30 éve nem látott változás a német DAX tőzsdeindexben
Ebben a 33 éves változatlanságban hoz jelentős módosításokat a DAX index mostani átsúlyozása. A féléves felülvizsgálat eredményét szeptember 3-án este hozta nyilvánosságra az index szolgáltató, az új összetétel szeptembertől 20-tól lép életbe.
A legjelentősebb változás, hogy az eddig 30 elemből álló index 40 tagúra bővül. Ezzel párhuzamosan a közepes kapitalizációjú MDAX index az eddigi 60 tagról 50 tagúra szűkül. Vagyis leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatnánk, hogy az MDAX legnagyobb papírjai átkerülnek a DAX-ba. Az index kiszélesítésétől azt várják, hogy jobban fogja reprezentálni a német gazdaságot. Az indexen belüli eddigi iparági koncentráció csökken. A számítások alapján a jelenlegi közel 1.400 milliárd eurós piaci kapitalizációjú index 300 milliárd euróval bővülhet az átalakítás eredményeként.
Nem csak az indextagok száma változik, hanem új kritériumokat is bevezetnek, részben a Wirecard botrányra adott válaszként. Ezek a DAX mellett az MDAX, az SDAX és a TECDAX indexeket is érintik.
2021 szeptemberétől a minimum forgalmi kritérium fölött már csak a piaci kapitalizációt fogják figyelembe venni a rangsorolásnál, a forgalmat nem.
A minimum likviditási kritérium 1 milliárd euró vagy a piaci kapitalizáció 20%-a az elmúlt 12 hónapra vetítve.
A jövőben az index tagsághoz már elvárás lesz, hogy a bekerülést megelőző két lezárt évet pozitív EBITDA eredménnyel fejezze be az adott társaság.
Az eddigi szeptemberi felülvizsgálat helyett a jövőben évente kétszer, márciusban és szeptemberben is lesz index felülvizsgálat.
Kötelező lesz negyedéves pénzügyi jelentést készíteni a társaságoknak. Azt a céget, amelyik ezt elmulasztja, 30 napos türelmi időt követően kizárják az indexből.
A Wirecard botrányból tanulva a fizetésképtelen cégeket a jövőben a 2 kereskedési nap alatt törölni lehet az indexből, nem kell megvárni a féléves felülvizsgálatot.
A profitabilitási kritériumot nem alkalmazzák visszamenőlegesen. Ez a Delivery Hero számára kedvező, hiszen a cég az elmúlt két évben egyszer sem tudta pozitív EBITDA-val zárni az évet. Ennek ellenére továbbra is indextag maradhat.
Az átsúlyozás legnagyobb nyertese talán az Airbus lesz majd, amely jelentős piaci kapitalizációja ellenére a viszonylag visszafogott kereskedési volumene miatt nem lehetett eddig DAX komponens. Az új szabályok mentén viszont nemcsak DAX komponensé válik, de egyből az Allianz-hoz és a Daimlerhez mérhető súlyt kap az indexben, hiszen 90 milliárd eurós piaci kapitalizációjú részvényről beszélünk.
Vesztesnek tekinthető az MDAX index, mely ugyan csak 10 tagot veszít, de ez kapitalizációjának csaknem felét jelenti. Ez szinte garantálja, hogy az MDAX iránti befektetői figyelem csökkenni, míg a DAX iránti még inkább nőni fog.
A piaci reakciókat jelentősen enyhítheti, hogy a befektetők részéről rendkívül hosszú időszak állt rendelkezésre az alkalmazkodáshoz. 600 befektető részvételével még tavaly októberben indult konzultáció, ami novemberre lezárult, így már csaknem egy éve ismertek a főbb újítások. Az aktív befektetők valószínűleg már felkészültek a változásokra, azonban a passzív befektetési formák részéről, élükön az ETF-ekkel az utolsó pillanatban, szeptember 17-é várható jelentős forgalom növelés az átsúlyozás miatt.
Az index kibővítésével a következő új tagok kerülnek be a DAX-ba:
Airbus
Zalando
Siemens Healthineers
Symrise
Hello Fresh
Sartorius
Porsche Automotive
Brenntag
Puma
Qiagen
A jelenlegi piaci kapitalizációt alapul véve az átalakítás hatására az ERSTE számításai szerint a következőképpen változik majd a DAX index tagjainak súlya: