21,8 milliárd műanyag zacskó fogja elárasztani a háztartásokat 2030-ig az online rendelt divattermékek révén

2024-ben hat vezető európai piacon (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország) összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót szállítottak ki a vásárlóknak kizárólag divattermékeket forgalmazó webáruházak, ami napi 7,8 millió tasaknak felel meg. Ez tovább növeli a különbséget a fizikai üzletek és az e-kereskedelem szereplői között a műanyag zacskók visszaszorítására tett erőfeszítések terén.
Törekvések a műanyag zacskók visszaszorítására
A boltokban használt műanyag zacskók használatának mérséklésére számos európai országban vezettek be jogszabályokat – az Egyesült Királyságban például 2015-ben vetettek ki adót a környezetet terhelő tasakokra. Magyarországon 2021. július 1-től tiltották be a 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat a biológiailag lebomló műanyagból készült változatok kivételével. A 15 mikronnál vékonyabb változatok termékdíját pedig jelentősen megemelték. Emellett termékdíjat vezettek be a többnyire csak speciális, ipari körülmények között lebomló zacskókra is. Habár 2025. január 1-jétől a környezetvédelmi termékdíj és az EPR (Extended Producer Responsibility) szabályozásban változások léptek életbe, amelyek értelmében a termékdíj-kötelezettség bizonyos termékkörökben megszűnt, a műanyag tasakok esetében ez továbbra is fennáll.
Növekvő arány az e-kereskedelemben
A törekvések ellenére az online platformok térhódítása az e-kereskedelemben használt műanyag zacskók számának folyamatos növekedését idézte elő. A világ egyik vezető, fenntartható csomagolási megoldások szállítója, a DS Smith megrendelése nyomán, a Development Economics által végzett felmérés rávilágított arra, hogy a nagy európai gazdaságok közül az Egyesült Királyságban van forgalomban a legtöbb másodlagos csomagoláshoz használt műanyag zacskó – becslések szerint ez 150 millióval több, mint a második helyen álló Németországban.
A kutatás szerint ez a mennyiség 2030-ig várhatóan 47%-kal fog növekedni, a divattermékek online értékesítésének bővülésével összhangban. Ez azt jelenti, hogy az évtized végére évente 4,2 milliárd műanyag csomagolóanyag érkezik majd az európai háztartásokba, ami a következő öt évben összesen 21,8 milliárd darabot tesz ki.
Csekély az újrahasznosítás aránya
Az e-kereskedelemben kapható ruházati termékekhez és kiegészítőkhöz kapcsolható műanyag csomagolóanyagok mindössze 7%-át használják vagy hasznosítják újra a hat vizsgált piacon, míg a fennmaradó 93% hulladéklerakóba kerül vagy elégetik. Ez csak tavaly 2,6 milliárd zacskót jelentett. Mivel az online szegmens térnyerése továbbra is töretlen, az újrahasznosítás aránya pedig lassan javul, 2030-ra évente több mint 3,8 milliárd műanyag tasak végezheti hulladéklerakóban vagy -égetőben.
Piacreform további papíralternatívák kifejlesztésével
„A világ legnagyobb márkáival régóta dolgozunk azon, hogy egyre több fenntartható, papíralapú csomagolást használhassanak. Becsléseink szerint az elmúlt négy évben közösen már több mint 1 milliárd műanyag csomagolást sikerült kiváltanunk, de ennél még többre van szükség. Miközben a vásárlók egyre inkább áttérnek az online vásárlásra, az e-kereskedelemben jelenlévő szereplők lemaradásban vannak a hagyományos üzletekhez képest a műanyag zacskók kiváltásában. Azonban egyes márkák mint pl. a Zalando, bebizonyították, hogy van lehetőség a változásra, még ha korlátozottak is a lehetőségeik. Egyszerűen nincs elegendő papíralternatíva. Az iparágnak fel kell zárkóznia ahhoz, hogy biztosított legyen a megfelelő ellátottság” – vélekedik Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője.
„A vállalkozások számára csábító lehet az árbevételre és a nyereségre összpontosítani, de a műanyaghoz való ragaszkodásnak szintén ára van. A fogyasztók ugyanis már nem támogatják a használatát, vagyis a márkák egyenesen a hírnevüket kockáztatják, ha ezt figyelmen kívül hagyják. Úgy gondoljuk, hogy a jogszabályoknak minden szereplőre vonatkozóan szigorúbbnak kell lenniük. Bizonyos műanyagok fokozatos kivezetése egyenlő feltételeket teremthetne, amely elősegítené az innovációt, beruházások megvalósulását, továbbá egészséges versenyt alakítana ki a műanyag helyettesítésére” – mondja Stefano Rossi, a DS Smith csomagolási divíziójának vezérigazgatója.
A változás éllovasai
Néhány online divatmárka már megtette a változáshoz szükséges lépéseket. A Zalando, Európa vezető, több divatmárkát forgalmazó webáruháza, 2020 óta újrahasznosított alapanyagokból és FSC-tanúsítvánnyal rendelkező elsődleges rostoból készült papírtasakokban szállítja ki a csomagokat, amit vásárlóik is pozitívan fogadtak.
„A műanyag tasakokról papírra való áttérés valódi fordulópontot jelentett vállalatunk életében. Miután elkezdtünk zöldebb megoldást alkalmazni, az új csomagolással kapcsolatos vásárlói elégedettség évről évre 16 százalékponttal nőtt. A magas elfogadottsági ráta megerősít bennünket abban, hogy jó úton haladunk. Főleg, hogy a papír csomagolóanyagok a környezetterhelés szempontjából is jóval kedvezőbbek, és Európa túlnyomó részén könnyen újrahasznosíthatók” – nyilatkozott David Fischer, a Zalando logisztikai fenntarthatóságért és csomagolásért felelős igazgatója.
Hozzátette: „Az egyszer használatos műanyagok kiiktatása továbbra is komoly akadályt jelent az e-kereskedelem számára abban, hogy elérjék a fenntarthatósági célokat. A tökéletes megoldás megtalálása összetett feladat, különösen egy olyan környezetben, ahol a zöldebb alternatívák még nem teljesen skálázhatók, vagy nem felelnek meg egyidejűleg a környezetvédelmi és működési követelmények minimális szintjének.”
A fogyasztók reakciója
Az európai fogyasztók többsége támogatja a könnyebben újrahasznosítható anyagok felé való elmozdulást. A hat nagy piacon élők közel háromnegyede (74%) azt szeretné, ha a műanyag zacskókat fokozatosan kivonnák azokon a piacokon a forgalomból, ahol már elérhetők helyettesítő megoldások, és több mint kétharmaduk (68%) előnyben részesíti, ha rendeléseit kartondobozba vagy papírba csomagolva kapja meg.
Az európai vásárlók fele bűntudatot érez a megrendeléseikhez használt műanyag mennyisége miatt, és úgy véli, hogy a műanyaghasználat csökkentésének felelőssége elsősorban a csomagolóanyag-gyártókat (41%), a kereskedőket (36%) és a kormányzatot (23%) terheli.
A fenntarthatóbb alternatívák iránti fogyasztói igények kielégítése rendkívül fontos. A DS Smith ennek érdekében – az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködve – a vállalat 800 tervezője számára képzést tartott a körforgásos dizájn elveiről, akik a munkájuk során így képesek értékelni a csomagolások újrahasznosított tartalmát és újrahasznosíthatóságát. Ez egyre fontosabb a világ legnagyobb márkái számára.