Automata sebességváltós használt autók – Hogyan előzzük meg a problémákat?

„Élénkülő érdeklődést tapasztalunk az automata sebességválós használt autók iránt. Érdekes módon leggyakrabban nők és cégvezetők választanak ilyen modellt. Ez annak köszönhető, hogy az ilyen kocsikat főként városi forgalomban kényelmesebb vezetni, hiszen nem kell állandóan sebességet váltani, és kuplungozni. Ráadásul az automata erőátvitel jobban védi a motort, és – elsősorban a fiatalabb autóknál – a fogyasztást is csökkenti” – nyilatkozta Karolíná Topolová, az AAA AUTO International vezérigazgatója.
Az automata sebességváltó drágán javítható és cserélhető, ezért vásárlás előtt ajánlott alaposan ellenőrizni. Íme, néhány korai jel, amely az automata sebességváltó esetleges meghibásodására utalhat:
⦁ Égett szag – A túlmelegedett sebességváltó olaj okozhatja. Ha az olajszint alacsony, az olaj megégett vagy szennyezett, nem tudja elősegíteni például a forgatónyomaték átvitelét. Ennek megoldatlansága súlyos problémához vezethet.
⦁ Csúszik a sebességváltó – A kézi váltóknál nagyon gyakori probléma, ami automatikus erőátvitel esetén is jelentkezhet. Nem nehéz azonosítani: ha a sebességváltó zajosan kapcsol magasabb fokozatba, és a gépkocsi ezzel párhuzamosan nem gyorsul, ezt a sebességváltó fogaskerekeinek csúszása okozhatja.
⦁ Olajszivárgás – A sebességváltómű nem fogyaszt olajat, ezért az olajszintnek állandónak kell lennie. Ha a mennyiség jelentősen csökken, ezt olajszivárgás okozhatja, ami a közeljövőben komoly problémákhoz vezethet a sebességváltó működésében.
⦁ Az automata sebességváltó rángat, vagy nem vált – Az automata sebességváltónak finoman kell működnie. Ha rángat, vagy túl erőteljesen vált fokozatot, a sebességváltó tönkremehet. Ugyanez a helyzet, ha nem vált parkoló vagy hátrameneti fokozatba. Ebben az esetben érdemes autószerelőt felkeresni.
⦁ Villog a motorlámpa – A lámpa villogásának okát csak megfelelő diagnosztikai eszközökkel rendelkező autószerelő tudja megállapítani. Az ilyen problémákat mi magunk, vagy a próbavezetés során nem tudjuk diagnosztizálni.
A használatautó-piacon jelenleg négy fő automata sebességváltó-típus található meg: a sebességfokozatok között késleltetéssel váltó hagyományos hidraulikus jelátalakító váltó, a CVT-váltó, a kettős tengelykapcsolós DSG-váltó, és a kézi váltással működő robotizált sebességváltó, amelynél szervomotorok működtetik a kuplungot és a váltót.