Alkotmánybírósághoz fordult a Budapest Airport a telekadó miatt
A Budapest Airport beadványa szerint a főváros  XVII. és XVIII. kerületi önkormányzata által kivetett 2012-es telekadó  mértéke megsérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét ezért kéri  a repülőtér az Alkotmánybíróság állásfoglalását. A Budapest Airportnak  csak az idei évben a helyi iparűzési adón felül további 2,25 milliárd  forint telekadót kell fizetnie, ami a 2011-es kötelezettség 330  százaléka - ismertetik.
    
A repülőtér jogi álláspontja szerint a  két helyi önkormányzat differenciálatlanul és aránytalanul magas  mértékben állapította meg a telekadó mértékét. A Liszt Ferenc Nemzetközi  repülőtér területe 1.515 hektár, amelynek túlnyomó része a két fővárosi  kerület önkormányzatához tartozik - ismertetik.
    
A Budapest  Airport jogi szakértői hangsúlyozzák, hogy a repülőtérnek, az üzemelés  jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, például mezőgazdasági  művelésre nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a  kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is  figyelembe véve kellett volna megállapítani. A Budapest Airport így is a  dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak tavaly nem kevesebb, mint 7  milliárd forint adót fizetett különböző jogcímeken a költségvetésbe és  az önkormányzatok számlájára - írják.
    
A rendszeres adófizetés  mellett a repülőtér üzemeltetője a 2006-os tulajdonosváltás óta több  mint 265 millió eurót (mintegy 76 milliárd forintot) fektetett be a  repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és bővítésére, ezzel  teljesítette a magyar állam felé a privatizáció során vállalt  kötelezettségét - szögezi le a cég.
    
A Budapest Airport emlékeztet  rá, hogy a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje az egész  magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította, sok ezer  munkahely szűnt meg a repülőtéren és továbbiak elvesztését hozhatja  magával a magyar szállodaiparban és idegenforgalomban, ha továbbra sem  történik "semmi a válság kezelésére". Az aránytalanul magasan  megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a repülőtér helyzetét,  ami pedig tovább rontja a magyar gazdaság és a magyar főváros  versenyképességét a régióban - fogalmaznak.
    
A Budapest Airport  különös egybeesésnek találja, hogy a telekadó módosítás egyik fő  kedvezményezettje az a XVII. kerület, amely - az egy önkormányzatok  gazdálkodását vizsgáló felmérés szerint - rekord mértékű, milliárdos  nagyságrendű adósságot halmozott fel tavaly. A Magyar Progresszív  Intézet által vizsgált 46 legnagyobb magyar önkormányzat közül a főváros  XVII. kerülete volt 2011-ben a harmadik legnagyobb mértékben eladósodó  önkormányzat, 230 százalékkal növelve egy év alatt az adósságállományát -  áll a közleményben. Az egy lakosra jutó eladósodottság pedig 209  százalékkal emelkedett, amivel a vizsgált önkormányzatok közül a  negyedik helyre került. Ezek után ez év márciusában a XVII. kerület  polgármestere terjesztette elő a parlamentben a budapesti repülőteret  aránytalanul sújtó törvénymódosítást, miközben a magyar légiközlekedés  és turizmus már súlyos mélyrepülésben volt a Malév csődjének  következtében - írja a BA.
    
"A Malév csődje nyomán kialakult  válságos helyzet kezelése érdekében a Budapest Airport egy olyan, több  mint tíz pontból álló javaslatcsomagot nyújtott be a minisztérium  részére, amelynek részét képezte a repülőteret sújtó telekadó-terhek  jelentős csökkentése is. A javaslatra egyrészt elutasítás, illetve a  telekadó további emelése volt a válasz, ezért a repülőteret üzemeltető  cég immár kénytelen jogi eszközöket is alkalmazni" – indokolta az AB  beadvány benyújtását Jost Lammers a közleményben. A Budapest Airport  vezérigazgatója hozzátette: "a település legnagyobb adófizetőjeként és  munkaadójaként nagyon bízunk abban, hogy eredményre vezetnek  tárgyalásaink a repülőtérnek otthont adó XVIII. kerület  önkormányzatával, amelyek célja egy, a regionális gazdasági szereplők  érdekeit is figyelembe vevő, korrekt helyi adópolitika kialakítása. (MTI)