Az autóipar útja a felépülés felé

Az autógyártók már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben voltak, most pedig egy minden eddigitől eltérő válság utáni helyzetre kell felkészülniük. A Roland Berger megvizsgálta azokat a stratégiai eszközöket, amelyek segíthetnek az iparág szereplőinek jobban megérteni a helyzetet és eredményes terveket készíteni.

Az autóipar útja a felépülés felé

Az autóipar sokkot kapott, hiszen már a vírus megjelenése előtt jelentős kihívásokkal szembesült: tartósan csökkenő mennyiségekkel és haszonkulcsokkal, többletkapacitással, szigorúbb emissziós követelményekkel, továbbá a villamosítás és digitalizálás költségeivel is küzdött az iparág. Most pedig a pandémia következményei, a fogyasztói magatartásban és a gazdaságban bekövetkező változások veszélyeztetik az autógyártók hosszútávú üzleti terveit.
 
Mindezek következtében alapvetően változik majd meg az iparág. A Roland Berger cikkében a koronavírus-krízis hosszútávú stratégiai következményeit vizsgálja.
 
A tanácsadó cég egy tucat lehetséges forgatókönyvet elemzett a valószínű kormányzati válaszlépések és a gazdasági fellendülési típusok alapján és az alábbi következtetéseket vonta le:

-Az autógyártóknak csökkenteniük kell globális lábnyomukat, mivel a pénzügyi tartalékok csökkennek és a kereskedelmi tarifák nőnek
-Az autógyártók alacsonyabb kereskedői bevételeket és haszonkulcsot fognak tapasztalni, mivel a fogyasztók kevesebbet vásárolnak és olcsóbb autókat választanak
-A vállalatok költségcsökkentése következtében felgyorsul az iparági konszolidáció
-Új szabályok befolyásolhatják az elektro-mobilitást az USA-ban és Európában, miközben Kína dominanciája növekedni fog
-A szoftverek, mint költségcsökkentő eszközök használata egyre fontosabbá válik


A fenti kihívások miatt az autógyártóknak hozzá kell szokniuk egy „új normálhoz”. Stratégia és működési modelljük átgondolásához a következő ajánlásokat teszi a Roland Berger.

Zuhanó készpénztartalékok

Az autóipari vállalatok kevesebb pénzzel fognak rendelkezni a világjárvány után. A válság miatt felélik a tartalékokat, majd a mennyiségben és értékben is kisebb értékesítés miatt csökken a bevétel. A kisebb készpénztartalékok arra ösztönzik az egyes amerikai és európai autógyártókat, hogy csökkentsék globális lábnyomukat és fő piacaikra összpontosítsanak. A Ford és a GM már ki is léptek több nemzetközi piacról, és most hazai piacukra és Kínára fókuszálnak. A pozíció fenntartása Kínában viszont komoly beruházásokat igényel az elektromos járművek terén. Figyelembe véve a pandémiát követő készpénzszintet és a protekcionista kereskedelempolitikát, a Roland Berger szerint ezeknek a vállalatoknak érdemes volna csak az USA-ra fókuszálniuk és össze kellene vonni tengerentúli operációjukat.  
 
A készpénzhiány azt is jelenti, hogy egyes iparági szereplők nem tudnak majd jelentős mértékben beruházni az e-mobilitásba és az önvezető járművekbe és konszolidálniuk kell elektromos autó platformjaikat. Az OEM-ek várhatóan a szoftverek költségeit csökkentik majd, így a digitalizáció nem bevétel- vagy szolgáltatásalapú, hanem költségalapú lesz. Ennek következtében az autógyártók a partnerségek és az akvizíciók felé mozdulnak.

Fogyasztói magatartás

A Roland Berger szakértői szerint a fogyasztói magatartás két irányban változik a koronavírus-válság után. Az embereknek egyrészt kevesebb pénzük lesz, másrészt jobban törődnek majd az egészségükkel és a biztonságukkal.

Ez befolyásolja majd a járművek eladási árát és árrését (a piacot és termékkínálatot egyaránt). Az USA-ban, Európában és Kínában a csökkent fogyasztói vásárlóerő kikényszeríti az olcsóbb járművek és kárpitok felé történő elmozdulást, ennek eredményeként az eredetiberendezés-gyártóknak és a beszállítóknak csökkenteniük kell a költségeket az összetettség és az anyagköltségek redukálásával.
 
A mobilitás fő mozgatórugója a fogyasztók egészséggel és biztonsággal kapcsolatos magatartása lesz. Az emberek olyan közlekedési megoldásokat keresnek majd, amelyekben minél kevesebbet kell másokkal egy légtérben tartózkodni, ezzel csökken a saját járművek felőli elmozdulás sebessége, ugyanakkor nő az Uberhez hasonló megoldások iránti kereslet, különösen az USA-ban, ahol kifejezett elmozdulás várható a tömegközlekedés felől.  Európában ezek a változások közlekedési vállalatok összevonásához és csődjéhez vezethetnek.
 
Az egészséggel kapcsolatos aggodalmak valószínűleg növelik az önvezető járművek iránti keresletet, amellyel együtt nő az iparágon kívüli befektetések mértéke és várhatóan átláthatóbb lesz a szabályozás. Az autóipari vállalatok azonban továbbra is csökkentik az önvezető járművekbe történő beruházásokat, ehelyett partnerségeket alakítanak ki, és egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a technológiai vállalatokra. Új lehetőségek jelennek meg a kapcsolódó szolgáltatásokban, de ennek haszna sem tudja ellensúlyozni az értékesítés veszteségét.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Politikai döntések

A kockázatok és a gazdasági fellendülés egyensúlyának meghatározásáról szóló kormányzati döntések nagy szerepet játszanak a válság utáni autóipari tájkép kialakításában. A Roland Berger forgatókönyvei szerint Európa és Kína nagyobb valószínűséggel alkalmazkodik az új fogyasztói magatartáshoz a tömegközlekedésbe történő befektetés révén, mint az Egyesült Államok. Ez befolyásolja a mobilitást és azt, hogy az emberek hogyan használják a különféle szállítási módokat. Kína például arra törekszik, hogy az egyéni mobilitást kevésbé tegye vonzóvá, például az adózás révén.
 
Az elektrifikáció mértéke egy másik olyan téma, ahol a politika befolyásolja az eredményeket. Európában egy zöld politikai menetrend felgyorsíthatja a belsőégésű motorokkal rendelkező járművektől való elmozdulást, míg Kína valószínűleg növeli az elektromos járművek (EV-k) dominanciáját, mivel folyamatosan tartja magát emissziós célkitűzéseihez és támogatási programjához. Időközben az Egyesült Államokban a kibocsátási célok és az EV-támogatások csökkentése azt eredményezné, hogy az EV-penetráció még inkább lemaradjon Európa és Kína terjeszkedésétől, azzal a következménnyel, hogy az amerikai OEM-ek tovább csökkentik globális lábnyomaikat.

Az ellátási láncot illetően arra számítanak a Roland Berger elemzői, hogy a válság utáni rendelkezések jelentősen visszafogják majd a globalizációt. Az amerikai és az európai OEM-ek arra törekszenek, hogy regionalizálják az ellátási láncokat azért, hogy csökkentsék Kínától való függőségüket. Ezt a lépést valószínűleg súlyosbítja a protekcionista politika, például az ösztönzött visszatelepítéssel és a kereskedelmi háborúk.
 
A közvetlen beavatkozás is lehetőség. A kormányok megpróbálhatják enyhíteni a válság gazdasági hatásait ösztönzők vagy támogatások révén, amint azt az autógyártók nemrégiben javasolták. A Roland Berger arra számít azonban, hogy ezek inkább pénzügyi életmentő csomagok lesznek.

"Az autógyártóknak el kell kezdeni a hosszú távú tervezést és stratégiai tervek alapján felkészülni az új normálra" – teszi hozzá Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Mit kell tenni: Az új normál

Általánosságban: minél hosszabb a recesszió, annál szélsőségesebb lesz a hatása a készpénzszintre, a fogyasztói magatartásra és a politikára. Ez azt jelenti, hogy a fentebb vázolt dinamika felerősödik L alakú gazdasági fellendülés esetén, de a talán még mindig lehetséges U-alakú fellendülés esetén is jelentős hatás lesz érzékelhető.
 
Ennek eredményeként az autóipari vállalatoknak el kell kezdeniük a hosszú távú tervezést. Az „új normál” megköveteli a stratégia átgondolását, a termékkínálatoktól a felvásárlásig, és az operációs modellek újra tervezését, hogy átálljanak a prioritások, javítsák az ügyfélkapcsolatokat és alkalmazkodjanak az új ellátási láncokhoz.
 
A mulasztás több kárt okozhat, mint maga a vírus.

Hozzászólások

Az AutoWallis lehet az Opel importőre Magyarországon is

Három régiós ország után Magyarországon is az AutoWallist választotta az Opel márka importőrének a meghatározó német autógyár, ezzel a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat tovább növelheti az eladott új gépjárművek számát és árbevételét, mellyel újabb jelentős lépéssel kerül közelebb stratégiai céljainak megvalósításához.
2020. 09. 16. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A flotta-értékesítés helyreállásában bízik a SEAT

A magyarországi autópiacon várhatóan a flotta-értékesítés fog elsőként felállni a pandémia okozta visszaesésből, amit a SEAT is kihasználhat a cégek számára egyre vonzóbb modellkínálatával - mondta el Papp Zoltán, a SEAT márkát importáló Porsche Hungaria Kft. márkaigazgatója az MTI-nek.
2020. 09. 16. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rövid időn belül megduplázódott a zöld rendszámos autók száma

Másfél év alatt megduplázódott a zöld rendszámos autók száma Magyarországon - hangzott el hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
2020. 09. 14. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így teljesített a kecskeméti Mercedes-gyár 2019-ben

A kecskeméti Mercedes-gyárban tavaly az előző évinek megfelelő mintegy 190 ezer autót gyártottak, ugyanakkor a cég közel 3 százalékos árbevétel-növekedést és 6 millió euróval jobb adózott eredményt ért el a 2018-as évhez képest - derül ki a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. éves jelentéséből, amelyet szerdán tett közzé a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2020. 09. 09. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

22 százalékkal csökkent román járműgyártás

Romániában 22,15 százalékkal csökkent a járműgyártás az idei első nyolc hónapban a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte szerdán a romániai gépkocsigyártók egyesülete (ACAROM).
2020. 09. 09. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Stabilizálódik a globális autóipar

Stabilra javította az eddigi negatívról a globális autóiparra érvényben tartott kilátását kedden a Moody's Investors Service, azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy az ágazat lassan magához tér a koronavírus-járvány okozta súlyos értékesítési sokkból és a kereslet jövőre várhatóan meredeken emelkedik, bár minden bizonnyal évekbe telik a korábbi értékesítési számok újbóli elérése.
2020. 09. 09. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Suzuki az autópiac lassú felfutására számít

A magyarországi gépjármű-értékesítést várhatóan ismét negatívan fogja érinteni a koronavírus-járvány második hulláma, azonban a Magyar Suzuki Zrt. arra számít, hogy pánikszerű hatása már nem lesz, és az autópiac kiszámíthatóbb, lassú felfutása várható a második fél évben. Tóth Péter kereskedelmi igazgató szerint racionális előrejelzés, hogy ebben az esetben a márka mintegy 15 ezer új járművet értékesít, és ezzel visszaszerzi piacvezető pozícióját.
2020. 09. 08. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az autóipar már nem húzóágazat Németországban

A koronavírus-világjárvány és a szerkezetváltás nehézségei miatt már nem húzóágazat az autógyártás a német gazdaságban - állapította meg egy hétfőn ismertetett kutatóintézeti elemzés.
2020. 09. 07. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kormány közel 1 milliárd forinttal támogatja az elektromosautó-vásárlást

A kormány Klíma- és Természetvédelmi Akcióterve részeként meghirdetett, 5 milliárd forintos keretösszegű elektromosjármű-vásárlást támogató pályázata nagy sikerrel zárult. A kormány döntése alapján mintegy 882 millió forinttal megemeljük a pályázati keretösszeget, így a kiírási feltételnek megfelelően benyújtott összes pályázat támogatásban részesülhet - mondta az MTI-nek nyilatkozva Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.
2020. 09. 05. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

25-30 százalékkal esett vissza az autópiac

A nyári hónapok alatt 25-30 százalékkal esett vissza az autópiac forgalma a koronavírus-járvány miatt az előző év azonos időszakával összehasonlítva - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szombat reggel az M1 aktuális csatornán.
2020. 09. 05. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent az autóértékesítés Nagy-Britanniában

Nagy-Britanniában csökkent az új autók eladása augusztusban éves szinten, ami nagy csalódás a piac szereplőinek, akik arra számítottak, hogy miután júliusban idén először nőttek az eladások, ez egy új trend kezdete lehet.
2020. 09. 04. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Átszervezi működését a Renault

Nagyobb működési autonómiával rendelkező egységekre bontja szét szervezetét a Renault autógyár a konszern csütörtöki bejelentése szerint.
2020. 09. 04. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Bemutatták a Mercedes-Benz S-osztály luxusautó modell új nemzedékét

Bemutatták szerdán a Daimler német járműgyártó társaság legfontosabb termékei között számon tartott Mercedes-Benz S-osztály luxusautó modell új nemzedékét.
2020. 09. 02. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Augusztusban újra befékezett a használtautó-import

Idén augusztusban a DataHouse adatai szerint 9 725 import személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami az előző hónaphoz képest 20,3 százalékos, tavaly augusztushoz képest pedig 14,4 százalékos visszaesést jelent.
2020. 09. 02. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

30 százalékkal esett vissza az új autók eladása augusztusban

Az új személyautók eladása 30 százalékkal esett vissza Magyarországon augusztusban az előző év azonos időszakához képest, az idei nyolcadik hónapban 10 924 gépkocsit helyeztek forgalomba - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) kedden az MTI-vel, a DataHouse Kft. adatai alapján.
2020. 09. 02. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Elektronikus tőzsdére készül a Geely kínai autógyártó

A sanghaji elektronikus tőzsdére készül a Geely kínai autógyártó, ahol csaknem 3 milliárd dollárt kíván begyűjteni, hogy új járműmodellek és technológiák fejlesztésébe fektethessen.
2020. 09. 02. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Munkatársakat keres Komárom új elektromos autó akkumulátor gyára

Megkezdte a toborzást és az új kollégák képzését Komárom új, elektromos autó akkumulátor gyára az SK Battery Manufacturing Kft. A vállalat 1400 fő felvételét tervezi 2022-ig.
2020. 08. 31. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Túl van a koronavírus nehezén a használtautó-piac: erősödik a kereslet az autóvásárlási kölcsönök iránt is

Júliusban már visszatértek a vevők a használtautó-piacra, ezzel együtt látszik az is, hogy a vásárlásra szánt hitelek iránti érdeklődés is kezd visszatérni a járvány előtti szintre a Bank360.hu adatai szerint.
2020. 08. 27. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vizsgálat indult a Porsche ellen Németországban

Vizsgálatot indított a német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) a Porsche autógyártó társaság ellen benzinüzemű motorok manipulációjának gyanúja miatt - írták kedden német lapok.
2020. 08. 25. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lefékezhetik a jogszabályozók az önvezető autók fejlesztését

Eltérően ítélik meg a mesterséges intelligencia (MI) használatának veszélyeit a törvényhozók és vállalatok – derül ki az EY több mint 280 globális szervezet és 71 szakpolitikus megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. A cégeknek nagyobb figyelmet kell szentelniük a jogszabályalkotók elvárásaira, különbendrasztikusan lelassulhat az új technológiai megoldások, többek között az önvezető autók fejlesztése is.
2020. 08. 25. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások: