Elindult a Vállalati Vitalitás Index Felmérés
A mai szervezetek sokkal jobban függenek az egyén hozzáállásától és képességeitől, mint bármely korábbi gazdasági időszakban. Ideális esetben a formális és az informális vállalati kultúra összehangolása teremti meg azt az egyéni teljesítményt, amely a kiemelkedő vállalati eredmény alaptényezője lesz.
Minden szervezetben felmerül, amikor változtatást tervez: mitől lesz motiváltabb (azaz mivel növelheti a hatékonyságát, eredményességét és elkötelezettségét), és hogyan tudja elviselni, vagy könnyíteni az ezzel járó feszültséget és nyomást?
Ötéves fejlesztő munka és hosszú tesztidőszak után idén két magyar szakember, Borbély László és Békési Gábor, nagy sikerrel vezette be, és alkalmazza termelő, kereskedő és szolgáltató vállalatoknál a Vállalati Vitalitás Index Felmérést. A felmérés újszerűségében, egzaktságában és komplexitásában új a piacon. Az elmúlt időben sikeresen alkalmazta a Vállalati Vitalitás Index felmérést a Butlers bolthálózat, a Libri bolthálózat, Sió/Eckes‑Granini, SEGECE/Klepierre, illetve a Storck is.
A Vállalati Vitalitás Index Felmérés úttörő a vállalati attitűdmérés területén: algoritmusokkal működő szoftverrel méri a vállalatok vitalitását. Az eddigi kompetenciamérő tesztekkel ellentétben ez az újgenerációs felmérés az attitűdökön keresztül méri a motivációt vállalati, csapat és egyéni szinten. A felmérés módszere kényszerített rangsorú viselkedés alapú kérdőív, amelyet online felületen töltenek ki a munkavállalók. Az online kitölthető, komplex teszt különböző rétegek percepcióját méri, és azt, hogy ezek mennyire vannak összhangban. Fontos például, hogy van-e érdemi különbség a vezetők és a beosztottak látásmódja között, mert ez a rejtett feszültségek egyik leggyakoribb oka lehet. Az egyik leggyakoribb és egyben legnehezebb eset, amikor a vezető van kiégve, és az alatta dolgozók mind ezt „szenvedik”. Ez azért is lehet gyakori, mert a vezetők kapnak a legritkábban valódi visszajelzést. Az ilyen esetekben nemcsak az a fontos, hogy fény derüljön a motiváció elvesztésének okaira, hanem az optimális fejlesztési út megtalálása is szükséges, amelyben szintén segíthet a VVI‑felmérés.
Maga a felmérés négy területen vizsgálja a dolgozói attitűdöt: a céghez, a munkához, a vezetőhöz, valamint a csapathoz való viszonyt. Valamennyi területen 10-10 területet mér fel és helyez el bizonyos értékhatáron belül. Ezzel az egzakt mérési móddal lehetővé vált a fejlesztések hatékonyságának mérése is.
„A VVI-felmérés létrehozásának gondolata öt évvel ezelőtt fogalmazódott meg. Vezetőként számtalan olyan kérdésre szerettem volna választ kapni, amelyek eredményesebbé tehetik a csapatomat és rajtuk keresztül engem is. Az akkoriban elkészült alapmérés folyamatos fejlesztés és tesztelés után ez év elejére professzionális menedzsment eszközzé vált, amely eredményesen segíti mind a nemzetközi, mind a magyar vállalatok vezetőit és azok csapatait nemcsak a magasabb, de a kiegyensúlyozottabb teljesítmény elérésében is” – mondta Békési Gábor, HR szakértő, a VVI-felmérés egyik megálmodója.
A Vállalati Vitalitás Index nemcsak a valós problémákat tárja fel, hanem azokra a lappangó problémákra is rávilágít, amelyek még nem törtek a felszínre. Az attitűdök, illetve a motivációs indexek könnyen és gyorsan átlátható oszlop- és radardiagramon jelennek meg, ami gyors és egyszerű elemzést tesz lehetővé a vezetőknek. „A vállalati stressz megbetegít, szokták mondani…, hogy mennyire így van, naponta tapasztalom. Rég keresek egy olyan eszközt, amely a demotiváció valódi okait mutatja be, emiatt olyan értéket teremtve a vezetés számára, amely továbbadható. Így segítem a vállalati kultúra formálását, vagy az aktuális változási szükségletek definiálását." – tette hozzá Borbély László, coach, a VVI-felmérés másik kitalálója. A felmérés alapvetően olyan információkkal támogatja a szervezetet, amelyek fejlesztésével gyors és hatékony teljesítménynövekedést lehet elérni.