Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A COVID-19 világjárvány okozta jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A jelenség veszélyeztetheti a korábban sikeresen működő családi vállalkozások fennmaradását is. Bizonytalan környezetben azonban segítséget jelenthet a Zoom out/Zoom in megközelítés. A módszer lényege egy folyamatos reflexió alkalmazása, ami különösen családi vállalkozások számára lehet rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakításában.

Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A Szilícium-völgy legsikeresebb technológiai vállalatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hagyományosabb elveket képviselő társaikhoz képest gyakran teljesen eltérően tekintenek a stratégiai tervezés szerepére. Rendszeres stratégiai megbeszéléseken vizsgálják az érintett piac vagy ipar következő 10-20 évben várható fejlődésének irányát, és ennek alapján határozzák meg a társaság szükséges átalakítását is. Ezután a hosszútávú stratégiai kérdésekre adott válaszok alapján határozzák meg a következő 6–12 hónap gyakorlati befektetési, fejlesztési prioritásait. Ez a “Zoom out/Zoom in”, vagy ha úgy tetszik széles látószögű, de közeli fókuszú megközelítés hatékony megoldást jelent a negyedéves árbevétel és a fejlesztési szükségletek által beszorított rövidlátó vállalatvezetői stratégiákkal szemben, és nagyobb teret enged a jövővel kapcsolatos proaktívabb gondolkodásnak.
 
Annak ellenére, hogy a megközelítés alkalmazása kézenfekvő lenne, a legtöbb családi vállalkozás a korábban bevált, hagyományos működési modellekre alapozva továbbra is kizárólag rövid- és középtávra helyezi a hangsúlyt. A Deloitte 2019-esGlobal Family Business kutatási tapasztalatai szerint a családi vállalkozások 71 százaléka csak a következő kettő-öt évre szóló üzleti tervvel rendelkezik, amíg további 6 százalékuk nem tekint a következő évnél sem messzebb. A “Zoom out/Zoom in”megközelítéssel a családi vállalkozások is teljesebb képet kaphatnak a piaci folyamatokról, és lehetőségük nyílik felkészülni a jelentkező kihívásokra, mielőtt azok áldozatává válnának.

Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!

Új megközelítés

 A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, valamint a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek lesznek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. A jövőről alkotott közös kép kialakítása során a vezetői csapat egy egységes elképzelés kialakítására törekszik, aminek kulcsfontosságú alapfeltételezéseit szcenárió-tervezési technikákkal és külső szakértők bevonásával ellenőrzik.
 
Ezt követően a hangsúly rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására helyeződik át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy a felső vezetők meghatározzanak két-három kulcsfontosságú kezdeményezést, amelyeket a következő egy éven belül a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel egy elméleti megközelítés kerül gyakorlati megvalósításra, és világos menetrend körvonalazódik ki a jövőben felmerülő lehetőségek kihasználásának érdekében a vállalkozás által rövidtávon végrehajtott változtatásokból. A piaci versenyre vonatkozó egy-öt éves üzleti tervek helyett (vagy azok mellett), a családi vállalkozásoknak is a hosszútávú stratégiát kellene mérlegelniük.

Családi vállalkozások

A “Zoom out/Zoom in” megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Ennek egyik oka lehet az, hogy sok családi vállalkozásban a vezetés hosszú ideig változatlan maradhat” - mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnere. Más társaságoknál a vezetés változatlanságának átlagos ideje mindössze öt évre csökkent. Ez azt jelenti, hogy az általuk jóváhagyott bármely nagyobb fejlesztési kezdeményezés végrehajtása könnyen félbeszakadhat, amint valaki mást neveznek ki a társaság élére. Ezzel szemben a családi vállalkozások vezetői és azok utódai többnyire végig is viszik a megkezdett változtatásokat.
 
„További előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára, hogy azok vezetőinek motivációjában meghatározó, hogy valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Ez a nézőpont segíthet nekik a hagyaték felépítésének, gyarapításának lehetőségeire fókuszálni” - tette hozzá dr. Kóka Gábor. A fiatalabb családtagok esetében jellemző, hogy a szervezeti hierarchiában lépnek fokozatosan előre egyes meghatározott feladatkörök és karrier útvonalak mentén, anélkül, hogy a stratégiai döntések meghozatalában részt vennének. Az új megközelítés alkalmazása a hosszútávú tervezésbe történő szükségszerű bevonásukkal egyúttal lehetőséget biztosíthat számukra a vezetői felelősségek gyakorlásában való részvételre is. A családi vállalkozás szempontjából pedig a fiatalabb nemzedékek bevonása az általuk képviselt újszerű tapasztalatok és nézőpont miatt máshogy pótolhatatlan szinergiát hozhat létre, mivel ők lesznek azok, akik felteszik majd a kérdést: "Várj egy percet, szerinted ez valóban olyan jól fog működni a jövőben is mint eddig?"

Követendő példa

A Deloitte Private szakértői egy régóta működő kínai családi vállalkozásról készítettek esettanulmányt, akik az 1970-es években hasonló szemléletváltást hajtottak végre. A Li & Fung 70 évig sikeres üzletkötőként segítette a ruházati gyártókat és más exportcégeket, akik termékeiket az Egyesült Államokban és Európában értékesítették. Miután egy generációváltást követően két testvér átvette a társaságot az 1970-es évek közepén, azt tapasztalták, hogy a jutalékaik egyre csökkennek.

Megvizsgálták a globális ruházati ipart és annak várható alakulását a következő 10 évben. Az egyre összetettebben és bonyolultabban működő piacon a folyamatosan növekvő verseny mellett meglátták a lehetőséget arra, hogy ügyfeleik számára megbízható partnerként és tanácsadóként segítsenek az alapanyagok beszerzésében a termelési lánc teljes vertikumában. Ennek megfelelően alapvetően átalakították a szervezetüket, és kialakítottak egy új üzleti egységet kifejezetten egy bizonyos ruházati cég igényeinek teljes kiszolgálására, ami ezt követően ugrásszerű növekedésnek indult. Napjainkra a Li & Fung több mint 250 irodával rendelkezik világszerte 40 piacon, 15 000 beszállítóval együttműködve és 8000 ügyfelet kiszolgálva.

Kihívások

A Deloitte 2019-es Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.
 
A felmérés eredményei alapján azonban a családi vállalkozások vezetőinek mégis csak 21 százaléka gondolja úgy, hogy a tevékenységük fenntarthatóságát a meglévő ügyfélkörre alapozhatja az elkövetkező években is. A fogyasztók számára folyamatosan elérhetők a különböző ár-összehasonlítások, ügyfél-elégedettségi visszajelzések és egyéb információk, így könnyebben is válthatnak egy versenytárs termékére vagy szolgáltatására. A családi vállalkozások jól ismerik ezt a kihívást, ami fokozottan érvényesül a jelenlegi helyzetben és tovább erősödhet az egészségügyi veszélyhelyzet elmúlása utáni újraindulás során is. A családi vállalkozások vezetői számára kézenfekvő lehet tehát a korábbi, jól bevált módszerekhez nyúlni, amelyek rövidtávon továbbra is sikereket hozhatnak. A rövidtávú sikerek azonban könnyen túlzottan magabiztossá tehetnek, és akadályozhatják annak a felismerését, hogy az eddig megszokott működési modell alapvetőbb szinten kellene, hogy változzon, mint a vezetés elsőre gondolná.
 
Részben korábbi sikereikre, hagyományaikra alapozva a családi vállalkozások jellemzően magabiztosnak tűnnek a jövőre való felkészültségükkel kapcsolatban. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy megfelelő üzleti stratégiával rendelkezik a következő két évtized kihívásaihoz.

Mikor azonban a gyakorlati üzleti stratégia megtervezéséről van szó, alig néhányan gondolkodnak ilyen távlatokban, de még a következő öt évben is csak kevés esetben. Gyakori, hogy évente egyszer szerveznek a munkavállalók részvételével egy kötetlenebb megbeszélést egy munkahelytől távoli helyszínen, hogy közösen alakítsák ki a vállalkozás jövőképét. De többnyire ezeken a beszélgetéseken megfogalmazott javaslatok a hétköznapi munkamenethez visszatérve ténylegesen nem kerülnek megvalósításra.
 
Megfontolandó kérdések a stratégia-alkotásunk kapcsán
 
-Van-e formalizált eljárásrendünk a jövőkép meghatározására?
-Szervezeti működésünk során milyen távlatokban gondolkozunk, elébe megyünk-e az üzleti tevékenységünket érintő jelentős változásoknak?
-Milyen lesz az érintett piac vagy iparág 10-20 év múlva?
-Milyen családi vállalkozássá kell válnunk 10-20 év múlva ahhoz, hogy továbbra is sikeresek maradjunk a piacon vagy az iparágban?
-Melyik az a két vagy három kezdeményezés, amelyeket a következő 6–12 hónapban megvalósítva a leghatékonyabban segítik elő a távlati céljaink elérését?
-A sokszínű nézőpontok biztosítása érdekében milyen szervezeten belüli és kívüli véleményeket veszünk figyelembe az üzleti stratégia kidolgozása során?

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás:

870 millió euró értékű műkincset lophatott el egy Bulgáriában leleplezett bűnbanda

Nagyszabású, hat ország együttműködésével megvalósult, műkincskereskedelemmel kapcsolatos nyomozás keretében egy bűnöző csoport 35 tagját állították elő Bulgáriában, az ellopott műtárgyak teljes értékét körülbelül 870 millió euróra becsülik - tájékoztatott az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű ügynökség, az Eurojust csütörtökön.
2025. 11. 20. 17:30
Megosztás:

Békés vármegyei klímacég a Financial Times európai növekedési ranglistáján

A szarvasi központú Cool4U Kft. idén is felkerült a Financial Times és a Statista közös rangsorára, amely évről évre a legnagyobb árbevétel-növekedést elérő európai vállalatokat sorolja fel. Idén a 2014 és 2024 közötti időszakot vizsgálták, mely szerint a klímatechnikai nagykereskedő éves átlagban közel 30 százalékos bővülést produkált, ezzel a 300 cégből álló lista 155. helyére került – rajtuk kívül Magyarországról csak egyetlen építőipari vállalat került fel a rangos klasszifikációba.
2025. 11. 20. 17:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: A fiatalok a megfizethetőbb budapesti kerületek felé fordulnak

A Duna House legfrissebb adatai szerint a budapesti lakáspiacon átrendeződés figyelhető meg a kerületi preferenciákban. Bár a XIII. kerület továbbra is toronymagasan vezeti a népszerűségi listát, Zugló és Újbuda pedig holtversenyben követik, új fejlemény, hogy a középkategóriás, jobb ár-érték arányú kerületek előretörnek, miközben a klasszikusan drágább budai lokációkban mérséklődött az érdeklődés. A folyamatot az Otthon Start Program (OSP) és az Airbnb-korlátozások együttes hatása erősíti.
2025. 11. 20. 16:30
Megosztás:

A WLFI 22 millió dollárt fagyasztott be: központosított beavatkozás rázta meg a kriptoközösséget

A World Liberty Financial (WLFI) nevű, Donald Trumphoz köthető kriptovaluta projekt még el sem indult hivatalosan, de máris botrányba keveredett. A vállalat 22 millió dollárnyi felhasználói tokent fagyasztott be és helyezett át „vészhelyzeti biztonsági beavatkozás” címén, hivatkozva adathalász-támadásokra és kiszivárgott privát kulcsokra.
2025. 11. 20. 16:00
Megosztás:

Az OTP Bank felmérése szerint látványosan növekszik a fiatalok pénzügyi tudatossága

A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatal korosztály körében figyelhető meg - állapította meg az OTP a pénzintézet öngondoskodási index kutatása alapján, amelyről csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t.
2025. 11. 20. 15:30
Megosztás:

A Samsung és az Allianz együtt figyel a felhasználók egészségére

Együtt is elérhetővé válik az élvonalbeli technológia és a magas minőségű egészségbiztosítási szolgáltatás a Samsung és az Allianz együttműködésével. A 2025. november 3. és december 31. között zajló promócióban a legújabb Samsung Galaxy S25 szériás, valamint a Galaxy Z Fold7 és Z Flip7 készülékek vásárlói, számukra díjmentes Allianz Okoslelet egészségbiztosítási csomagot igényelhetnek,[i] ezzel aktívan hozzájárulhatnak a jóllétük hosszú távú fenntartásához.
2025. 11. 20. 15:00
Megosztás:

Stratégiák és előrejelzések a magyar forex piacon 2026-ban

Magyarország 2026-ban egy új gazdasági szakasz küszöbén áll, ahol a fejlett szolgáltatások és a digitális gazdaság egyre nagyobb súlyt kapnak, miközben az átlagos GDP-növekedés 3,0-3,5% között várható.
2025. 11. 20. 14:30
Megosztás:

6 kriptovaluta, amit érdemes figyelned 2025 novemberében – fókuszban a stabil ökoszisztéma-növekedés

A kriptopiac 2025 novemberében továbbra is a volatilitás árnyékában működik – a Bitcoin nem tud tartósan hat számjegy fölé kapaszkodni, miközben a legtöbb altcoin jóval korábbi csúcsai alatt kereskedik. Ebben a bizonytalan környezetben a befektetők egyre inkább olyan projekteket keresnek, amelyek mögött valós használat, átgondolt tokenmodell és aktív fejlesztői közösség áll.
2025. 11. 20. 14:00
Megosztás:

Ezek Magyarország legjobban pörgő piacai – Mutatjuk, hol adták el a legtöbb lakást

A fővárost és a vármegyeszékhelyeket tekintve 2024-ben két budapesti kerületben cserélt gazdát a legtöbb lakás, a dobogó harmadik helyére pedig Debrecen került – derül ki a KSH adataiból. Újépítésű társasházi lakást szinte csak a fővárosban vásároltak, vidéken alig emelkedett 100 fölé az eladások száma egy-egy nagyvárosban, a használt lakótelepi lakások piaca viszont Pécsett és Miskolcon is pörgött tavaly.
2025. 11. 20. 13:30
Megosztás:

Egymilliárd forint állami támogatásból fejleszti a Szegedi Tudományegyetem az egészségügyi szűrővizsgálatok eszközhátterét

Szentesen egymilliárd forint kormányzati támogatás segítségével fejleszti tovább a Szegedi Tudományegyetem a város és a Szentesi Járás lakosságának egészségmegőrzését szolgáló prevenció eszközparkját és a betegek legmagasabb szintű ellátását, kényelmét és jóérzését szolgáló infrastruktúrát.
2025. 11. 20. 13:00
Megosztás:

Töretlen érdeklődés: Újabb 100 milliárd forintnyi forrás érkezik a Demján Sándor Program EXIM-es termékeire

Az EXIM Magyarország a vállalkozások rendkívül élénk keresletére reagálva további 100 milliárd forinttal összesen 700 milliárd forintra növeli a Demján Sándor Programban korábban meghirdetett termékeinek teljes keretösszegét november 20-tól. Így továbbra is él a jelentkezési lehetőség a Program részeként indított számos kedvezményes EXIM-konstrukcióra a magyar cégek számára, amelyekkel befektetési, beruházási, zöld beruházási és lízing céljaikat valósíthatják meg.
2025. 11. 20. 12:00
Megosztás:

Felmérés: A Tokaji a magyarok legkedveltebb borvidéke

A hazai borvidékek közül a Tokaji a legnépszerűbb a magyarok körében –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A dobogó második fokára az Egri borvidék került, míg harmadik helyen a Villányi zárt. A rangsor negyedik helyén a Balaton-felvidéki és a Badacsonyi borvidék osztozik, az ötödik pedig a Szekszárdi lett.
2025. 11. 20. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának hongkongi részvényei csütörtökön több mint 8%-ot estek, miután mintegy 77,5 millió részvényre lejárt a hat hónapos eladási tilalom a vállalat májusi IPO-ját követően.
2025. 11. 20. 10:30
Megosztás:

Ne edd meg! Vidd vissza a boltba a Milka Caramel táblás csokit, mert gond van vele

A Mondelez Hungária Kft. az általuk forgalmazott Milka Caramel 100g táblás csokoládé termék fogyasztói visszahívását kezdeményezte a termékben előforduló idegen anyag (műanyag darabok) lehetséges előfordulása miatt.
2025. 11. 20. 10:05
Megosztás:

Emelkedtek az amerikai hozamok

Bár a magas szolgáltatásinfláció mögött álló gyors bérnövekedés az euróövezetben alig lassult a harmadik negyedévben – mindössze egy tized százalékponttal, 3,5%-ra csökkent –, az euróövezetben alig változtak a kötvényhozamok.
2025. 11. 20. 10:00
Megosztás:

Emelkedéssel zártak a Wall Street vezető indexei

Emelkedéssel zártak szerdán a főbb amerikai indexek, miután a technológiai szektor körüli eladási hullám négy napig tartotta nyomás alatt az tőzsdéket.
2025. 11. 20. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Az európai részvénypiacokon szerdán napközben a stabilizáció első jelei látszottak, de zárás előtt ismét elromlott a hangulat és a vezető indexek végül a negatív tartományban zártak.
2025. 11. 20. 09:00
Megosztás:

Az XRP új korszaka: Bitwise ETF-je új szintre emeli a Ripple-t

A kriptopiac újabb mérföldkőhöz érkezett: a Bitwise Asset Management bejelentette legújabb spot ETF-jét, amely az XRP-re épül, és immár a New York-i Értéktőzsdén (NYSE) is elérhető. A lépés nemcsak a Ripple hálózatának jelentőségét hangsúlyozza, hanem az alternatív kriptoeszközök (altcoinok) előtt is új lehetőségeket nyit meg az intézményi befektetők számára.
2025. 11. 20. 08:30
Megosztás:

Kissé gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 20. 08:00
Megosztás: