésére kell bocsátania, azaz a fuvarozás időtartama alatt a gépjármű vezetője már rendelkezik az adott fuvarhoz tartozó EKAER azonosító számmal (számokkal).
Fontos tudni, hogy az EKAER-szám 15 napig érvényes, és a fuvarhoz kapcsolódó kötelezően bejelentendő adatok alapján a törvény a fuvart az adott indulóállomás és az adott célállomás közti termékmozgatásként definiálja. Ebből következően címzett-feladó páronként külön-külön EKAER-számra lehet szükség akkor, amikor egy gépjármű rakománya különböző címzetteknek küldött termékeket tartalmaz, vagy ha egy értékesítéshez több fuvarozási esemény kapcsolódik.
„Az EKAER különösen a gyűjtőfuvarozást végző cégeknek okoz majd adminisztrációs többletterhet, ugyanis az összes állomás közötti útra külön EKAER-számot kell kérni. De ugyanilyen problémákkal szembesülhetnek azok a logisztikai cégek, amelyek többféle járművet vettek igénybe a fuvarozáshoz” – hívja fel a figyelmet Nyári Zsolt.