Étrend kiegészítők miatt bírságolt a GVH
A Sextra és a Sextra Prosta étrend-kiegészítőket az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) étrend-kiegészítőként vette nyilvántartásba 2012-ben, illetve 2013-ban. A GVH úgy ítélte meg, hogy a Herbasziget jogszerűtlenül népszerűsítette étrend-kiegészítőit több televíziós műsorban, illetve sajtóhirdetésben és a www.sextraferfiaknak.hu honlapon, valamint egyéb online hirdetéseiben 2012 szeptembere és 2014 januárja között, mert:
- a Sextra étrend-kiegészítőnek gyógyhatást tulajdonított a jogszabályi tilalom ellenére;
- a Sextra és a Sextra Prosta étrend-kiegészítők:
- általános, egészségre gyakorolt kedvező hatásairól nem az ágazati szabályoknak megfelelő, így megtévesztő állításokat tett közzé;
- összetevőiről megalapozatlan egészségre vonatkozó állításokat tett, figyelemmel az EFSA listán szereplő hatóanyag- és állításrendelkezésekre, és valótlanul állította, hogy azok kizárólag gyógynövényeket tartalmaznak, illetve gyógynövényekből és vitaminokból álló készítmények;
- teszteléséről, ellenőrzöttségéről is megtévesztő állításokat tett közzé.
A GVH a Herbaszigetre kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, valamint egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Herbasziget
- megfelelőségi erőfeszítéseket tett a sajtóhirdetések ellenőrzése, jogszerűsége érdekében;
- számos közlése a termékek összetevőinek egészség-hatásaival kapcsolatban tartalmilag hasonló vagy azonos olyan, az EFSA listán szereplő állításokkal, amelyeknek az 1924/2006/EK rendeletnek való megfelelőségéről a Bizottság még nem hozott végleges döntést;
- 2014. november 17-e óta egyik étrend-kiegészítőről sem jelentetett meg a vizsgált kommunikációhoz hasonló állításokat, reklámokat. A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint
- gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
- egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.