A Malév ügyében kezdődtek egyeztetések az orosz partnerrel
Márton Attila arról a 20 oldalas jelentésről számolt be, amit a Malév helyzetéről a miniszterelnök számára készített. Arra a kérdésre, hogy mikor várható a vegyesbizottság ülése Márton Attila nem tudott válaszolni. A Malév a jelenlegi struktúrában nem tartható fenn - mondta a biztos, megjegyezve, a kormány komoly erőfeszítéseket tesz a Malév működésének fenntartására.
A légitársaság és a kormány pénzügyi mozgástere azonban kérdéses. Szerinte a légitársaság és a kormány is kényszerpályán van, és az, hogy mit lehet tenni, az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó tárgyalásoktól függ. Már a légitársaság privatizációs szerződése is problémákat vet fe, "ez további vizsgálódást igényel, de ez Papcsák Ferenc kormánybiztos feladata lesz - mondta. A tőkehiányos Malév eladásakor a privatizációs szervezet "nem írta elő, hogy a vevő tőkét adjon" a Malév számára.
"A vevőnek, az AirBridge Zrt.-nek 90 millió euró hitelt kellett átvállalnia, de csak 32 millió euró bankgaranciát kötött ki az eladó" - tette hozzá Márton Attila. A miniszteri biztos kiemelte, hogy bár a vevő, a Borisz Abramovics orosz üzletember érdekébe tartozó AirBridge Zrt. már 2008 májusától nem teljesítette szerződéses kötelezettségeit, a vagyonkezelő csak 2009 áprilisában kezdeményezte a bankgarancia lehívását. Márton Attila emlékeztetett arra, hogy garancia beváltását Veres János akkori pénzügyminiszter utasítására szakították meg.
Az akkori kormányzati tájékoztatásban a garancia lehívásának felfüggesztését a Malévval kapcsolatos magyar-orosz tárgyalások megkezdésével indokolták. A miniszteri biztos közölte: három éve a stratégia nélküli vállalatvezetés "komoly jelzáloggal terhelte meg a Malév vagyonát". Ezek a vagyonelemek egy Boeing 767-es repülőgép, az Aeroplex karbantartó leánycég és a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév Ground Handling.
A 2010 februárban kötött ötoldalú megállapodás a Malév visszaállamosításáról nem biztosított valódi irányítást a magyar államnak - mondta a miniszteri biztos. A VEB-nek, mint a Malév legnagyobb hitelezőjének beleszólása van minden 50 millió forint értékű tranzakcióba. Az MTI kérdésére válaszolva a miniszteri biztos azt mondta, a februári kormányhatározatban szereplő, az Eximbank által nyújtott közvetett állami garancia az Európai Beruházási Bank (EIB) mintegy 13,2 millió eurós hitelére szól.
Újságírói kérdésre a miniszteri biztos nem kívánta megmondani, hogy jelenleg mennyi a Malév adóssága. Annyit mondott: lényegében minden hitelezővel megállapodtak az adósságokról. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a magyar nemzeti légitársaság további finanszírozásának módja Márton Attila azt mondta: csak óvatosan lehet eljárni, mert a Malév versenytársai máris az Európai Unióhoz fordultak. Megjegyezte: "köztük olyan is, amelyik magyar tulajdonban van".