Felújítási láz: a magyarok fele még idén renoválná az otthonát
Jelentős áremelkedések és lakáspiaci programok jellemzik az építőipari piacot 2021 első négy hónapjában. Az újHÁZ Centrum tavaszi Trendriportjában azt vizsgálta, milyen folyamatok alakítják a nemzetközi lakáspiacot, mit tapasztalnak a hazai szakemberek, illetve milyen felújításokat és milyen konstrukciókkal tervez a lakosság.
Nemzetközi helyzet: árváltozások és lakáspiaci programok
Az építőanyagkereskedés-hálózat szerint az építőiparban a kereslet megélénkült, a kínálatban pedig zavarok támadtak, ami további áremelkedésekhez vezetett. A szektornak az árak megugrása mellett további nehézségekkel is szembe kellett néznie. Az egyes nemzetek (pl. USA és Kanada, Kína és Ausztrália) közötti konfliktusok miatt megnőtt a fa és az acél ára, a járványhelyzet hatására pedig a konténerbérlés, a tengeri szállítás költségei is növekedtek. További ellátási láncon belüli nehézségeket, illetve megnövekedett szállítási időket eredményezett a BASF vegyiüzem leégése, illetve az Evergiven hajó megfeneklése is, ami a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalán okozott gondokat.
Európában a lakáspiac az egyik legnagyobb gazdasági szektor. Az Unió 2019-ben a GDP 5,3 százalékát fektette a lakhatásba, és célja, hogy 2030-ra legalább megkétszereződjön a lakáscélú épületek éves energiafelújítási aránya, azaz megközelítőleg 35 millió épületet újítsanak fel. A COVID-19 okozta piaci zavarok és a magas építőanyag-árak ellenére ezért a lakásfelújítások, a korszerűsítések nem álltak meg, sőt a globális, különösen az európai mentőcsomagoknak sokféle eleme jelent meg a vírus hatására. Az északi országok a lakásfelújítást szociális rászorultsághoz, míg a latin országok energetikai korszerűsítéshez kötötték.
A FIEC (European Construction Industry Federation) 2020-as adatai alapján a felújítások az építőipar összes beruházásának csaknem 30%-át tették ki, a felújítások száma azonban 3,7%-kal csökkent az Európai Unióban. A leginkább érintett országok Spanyolország, Franciaország, Olaszország és Lengyelország voltak, míg az ilyen típusú befektetések száma Németországban, Portugáliában, Svédországban és Hollandiában pozitív irányba változott. A szervezet megállapítása szerint 2020-ban az EU-ban 7,8 %-os csökkenés figyelhető meg az épülő ingatlanok, 3,7%-os pedig a felújítások reálértékét tekintve.
Mennyi adót kell fizetni ingatlan értékesítésekor? ITT kiszámolhatja!
A KSH legfrissebb adatai szerint Magyarországon 2021. I. negyedévében 6153 új lakás épült, 29%-kal több, mint tavaly ilyenkor. A kiadott építési engedélyek, valamint az egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 6946 volt, ami 1,2%-os csökkenést jelent 2020. I. negyedévéhez képest.
Bár a fővárosban idén visszaesett az építési kedv 2020 azonos időszakához képest, az ország nagy részén jelentős növekedés tapasztalható: a megyei jogú városokban 77%-kal, a többi városban 82%-kal, a községekben pedig 84%-kal több lakás építésébe kezdtek bele.
Ingatlankörkép: az árakat befolyásoló tényezők
Az ingatlanárakat nemzetközi viszonylatban is számos folyamat alakította. Az alapanyagköltségek és munkadíjak emelkedése mellett megfigyelhető többek között, hogy a Covid-19 járvány miatt megváltozott az emberek komfortérzete, így az ezzel kapcsolatos elvárásaik is nagyobbak lettek, magasabb minőségre vágynak. A kormányok pedig egyre szigorúbb szabályozásokat vezetnek be az az ingatlanpiacon a környezettudatosság és az energiahatékonyság érdekében.
A fenti tényezők mellett hatással van még az építőanyagok áremelkedésére a változó euró árfolyam, a szállítmányozásban használt üzemanyagok kapcsán a kőolaj-, valamint a szabadpiaci földgáz árának növekedése is, amelyet a gyártók többek között a cserepek, téglák kiégetéséhez használnak nagy mennyiségben.
Az újHÁZ Centrum számokban
Az újHÁZ Centrum Magyarország meghatározó, teljes mértékben hazai tulajdonban lévő építőanyag-kereskedelmi hálózata. A társaság 1997-ben alakult, és bár a hálózat ma már országos, a cég központja továbbra is a Győr-Moson-Sopron megyei Tényőn található. A teljes jelenlegi hálózat több mint 80 kereskedést foglal magába, melyek komplex tanácsadással és szakértő értékesítőkkel várják az építkezni, felújítani vágyókat. Kínálatukban minden építőanyag megtalálható, amelyre a házépítésnél vagy lakásfelújításnál az alapoktól a tetőig szükség lehet.
Az újHÁZ Centrum forgalma 10 éve töretlenül nő. Az idei a lakásfelújítási támogatások miatt még a jó évek között is kiemelkedő növekedést hozhat: a hálózat az elmúlt 5 hónapban 33.8 milliárd forintos árbevételt ért el, ami az egy évvel korábbi bázishoz képest 22,9 százalékos növekedésnek felel meg. A bővülési tendencia fennmaradásának a kapacitás korlátok szabhatnak gátat, azonban az újHÁZ Centrum forgalma még akkor is érdemben meghaladhatja a 2020-as eddigi rekordévet, amikor 71,4 milliárd forintos forgalmat realizált a vállalat.
Hazai renoválási körkép
Az újHÁZ Centrum legfrissebb, reprezentatív kutatása keretében a magyarok felújítási kedvét, lehetőségeit és azt vizsgálta, hogy mennyire vannak tisztában az állami Otthonfelújítási Támogatás nyújtotta lehetőségekkel. A megkérdezettek közel fele (49 százaléka) tervez lakás-vagy házfelújítást. Ezeknek a válaszadóknak a többsége (85 százaléka) hallott már az Otthonfelújítási Támogatásról is, a legalacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők, valamint a 20-30 év közöttiek körében viszont tapasztalható némi ismerethiány. A támogatásról jellemzően 2-3 csatornán keresztül gyűjtenek ismereteket a válaszadók, erről 60 százalékuk elsődlegesen a sajtóból tájékozódik.
Az újHÁZ Centrum lakossági kutatása alapján az Otthonfelújítási Támogatást a felújítani kívánók közel harmada tervezi felvenni, további 31 százalék pedig szívesen élne vele, de saját megítélése szerint nem jogosult rá. A többség (58 százalék) szeretne kivitelezőt felfogadni a felújításhoz, ebből 42 százalék maga is fog munkálatokat végezni, generálkivitelező alkalmazását viszont mindössze a megkérdezettek 16 százaléka tervezi.
A felújítók körében a legnépszerűbb renoválási forma 59 százalékkal a festés/tapétázás, de a válaszadók mintegy egyharmada nyílászáró- és burkolatcserét, valamint szigetelést is beütemezett. A résztvevők közel 15 százaléka komplex, akár 5-6 munkafolyamatot is magába foglaló renoválást szeretne 1 éven belül, de ez nagy részben inkább a házban élőknél jellemző. A közepes (3-5 átalakítást) és a kisebb (1-2 munkafolyamatot magába foglaló) felújítást a kitöltők 42 és 43 százaléka tervezi. A kutatás eredményeiből az is kiderült, hogy a munkálatok a fürdőszobát, mellékhelyiséget, hálószobát, konyhát és nappalit érintik leginkább, ezeket a válaszadók fele megjelölte.
A megkérdezettek pénzügyi lehetőségeit tekintve a tervezett renoválási munkálatok átlagos összege – az újHÁZ Centrum kutatási adatai alapján – 2,36 millió forint. A házaknál ez az összeg valamivel magasabb – átlagosan 2,7 millió forint –, míg a lakásoknál alacsonyabb – mintegy 1,7 millió forint. A kitöltők fele 1 millió forint alatti összegű felújítást tervez, míg a másik fele e feletti összeggel számol. Előbbi a lakásfelújításoknál, utóbbi pedig a házak renoválásánál jellemzőbb.
A rendelkezésre álló anyagi források tekintetében megosztottság tapasztalható: a felújítást tervezők vagy a teljes összeggel rendelkeznek, vagy erősen forráshiányosak. A megkérdezettek 58 százaléka teljesen önerőből állja a munkálatok költségeit. 42 százalék pedig azok aránya, akik nem rendelkeznek a tervezett összeg 100 százalékával. Ők jellemzően saját bevallásuk szerint mindössze a szükséges összeg 15-40 százalékával rendelkeznek.
Áremelkedéssel és hosszabb határidőkkel számolnak a szakemberek
A vállalat a 2021. január és április közötti időszak trendjeiről egy másik kutatás során megkérdezte a kivitelezőket is. Ez a minta mérete alapján nem tekinthető reprezentatívnak, a lakossági lekérdezésből és az újHÁZ Centrum számaiból nyert tapasztalatokat azonban visszaigazolja.
A megkérdezett kivitelezők szerint jelentős áremelkedés és hosszabb határidők jellemzik most a piacot. A szakemberek száma véges, ezért amikor a keresleti oldalon, részben a támogatások bevezetése miatt nagyobb a megbízói igény, azt csak a vállalási határidők kitolásával tudják lereagálni: a legtöbb kivitelező már csak 3-8, esetleg még több hónappal előre tud feladatokat elvállalni. Tendencia az is, hogy már valamivel gyakrabban (54,3 százalékban) keresnek építőanyagot a felújítási munkálatokhoz, mint új építkezésekhez (45,7 százalék). A kivitelezők szerint a hazai piac további sajátossága, hogy jelentkezik némi regionális egyensúly eltolódás is: bár nem minden régióban van kapacitáshiány, a mesterek nem túl mobilisak.
A szakemberek többségének véleménye alapján jelentősen emelkednek a munkadíjak. A válaszadók 46 százaléka esetében ez 11-30 százalékos drágulást jelent. Csökkenést vagy stagnálást kevesen jeleztek (összesen 23 százalék).
Az újHÁZ Centrum kutatásában arra is kíváncsi volt, hogy a kivitelezők milyen vásárlói attitűdökkel találkoznak. A felmérés szerint az ügyfelek leginkább a szakemberek munkadíján próbálnak meg csökkenteni, de fontos számukra a megfelelő ár az alapanyag tekintetében is. A partneri tapasztalatok alapján a megbízók a csempékre és burkolatokra a leginkább árérzékenyek, ezek beszerzését a szakemberek 63 százaléka szerint a vevők közvetlenül maguk szeretik végezni.
Dr. Rázsóné Szórády Csilla szerint a felújítási kedv jól érzékelhető a szektor különböző szereplői számára is, és a nemzetközi folyamatoknak arra kell sarkallnia a hazai szereplőket, hogy előre tervezzenek:
„A 2020-2021-es időszakról összességében elmondható, hogy a kereskedelmi forgalomban az áruhiányt egy ideig ellensúlyozta a kereslethiány, vagyis kimerülőben voltak az új építkezések. Ám, ahogy kibontakoztak az új kormányzati ösztönzőcsomagok, megfordult a hosszabb távú piaci trend is, a rendelésállományok pedig növekedésnek indultak. Az újHÁZ Centrumnál igyekeztünk preventív módon kezelni a fennálló helyzetet és előre tervezni a változásokkal: a kereskedéseinket időben felkészítettük az alapanyag és gyártási kapacitáshiány okozta várható áruhiányra és javasoltuk számukra, hogy hozzánk hasonlóan a folyamatos áruellátás biztosítása érdekében növeljék a készleteiket. Mindemellett igyekeztünk ebben az időszakban is alternatív beszállítókat keresni, ezzel időben biztosítva a hálózatunk alapanyag-ellátottságát” – tette hozzá az újHÁZ Centrum vezérigazgatója.