Black Friday és Cyber Monday – tényleg akkora a kedvezmény, amennyit a vásárlók gondolnak?

Ismét itt a Black Friday, a Karácsony előtti vásárlási láz egyik legnagyobb bevételt hozó időszaka. Magyarországon már november eleje óta tartanak a leárazások, mert számos áruház - ki nem várva a Fekete Péntek november 29-i hivatalos dátumát - már hetekkel ezelőtt megkezdte a karácsonyi szezon kezdetét jelző kedvezményes értékesítéseket.

Black Friday és Cyber Monday – tényleg akkora a kedvezmény, amennyit a vásárlók gondolnak?

A GKI Digital idei kutatásai szerint[1] a hazai karácsonyi költésben ismét kiemelt szerepe lesz ennek az időszaknak, mert az aktív internetezők egyötöde – kb. 1,2 millió ember – az ajándék beszerzések kapcsán számít a novemberi Black Friday akciókra. Ennek köszönhetően idén körülbelül 70-80 milliárd forintos online költés várható. Ráadásul az ajándékokra szánt költségkeret is jelentősen nőtt az elmúlt évekhez képest, idén átlagosan 48 400 forintot tervezünk költeni az ajándékokra összesen. 


Nem csoda, hogy az áruházak minden eszközzel igyekeznek fenntartani az előkarácsonyi vásárlás intenzitását. Valószínűleg ennek köszönhető az Egyesült Államokban és több nyugat-európai országban is nagy népszerűségnek örvendő Cyber Monday hazai megjelenése is.  A Cyber Monday koncepciója 2005-ben született az Egyesült Államokban és a Black Friday utáni hétfői, egynapos vásárlási ünnepet jelöli, amikor számos üzlet rövid ideig tartó, gyors, úgynevezett flash-értékesítéseket tart, amelyek csak egy-egy órán keresztül érvényesek. Mások bizonyos termékeket különleges ajánlattal kínálnak.


A Deloitte 2019-es kutatása szerint az Egyesült Államokban idén minden korosztályban már nagyobb az érdeklődés a Cyber Monday, mint a Black Friday akciói iránt. Különösen igaz ez a legfiatalabb korcsoportra, vagyis a Z generációra, akiknél 65-58% az érdeklődők aránya az egyik, illetve másik akciós nappal kapcsolatban. Ráadásul a válaszadók több, mint a fele (54%) nyilatkozott úgy, hogy online fogja az ajándékokat beszerezni. Érdekes az is, hogy mi motiválja a vásárlókat leginkább az akciós beszerzések során. A Deloitte felmérése szerint a fogyasztók 74%-át az árengedmények befolyásolják leginkább, 72%-ukat az ingyenes szállítás, 39%-ukat a BOGO-kedvezmények („buy one get one free”, azaz, amikor a termék vásárlása esetén a második terméket ingyen vagy olcsóbban kapja).

Mennyire vagy spórolós? ITT megnézheted!


Itthon is valószínűleg az árengedmények motiválják leginkább a vásárlókat. Ehhez képest érdekes, hogy az e-kereskedők szerint az átlagos Fekete Péntek-kedvezmény idén csak 17,5% körül alakul, hiszen biztos sokakban alakul ki az a kép a fekete pénteki akciókra gondolva és az eddigi reklámokat látva, hogy az akciós termékeket akár 50%-nál magasabb árengedménnyel is be lehet szerezni.


Mi lehet az oka a vásárlók fejében kialakuló képzet és a tényleges árengedmények közti különbségnek? Sajnos sok üzlet még mindig nem tartja tiszteletben az egyértelmű fogyasztóvédelmi szabályokat és különböző trükkökkel igyekszik a fogyasztók figyelmét felkelteni annak érdekében, hogy a vásárlót a honlapjára csalogassa és valamilyen termék megvásárlására rábírja. 


Nagyon gyakori például, hogy magas, „akár” 50-80%-os árengedménnyel hirdetik magukat ebben az időszakban a webáruházak, de ahirdetéseiben megjelölt kedvezmény kizárólag olyan árucikkeknél elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tipikus termékek, és a teljes kínálat töredéke elérhető a reklámokban megjelölt árengedménnyel, illetve a kedvezmény nem a hirdetésben megjelölt termékeket érinti. Sok vállalkozás nincs tisztában vele, hogy a Gazdasági Versenyhivatal gyakorlata szerint az „akár” állítást csak akkor lehet jogszerűen alkalmazni főüzenetként, ha a reklámozott termék-, szolgáltatás csoport tipikusnak minősülő és legalább 10%-ot elérő aránya vonatkozásában ténylegesen elérhető a meghirdetett kedvezmény.


Szintén gyakori, hogy az akcióban meghirdetett kedvezményeket nem az akciós előtti tényleges árból adják, hanem az akciós időszakban közzétett „fiktív” árból, holott a fogyasztóvédelmi szabályok szerint az a gyakorlat, hogy a vállalkozás „akciója” ténylegesen nem jelent a korábbi áraihoz képest engedményt, jogellenes. „Ez a visszaélés-típus egyébként annyira gyakori, hogy az EU a napirenden lévő fogyasztóvédelmi módosító csomagjában kifejezetten úgy rendelkezik, hogy a tagállamoknak a következő kétéves távlatban tagállami szinten is be kell majd vezetniük azt a szabályozást, hogy az akciós árak alkalmazásánál a referenciaárat – amelyből a kedvezményt adják – az akciót megelőző 30 nap legalacsonyabb ára alapján kell majd feltüntetni” – emelte ki dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportvezetője.


Az árazási trükkökön kívül számos egyéb probléma is jelentkezni szokott a Karácsony előtti kiemelt vásárlási időszakban. Sok vállalkozás például valótlanul azt állítja, hogy egy-egy termék nagyobb árengedménnyel csak a Black Friday időszakban, korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezzel a fogyasztókat gyors vásárlásra ösztönzik. Ez a pszichikai nyomásgyakorlás szintén jogellenes lehet.

 

Ugyancsak sokszor fordul elő az is, hogy a meghirdetett akcióban gyorsan kifogy a kedvezményes áron kínált árukészlet, és a vásárlók hoppon maradnak. Az egyik legnagyobb hazai webáruház ellen például a Gazdasági Versenyhivatal többek között azért folytat eljárást, mert a hatóság szerint a cég tévesen mérte fel a szükséges készletmennyiséget a várható érdeklődés nagyságához képest.


A Black Friday időszakában felmerült visszaéléseket még hosszan lehetne sorolni, de az a következtetés mindenesetre levonható, hogy mind a vásárlóknak nagyon körültekintően kell eljárniuk az akciós vásárlások során, mind az üzleteknek fokozott figyelmet kell fordítaniuk az akciótartási gyakorlatukra, mert a szabályok megszegése súlyos – akár a vállalkozások előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig terjedő - bírságot is maga után vonhat.


„A fogyasztóvédelmi hatóságok egyre intenzívebb fellépésének köszönhetően egyre több vállalkozásban merül fel, hogy a hagyományos megfelelési programok mellett fogyasztóvédelmi megfelelési programot is bevezessenek. Ezt különösen fontosnak tartjuk a jogsértés elkerülése és a vállalkozás presztízsének fenntartása érdekében, és természetesen azért is, hogy a vásárlók a nagyobb akciók, például Black Friday esetén is jó érzéssel vásárolhassanak és ne a fiktív ártól, kedvezményektől és egyéb megtévesztésektől kelljen tartaniuk” -mondta dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

 

KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Szárnyalnak a vidéki és az újépítésű ingatlanok

Az újépítésű ingatlanok és vidék térnyerése, csökkenő forgalom, valamint az ingatlanárak növekedésének tovább mérséklődése jellemezték az elmúlt év magyarországi ingatlanpiacát. A KSH legfrissebb, 2020. IV. negyedévét is vizsgáló lakásárindexe alapján a koronavírus járvány hatása kimutatható, de alapjaiban nem forgatta fel sem a hazai, sem az európai ingatlanpiacot. Az OTP Ingatlanpont szakértői az elmúlt év ingatlanpiaci folyamatait és a jövő kilátásait vizsgálják.
2021. 05. 07. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fogy a magyar, mutatjuk hányan vagyunk most!

2021. január 1-jén az ország népességének lélekszáma az előzetes adatok alapján 9 millió 730 ezer fő volt, 39,6 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. A tavalyi népmozgalmi eseményeket nagymértékben befolyásolta a koronavírus okozta járvány, és bár nőtt a születések száma, de a halálozásoké még nagyobb mértékben. Szintén nőtt a házasságkötések száma, és 2019-hez hasonlóan tavaly is pozitív egyenleggel zárt a magyarok visszavándorlása – jelenti a Központi Statisztikai Hivatal a Népmozgalom, 2020 című kiadványában.
2021. 05. 07. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új e-kereskedelmi logisztikai központot nyitott a Trans-Sped

Új e-kereskedelmi logisztikai raktárbázist nyitott több mint 13 ezer négyzetméteren a Trans-Sped komplex logisztikai szolgáltató Nagytarcsán - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2021. 05. 07. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A gyógyszerkiadások nagyobb mértékű emelésére lenne szükség a jövő évi költségvetésben

A nettó gyógyszerkiadások 2022. évi költségvetési törvényjavaslatban szereplő 2 százalékos bővüléséhez képest nagyobb mértékű emelésre lenne szükség ahhoz, hogy a magyar betegek minél gyorsabban hozzáférhessenek az új fejlesztésű, innovatív gyógyszerekhez – állítja az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM). Mivel a gyógyszeripari innovációkhoz történő hozzáférés gyorsítása a Kormánynak is stratégiai célja, az AIPM bízik abban, hogy a járványhelyzet okozta 2020-as kényszerű megtorpanás után a gazdaság újraindításával együtt hamarosan újabb modern gyógyszeres terápiák válnak elérhetővé a magyar betegek számára, és a jövő évi költségvetésben is nagyobb mozgástér nyílik az új készítmények társadalombiztosítási befogadására.
2021. 05. 07. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Minden várakozást felülmúlt a hazai e-kereskedelem növekedése

Egyre több felmérés és tanulmány támasztja alá, hogy az e-kereskedelem 2020-ban robbanásszerű növekedésen ment keresztül. A Retargeting.Biz online marketing automatizációs szoftvercég magyarországi vezetője, Nótin Szabolcs szerint a növekedés bár megtörhetetlen, a vírus enyhülésével valamelyest lassulni fog 2021-ben és az azt követő években.
2021. 05. 07. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyarok 85 százaléka részesíti előnyben a fenntartható befektetéseket

A magas végzettség és a budapesti lakóhely nem csupán a befektetési formák ismeretére és használatára gyakorol pozitív hatást, hanem a fenntarthatóbb pénzügyekkel összefüggő érzékenységre is – derült ki az ALTEO Csoport országos, reprezentatív felméréséből. A fenntarthatóság fokozódó jelentőségét jól érzékelteti, hogy a legértékesebb amerikai nagyvállalatokat tömörítő S&P500indexhez tartozó cégek közül is azokat értékelik többre a befektetők, amelyek a zöldszempontok szerint is hatékonyan működnek. Nem véletlenül kapcsol magasabb fokozatba az idén harmadik integrált jelentését publikáló ALTEO is: az újgenerációs energiaszolgáltató ESG-alapú minősítést szeretne kiérdemelni.
2021. 05. 07. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Feleannyit költöttünk karikagyűrűre tavaly

Jelentős visszaesést hozott a 2020-as év az ékszergyártás területén is, legfőképpen azért, mert a korlátozások miatt rengeteg esküvőt el kellett halasztani, de a megvásárolt karikagyűrűk átlagára is jelentősen csökkent ebben az időszakban, mert az emberek bizonytalanságban voltak. Idősebb Feil Attila ékszerszakértő szerint már látszik a fény az alagút végén, és idén nyárra már megnövekedett keresletre számítanak. Mint mondta, új jelenség az iparágban, hogy egyre többen rendelik meg online a termékeket, visszatérnek az egyedi elképzelések, és a korábbi éveknél több gyémánttal díszített karikagyűrű megrendelése várható.
2021. 05. 07. 04:40
Megosztás:
Hozzászólások:

OTP Bank: sikeres integráció Szerbiában – cél a piacvezető pozíció

OTP banka Srbija néven a mai napon megkezdte működését a szerb bankpiacon az az új, integrált bank, amely az OTP Csoport két leánybankja, a Vojvođanska banka és az OTP banka Srbija mintegy 19 hónapig tartó integrációjának eredményeként jött létre. Az új, integrált bank rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel a szerbiai hitelezési piacon, valamint 5,6 milliárd eurós mérlegfőösszegével a második legnagyobb banknak számít.
2021. 05. 07. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Erős növekedést vár a 4iG

Idén is jelentős, 20 százalék feletti bevételnövekedésre készül a 4iG Nyrt., míg hosszabb távon 10 százalék körüli bővülést valószínűsítenek - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön közzétett befektetői prezentációban.
2021. 05. 07. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kezd magára találni a magyar ipar

A bázishatás miatt komoly növekedéssel zárta a márciust a magyar ipar. A jelenlegi kilátások alapján az idén akár a 10 százalékos bővülés is sem kizárt.
2021. 05. 07. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Electrolux Csoport elindítja tervezett beruházását Magyarországon

Az Electrolux Csoport elindítja tervezett, 2019 szeptemberében bejelentett beruházását, aminek középpontjában termékfejlesztés és új gyártástechnológia bevezetése áll a nyíregyházi hűtőszekrénygyárban. A beruházás során a vállalat új termékcsaládokat fejleszt, hogy ezzel növelje a beépíthető és a nagyméretű szabadon-álló hűtőszekrények versenyképességét. A termékfejlesztésnek köszönhetően még energiatakarékosabban működő hűtőgépeket gyárt a vállalat az új, szigorúbb energiatörvény előírásait figyelembe véve.
2021. 05. 07. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól reagáltak a könyvtárosok a járványhelyzetre

Jól reagált a koronavírus-járvány jelentette kihívásokra a magyar könyvtári szakma, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) például jelentősen növelte digitális szolgáltatásai és online látogatói számát is - mondta el Kultúra.hu-nak az OSZK újraindítása alkalmából az intézmény főigazgatója.
2021. 05. 07. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kihirdették a zenei Artisjus-díjakat

Fábri Pétert életműdíjjal, Borlai Gergőt az év zeneszerzője, Major Esztert pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2021-es díjainak kihirdetésén csütörtökön Budapesten.
2021. 05. 07. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Folytatódik a Településfásítási Program

Sikeres a kormány Településfásítási Programja, hiszen olyan közösségkovácsoló kezdeményezésről van szó, amelyben csaknem 500 település vesz részt ősz óta országszerte. Az Agrárminisztérium által indított program keretében eddig 10 695 fát ültettek el, és május végére mind a 12 ezer sorfát kihelyezik a településeken - mondta a tárca közleménye szerint Feldman Zsolt Bócsán, ahol a Településfásítási Program keretében 30 darab fát ültettek el.
2021. 05. 06. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Vízi élményparkot építenek Győrben

Több mint 21 milliárd forint kormányzati támogatásból vízi élményparkot építenek a Modern városok program részeként Győrben, a fejlesztést 2023 tavaszán fejezik be - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön a fürdőkomplexum alapkőletételén.
2021. 05. 06. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

10 százalékos termelésbővülést várnak a baromfitartók

A magyar baromfi továbbra is biztonságos, a termelés mennyisége 10 százalékkal bővülhet idén - közölte a Baromfi Termék Tanács (BTT) az MTI-vel csütörtökön, a baromfi világnap alkalmából.
2021. 05. 06. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Két vidéki frekvenciapályázat tervezetét fogadta el a Médiatanács

A testület elfogadta két vidéki frekvenciapályázat tervezetét és elvégezte a szolnoki és a veszprémi felhívásra érkezett ajánlatok alaki vizsgálatát. A grémium filmajánlók helytelen tévés korhatár-besorolása miatt rótt ki bírságot.
2021. 05. 06. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pluszban zárt a hazai tőzsde

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 330,01 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 44 472,71 ponton zárt csütörtökön.
2021. 05. 06. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újból lendületet kaphat a kiskereskedelem

A kiskereskedelmi forgalom márciusban 2 százalékkal csökkent éves szinten, februárhoz képest pedig 0,8 százalékkal nőtt. A gyenge teljesítmény a járvány számlájára írható. Még bizonytalan a kiskereskedelem helyzete, az idén talán sikerül elérni a 3-4 százalékos bővülést.
2021. 05. 06. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egymilliárdos áfacsalás napelemes rendszerekkel

A közösségi áfaszabályok kijátszásával egymilliárd forintos kárt okozott a költségvetésnek egy napelemes rendszerek kereskedelmével foglalkozó bűnszervezet, amelyet Fejér megyéből irányítottak - közölte a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 05. 06. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások: