Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A COVID-19 világjárvány okozta jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A jelenség veszélyeztetheti a korábban sikeresen működő családi vállalkozások fennmaradását is. Bizonytalan környezetben azonban segítséget jelenthet a Zoom out/Zoom in megközelítés. A módszer lényege egy folyamatos reflexió alkalmazása, ami különösen családi vállalkozások számára lehet rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakításában.

Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A Szilícium-völgy legsikeresebb technológiai vállalatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hagyományosabb elveket képviselő társaikhoz képest gyakran teljesen eltérően tekintenek a stratégiai tervezés szerepére. Rendszeres stratégiai megbeszéléseken vizsgálják az érintett piac vagy ipar következő 10-20 évben várható fejlődésének irányát, és ennek alapján határozzák meg a társaság szükséges átalakítását is. Ezután a hosszútávú stratégiai kérdésekre adott válaszok alapján határozzák meg a következő 6–12 hónap gyakorlati befektetési, fejlesztési prioritásait. Ez a “Zoom out/Zoom in”, vagy ha úgy tetszik széles látószögű, de közeli fókuszú megközelítés hatékony megoldást jelent a negyedéves árbevétel és a fejlesztési szükségletek által beszorított rövidlátó vállalatvezetői stratégiákkal szemben, és nagyobb teret enged a jövővel kapcsolatos proaktívabb gondolkodásnak.
 
Annak ellenére, hogy a megközelítés alkalmazása kézenfekvő lenne, a legtöbb családi vállalkozás a korábban bevált, hagyományos működési modellekre alapozva továbbra is kizárólag rövid- és középtávra helyezi a hangsúlyt. A Deloitte 2019-esGlobal Family Business kutatási tapasztalatai szerint a családi vállalkozások 71 százaléka csak a következő kettő-öt évre szóló üzleti tervvel rendelkezik, amíg további 6 százalékuk nem tekint a következő évnél sem messzebb. A “Zoom out/Zoom in”megközelítéssel a családi vállalkozások is teljesebb képet kaphatnak a piaci folyamatokról, és lehetőségük nyílik felkészülni a jelentkező kihívásokra, mielőtt azok áldozatává válnának.

Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!

Új megközelítés

 A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, valamint a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek lesznek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. A jövőről alkotott közös kép kialakítása során a vezetői csapat egy egységes elképzelés kialakítására törekszik, aminek kulcsfontosságú alapfeltételezéseit szcenárió-tervezési technikákkal és külső szakértők bevonásával ellenőrzik.
 
Ezt követően a hangsúly rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására helyeződik át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy a felső vezetők meghatározzanak két-három kulcsfontosságú kezdeményezést, amelyeket a következő egy éven belül a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel egy elméleti megközelítés kerül gyakorlati megvalósításra, és világos menetrend körvonalazódik ki a jövőben felmerülő lehetőségek kihasználásának érdekében a vállalkozás által rövidtávon végrehajtott változtatásokból. A piaci versenyre vonatkozó egy-öt éves üzleti tervek helyett (vagy azok mellett), a családi vállalkozásoknak is a hosszútávú stratégiát kellene mérlegelniük.

Családi vállalkozások

A “Zoom out/Zoom in” megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Ennek egyik oka lehet az, hogy sok családi vállalkozásban a vezetés hosszú ideig változatlan maradhat” - mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnere. Más társaságoknál a vezetés változatlanságának átlagos ideje mindössze öt évre csökkent. Ez azt jelenti, hogy az általuk jóváhagyott bármely nagyobb fejlesztési kezdeményezés végrehajtása könnyen félbeszakadhat, amint valaki mást neveznek ki a társaság élére. Ezzel szemben a családi vállalkozások vezetői és azok utódai többnyire végig is viszik a megkezdett változtatásokat.
 
„További előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára, hogy azok vezetőinek motivációjában meghatározó, hogy valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Ez a nézőpont segíthet nekik a hagyaték felépítésének, gyarapításának lehetőségeire fókuszálni” - tette hozzá dr. Kóka Gábor. A fiatalabb családtagok esetében jellemző, hogy a szervezeti hierarchiában lépnek fokozatosan előre egyes meghatározott feladatkörök és karrier útvonalak mentén, anélkül, hogy a stratégiai döntések meghozatalában részt vennének. Az új megközelítés alkalmazása a hosszútávú tervezésbe történő szükségszerű bevonásukkal egyúttal lehetőséget biztosíthat számukra a vezetői felelősségek gyakorlásában való részvételre is. A családi vállalkozás szempontjából pedig a fiatalabb nemzedékek bevonása az általuk képviselt újszerű tapasztalatok és nézőpont miatt máshogy pótolhatatlan szinergiát hozhat létre, mivel ők lesznek azok, akik felteszik majd a kérdést: "Várj egy percet, szerinted ez valóban olyan jól fog működni a jövőben is mint eddig?"

Követendő példa

A Deloitte Private szakértői egy régóta működő kínai családi vállalkozásról készítettek esettanulmányt, akik az 1970-es években hasonló szemléletváltást hajtottak végre. A Li & Fung 70 évig sikeres üzletkötőként segítette a ruházati gyártókat és más exportcégeket, akik termékeiket az Egyesült Államokban és Európában értékesítették. Miután egy generációváltást követően két testvér átvette a társaságot az 1970-es évek közepén, azt tapasztalták, hogy a jutalékaik egyre csökkennek.

Megvizsgálták a globális ruházati ipart és annak várható alakulását a következő 10 évben. Az egyre összetettebben és bonyolultabban működő piacon a folyamatosan növekvő verseny mellett meglátták a lehetőséget arra, hogy ügyfeleik számára megbízható partnerként és tanácsadóként segítsenek az alapanyagok beszerzésében a termelési lánc teljes vertikumában. Ennek megfelelően alapvetően átalakították a szervezetüket, és kialakítottak egy új üzleti egységet kifejezetten egy bizonyos ruházati cég igényeinek teljes kiszolgálására, ami ezt követően ugrásszerű növekedésnek indult. Napjainkra a Li & Fung több mint 250 irodával rendelkezik világszerte 40 piacon, 15 000 beszállítóval együttműködve és 8000 ügyfelet kiszolgálva.

Kihívások

A Deloitte 2019-es Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.
 
A felmérés eredményei alapján azonban a családi vállalkozások vezetőinek mégis csak 21 százaléka gondolja úgy, hogy a tevékenységük fenntarthatóságát a meglévő ügyfélkörre alapozhatja az elkövetkező években is. A fogyasztók számára folyamatosan elérhetők a különböző ár-összehasonlítások, ügyfél-elégedettségi visszajelzések és egyéb információk, így könnyebben is válthatnak egy versenytárs termékére vagy szolgáltatására. A családi vállalkozások jól ismerik ezt a kihívást, ami fokozottan érvényesül a jelenlegi helyzetben és tovább erősödhet az egészségügyi veszélyhelyzet elmúlása utáni újraindulás során is. A családi vállalkozások vezetői számára kézenfekvő lehet tehát a korábbi, jól bevált módszerekhez nyúlni, amelyek rövidtávon továbbra is sikereket hozhatnak. A rövidtávú sikerek azonban könnyen túlzottan magabiztossá tehetnek, és akadályozhatják annak a felismerését, hogy az eddig megszokott működési modell alapvetőbb szinten kellene, hogy változzon, mint a vezetés elsőre gondolná.
 
Részben korábbi sikereikre, hagyományaikra alapozva a családi vállalkozások jellemzően magabiztosnak tűnnek a jövőre való felkészültségükkel kapcsolatban. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy megfelelő üzleti stratégiával rendelkezik a következő két évtized kihívásaihoz.

Mikor azonban a gyakorlati üzleti stratégia megtervezéséről van szó, alig néhányan gondolkodnak ilyen távlatokban, de még a következő öt évben is csak kevés esetben. Gyakori, hogy évente egyszer szerveznek a munkavállalók részvételével egy kötetlenebb megbeszélést egy munkahelytől távoli helyszínen, hogy közösen alakítsák ki a vállalkozás jövőképét. De többnyire ezeken a beszélgetéseken megfogalmazott javaslatok a hétköznapi munkamenethez visszatérve ténylegesen nem kerülnek megvalósításra.
 
Megfontolandó kérdések a stratégia-alkotásunk kapcsán
 
-Van-e formalizált eljárásrendünk a jövőkép meghatározására?
-Szervezeti működésünk során milyen távlatokban gondolkozunk, elébe megyünk-e az üzleti tevékenységünket érintő jelentős változásoknak?
-Milyen lesz az érintett piac vagy iparág 10-20 év múlva?
-Milyen családi vállalkozássá kell válnunk 10-20 év múlva ahhoz, hogy továbbra is sikeresek maradjunk a piacon vagy az iparágban?
-Melyik az a két vagy három kezdeményezés, amelyeket a következő 6–12 hónapban megvalósítva a leghatékonyabban segítik elő a távlati céljaink elérését?
-A sokszínű nézőpontok biztosítása érdekében milyen szervezeten belüli és kívüli véleményeket veszünk figyelembe az üzleti stratégia kidolgozása során?

A Wizz Air 60 milliomodik magyarországi utasát köszöntötte

A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik magyarországi utasukat, aki a társaság első Tallinnba induló járatára szállt fel csütörtökön - közölte a légitársaság az MTI-vel.
2025. 12. 12. 02:00
Megosztás:

Az enyhe időben tovább erősödhettek az őszi vetések

Az elmúlt egy hétben az ilyenkor szokásosnál több fokkal enyhébb időben tovább fejlődhettek, erősödhettek az őszi vetések, amelyek számára a legtöbb helyen kellő mennyiségű nedvesség is rendelkezésre áll a talajban - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 12. 01:30
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 12. 01:00
Megosztás:

Stratégiai megállapodást kötött a kormány és a GE HealthCare

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormány és a GE HealthCare, az amerikai orvostechnológiai társaság a kormány 101. stratégiai partnere - közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 12. 00:30
Megosztás:

J.P. Morgan és Galaxy Digital történelmet ír: Elindult az első amerikai kereskedelmi papír kibocsátás a Solana blokkláncon

A blokklánc technológia újabb mérföldkőhöz érkezett: a J.P. Morgan és a Galaxy Digital sikeresen végrehajtották az Egyesült Államok egyik első kereskedelmi papír (USCP – U.S. Commercial Paper) kibocsátását nyilvános blokkláncon, méghozzá a villámgyors Solana hálózaton. Az innováció nemcsak technológiai áttörést jelent, hanem megnyitja az utat az intézményi pénzügyi termékek új generációja előtt – stabilcoin alapú, programozható és transzparens.
2025. 12. 11. 23:30
Megosztás:

Stabilcoin-válság árnyékában – A mexikói jegybank figyelmeztetése a globális szabályozási széttagoltságra

Miközben Latin-Amerika több országa egyre gyorsabban halad a kriptovaluták elfogadása felé, Mexikó jegybankja óvatosságra int. A legfrissebb pénzügyi stabilitási jelentés szerint a stabilcoinok térnyerése komoly kockázatokat hordoz – különösen a globális szabályozási eltérések és a piaci koncentráció miatt. A Banxico szerint összehangolt nemzetközi fellépés nélkül akár a hagyományos pénzügyi rendszer is meginoghat.
2025. 12. 11. 23:00
Megosztás:

3 nagy potenciállal rendelkező altcoin, amely akár elérheti az 1 dolláros árfolyamot év végéig: DOGE, XLM és Digitap

A 2025-ös év legjobb "filléres" kriptovalutái? Nem kell tovább keresni: az XLM, a Dogecoin és a Digitap ($TAP) token tartozik a legígéretesebb altcoinok közé, amelyeket érdemes megvásárolni idén decemberben – legalábbis az iparági szakértők szerint.
2025. 12. 11. 22:00
Megosztás:

Binance újratölti a stabilcoin frontot – Trump-közeli USD1 kerül a középpontba

A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance új szintre emeli a stabilcoin stratégiáját: a Trump-családhoz köthető USD1 token veszi át a BUSD szerepét több területen is. A lépés nemcsak technikai, hanem politikai szempontból is figyelemre méltó, különösen egy nemrégiben történt elnöki kegyelem fényében.
2025. 12. 11. 21:30
Megosztás:

Tizenegy új műjégpálya nyílik

Megkezdődött az országos Adni Öröm! adománygyűjtő akció csütörtökön a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Spar Magyarország szervezésében.
2025. 12. 11. 21:00
Megosztás:

A Művészetek Völgye az év fenntartható művészeti kezdeményezése

Az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja nemcsak klasszikus kulturális értéket képvisel, hanem sokat tesz a közösségért is, többek között a fenntarthatóságra is törekszik. Ezt értékelte most az Art is Business december 10-i díjátadóján, ahol a Művészetek Völgye a Fenntartható művészeti kezdeményezés kategóriájában vehette át a díját.
2025. 12. 11. 20:30
Megosztás:

Medvepiaci merészség: a Strategy közel 1 milliárd dollárért vett Bitcoint (a legnagyobb BTC-vásárlás hónapok óta), miközben a kisbefektetők a Digitap ($TAP) előértékesítése felé fordulnak

Ahogy a kriptovaluta-piac egy nehéz év utolsó napjaihoz érkezik, éles megosztottság figyelhető meg az intézményi meggyőződés és a lakossági szkepticizmus között. A Bitcoin továbbra is küzd, hogy visszaszerezze a 92 000–93 000 dolláros zónát hetek óta tartó volatilitás után, miközben a legtöbb kereskedő bizonytalan abban, hogy a piac képes-e tartani a jelenlegi szinteket, vagy mélyebb korrekció következik.
2025. 12. 11. 20:00
Megosztás:

2010-hez képest harmadára csökkent a meg nem fizetett áfa aránya

A vállalkozások számára bevezetett jelentős adócsökkentések mellett is stabilan teljesülnek az állami adóbevételek – sőt, a gazdaság fehéredésének köszönhetően tovább javultak a mutatók.
2025. 12. 11. 19:30
Megosztás:

A fintech gyors térnyerése: mely szolgáltatások váltak nélkülözhetetlenné a magyar felhasználóknak?

A magyar digitális pénzügy fejlődése az utóbbi években látványosan felgyorsult. A Mastercard Digitális Fizetési Index 2024-es adatai szerint Magyarország 63 pontot ért el a maximális százból, ami öt év alatt jelentős előrelépés. A hétköznapi felhasználók ma már természetesnek veszik a mobilos érintéses fizetést, az azonnali utalást és az online ügyintézést, pedig néhány éve ezek még újdonságnak számítottak.
2025. 12. 11. 19:00
Megosztás:

Biztonságos és kockázatmentes vállalkozásfejlesztés – a sikerdíjas pályázatírás valódi előnyei

A vállalkozások számára a fejlesztési lehetőségek kihasználása az egyik legfontosabb eszköz a növekedéshez és a versenyben maradáshoz.
2025. 12. 11. 18:30
Megosztás:

A magyar autósok az európai átlagnál kevesebb kilométert tesznek meg egy autóval

A sűrűn gazdát cserélő autók nem tartoznak a használt piac legkeresettebb modelljei közé. Egy ilyen járműnél gyakran fennáll a lehetőség, hogy elhanyagolták, vagy olyan műszaki hibákat rejt, amelyekkel az előző tulajdonosok nem akartak foglalkozni. A legtöbben úgy vélik, hogy az az autó, amelyet éveken át ugyanaz a tulajdonos használt, jobb állapotban van. A vezetési szokások is sokat számítanak — egy kevesebb kilométert futott autó nagy valószínűséggel műszakilag is megbízhatóbb.
2025. 12. 11. 18:05
Megosztás:

Magyarországon hozza létre legnagyobb európai uniós központját a Janus Henderson

Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli központját a világ egyik legjelentősebb alapkezelőjének számító Janus Henderson - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
2025. 12. 11. 17:30
Megosztás:

Kína: folytatódnak az Európai Unióval az egyeztetések a kínai elektromos autók ármegállapodásáról

Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi védintézkedésekről, az EU és egyes kínai vállalatok külön tárgyalásai kockára tehetik a kölcsönös bizalmat, és lassíthatják az általános előrehaladást - közölte csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium.
2025. 12. 11. 17:00
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 11. 16:30
Megosztás:

A duplájára nőhet a létesítményüzemeltetési szektor öt éven belül Európában

A következő öt évben várhatóan megduplázódik az európai létesítményüzemeltetési piac értéke – mutat rá a Europe Facility Management Industry Report 2025 elemzés. Az iparág fejlődését leginkább az infrastruktúra-fejlesztések, a fenntarthatósági elvárások és az okostechnológiák terjedése hajtja. A szektor jövőjét idehaza elsősorban a mesterséges intelligencia és a munkaerőpiaci kihívások határozzák meg a Propx létesítménygazdálkodó vállalat szakemberei szerint.
2025. 12. 11. 16:00
Megosztás:

Hogyan válasszunk középiskolát? Megjelent a 2026-os Országos Gimnázium Rangsor

Megjelent a 2026-os évre vonatkozó, legfrissebb oktatási adatokra épülő Országos Gimnáziumi Rangsor. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) és az Oktatási Hivatal (OH) együttműködésében létrehozott rangsor, több mint 400 magyarországi gimnázium vizsgálatát követően a legjobb 100 intézményt, valamint Budapest és a vármegyék legjobb eredményeit elérő iskoláit mutatja be. Idén még több információ és kiegészítő alrangsor került a kiadványba, így a hagyományos, objektív teljesítményadatokra épülő 100-as rangsor mellett helyet kapott egy pedagógiai hozzáadott értéket vizsgáló alrangsor, valamint a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közreműködésével megvalósuló Iskolai egészség és diáksport rangsor is. Az országos listát idén is a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezeti.
2025. 12. 11. 15:30
Megosztás: