21,8 milliárd műanyag zacskó fogja elárasztani a háztartásokat 2030-ig az online rendelt divattermékek révén

Egy új felmérés szerint 2030-ra hat nagy európai gazdaságban közel 22 milliárd műanyag zacskót fognak felhasználni a kiszállítás során a divattermékeket forgalmazó webáruházak. Miközben az európai vásárlók közel háromnegyede támogatja a műanyag csomagolóanyagok kivezetését, az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézi elő. A fenntartható csomagolási megoldások egyik globális szinten is vezető szállítója, a DS Smith arra törekszik, hogy folyamatos fejlesztéseivel segítse a piacok átállását a papíralapú alternatívákra. Ugyanakkor azt is el szeretné érni, hogy a jogszabályok igazodjanak a vásárlási szokásokhoz, továbbá hogy az online kereskedelemben gyorsítsák fel a műanyag zacskók kiváltását.

21,8 milliárd műanyag zacskó fogja elárasztani a háztartásokat 2030-ig az online rendelt divattermékek révén

2024-ben hat vezető európai piacon (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország) összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót szállítottak ki a vásárlóknak kizárólag divattermékeket forgalmazó webáruházak, ami napi 7,8 millió tasaknak felel meg. Ez tovább növeli a különbséget a fizikai üzletek és az e-kereskedelem szereplői között a műanyag zacskók visszaszorítására tett erőfeszítések terén. 

Törekvések a műanyag zacskók visszaszorítására

A boltokban használt műanyag zacskók használatának mérséklésére számos európai országban vezettek be jogszabályokat – az Egyesült Királyságban például 2015-ben vetettek ki adót a környezetet terhelő tasakokra. Magyarországon 2021. július 1-től tiltották be a 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat a biológiailag lebomló műanyagból készült változatok kivételével. A 15 mikronnál vékonyabb változatok termékdíját pedig jelentősen megemelték. Emellett termékdíjat vezettek be a többnyire csak speciális, ipari körülmények között lebomló zacskókra is. Habár 2025. január 1-jétől a környezetvédelmi termékdíj és az EPR (Extended Producer Responsibility) szabályozásban változások léptek életbe, amelyek értelmében a termékdíj-kötelezettség bizonyos termékkörökben megszűnt, a műanyag tasakok esetében ez továbbra is fennáll. 

Növekvő arány az e-kereskedelemben 

A törekvések ellenére az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézte elő. A világ egyik vezető, fenntartható csomagolási megoldások szállítója, a DS Smith megrendelése nyomán, a Development Economics által végzett felmérés rávilágított arra, hogy a nagy európai gazdaságok közül az Egyesült Királyságban van forgalomban a legtöbb másodlagos csomagoláshoz használt műanyag zacskó – becslések szerint ez 150 millióval több, mint a második helyen álló Németországban.

A kutatás szerint ez a mennyiség 2030-ig várhatóan 47%-kal fog növekedni, a divattermékek online értékesítésének bővülésével összhangban. Ez azt jelenti, hogy az évtized végére évente 4,2 milliárd műanyag csomagolóanyag érkezik majd az európai háztartásokba, ami a következő öt évben összesen 21,8 milliárd darabot tesz ki. 

Csekély az újrahasznosítás aránya 

Az e-kereskedelemben kapható ruházati termékekhez és kiegészítőkhöz kapcsolható műanyag csomagolóanyagok mindössze 7%-át használják vagy hasznosítják újra a hat vizsgált piacon, míg a fennmaradó 93% hulladéklerakóba kerül vagy elégetik. Ez csak tavaly 2,6 milliárd zacskót jelentett. Mivel az online szegmens térnyerése továbbra is töretlen, az újrahasznosítás aránya pedig lassan javul, 2030-ra évente több mint 3,8 milliárd műanyag tasak végezheti hulladéklerakóban vagy -égetőben. 

Piacreform további papíralternatívák kifejlesztésével 

„A világ legnagyobb márkáival régóta dolgozunk azon, hogy egyre több fenntartható, papíralapú csomagolást használhassanak. Becsléseink szerint az elmúlt négy évben közösen már több mint 1 milliárd műanyag csomagolást sikerült kiváltanunk, de ennél még többre van szükség. Miközben a vásárlók egyre inkább áttérnek az online vásárlásra, az e-kereskedelemben jelenlévő szereplők lemaradásban vannak a hagyományos üzletekhez képest a műanyag zacskók kiváltásában. Azonban egyes márkák mint pl. a Zalando, bebizonyították, hogy van lehetőség a változásra, még ha korlátozottak is a lehetőségeik. Egyszerűen nincs elegendő papíralternatíva. Az iparágnak fel kell zárkóznia ahhoz, hogy biztosított legyen a megfelelő ellátottság” – vélekedik Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője. 

„A vállalkozások számára csábító lehet az árbevételre és a nyereségre összpontosítani, de a műanyaghoz való ragaszkodásnak szintén ára van. A fogyasztók ugyanis már nem támogatják a használatát, vagyis a márkák egyenesen a hírnevüket kockáztatják, ha ezt figyelmen kívül hagyják. Úgy gondoljuk, hogy a jogszabályoknak minden szereplőre vonatkozóan szigorúbbnak kell lenniük. Bizonyos műanyagok fokozatos kivezetése egyenlő feltételeket teremthetne, amely elősegítené az innovációt, beruházások megvalósulását, továbbá egészséges versenyt alakítana ki a műanyag helyettesítésére” – mondja Stefano Rossi, a DS Smith csomagolási divíziójának vezérigazgatója. 

A változás éllovasai 

Néhány online divatmárka már megtette a változáshoz szükséges lépéseket. A Zalando, Európa vezető, több divatmárkát forgalmazó webáruháza, 2020 óta újrahasznosított alapanyagokból és FSC-tanúsítvánnyal rendelkező elsődleges rostoból készült papírtasakokban szállítja ki a csomagokat, amit vásárlóik is pozitívan fogadtak. 

„A műanyag tasakokról papírra való áttérés valódi fordulópontot jelentett vállalatunk életében. Miután elkezdtünk zöldebb megoldást alkalmazni, az új csomagolással kapcsolatos vásárlói elégedettség évről évre 16 százalékponttal nőtt. A magas elfogadottsági ráta megerősít bennünket abban, hogy jó úton haladunk. Főleg, hogy a papír csomagolóanyagok a környezetterhelés szempontjából is jóval kedvezőbbek, és Európa túlnyomó részén könnyen újrahasznosíthatók” – nyilatkozott David Fischer, a Zalando logisztikai fenntarthatóságért és csomagolásért felelős igazgatója.

Hozzátette: „Az egyszer használatos műanyagok kiiktatása továbbra is komoly akadályt jelent az e-kereskedelem számára abban, hogy elérjék a fenntarthatósági célokat. A tökéletes megoldás megtalálása összetett feladat, különösen egy olyan környezetben, ahol a zöldebb alternatívák még nem teljesen skálázhatók, vagy nem felelnek meg egyidejűleg a környezetvédelmi és működési követelmények minimális szintjének.” 

A fogyasztók reakciója 

Az európai fogyasztók többsége támogatja a könnyebben újrahasznosítható anyagok felé való elmozdulást. A hat nagy piacon élők közel háromnegyede (74%) azt szeretné, ha a műanyag zacskókat fokozatosan kivonnák azokon a piacokon a forgalomból, ahol már elérhetők helyettesítő megoldások, és több mint kétharmaduk (68%) előnyben részesíti, ha rendeléseit kartondobozba vagy papírba csomagolva kapja meg. 

Az európai vásárlók fele bűntudatot érez a megrendeléseikhez használt műanyag mennyisége miatt, és úgy véli, hogy a műanyaghasználat csökkentésének felelőssége elsősorban a csomagolóanyag-gyártókat (41%), a kereskedőket (36%) és a kormányzatot (23%) terheli. 

A fenntarthatóbb alternatívák iránti fogyasztói igények kielégítése rendkívül fontos. A DS Smith ennek érdekében – az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködve – a vállalat 800 tervezője számára képzést tartott a körforgásos dizájn elveiről, akik a munkájuk során így képesek értékelni a csomagolások újrahasznosított tartalmát és újrahasznosíthatóságát. Ez egyre fontosabb a világ legnagyobb márkái számára.

Vegyes a kép az európai piacokon: a DAX és az FTSE MIB esett, régiónkban csak a BUX emelkedett

Európában a nagygazdaságok EU-s módszertan szerinti inflációs adatai kismértékben, de közös irány nélkül tértek el a várttól. A francia infláció a várttal szemben nem csökkent, az olasz a vártnál kevésbé mérséklődött, német viszont a várakozásoknál is jobban, 1,8%-ra csökkent.
2025. 08. 01. 12:00
Megosztás:

Mi áll a háttérben? 630 millió dollár égett el egy nap alatt: beszakadt a kriptovaluta piac

A kriptopiac újabb intenzív eladási hullámon ment keresztül: több mint 630 millió dollár értékű tőkeáttételes pozíciót likvidáltak mindössze 24 óra alatt. Míg az altcoinok szenvedtek, a Bitcoin tartotta kulcsszintjét, és újra dominanciára tett szert. A megrázó számok mögött fontos piaci tanulságok és lehetőségek is húzódnak – ezeket elemezzük cikkünkben.
2025. 08. 01. 11:00
Megosztás:

Megbillent a lendület: 8%-ot esett az XRP az ellenállási szint után – Intézményi szereplők mozgolódása a háttérben

Az XRP ára hirtelen 8%-kal csökkent, miután rövid időre áttörte a 3 dolláros szintet, majd éles eladási hullámba került. A háttérben nagybefektetői mozgások, csökkenő tőzsdei készletek és egyre több intézményi érdeklődés rajzol ki egy összetettebb képet a kriptopiac egyik legfontosabb szereplőjéről. Mutatjuk a részleteket!
2025. 08. 01. 10:00
Megosztás:

Nagyot hajrázott a pénzügyi év végén a Microsoft

Az árbevétel a 76,4 milliárd dollár lett a várt 73,9 milliárddal szemben, a részvényenkénti nyereség pedig 3,65 dollár, meghaladva a tavalyi 2,95, valamint a várt 3,37 dollárt is.
2025. 08. 01. 08:00
Megosztás:

A megosztott Fed változatlanul hagyta a kamatokat

A Fed júliusi ülésén változatlan kamatszintet jelentett be, az irányadó ráta 4,25-4,50%-on maradt, immár az egymást követő ötödik kamatdöntő ülésen. A döntés nem volt egyhangú, sőt1993 óta először fordult elő, hogy több döntéshozó sem szavazta meg a döntést, két jegybankár 25 bázispontos kamatvágást szorgalmazott volna.
2025. 08. 01. 07:00
Megosztás:

Czomba Sándor: a kormány mindent megtesz az álláskeresők minél gyorsabb elhelyezkedése érdekében

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján idén júliusban 220.956 fő volt a regisztrált munkát keresők száma, ami tavalyhoz képest több mint 3 ezer fős, 2010-hez képest pedig mintegy 330 ezer fős csökkenést jelent.
2025. 08. 01. 06:00
Megosztás:

Gyenge teljesítményt jeleznek a kínai BMI-adatok

Kína hivatalos feldolgozóipari beszerzési menedzser indexe júliusban 49,3-ra esett vissza a júniusi 49,7-es háromhavi csúcsról. Az adat elmaradt a várakozásoktól.
2025. 08. 01. 05:00
Megosztás:

Otthon Start: Mekkora jövedelemmel és hitelösszeggel igényelnék a magyarok?

Milyen jövedelemmel igényelnék a magyarok az új Otthon Start lakáshitelt? Milyen hitelösszeget vennének fel és milyen ingatlanra költenék azt? Kielemeztük a Bankmonitor Otthon Start hitelkalkulátorát használók adatait, mutatjuk a legérdekesebb számokat!
2025. 08. 01. 04:00
Megosztás:

Újabb vámügyi megállapodást jelentett be Trump

Donald Trump bejelentette, hogy „teljes és átfogó” kereskedelmi megállapodást kötött Dél-Koreával. Ennek keretében az ázsiai ország exportjára kivetett vámok mértéke 15%-ra csökken 25%-ról, amivel Trump a hónap elején fenyegetőzött.
2025. 08. 01. 03:00
Megosztás:

Törvényi változás! Bajban leszel, ha élettársként éltek, nem pedig házasságban!

Sokan továbbra sincsenek tisztában azzal, milyen jogi szabályok érvényesek az élettársi kapcsolatban élőkre – holott becslések szerint jelenleg mintegy egymillió magyar választotta ezt az együttélési formát. A MOKK által korábban készíttetett felmérés szerint az érintettek csupán kis része ismeri a rájuk vonatkozó vagyonjogi rendelkezéseket. Cikkünkből most minden fontos információ kiderül!
2025. 08. 01. 02:00
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj - házastárs vagy élettárs után jár több pénz ?

A hozzátartozói nyugellátásokra, így az özvegyi nyugdíjra való jogosultság egyik alapfeltétele, hogy az elhunyt személy nyugdíjasként hunyt el, vagy a jogszabályban előírt mennyiségű szolgálati idővel rendelkezett – olvasható az ado.hu szakportál egyik blogcikkében.
2025. 08. 01. 01:00
Megosztás:

Csökkentette keresleti előrejelzését az ArcelorMittal

Az Arcelormittal második negyedéves árbevétele 2%-kal 15,9 milliárd dollárra csökkent, de felülmúlta a 15,7 milliárdos piaci konszenzust.
2025. 08. 01. 00:05
Megosztás:

Várakozások felett teljesített a Meta

A Meta a második negyedévben is tartolt, az árbevétel 47,52 milliárd dollár lett, ami 22%-os éves növekedést jelent, meghaladva a 44,83 milliárd dolláros becslést.
2025. 07. 31. 23:00
Megosztás:

Gyenge lett az OMV második negyedéve, a környezet nem volt támogató

Ma jelent meg az OMV második negyedéves gyorsjelentése, ami működési oldalról hozta a várakozást: az 1,031 milliárd eurós tisztított működési nyereség megfelelt a vártnak.
2025. 07. 31. 22:00
Megosztás:

A Revolut lesz a leendő Audi F1 Csapat névadó partnere

A leendő Audi F1 Csapat és a Revolut, a több mint 60 millió ügyféllel rendelkező globális vezető fintech-szolgáltató egyesíti erőit egy mérföldkőnek számító megállapodás keretében, amelynek értelmében a Revolut a 2026-os FIA Forma-1-es bajnoki szezontól kezdve a csapat névadó partnere lesz.
2025. 07. 31. 21:00
Megosztás:

Trump vámokat vezet be péntektől India ellen, ami emelte a nyersolaj árát

A kőolaj ára emelkedett a világpiacon, mivel péntektől Trump 25%-os vámot vezet be India ellen. Az amerikai elnök szerint az indiai finomítók orosz olajat dolgoznak fel, és az ország pedig orosz fegyvereket vásárol.
2025. 07. 31. 20:00
Megosztás:

Forró augusztusban bíznak a sörgyártók

A tavalyi közel három százalékos növekedést követően az idei első félévben jelentősen csökkent hazai sörfogyasztás. Miközben a teljes sörpiac visszafogott dinamikát mutat, egyes termékkategóriák látványosan törnek előre, fokozatosan átalakítva a hazai sörtermelés szerkezetét.
2025. 07. 31. 19:00
Megosztás:

Otthon Start: A 3% csak a kezdet - ezen felül is sokat nyerhetünk a bankok versenyén

Az első lakásszerzőket célzó Otthon Start hitel szeptember 1-jén startol: 3%-os kedvezményes kamattal és maximum 50 millió forintos hitelösszeggel segíti a lakáshoz jutást. A money.hu szakértői arra számítanak, hogy akárcsak a CSOK Plusz esetében, a támogatott konstrukció indulásával párhuzamosan újra éles verseny alakulhat ki a bankok között, amelynek során számos kedvezményt kínálhatnak a pénzintézetek a jogszabályi kereteken túl is.
2025. 07. 31. 18:00
Megosztás:

Egy év alatt közel 3 millióval lett olcsóbb a Tesla Model 3

Látványos áresés jellemezte 2025 első felében a használt elektromos autók piacát Magyarországon. A Használtautó.hu összevetette 2024 és 2025 január-júniusra vonatkozóan a 10 legnépszerűbb elektromos autó adatait, ezek alapján az árzuhanás élén a Tesla állt. A Model 3 pedig ennek köszönhetően mára a legkeresettebb villanyautó lett hazánkban. A típus egy év alatt átlagosan 2,7 millió forinttal lett olcsóbb, ami 16,7%-os csökkenést jelent, miközben az érdeklődések száma közel háromszorosára nőtt.
2025. 07. 31. 17:00
Megosztás:

Könnyítés az exportáló vagy beszállító vállalkozásoknak – módosult a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram felhívása

A mai napon megjelent a GINOP Plusz-1.4.5-25 „Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó kombinált Hitelprogram” módosított felhívása, mely szerint könnyített feltételekkel érhetők el a kedvező támogatások a hazai exportáló és beszállító kis- és középvállalkozások számára.
2025. 07. 31. 16:00
Megosztás: