Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A COVID-19 világjárvány okozta jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplőnek is teljesen váratlan és újfajta kihívásokkal kell szembenéznie. A jelenség veszélyeztetheti a korábban sikeresen működő családi vállalkozások fennmaradását is. Bizonytalan környezetben azonban segítséget jelenthet a Zoom out/Zoom in megközelítés. A módszer lényege egy folyamatos reflexió alkalmazása, ami különösen családi vállalkozások számára lehet rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakításában.

Egy módszer, amit minden családi vállalkozásnak érdemes megfontolnia

A Szilícium-völgy legsikeresebb technológiai vállalatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hagyományosabb elveket képviselő társaikhoz képest gyakran teljesen eltérően tekintenek a stratégiai tervezés szerepére. Rendszeres stratégiai megbeszéléseken vizsgálják az érintett piac vagy ipar következő 10-20 évben várható fejlődésének irányát, és ennek alapján határozzák meg a társaság szükséges átalakítását is. Ezután a hosszútávú stratégiai kérdésekre adott válaszok alapján határozzák meg a következő 6–12 hónap gyakorlati befektetési, fejlesztési prioritásait. Ez a “Zoom out/Zoom in”, vagy ha úgy tetszik széles látószögű, de közeli fókuszú megközelítés hatékony megoldást jelent a negyedéves árbevétel és a fejlesztési szükségletek által beszorított rövidlátó vállalatvezetői stratégiákkal szemben, és nagyobb teret enged a jövővel kapcsolatos proaktívabb gondolkodásnak.
 
Annak ellenére, hogy a megközelítés alkalmazása kézenfekvő lenne, a legtöbb családi vállalkozás a korábban bevált, hagyományos működési modellekre alapozva továbbra is kizárólag rövid- és középtávra helyezi a hangsúlyt. A Deloitte 2019-esGlobal Family Business kutatási tapasztalatai szerint a családi vállalkozások 71 százaléka csak a következő kettő-öt évre szóló üzleti tervvel rendelkezik, amíg további 6 százalékuk nem tekint a következő évnél sem messzebb. A “Zoom out/Zoom in”megközelítéssel a családi vállalkozások is teljesebb képet kaphatnak a piaci folyamatokról, és lehetőségük nyílik felkészülni a jelentkező kihívásokra, mielőtt azok áldozatává válnának.

Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!

Új megközelítés

 A “Zoom out/Zoom in” megközelítést alkalmazó cégek szinte minden energiájukat a 10-20 év közötti, valamint a 6-12 hónapos időtávú stratégiai tervezésre fordítják. Meggyőződésük szerint, ezek teljesítésével minden más kihívásnak is képesek lesznek megfelelni. A 10-20 év közötti időtartam elég hosszú ahhoz, hogy – különösen a technológiai változások jelenlegi ütemére tekintettel – a jövőt már ne lehessen változatlannak feltételezni. A jövőről alkotott közös kép kialakítása során a vezetői csapat egy egységes elképzelés kialakítására törekszik, aminek kulcsfontosságú alapfeltételezéseit szcenárió-tervezési technikákkal és külső szakértők bevonásával ellenőrzik.
 
Ezt követően a hangsúly rögtön az azonnali cselekvési tervek kidolgozására helyeződik át, meghatározva az üzleti vállalkozás által elképzelt jövőkép megvalósításához szükséges konkrét lépéseket. Alapvető jelentőségű, hogy a felső vezetők meghatározzanak két-három kulcsfontosságú kezdeményezést, amelyeket a következő egy éven belül a megfelelő erőforrásokat biztosítva képesek megvalósítani. Ezzel egy elméleti megközelítés kerül gyakorlati megvalósításra, és világos menetrend körvonalazódik ki a jövőben felmerülő lehetőségek kihasználásának érdekében a vállalkozás által rövidtávon végrehajtott változtatásokból. A piaci versenyre vonatkozó egy-öt éves üzleti tervek helyett (vagy azok mellett), a családi vállalkozásoknak is a hosszútávú stratégiát kellene mérlegelniük.

Családi vállalkozások

A “Zoom out/Zoom in” megközelítés bármely vállalkozás tekintetében alkalmazható, de talán a családi vállalkozások profitálhatnak belőle a leginkább. Ennek egyik oka lehet az, hogy sok családi vállalkozásban a vezetés hosszú ideig változatlan maradhat” - mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnere. Más társaságoknál a vezetés változatlanságának átlagos ideje mindössze öt évre csökkent. Ez azt jelenti, hogy az általuk jóváhagyott bármely nagyobb fejlesztési kezdeményezés végrehajtása könnyen félbeszakadhat, amint valaki mást neveznek ki a társaság élére. Ezzel szemben a családi vállalkozások vezetői és azok utódai többnyire végig is viszik a megkezdett változtatásokat.
 
„További előnyt jelenthet a családi vállalkozások számára, hogy azok vezetőinek motivációjában meghatározó, hogy valami olyat alkossanak, amit tovább adhatnak a következő nemzedékek számára. Ez a nézőpont segíthet nekik a hagyaték felépítésének, gyarapításának lehetőségeire fókuszálni” - tette hozzá dr. Kóka Gábor. A fiatalabb családtagok esetében jellemző, hogy a szervezeti hierarchiában lépnek fokozatosan előre egyes meghatározott feladatkörök és karrier útvonalak mentén, anélkül, hogy a stratégiai döntések meghozatalában részt vennének. Az új megközelítés alkalmazása a hosszútávú tervezésbe történő szükségszerű bevonásukkal egyúttal lehetőséget biztosíthat számukra a vezetői felelősségek gyakorlásában való részvételre is. A családi vállalkozás szempontjából pedig a fiatalabb nemzedékek bevonása az általuk képviselt újszerű tapasztalatok és nézőpont miatt máshogy pótolhatatlan szinergiát hozhat létre, mivel ők lesznek azok, akik felteszik majd a kérdést: "Várj egy percet, szerinted ez valóban olyan jól fog működni a jövőben is mint eddig?"

Követendő példa

A Deloitte Private szakértői egy régóta működő kínai családi vállalkozásról készítettek esettanulmányt, akik az 1970-es években hasonló szemléletváltást hajtottak végre. A Li & Fung 70 évig sikeres üzletkötőként segítette a ruházati gyártókat és más exportcégeket, akik termékeiket az Egyesült Államokban és Európában értékesítették. Miután egy generációváltást követően két testvér átvette a társaságot az 1970-es évek közepén, azt tapasztalták, hogy a jutalékaik egyre csökkennek.

Megvizsgálták a globális ruházati ipart és annak várható alakulását a következő 10 évben. Az egyre összetettebben és bonyolultabban működő piacon a folyamatosan növekvő verseny mellett meglátták a lehetőséget arra, hogy ügyfeleik számára megbízható partnerként és tanácsadóként segítsenek az alapanyagok beszerzésében a termelési lánc teljes vertikumában. Ennek megfelelően alapvetően átalakították a szervezetüket, és kialakítottak egy új üzleti egységet kifejezetten egy bizonyos ruházati cég igényeinek teljes kiszolgálására, ami ezt követően ugrásszerű növekedésnek indult. Napjainkra a Li & Fung több mint 250 irodával rendelkezik világszerte 40 piacon, 15 000 beszállítóval együttműködve és 8000 ügyfelet kiszolgálva.

Kihívások

A Deloitte 2019-es Global Family Business kutatásának egyik alapvető megállapítása szerint súlyos gazdasági visszaesések idején a családi vállalkozások rugalmasságuknak köszönhetően jobb túlélési képességgel rendelkeznek többi versenytársukhoz képest, mivel képesek gyorsabban visszatalálni az átalakult piacokra egy-egy válságot követően. A jobb alkalmazkodási képességükben meghatározó szerepet töltenek be a közös családi értékek és érdekek, a munkavállalók lojalitása és a kialakult, stabil ügyfélkör.
 
A felmérés eredményei alapján azonban a családi vállalkozások vezetőinek mégis csak 21 százaléka gondolja úgy, hogy a tevékenységük fenntarthatóságát a meglévő ügyfélkörre alapozhatja az elkövetkező években is. A fogyasztók számára folyamatosan elérhetők a különböző ár-összehasonlítások, ügyfél-elégedettségi visszajelzések és egyéb információk, így könnyebben is válthatnak egy versenytárs termékére vagy szolgáltatására. A családi vállalkozások jól ismerik ezt a kihívást, ami fokozottan érvényesül a jelenlegi helyzetben és tovább erősödhet az egészségügyi veszélyhelyzet elmúlása utáni újraindulás során is. A családi vállalkozások vezetői számára kézenfekvő lehet tehát a korábbi, jól bevált módszerekhez nyúlni, amelyek rövidtávon továbbra is sikereket hozhatnak. A rövidtávú sikerek azonban könnyen túlzottan magabiztossá tehetnek, és akadályozhatják annak a felismerését, hogy az eddig megszokott működési modell alapvetőbb szinten kellene, hogy változzon, mint a vezetés elsőre gondolná.
 
Részben korábbi sikereikre, hagyományaikra alapozva a családi vállalkozások jellemzően magabiztosnak tűnnek a jövőre való felkészültségükkel kapcsolatban. A felmérés szerint a válaszadók több mint fele úgy gondolja, hogy megfelelő üzleti stratégiával rendelkezik a következő két évtized kihívásaihoz.

Mikor azonban a gyakorlati üzleti stratégia megtervezéséről van szó, alig néhányan gondolkodnak ilyen távlatokban, de még a következő öt évben is csak kevés esetben. Gyakori, hogy évente egyszer szerveznek a munkavállalók részvételével egy kötetlenebb megbeszélést egy munkahelytől távoli helyszínen, hogy közösen alakítsák ki a vállalkozás jövőképét. De többnyire ezeken a beszélgetéseken megfogalmazott javaslatok a hétköznapi munkamenethez visszatérve ténylegesen nem kerülnek megvalósításra.
 
Megfontolandó kérdések a stratégia-alkotásunk kapcsán
 
-Van-e formalizált eljárásrendünk a jövőkép meghatározására?
-Szervezeti működésünk során milyen távlatokban gondolkozunk, elébe megyünk-e az üzleti tevékenységünket érintő jelentős változásoknak?
-Milyen lesz az érintett piac vagy iparág 10-20 év múlva?
-Milyen családi vállalkozássá kell válnunk 10-20 év múlva ahhoz, hogy továbbra is sikeresek maradjunk a piacon vagy az iparágban?
-Melyik az a két vagy három kezdeményezés, amelyeket a következő 6–12 hónapban megvalósítva a leghatékonyabban segítik elő a távlati céljaink elérését?
-A sokszínű nézőpontok biztosítása érdekében milyen szervezeten belüli és kívüli véleményeket veszünk figyelembe az üzleti stratégia kidolgozása során?

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 14:30
Megosztás:

Minden fenyőfajból bőséges kínállattal várják a vásárlókat a hazai termelők

A hazai termelők bőséges kínálattal várják a vásárlókat, akik jellemzően minden fenyőfaj esetében magyar termelésből származó portékával találkozhatnak; országszerte közel kétmillió fenyőfa kel el a következő napokban - derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének közös körképéből.
2025. 12. 15. 14:00
Megosztás:

Az adatmentés világa: miért fontos előre tudni a lehetőségeket és költségeket?

A digitális eszközök mindennapossá váltak, és, bár kényelmesen tárolnak fotókat, dokumentumokat, projekteket, egy váratlan meghibásodás könnyen felboríthatja a biztonságérzetet.
2025. 12. 15. 13:30
Megosztás:

Friss kutatás: Karácsonykor túlköltenek a magyarok, januárban jön a megbánás

Bár a magyarok nagy része szerint a karácsony nem a drága ajándékokról szól, sokan mégis kicsúsznak a tervezett keretből az utolsó napokban. A magyar családok karácsonyi költekezési szokásait vizsgáló friss kutatás szerint a válaszadók jelentős része nem zárkózik el attól sem, hogy hitelből vásároljon ajándékot.
2025. 12. 15. 12:30
Megosztás:

A művészi alkotás új eszközei: a kreativitás határain túl

A kreatív játékok mindig izgalmas kihívást jelentenek a gyerekek számára, hiszen lehetőséget adnak a fantáziájuk kibontakoztatására. Az új generációs művészeti eszközök között megjelent egy különleges kellék, ami nem csupán rajzolásra, hanem igazi viaszfestmények készítésére is alkalmas.
2025. 12. 15. 12:00
Megosztás:

Vak- és gyengénlátó munkatársakkal bővíti hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Három látássérült kolléga csatlakozik a Szerencsejáték Zrt. munkavállalóihoz, ez újabb mérföldkő az inkluzív munkahelyi kultúra megteremtésében. A társaság több mint 20 éve foglalkoztat mozgáskorlátozott, siket, nagyothalló, valamint tartós egészségkárosodás miatt megváltozott munkaképességű kollégákat, ez bővül most a látássérültekkel.
2025. 12. 15. 11:30
Megosztás:

Fontos változások a Binance kriptotőzsde fizetési szolgáltatásai körében

A Binance bejelentette, hogy 2025. december 29-től ideiglenesen felfüggeszt több népszerű fiat fizetési módot és szolgáltatást. A lépés jogszabályi változásokhoz kapcsolódik, és többek között a Revolut, a PayPal, az Apple Pay és a Google Pay is érintett.
2025. 12. 15. 11:00
Megosztás:

Befektetési alapismeretek fiataloknak: hogyan indítsuk el a nyugdíjcélú megtakarítást 20 éves korban?

Húsz évesen a jövőbeli nyugdíjról gondolkodni a legtöbb ember számára úgy hangzik, mint a tanács, hogy hagyjuk ott a desszertet a zöldségekért. Pedig akik már rég túlléptek a harmincon, mind ugyanazt ismételgetik. Ha korábban kezdhették volna, nem vesztegették volna az időt.
2025. 12. 15. 10:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a síbiztosítás egy napra?

Az idei szezonban naponta és személyenként átlagosan 870 forint körül alakul a síbiztosítás díja, ami mintegy 3 százalékkal haladja majd meg az előző szezon 845 forintos átlagát – jelzi előre az Insura.hu az aktuális utasbiztosítási módozatok és az eddigi, előzetesen megkötött szerződések ismeretében.
2025. 12. 15. 10:00
Megosztás:

Zsinórban negyedik éve bővül 1 gigawattnál többel a napelemes kapacitás

December elejéig mintegy 1030 megawatt új naperőművi teljesítmény épült ki Magyarországon 2025-ben. Az 1 gigawattos gyarapodást először 2022-ben haladtuk meg, azóta minden esztendőben sikerült ezt a szintet újra megugrani. A 8300 megawattot közelítő kapacitásból több mint 5000 megawattot ebben a négy évben telepítettek - jelentette be hétfőn hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 12. 15. 09:30
Megosztás:

Lakhatási válság van – de kinek segít a magyar lakáspolitika?

Ígylakunk-interjú - Az elmúlt években a magyar lakáspolitika középpontjában a támogatások álltak: kedvezményes hitelek, adókedvezmények, programok sora ígérte a lakhatás megkönnyítését. A felszínről nézve a rendszer bőségesnek tűnik, mégis egyre többen szorulnak ki a megfizethető lakhatásból. Czirfusz Mártonnal, a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont egyik alapítójával arról beszélgettünk, mit jelent valójában a lakhatási válság Magyarországon, kiket érnek el – és kiket hagynak ki – a támogatások, mennyire szolgálja a megfizethetőséget az állami beavatkozás, és milyen elvek mentén lehetne igazságosabb és hatékonyabb lakáspolitikát felépíteni.
2025. 12. 15. 09:00
Megosztás:

Karácsonykor sok családnál fokozódik a pénzügyi nyomás

Az ünnepek közeledtével sok családnál fokozódik a pénzügyi nyomás, hiszen az ajándékokra és a dekorációra fordított kiadások gyakran megterhelik a családi költségvetést. Kutatások szerint a felnőttek mellett, a gyerekek is szoronganak a pénzügyi bizonytalanságok miatt. Egy osztrák vizsgálat szerint: a 14–25 évesek 17%-a már találkozott adóssággal vagy pénzügyi nehézséggel, ők több pénzügyi oktatást szeretnének az iskolában,
2025. 12. 15. 08:30
Megosztás:

Erősödött péntek délután óta a forint

Erősödött a forint hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 15. 08:00
Megosztás:

Karácsonyi gasztroajándékok biztonságosan a Nébih tanácsaival

A Nébih Oktatási Programja a karácsonyi ünnepek közeledtével a házi gasztroajándékok készítésének alapvető tudnivalóit gyűjtötte össze. Az ünnepi időszak közeledtével ugyanis egyre többen választják a személyre szabott, házilag készített gasztroajándékokat: lekvárokat, krémlikőröket, süteményeket vagy éppen ízesített olajokat. A házilag készített finomságok esetében azonban nem elég csak az ízekre és a csomagolásra figyelni, első az élelmiszerbiztonság!
2025. 12. 15. 07:00
Megosztás:

eÁFA: videókkal segít a NAV

Videósorozatot indít a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) annak érdekében, hogy az eÁFA rendszer webes felületének használata még könnyebbé váljon. A rövid videók segítségével az egyre népszerűbb áfabevallási módszert a kisvállalkozások is könnyedén alkalmazhatják. A közérthető videós segédletek gyakran használt funkciókat, vagy épp egy-egy speciálisabb témát mutatnak be. A sorozat indulásaként ma négy kisfilmet tett közzé a NAV, amelyek a hivatal honlapján érhetőek el.
2025. 12. 15. 06:00
Megosztás:

Jobb vétel lehet 2026-ban: az Nvidia részvény vagy a Bitcoin?

Az Nvidia és a Bitcoin két teljesen eltérő eszköz, mégis van bennük egy közös pont: mindketten saját piacuk csúcsán állnak. Az Nvidia a mesterséges intelligenciát kiszolgáló adatközponti GPU-k piacát uralja, 4,3 billió dolláros kapitalizációjával a világ legértékesebb félvezetőgyártója, míg a Bitcoin 1,8 billió dolláros értékével továbbra is a kriptoszektor zászlóshajója.
2025. 12. 15. 05:00
Megosztás:

A lakás ideális hőfokát nem előírni, hanem elmagyarázni érdemes

Meglepően egyszerű módszerrel csökkenthető az otthoni energiafogyasztás: megbízható információk hatására jelentősen lejjebb vennék az egyetemisták lakásuk hőmérsékletét, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss felméréséből.
2025. 12. 15. 04:00
Megosztás:

Belehúztak a gyűjtögetésbe a magyarok: már ennyi pénz van a kincstári NYESZ-számlákon

Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
2025. 12. 15. 03:00
Megosztás:

Melyik kriptóban van több növekedési potenciál: Bitcoin vagy Cardano?

Ha a befektetőket megkérdezzük, inkább egy stabil, „blue chip” eszközt választanának-e, vagy egy kisebb, még bizonyítás előtt álló projektet, sokan ösztönösen az utóbbit mondanák. A nagy nyereség ígérete vonzó – még akkor is, ha a legtöbb „lottószelvény” végül értéktelenné válik.
2025. 12. 15. 02:00
Megosztás:

Beütött amitől féltünk: itt a készpénzfizetési limit Európában

Az Európai Unió jelentős lépést tett a pénzmosás visszaszorítása érdekében: elfogadták a 10 000 eurós készpénzes fizetési plafont, miután már tavaly decemberben létrehozták az uniós pénzügyi tisztaság felett őrködő központi szervet, az AMLA-t.
2025. 12. 15. 01:00
Megosztás: