Hiába a gyors digitalizáció, az ügyfelek még mindig a bankfiókban kérnek tanácsot

A kelet-közép-európai ügyfelek mindinkább a digitális szolgáltatásokat veszik igénybe, de továbbra is rendszeresen keresik fel a bankfiókokat, hogy a tanácsadókkal személyesen beszéljenek – a „digitális és fiók” megközelítés a jelek szerint általánossá vált a térségben. Az IMAS International az Erste Csoport számára végzett felmérése szerint egy év alatt tízből több mint kilenc ügyfél gyakrabban látogat el bankfiókba, mint az orvoshoz.

Hiába a gyors digitalizáció, az ügyfelek még mindig a bankfiókban kérnek tanácsot

A fiókokat mindenféle életkorú ügyfél rendszeresen felkeresi, bár a csak digitális platformokat választó ügyfelek aránya egyre nő, hiszen a mobilbankolás mind népszerűbb a fiatalok körében. Az ügyfelek nem csak azért mennek a fiókba, hogy készpénzt vegyenek fel az automatából: a térség számos országában igény mutatkozik a személyes ügyintézésre is.

„Kelet-Közép-Európában az emberek a jelek szerint azt szeretik, ha a fizikai és digitális csatornák kombinációjában juthatnak hozzá a banki szolgáltatásokhoz, miközben a digitális bankolás is egyre népszerűbb, ma már sokan csak ezt a csatornát használják napi pénzügyeik intézésre. Egyvalami tehát nem változik: az ügyfelek értékelik a személyes segítséget, a személyre szabott tanácsadást, amit fiókjainkban kaphatnak” – közölte Peter Bosek, az Erste Group Bank AG lakossági üzletágért felelős igazgatósági tagja. – „A George nevű digitális banki platformunknak, a hét kelet-közép-európai országban összesen 2500 fiókot számláló hálózatunknak, és annak a megközelítésünknek köszönhetően, hogy ügyfeleinknek mindig a legjobbat nyújtsuk, az Erste ideális helyzetben van ahhoz, hogy megfeleljen ügyfelei elvárásainak, miközben bankolási igényeik és szokásaik folyamatosan fejlődnek.”

Az ügyfelek zöme a fióki és a digitális csatornákat is igénybe veszi

A fióki és digitális banki szolgáltatásokat egyszerre igénybe vevők jelentik az ügyfelek legnagyobb csoportját a felmérésben szereplő hét ország közül ötben. Ez leginkább Ausztriában és Csehországban jellemző, itt ugyanis a tízből hat válaszadó az elmúlt hat hónap során fő bankjuk digitális és fióki szolgáltatásait is igénybe vette (ez utóbbi esetbe a fióki ATM-használat nem számít bele). Romániában a válaszadók több mint fele, Magyarországon és Szlovákiában pedig tízből mintegy négyen választották ezt a megközelítést. A „digitális és fióki” a leggyorsabban bővülő megközelítés még azon a két piacon is, Szerbiában és Horvátországban, ahol a kizárólag a fióki szolgáltatásokat igénybe vevők jelentik a legnagyobb ügyfélcsoportot.

A „digitális és fiók megközelítés” terjedése leginkább a fiatalabb korosztálynak tulajdonítható. Mind a hét piacon, ahol a felmérés készült, a digitális és fióki szolgáltatásokat vegyesen használó ügyfelek jelentették a legnagyobb csoportot a 15 és 29 év közötti banki ügyfelek körében. Ausztriában tízből közel hét fiatal banki ügyfél ezt a megközelítést követi. Még Magyarországon is a fiatal válaszadók közel felét képviselik, pedig ebben az országban a legalacsonyabb ennek a megközelítésnek a részaránya az adott korcsoportban. A kelet-közép-európai országok zömében a középkorú (30-59 évesek) ügyfelek között is azok vannak a legtöbben, akik a digitális és fióki szolgáltatásokat egyaránt igénybe veszik. Ugyanakkor ennek a csoportnak a részaránya némileg kisebb, mint a fiatalabb ügyfelek esetében, a magyarországi 38 százaléktól az ausztriai és csehországi 64 százalékig terjed.

A vizsgált hat hónapos időtartam alatt a „digitális és fiók” megközelítést alkalmazó ügyfelek nagyobb számban vették fel a kapcsolatot a fő bankjukkal minden országban, mint a kizárólag digitálisan bankolók, és természetesen nagyságrendekkel többször, mint azok, akik csak a fiókban intézték pénzügyeiket.

Az ügyfelek nagyobb valószínűséggel keresik fel a bankjukat, mint az orvost

A banki kapcsolatokkal rendelkezők köréből kiválasztott válaszadók szinte mindegyike azt jelölte meg, hogy az elmúlt 12 hónap során felkerestek legalább egy bankfiókot. A teljes lakosság (még a banki kapcsolatokkal nem rendelkezők) között is mind a hét országban jelentős többség válaszolta azt, hogy az elmúlt év során felkeresett egy-egy bankfiókot. A lakosság körében a fióki szolgáltatásokat igénybe vevők aránya a romániai 65 százaléktól az ausztriai 95 százalékig terjed.

Minden kelet-közép-európai piacon az emberek átlagosan nagyobb valószínűséggel kerestek fel bankfiókot, mint orvost az elmúlt 12 hónap során. Kelet-Közép-Európában a lakosság emellett jóval nagyobb valószínűséggel látogatott el egy-egy bankfiókba, minthogy sportolt, netán kulturális vagy sporteseményt megtekintett volna.

Számít a személyes kapcsolat

A fióklátogatás nem csak a bankautomatából történő készpénzfelvételre, vagy önkiszolgáló berendezések használatára korlátozódik. Minden piacon a legtöbb válaszadó azt jelezte, hogy személyes kapcsolatfelvétel történt akár banki tanácsadóval, akár pénztárossal, amikor a megelőző hat hónap során felkeresték a bankfiókot. Ez kiváltképp a szerb válaszadókra érvényes, hiszen ott 88 százalékos ez az arány. A legkisebb arányt Csehországban mérték, 56 százalékot.

A bankfiókokat mindenféle életkorú ember felkeresi. Kelet-Közép-Európában a 15-29 éves válaszadók körében tízből hatan mondták, hogy a megelőző hat hónap során felkerestek egy-egy bankfiókot (ATM-es készpénzfelvételtől eltérő céllal). Ausztriában ez az arány több mint 90 százalék. A fiatal ügyfelek azonban túlnyomó részt azzal párhuzamosan keresik fel a bankfiókot, hogy aktívan használják a digitális csatornákat is. Például Ausztriában a fiatal ügyfelek 77 százaléka választotta a „digitális és fiók” megközelítést, míg cseh társaiknak csak az egy százaléka jelezte, hogy kizárólag bankfiókban intézi pénzügyeit.

A digitális bankolás fő hajtóereje a mobilbank terjedése

A digitális csatornák használatának mértékében jelentős különbségek mutatkoznak az egyes kelet-közép-európai országok között. Az elmúlt hat hónap során Csehországban tíz banki ügyfélből közel kilenc használta a digitális csatornákat (online bankolás személyi számítógépen vagy mobilbankon keresztül). Sőt, a cseh válaszadók több mint negyede – a szlovákokhoz hasonló arányban – az elmúlt hat hónap során egyáltalán nem keresett fel bankfiókot, hanem kizárólag digitális csatornán keresztül intézte pénzügyeit. Ezzel szemben a szerb és horvát ügyfelek közül tízből négy válaszadó mondta csak, hogy ugyanabban az időszakban igénybe vett digitális csatornát, és a banki ügyfelek 4 százaléka kerülte el teljesen a bankfiókokat Szerbiában.

Átlagosan tízből hat kelet-közép-európai ügyfél veszi igénybe rendszeresen a digitális banki csatornákat. Szerbia és Horvátország képviseli a skála alját, Csehország pedig felfelé emelkedik ki a mezőnyből. Habár az éves növekedés a digitális csatornák igénybevételére vonatkozóan inkább csak szerény, stabil ütemű bővülésről beszélhetünk, amely a mobilbank erőteljes térhódításának köszönhető leginkább, kiváltképp Délkelet Európában, ahol számos ügyfél kizárólag a mobiltelefonja segítségével intézi digitális pénzügyeit.  Minden harmadik szerb, aki az elmúlt hat hónapban digitális banki csatornát használt, mobilon tette ezt meg, és ugyanez igaz a romániai digitális bankcsatorna-használók mintegy negyedére. Románia és Szerbia az első kelet-közép-európai piac, ahol a digitális bankolás vélhetően inkább kizárólag mobilon, mint személyi számítógépen fog elterjedni. Ugyanakkor még ezekben az országokban is  az ügyfelek legnagyobb arányban a mobiljukat és számítógépüket is használni fogják a digitális bankoláshoz.

A fiatal ügyfelek imádnak mobilozni

Ezzel szemben a „tisztán mobilbankoló” szegmens mindössze a digitális csatornákat igénybevevők 5-10 százalékát képviseli Szlovákiában, Csehországban és Ausztriában. Ezen fejlettebb piacokon a legnagyobb a digitális banki csatornákat használók között a mobiltelefont és személyi számítógépet is választók aránya.. Ugyanakkor a „tisztán mobilbankoló” réteg egyre elterjedtebb a fiatal osztrák banki ügyfelek körében, hiszen már 13 százalékot képvisel a digitálisan bankoló 15-29 éves korcsoportban.

Az Erste Csoport felmérésében szereplő hét ország mindegyikében a legfiatalabb korcsoporthoz tartozó banki ügyfelek sokkal nagyobb valószínűséggel kezelik pénzügyeiket online – elsősorban is mobilapplikációkon keresztül – mint az egyes országokban a banki kapcsolattal rendelkezők általában. A legtöbb piacon a digitális csatornákat igénybe vevő 15-29 éves banki ügyfelek részaránya az adott ország átlagát 20 százalékponttal haladja meg. Hasonlóan nagy az eltérés a fiataloknál a mobil bankolás terjedésében, ami azt jelzi, hogy habár a jelenben nagyon is jellemző a digitális és fizikai csatornák vegyes használata, a jövőben a „csak digitálisan” vagy „csak mobilon” bankoló ügyfelek száma növekedni fog.

Hozzászólások

Több embernek kellene előtakarékoskodásba kezdenie

Korábban és többen kellene, hogy előtakarékoskodásba kezdjenek idős korukra - hangsúlyozta Binder István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője pénteken az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 13. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább emelték növekedési előrejelzésüket a Takarékbank elemzői

Az év első felének lendülete, egyes ágazatok kifejezetten dinamikus júliusi növekedése, a továbbra is dinamikus bérkiáramlás, a családvédelmi és gazdaságvédelmi akcióterv, valamint az erőteljes működőtőke-beáramlás hatására 4,7 százalékról 4,9 százalékra emelték az idei GDP-növekedési előrejelzésüket a Takarékbank elemzői. A jövő évre vonatkozóan pedig fenntartják korábbi, 3,7 százalékos prognózisukat. Előrejelzésük szerint idén a középtávú cél felett lehet az infláció, tovább emelkednek a reálbérek, a forint pedig a következő hónapokban 330-335-ös sávban maradhat.
2019. 10. 11. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Negatív betéti kamat jöhet az UniCredit csoportnál

Az UniCredit csoport vezérigazgatója, Jean-Pierre Mustier szerint az EKB negatív kamatai miatt 2020-tól kezdődően a 100 ezer eurónál nagyobb betétek esetében is bevezethetik a negatív betéti kamatot.
2019. 10. 10. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A szakemberhiány korlátozhatja a mesterséges intelligencia elterjedését

Meghatározó szerepet kap a mesterséges intelligencia (MI) a vállalatok jövőbeni sikerében világszerte, ugyanakkor az új megoldások bevezetésének akadályai vannak, amely a képzett szakemberek hiányára vezethető vissza - derül ki az EY nemzetközi könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó cég kutatásából.
2019. 10. 10. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem könnyű feladat a kibertámadások kivédése

A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak - derül ki a Panda Security MTI-hez eljuttatott felméréséből, amely arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.
2019. 10. 10. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egymilliót egy ötletért! Európa legnagyobb hackathonja ismét Budapesten

Újra Magyarországra érkezik Európa legnagyobb hackathon sorozata, amelyre több mint 60 országból várnak érdeklődőket. A JunctionX egy nemzetközi kezdeményezés, amelyben valós üzleti problémákat oldanak meg a versenyzők 48 óra alatt. A rendezvénynek Budapest ad otthont 2019. október 25 és 27-e között.
2019. 10. 09. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több részlet szivárog ki a Deutsche Bank leépítéséről

A kiszivárgott hírek szerint a Deutsche Banknál tervezett 18 ezer fős létszámleépítés körülbelül fele Németországot fogja érinteni, ahol mintegy 42 ezer alkalmazottja van a banknak.
2019. 10. 09. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt az MNB nyeresége

Az első fél évben 52,7 milliárd forint nyeresége képződött a magyar jegybanknak, ami 33,9 milliárd forinttal több, mint a múlt év azonos időszakában volt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján olvasható féléves jelentésben.
2019. 10. 08. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megalapításának kétszázadik évfordulóját ünnepli az Erste

„Korra, nemre, társadalmi státuszra, vagy nemzetiségre való tekintettel senki sem zárható ki a megtakarítók számára kínált előnyökből” – szögezi le Kelet-Közép-Európa első takarékpénztárának alapító okirata. Ezen elvek mentén a 200 évvel ezelőtt, Bécsben alapított Erste továbbra is arra törekszik, hogy a kelet-közép-európai térség minden polgára számára elérhetővé tegye a pénzügyi és társadalmi fejlődést. E merész elv – vagyis „a jólét elterjesztése és megszilárdítása” – alapján az Erste 1819-es megalapítását követően számos takarékbank jött létre szerte a régióban.
2019. 10. 07. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Erre panaszkodnak a magyar netezők

Négyéves a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szélessávú szolgáltatásokat összehasonlító portálja, a Szélessáv.net, amely az elmúlt egy évben 211 kihelyezett mérőeszközzel több mint 1,3 millió mérést végzett el. Ezzel kapcsolatban a hatóság egy reprezentatív felméréséből az is kiderült, hogy 2018-ban az internetezők – 58 százaléka – leginkább az otthoni internetes telefonálásra panaszkodott, amit a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre (52%) vonatkozó elégedetlenség követett.
2019. 10. 07. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Konferenciát tartott a magyar és a lengyel jegybank

Közös konferenciát tartott Budapesten a magyar és a lengyel jegybank a Közép-Európa előtt álló kihívásokról és a térség eddigi sikereiről - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel.
2019. 10. 06. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Microsoft szerint egy iráni csoport megpróbálta feltörni az elnökjelöltségre pályázók levelezését

Az iráni kormányzathoz köthető csoport próbálta meg feltörni a 2020-as amerikai választásokon az elnökjelöltségre pályázók levelezését - hozta nyilvánosságra egyik blogbejegyzésében a Microsoft pénteken.
2019. 10. 05. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ökológiai lábnyomcsökkentéssel tesz a klímaváltozás ellen a Budapest Bank

A Budapest Bank társadalmi felelősségvállalási stratégiájának egyik központi eleme a WWF Magyarországgal közösen indított Zöld Program. Ennek legújabb lépéseként a pénzintézet vállalta, hogy környezetvédelmi fejlesztések, beruházások és innovatív megoldások bevezetésével 2025-ig 25 százalékkal csökkenti saját széndioxid-kibocsátását.
2019. 10. 04. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ügyfeleik adata az új arany a bankok számára

Kulcskérdéssé vált a bankok számára a rendelkezésükre álló ügyféladatok hatékony felhasználása – derül ki az EY és az Institute of International Finance (IIF) közös felméréséből. A meglévő információk megfelelő kezelése ugyanis az ügyfelek számára gyorsabb ügyintézést és kedvezőbb ajánlatokat jelenthet. Áttörést elsősorban a mesterséges intelligencia alkalmazása hozhat a területen, a gépi tanulás ugyanis képes dinamikusan alkalmazkodni a folyamatosan változó gazdasági környezethez.
2019. 10. 04. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem változott a román alapkamat

A Román Nemzeti Bank igazgatótanácsa nem módosította az alapkamatot, amely továbbra is 2,50 százalék.
2019. 10. 04. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új, azonnali pénzküldő szolgáltatás indul

Azonnali pénzküldő szolgáltatás indul a Rakuten Viber és a Mastercard együttműködésével; a Viber felhasználói már a közeljövőben könnyen és biztonságosan küldhetnek egymásnak kisebb-nagyobb, havonta legfeljebb 125 ezer és évente maximum 780 ezer forintos összeget a magyar fejlesztésű szolgáltatás segítségével - jelentették be a cégek képviselői csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
2019. 10. 03. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Húszszorosára nőtt a bankkártyás visszaélések összege a világon

Öt év alatt körülbelül húszszorosára nőtt az ismert bankkártyás visszaélések összege a világon - közölte Magyarország kiberkoordinátora csütörtökön az M1 aktuális csatornán.
2019. 10. 03. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyire vannak kitéve az okosirodák a kiberbűnözésnek?

Righard Zwienenberg, az ESET vezető kutatója és nemzetközileg elismert vírusirtó szakember szerint olyan váratlan irányból is érhet – nem szándékolt – informatikai támadás egy céget, mint például a saját beszállítói. Emellett a kiberbűnözők a hagyományos számítógépes vírusok megírásán és terjesztésén jóval túllépve ma már olyan területeken is fenyegetést jelentenek , mint az okosépületek: veszélyben forognak nemcsak az irodaépületek, de a kórházak és a bankok is. Ezeket a támadásokat ráadásul a lehető legkényelmesebb módon indíthatják: az internetről.
2019. 10. 03. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Meddig érvényesek a régi ötszázasok?

Október 31-ig lehet fizetni a 2018 előtt kibocsátott 500 forintos bankjegyekkel - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán az MTI-vel.
2019. 10. 02. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Radikálisan új irányt vehet a bankkártyás fizetés Magyarországon!

Bemutatta új generációs, beépített kamerával és érintőképernyővel felszerelt biztonságos, elektronikus fizetési termináljait a Novopayment Kft. A számtalan kiegészítő funkciónak köszönhetően – mint amilyen akár az ujjlenyomattal történő fizetés - az Android POS terminálok használata személyre szabott vásárlási élményt nyújt a kereskedők és a vásárlók számára egyaránt. A rendezvényen a fizetési szolgáltatások jövőjéről is hasznos információk hangzottak el.
2019. 10. 02. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások: