Adótörvény-változások 2016
Adózás rendjét érintő módosítások
Becslés alkalmazhatósága
A módosítás szerint a vagyonosodási vizsgálatban becslés alkalmazásának kizárólag a vagyon elleni bűncselekmények, a pénz- és bélyegforgalom biztonsága elleni bűncselekmények, a költségvetést károsító bűncselekmények, a pénzmosás és a gazdálkodás rendjét sértő bűncselekmények gyanúja miatt indított büntetőeljárás esetén van helye.
Felügyeleti intézkedés iránti kérelem
A felettes adóhatóság továbbra is kérelemre vagy hivatalból, az adópolitikáért felelős miniszter, illetve a NAV-ot irányító miniszter a jövőben csak hivatalból tesz felügyeleti intézkedést, ha az ügyben eljárt adóhatóság határozata, önálló fellebbezéssel megtámadható végzése (intézkedése) jogszabálysértő, vagy a határozat, az önálló fellebbezéssel megtámadható végzés meghozatalára (intézkedésre) jogszabálysértő módon nem került sor. Ennek nyomatékosításaként a módosító javaslat az átmeneti rendelkezésekkel összhangban rögzíti, hogy az adópolitikáért felelős miniszter, illetve a NAV-ot irányító miniszter a 2016. január 1-jét követően benyújtásra kerülő felügyeleti intézkedés iránti kérelmeket érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
„Emellett a korábbi szabályokkal összhangban az adópolitikáért felelős miniszter, illetve a NAV-ot irányító miniszter abban az esetben jár el, ha a felettes adóhatóság az ügyben már döntést hozott, illetve nem tehet felügyeleti intézkedést, ha az ügyben eljárt adóhatóság döntését bíróság már felülvizsgálta. Az iratok felterjesztésére, a költségmentesség elbírálására, az érdemi vizsgálat nélküli elutasításra vonatkozó rendelkezések, valamint a döntésre vonatkozó rendelkezések érdemben nem módosulnak” – emelte ki Veszprémi István, a Deloitte Adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere.
Felülellenőrzés
A módosítás értelmében a felülellenőrzés megállapításairól hozott határozat ellen az állami adó- és vámhatóság vezetője helyett a NAV-ot irányító miniszterhez benyújtott fellebbezésnek van helye. Ezen módosítás már a folyamatban lévő eljárások során is alkalmazandó.
Társasági adó – Látvány-csapatsportok támogatása
A frissen benyújtott javaslat 30 napra hosszabbítaná meg az adózó rendelkezésére álló bejelentési határidőt az alaptámogatás és kiegészítő sportfejlesztési támogatás pénzügyi teljesítéséről, és eltörölné továbbá a bejelentés jogvesztő jellegére vonatkozó rendelkezést is.
A kiterjesztett határidőt először a 2015-2016-os támogatási időszakra, 2016. január 1-jét követően benyújtott új sportfejlesztési programok támogatásával (juttatásával) összefüggésben lehetne alkalmazni. A javaslat emellett lehetőséget adna, hogy a 2015. adóévi társasági adóbevallás tekintetében az adózó kérelem alapján mentesüljön a jelenleg a bejelentésére nyitva álló 8 napos határidő elmulasztásával összefüggő jogkövetkezmények és az adókedvezményre vonatkozó jogosultság elvesztése alól. A kérelem benyújtására a 2015. adóévi társasági adóbevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig lenne lehetőség.
Helyi iparűzési adó
A módosítás pontosítja a január 1-jétől hatályos, az alapkutatás, alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költsége 10%-ának megfelelő adókedvezmény alkalmazásának szabályait. Az ideiglenes iparűzési adóhoz, illetve az útdíjhoz kapcsolódó adókedvezményhez hasonlóan a több önkormányzat illetékességi területén fennálló adókötelezettség esetén az új adócsökkentési lehetőség is a települési adóalapnak a vállalkozási szintű adóalapban képviselt aránya szerint, legfeljebb a fizetendő adó összegéig vehető igénybe.
Vámot érintő módosítások
A közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény módosítási javaslat szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezeti átalakításának következtében azon belül megvalósul az adóág és a vámág teljes integrációja. Egyértelműsítésre kerül, hogy a jövőben a „Vámhatóság” és a „Vámhivatal” fogalmak alatt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adó- és vámigazgatóságait és azok kirendeltségeit kell érteni.
A szervezeti átalakulás következtében pontosításra kerül a végrehajtási eljárás lefolytatása, melyre a hatályba lépést követően az Art. rendelkezései lesznek az irányadók.
A szervezeti integrációval megvalósul az eddig a vámhatóság és az adóhatóság által külön nyilvántartott folyószámlák integrációja is, mely következtében pontosításra kerülnek az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott köztartozás erejéig történő visszatartás szabályai. A javaslat értelmében az állami adó- és vámhatóság az adós számára visszatéríthető vámot és nem közösségi adót és díjat az adós vámtartozása, nem közösségi adó és díjtartozása, vámigazgatási bírság tartozása, korrekciós pótlék tartozása, illetve az állami vám- és adóhatóságnál nyilvántartott köztartozása összegéig visszatarthatja.
A népegészségügyi termékadót érintő módosítások
A népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény kiegészül az egészségmegőrző program definíciójával. A törvényjavaslat értelmében az adóalanyok csökkenthetik a neta összegét – legfeljebb az egyébként fizetendő adóösszeg 10%-áig terjedő mértékben – az egészségmegőrző programjaik költségével.