4 típusra oszthatók a tévénézők - Ön melyikbe tartozik?
A tévénézők 45 százaléka megfontoltan választ a műsorkínálatból, döntő többségük pedig társas tevékenységnek tekinti a televíziózást. „A barátaikkal tévéző, feljövő generációra jellemző, hogy tagjai a többieknél magasabb életszínvonalon élnek, főként budapestiek vagy nagyvárosiak, nincsen párkapcsolatuk. Többségük aktív kereső, 50 évesnél fiatalabb férfi” – mondja Beck László, a felmérést végző Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet vezető elemzője.
A megkérdezettek kétötöde alkalmanként felveszi a számára érdekes műsorokat valamilyen formában, egytizedük pedig igazán tudatosnak számít ebben a tekintetben. Ők előre eldöntik, hogy mi elé ülnek le, ha pedig a kinézett műsor nem nekik alkalmas időben kerül képernyőre, rögzítik azt. Hogy az átgondolt tartalomfogyasztás érdekében a technikát saját szolgálatába állítása, minden harmadik tévénézőnek igénye: ők azok, akik szívesen használják a videótár-szolgáltatást is. „Ma már mindenhol tartalmat akarunk fogyasztani: akkor akarjuk megnézni, amire kíváncsiak vagyunk, amikor nekünk alkalmas. Mindeközben egyre türelmetlenebbé válunk, hiszen az eszközeink lehetővé teszik, hogy az időt és a műsort is kényelmünknek megfelelően válasszuk” – magyarázza Bárdos András televíziós szakember.
A tudatos tartalomfogyasztás manapság új jelentéssel bír. „A fiatalabb generáció belenőtt a technikába, készségszinten használja azt. Jellemző rá a multitasking életmód, és hogy gyorsan dönt arról, tetszik-e valami vagy sem. Ezáltal sokkal tudatosabban is választ” – mondja Tari Annamária pszichológus. „Egyre többen állítják a technikát a tudatos tartalomfogyasztás szolgálatába, és használják ennek érdekében az interaktív lehetőségeket biztosító képernyőket, legyen az IPTV vagy egy okostelefon felülete. A modern készülékek által nyújtott lehetőségek és azok használata számukra természetes, így ma már leginkább csak azt és akkor néznek a képernyőkön, amit és amikor érdekesnek tartanak” – vélekedik a csoportról Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.