Az autóipar útja a felépülés felé

Az autógyártók már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben voltak, most pedig egy minden eddigitől eltérő válság utáni helyzetre kell felkészülniük. A Roland Berger megvizsgálta azokat a stratégiai eszközöket, amelyek segíthetnek az iparág szereplőinek jobban megérteni a helyzetet és eredményes terveket készíteni.

Az autóipar útja a felépülés felé

Az autóipar sokkot kapott, hiszen már a vírus megjelenése előtt jelentős kihívásokkal szembesült: tartósan csökkenő mennyiségekkel és haszonkulcsokkal, többletkapacitással, szigorúbb emissziós követelményekkel, továbbá a villamosítás és digitalizálás költségeivel is küzdött az iparág. Most pedig a pandémia következményei, a fogyasztói magatartásban és a gazdaságban bekövetkező változások veszélyeztetik az autógyártók hosszútávú üzleti terveit.
 
Mindezek következtében alapvetően változik majd meg az iparág. A Roland Berger cikkében a koronavírus-krízis hosszútávú stratégiai következményeit vizsgálja.
 
A tanácsadó cég egy tucat lehetséges forgatókönyvet elemzett a valószínű kormányzati válaszlépések és a gazdasági fellendülési típusok alapján és az alábbi következtetéseket vonta le:

-Az autógyártóknak csökkenteniük kell globális lábnyomukat, mivel a pénzügyi tartalékok csökkennek és a kereskedelmi tarifák nőnek
-Az autógyártók alacsonyabb kereskedői bevételeket és haszonkulcsot fognak tapasztalni, mivel a fogyasztók kevesebbet vásárolnak és olcsóbb autókat választanak
-A vállalatok költségcsökkentése következtében felgyorsul az iparági konszolidáció
-Új szabályok befolyásolhatják az elektro-mobilitást az USA-ban és Európában, miközben Kína dominanciája növekedni fog
-A szoftverek, mint költségcsökkentő eszközök használata egyre fontosabbá válik


A fenti kihívások miatt az autógyártóknak hozzá kell szokniuk egy „új normálhoz”. Stratégia és működési modelljük átgondolásához a következő ajánlásokat teszi a Roland Berger.

Zuhanó készpénztartalékok

Az autóipari vállalatok kevesebb pénzzel fognak rendelkezni a világjárvány után. A válság miatt felélik a tartalékokat, majd a mennyiségben és értékben is kisebb értékesítés miatt csökken a bevétel. A kisebb készpénztartalékok arra ösztönzik az egyes amerikai és európai autógyártókat, hogy csökkentsék globális lábnyomukat és fő piacaikra összpontosítsanak. A Ford és a GM már ki is léptek több nemzetközi piacról, és most hazai piacukra és Kínára fókuszálnak. A pozíció fenntartása Kínában viszont komoly beruházásokat igényel az elektromos járművek terén. Figyelembe véve a pandémiát követő készpénzszintet és a protekcionista kereskedelempolitikát, a Roland Berger szerint ezeknek a vállalatoknak érdemes volna csak az USA-ra fókuszálniuk és össze kellene vonni tengerentúli operációjukat.  
 
A készpénzhiány azt is jelenti, hogy egyes iparági szereplők nem tudnak majd jelentős mértékben beruházni az e-mobilitásba és az önvezető járművekbe és konszolidálniuk kell elektromos autó platformjaikat. Az OEM-ek várhatóan a szoftverek költségeit csökkentik majd, így a digitalizáció nem bevétel- vagy szolgáltatásalapú, hanem költségalapú lesz. Ennek következtében az autógyártók a partnerségek és az akvizíciók felé mozdulnak.

Fogyasztói magatartás

A Roland Berger szakértői szerint a fogyasztói magatartás két irányban változik a koronavírus-válság után. Az embereknek egyrészt kevesebb pénzük lesz, másrészt jobban törődnek majd az egészségükkel és a biztonságukkal.

Ez befolyásolja majd a járművek eladási árát és árrését (a piacot és termékkínálatot egyaránt). Az USA-ban, Európában és Kínában a csökkent fogyasztói vásárlóerő kikényszeríti az olcsóbb járművek és kárpitok felé történő elmozdulást, ennek eredményeként az eredetiberendezés-gyártóknak és a beszállítóknak csökkenteniük kell a költségeket az összetettség és az anyagköltségek redukálásával.
 
A mobilitás fő mozgatórugója a fogyasztók egészséggel és biztonsággal kapcsolatos magatartása lesz. Az emberek olyan közlekedési megoldásokat keresnek majd, amelyekben minél kevesebbet kell másokkal egy légtérben tartózkodni, ezzel csökken a saját járművek felőli elmozdulás sebessége, ugyanakkor nő az Uberhez hasonló megoldások iránti kereslet, különösen az USA-ban, ahol kifejezett elmozdulás várható a tömegközlekedés felől.  Európában ezek a változások közlekedési vállalatok összevonásához és csődjéhez vezethetnek.
 
Az egészséggel kapcsolatos aggodalmak valószínűleg növelik az önvezető járművek iránti keresletet, amellyel együtt nő az iparágon kívüli befektetések mértéke és várhatóan átláthatóbb lesz a szabályozás. Az autóipari vállalatok azonban továbbra is csökkentik az önvezető járművekbe történő beruházásokat, ehelyett partnerségeket alakítanak ki, és egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a technológiai vállalatokra. Új lehetőségek jelennek meg a kapcsolódó szolgáltatásokban, de ennek haszna sem tudja ellensúlyozni az értékesítés veszteségét.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Politikai döntések

A kockázatok és a gazdasági fellendülés egyensúlyának meghatározásáról szóló kormányzati döntések nagy szerepet játszanak a válság utáni autóipari tájkép kialakításában. A Roland Berger forgatókönyvei szerint Európa és Kína nagyobb valószínűséggel alkalmazkodik az új fogyasztói magatartáshoz a tömegközlekedésbe történő befektetés révén, mint az Egyesült Államok. Ez befolyásolja a mobilitást és azt, hogy az emberek hogyan használják a különféle szállítási módokat. Kína például arra törekszik, hogy az egyéni mobilitást kevésbé tegye vonzóvá, például az adózás révén.
 
Az elektrifikáció mértéke egy másik olyan téma, ahol a politika befolyásolja az eredményeket. Európában egy zöld politikai menetrend felgyorsíthatja a belsőégésű motorokkal rendelkező járművektől való elmozdulást, míg Kína valószínűleg növeli az elektromos járművek (EV-k) dominanciáját, mivel folyamatosan tartja magát emissziós célkitűzéseihez és támogatási programjához. Időközben az Egyesült Államokban a kibocsátási célok és az EV-támogatások csökkentése azt eredményezné, hogy az EV-penetráció még inkább lemaradjon Európa és Kína terjeszkedésétől, azzal a következménnyel, hogy az amerikai OEM-ek tovább csökkentik globális lábnyomaikat.

Az ellátási láncot illetően arra számítanak a Roland Berger elemzői, hogy a válság utáni rendelkezések jelentősen visszafogják majd a globalizációt. Az amerikai és az európai OEM-ek arra törekszenek, hogy regionalizálják az ellátási láncokat azért, hogy csökkentsék Kínától való függőségüket. Ezt a lépést valószínűleg súlyosbítja a protekcionista politika, például az ösztönzött visszatelepítéssel és a kereskedelmi háborúk.
 
A közvetlen beavatkozás is lehetőség. A kormányok megpróbálhatják enyhíteni a válság gazdasági hatásait ösztönzők vagy támogatások révén, amint azt az autógyártók nemrégiben javasolták. A Roland Berger arra számít azonban, hogy ezek inkább pénzügyi életmentő csomagok lesznek.

"Az autógyártóknak el kell kezdeni a hosszú távú tervezést és stratégiai tervek alapján felkészülni az új normálra" – teszi hozzá Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Mit kell tenni: Az új normál

Általánosságban: minél hosszabb a recesszió, annál szélsőségesebb lesz a hatása a készpénzszintre, a fogyasztói magatartásra és a politikára. Ez azt jelenti, hogy a fentebb vázolt dinamika felerősödik L alakú gazdasági fellendülés esetén, de a talán még mindig lehetséges U-alakú fellendülés esetén is jelentős hatás lesz érzékelhető.
 
Ennek eredményeként az autóipari vállalatoknak el kell kezdeniük a hosszú távú tervezést. Az „új normál” megköveteli a stratégia átgondolását, a termékkínálatoktól a felvásárlásig, és az operációs modellek újra tervezését, hogy átálljanak a prioritások, javítsák az ügyfélkapcsolatokat és alkalmazkodjanak az új ellátási láncokhoz.
 
A mulasztás több kárt okozhat, mint maga a vírus.

Nagyot zuhant a brit autóipar termelése

Jelentősen visszaesett júliusban a brit autóipar termelése az elektronikai alkatrészek hiánya miatt az ágazat szakmai képviseleti szervezete, az SMMT csütörtöki jelentése alapján.
2021. 08. 26. 17:00
Megosztás:

Tovább terjeszkedik az AutoWallis

Újbudán, a Kopaszi-gát közelében vásárolt 18 ezer négyzetméteres ingatlant az AutoWallis, amelyen több márkának is helyet adó multimárkás gépjármű kereskedő- és szolgáltató központ fejlesztését tervezi a társaság.
2021. 08. 24. 11:00
Megosztás:

A Continental egy zseniális ötlettel rukkolt elő

Continental akár jövőre megkezdheti a műanyag palackok újrahasznosítását a gumiabroncs-gyártás során, már rendelkezésére áll az ehhez szükséges technológia, amelyet az OTIZ Oriental Industries (Suzhou) Ltd.-vel közösen fejlesztett ki - ismertette a társaság közleményében.
2021. 08. 22. 10:00
Megosztás:

Tovább bővült a használatautó-piac

A magyar használtautó-piacon 464 700 személygépkocsi cserélt gazdát július végéig, 3,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban - közölte a Jó Autók.hu csütörtökön az MTI-vel a DataHouse előzetes adatai alapján.
2021. 08. 19. 11:00
Megosztás:

Nagy-Britanniában 1998 óta nem adtak el ilyen kevés autót

Nagy-Britanniában 29,5 százalékkal, 1998 óta a legalacsonyabb szintre csökkent az eladott új autók száma az idén júliusban részben amiatt, hogy visszavetette a termelést az autóipart globálisan érintő chiphiány, alább hagyott az emberek vásárlási kedve, és még mindig nem nyitott ki az összes autókereskedő sem.
2021. 08. 09. 13:00
Megosztás:

Vegyesvállalatot alapít az LG és a Magna

Tranzakciós megállapodást kötött egymással az LG Electronics (LG) és a Magna International Inc. (Magna), amelynek értelmében a felek egy vegyesvállalatot hoznak létre. Az LG Magna e-Powertrain néven létrejövő új cég székhelye a dél-koreai Incheonban lesz, irányítását pedig egy tapasztalt menedzsment fogja ellátni.
2021. 08. 06. 07:00
Megosztás:

Növelte forgalmát és nyereségét a Honda

Növelte forgalmát és nyereségét pénzügyi éve első negyedévében a japán Honda autóipari konszern, megemelte éves bevételére és nyereségére vonatkozó előrejelzését is.
2021. 08. 05. 07:00
Megosztás:

Kedvezett a nyári nyitás a használtautó-importnak

Júliusban ismét 11 ezer fölötti mennyiségű importált használt személyautót regisztráltak az országban. A DataHouse adatai szerint a behozott használt autók száma 11 588 volt, ami csupán 2 százalékkal marad el az év eddigi legmagasabb értékének számító júniusi szinttől.
2021. 08. 04. 12:00
Megosztás:

Megjelentek a BMW számai - nagy pozitív meglepetés!

A BMW 28,58 milliárd eurós árbevételt ért el a második negyedévben. Ez 43%-os növekedés és jelentősen felülmúlja a 26,78 milliárd eurós piaci konszenzust.
2021. 08. 03. 16:00
Megosztás:

Így látja a jövőt a Volkswagen

Az előzetes számoknak megfelelő második negyedéves profitról számolt be a Volkswagen. Az idei évi kilátásokat vegyesen módosította a társaság.
2021. 07. 29. 12:00
Megosztás:

Jelentős túljegyzéssel zárult az AutoWallis 6,6 milliárd forintos zöldkötvény-aukciója

Jelentős túljegyzéssel zárult az AutoWallis pénteki zöldkötvény-aukciója a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramja keretében. A beérkezett, összesen 10,75 milliárd forint névértékű ajánlatból a meghirdetett mennyiségen felül 10 százalékos túljegyzés került elfogadásra, így összesen 6,6 milliárd forint névértékű 10 éves kötvényt – fix 2,89 százalékos átlagos hozammal – vásároltak meg az intézményi befektetők. Az AutoWallis eddig is elkötelezett volt a fenntartható működés mellett, és az aukció jelentőségét mutatja, hogy az AutoWallis az első vállalat a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában, mely zöldkötvényeket bocsátott ki.
2021. 07. 24. 15:00
Megosztás:

A Volkswagen Csoport a mobilitás új világában is vezető szerepet céloz meg

A Volkswagen Csoport 2030-ig szóló New Auto stratégiájával elindítja történetének legnagyobb átalakulását - mondta Herbert Diess vezérigazgató a Volkswagen Csoport virtuális éves közgyűlésén, pénteken, amelyről a csoport márkáinak magyarországi importőre, a Porsche Hungaria tájékoztatta közleményben az MTI-t.
2021. 07. 24. 05:00
Megosztás:

Fellendült a cseh autóipar

Az idei első fél évben 663 ezer személyautót gyártottak Csehországban 31,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 11,2 százalékkal kevesebb, mint a koronavírus-járvány előtt, 2019 első felében - közölte csütörtökön a cseh autóipari szövetség.
2021. 07. 23. 08:00
Megosztás:

A Mercedes sem tud megmenekülni a chiphiány elől

Az előzetes eredményt követően ma publikálta második negyedéves eredményét a Daimler, de mivel a főbb eredményszámokat már korábban publikálták, így a figyelem a 2021-es kilátásokra összpontosult.
2021. 07. 22. 11:00
Megosztás:

Csaknem 50 százalékkal lettek drágábbak a használt autók

Egyre jelentősebb a saját autó, az önálló mobilitás igénye Magyarországon, mindez pedig nemcsak az új, de – és főként – a használt autók iránti érdeklődés fokozódásában is megmutatkozik. A növekvő kereslet és a piac utánpótlásának drágulása a hazai használtautó-árakat is jelentősen felverte – derül ki a Használtautó.hu piacelemzéséből.
2021. 07. 21. 02:00
Megosztás:

Első féléves rekordot döntött idén a belföldi használtautó-piac

A DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 395 000 személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 5,7 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint reális az esély, hogy éves szinten megdől a használtautó-piac forgalmának 2019-ben elért 808 ezres csúcsa.
2021. 07. 20. 20:00
Megosztás:

Jelentősen nőttek a gumiabroncs értékesítések

Jelentősen nőtt az értékesítés miden termékkörben idén a második negyedévben, lényegében újra a két évvel ezelőtti szinten állnak a gumiabroncsgyártók - közölte a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) gumiabroncs-eladási statisztikái alapján az MTI-vel.
2021. 07. 20. 06:30
Megosztás:

Megerősítette az AutoWallis hitelminősítését a Scope Ratings, 6 milliárd forintos zöldkötvény-kibocsátás jöhet

Hatmilliárd forint összegben bocsáthat ki zöldkötvényeket az AutoWallis az MNB Növekedési Kötvényprogramja keretében, miután a Scope Ratings megerősítette a társaság Bplusz hitelminősítői besorolását. A tőzsde autós vállalata a kibocsátást július 23-án zárt körben tervezi, a befolyó összeget a korábban elfogadott Zöld Finanszírozási Keretrendszerben lefektetett elvek mentén kívánja felhasználni.
2021. 07. 19. 12:00
Megosztás:

Megugrott a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Jelentős mértékben emelkedett a forgalomba helyezett új személyautók száma az Európai Unióban júniusban is; immár a negyedik egymást követő hónapban mértek erőteljes növekedést, ami nem meglepő, mivel a koronavírus-járvány miatti szigorú korlátozások és súlyos bizonytalanságok tavaly tavasszal megroppantották az értékesítést.
2021. 07. 17. 03:00
Megosztás:

Új munkahelyeket teremtenek a Suzuki fejlesztései

Új munkahelyeket teremtenek a Suzuki idei fejlesztései, amelyek összértéke eléri a 60 millió eurót - mondta csütörtöki sajtótájékoztatóján Esztergomban a külgazdasági és külügyminiszter.
2021. 07. 15. 22:00
Megosztás: