Erős utolsó negyedév vár az e-kereskedelemre
Mi történik most a hazai online piacon és merre tart a szektor? Melyek lehetnek a legfontosabb marketingeszközök a kis- és középvállalkozások kezében? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ marketingvezetők megkérdezésével.
Egy webáruházakra szakosodott budapesti ügynökség marketingvezetője szerint visszatért a kiszámíthatóság a hazai online szektorba. A tavalyi esztendő elképesztő növekedést hozott, a webáruházak 80%-a jelentősen növelte a bevételét, a többségük a profitrátáját is javítani tudta.
Érdemes emlékezni, hogy a 2020-as esztendő hozzávetőlegesen 45%-os éves növekedést eredményezett, ami csaknem háromszorosa az előzetes várakozásoknak. Az aktív vásárlók száma kismértékben, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték viszont jelentősen növekedett. Megdőlt tehát az a hiedelem, hogy a koronavírus-járvány hatása az újonnan belépő vásárlók számában jelenik meg elsődlegesen.
Az is egyértelműen kijelenthető, hogy az e-kereskedelem nem tér vissza a járvány megjelenése előtti kerékvágásba. Létezik egy marketing-dogma, miszerint a körülmények által okozott viselkedési szokások 30-60 nap után uralkodóvá válnak, vagyis azok lesznek az új „normális” szokások. Ezt látjuk az online piacon is; a vásárlók hozzászoktak az online rendelés kényelméhez, így a megnövekedett érdeklődés a veszélyhelyzet után is megmaradni látszik.
Természetesen most minden szereplőt az foglalkoztat leginkább, milyen tendenciák lesznek uralkodók a rövid- és középtávú jövőben. Az egyik bérelhető webáruházakat szolgáltató cég vezető munkatársa szerint jelenleg mindenki a megnövekedett érdeklődést igyekszik kihasználni, lehetőleg nagyobb piaci részesedésre szert téve. Az is kijelenthető, hogy a fokozódó versengés egyre inkább rákényszeríti a kisebb szereplőket a marketingtudatosság javítására.
A hazai e-kereskedelem kifejezetten fejnehéz. A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2020-ban a tizenöt legnagyobb Magyarországon tevékenykedő e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
A három legnagyobb kereskedő együttes bevétele 200 milliárd körüli; ebből az eMAG-Extreme Digital páros több mint 130 milliárdot valósított meg, ami kizárólag a vállalat által forgalmazott termékek eladásából származik, vagyis a piactér bevétele ezen felül értendő.
A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy a fokozódó versenyben egyre nagyobb jelentőséggel bír az alacsony költés-bevétel aránnyal rendelkező digitális marketingeszközök tudatos használata, mint a keresőoptimalizálás, a direkt marketing vagy akár a közösségi média organikus eléréseinek kihasználása. Noha a hazai kkv-webáruházak 90 százaléka valamilyen módon méri a legfőbb mutatóit, az adatalapú döntések kevésbé jellemzők; sem a ppc-kampányok, sem az ár-összehasonlítók részére átadott terméklisták optimalizálása nem bevett gyakorlat a legtöbb e-kereskedőnél. Szerencsére szembetűnő a tudatosság javulása, ami minden bizonnyal a szektor erősödését segíti.