Hogyan került ismét állami kézbe a MALÉV? 1. rész

Ismét állami tulajdonba került a Malév; a pénteki rendkívüli közgyűlésen a jelenlegi tulajdonos orosz és a magyar fél megállapodott abban, hogy a jelenlegi orosz tulajdonos, az állami Vnyesekonombank kifizeti ugyan a 32 millió eurós bankgaranciát, de kiszáll a légitársaságból, amely így mintegy 95 százalékban ismét állami tulajdonba kerül. A fennmaradó 5 százalékos tulajdonrésszel az AirBridge rendelkezik.

Az indulás

 

Az már 1992-ben is világos volt, hogy az állami vállalat részvénytársasággá alakításakor nem kapott elegendő tőkét. A 100 százalékban állami tulajdonú Malév Rt. 5 milliárd forint jegyzett tőkével és 10,191 milliárd forint saját tőkével alakult át 1992 júliusában. Az átalakuláskor a könyveiben 12,5 milliárd forint banki kölcsön szerepelt. Rögtön az első tört üzleti évben 247 millió forint üzemi szintű veszteséget könyvelt el a légitársaság, míg az előző, az 1991. évet a Malév még 2,094 milliárd forint adózott nyereséggel zárt.

 

A Boeing 767-esek megvásárlása

 

A támogatások első, publikusan nem számszerűsített szakasza a két, összesen 120 millió dollárba kerülő Boeing 767-es repülőgép megvásárlásához kapcsolódott. Az 1993-ban megvásárolt két Boeing 767-es off-shore cégbe vitele lényegében veszteségcsökkentő lépés volt. A hosszú távú járatok üzemeltetésére alkalmas két repülőgép tulajdonjogának átadása a Malév 100 százalékos tulajdonában lévő és a Kajmán-szigeteken bejegyzett Malco LLC.-nek egyrészt mérsékelte az importterheket, másrészt ezzel el lehetett kerülni a nem realizált devizaárfolyam veszteséget - magyarázták akkor a Malév vezetői.

 

Beszáll az Alitalia

 

A Boeing 767-esek 1993 májusában érkeztek meg, amikor a Malév már túl volt az első privatizáción. Az olasz Alitalia-Simest 35 százalék tulajdoni hányadot vásárolt meg 77 millió dollárért 1992 decemberében. Az olasz érdekeltségbe került Malév 1993-ban 866 millió, 1994-ben pedig 1,173 milliárd forint üzemi szintű veszteséget szenvedett el. Az üzemi szintű eredményt a társaság 1995-től nem közölte. Abban az évben a Malévnak 201 millió forint, 1996-ban pedig 438 millió volt az adózás előtti nyeresége.

 

Kiszáll az Alitalia

 

Az Alitalia végül - a pénzügyi nehézségei és az európai uniós szabályok miatt - 1997 novemberében a Malév eladásáról döntött. Az 1997. évet 2,515 milliárd forint vesztséggel zárta a Malév. Akkor a jegyzett tőkéje 7,69 milliárd forint, a saját tőkéje pedig 15,283 milliárd forint volt, és a könyveiben 14,245 milliárd forint kötelezettség szerepelt.

 

Beszáll az OTP és az MKB

 

A Malév privatizációs szerződését annak idején visszavásárlási garanciával kötötték meg, ami csak egy később nyilvánosságra került titkos kormányhatározatból derült ki. Az, hogy miért az OTP és az akkori Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) által alapított Air Invest Kft.-hez került a Malévnek ez a részvénycsomagja és milyen áron, nem derült ki. Akkori sajtóértesülések szerint a két bank cége 65 millió dollárt fizetett a pakettért 1998 elején. Az Air Investnek eladási opciója is volt, aminek alapján 1999 nyarán a 35 százaléknyi részvény visszakerült az állam tulajdonába.

 

Azt, hogy a magyar állam, vagyis az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő mennyit fizetett, az ügyletet bejelentő Járai Zsigmond akkori pénzügyminiszter nem közölte, mindössze azt, hogy az ÁPV halasztott fizetéssel LIBOR plusz 100 bázispont kamattal egyenlíti ki a vételárat. Ezzel megtörtént a Malév visszaállamosítása, és az ÁPV tulajdonrésze 97 százalékra emelkedett, míg három százalék kisbefektetők kezében volt. Még az állami kivásárlás előtt - 1998 végén - Katona Kálmán akkori közlekedési miniszter úgy becsülte, hogy 80 milliárd forint friss tőkére lenne szükség a Malév versenyképességének megőrzéséhez.

 

Malév - OneWorld - forrás: malev.hu

 

Szétdarabolás

 

A "visszaállamosításig" nemigen lehetett hallani bármiféle vagyonértékesítésről, de 1999-ben a Malév eladta a helyfoglalási rendszert üzemeltető társaságban lévő teljes részvénycsomagját - több részletben, más időpontokban - amiért az akkori hírek szerint legalább négy milliárd forintot kapott. Abban az évben ezért lett a Malév adózott nyeresége 4,98 milliárd forint, miközben üzemi szinten a veszteség elérte a 3,88 milliárd forintot. A Malév vesztesége 2000-ben már elérte a 9,35 milliárd forintot.

 

Az állami pénzpumba beindul

 

Ezt követően, kezdődött meg a légitársaság tételes, összegszerű állami támogatása. Kormánydöntés alapján 2001 áprilisában, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 20 milliárd forint, devizában denominált hitelkeretére állami kezességet vállalt a kormány, és felhatalmazást kapott az ÁPV-t arra, hogy három milliárd forint tulajdonosi hitelt folyósítson a Malév számára. A kormány 2001 szeptemberében 9,2 milliárd forint tőkejuttatásról döntött, amiből 4 milliárd forint a jegyzett tőke emelését szolgálta, a többi tőketartalékba került. Így lett a Malév jegyzett tőkéje 11,6 milliárd forint.

 

Jönnek a Boeing 737-esek

 

A Malév listaáron 750 millió dollár értékben 18 darab Boeing 737-est lízingel, míg a négy Bombardier a Malév tulajdonába került. Ehhez az ügylethez az Európai Beruházási Bank (EIB) 40 millió euró hitelt adott, amelyre a magyar állam garanciát vállalt. Az újabb - ezúttal 10 milliárd forint - tőkejuttatásról 2003 decemberében született kormányhatározat. Ebből az összegből három milliárd forintot bizonyos feltételekhez kötöttek, amit a Malév menedzsmentje a megadott határidőig, 2004 augusztusáig nem teljesített, így "csak" hét milliárd forintot kapott meg. A 11,6 milliárd forint jegyzett tőkét 118 millió forintra csökkentették a Malév év végén megtartott rendkívüli közgyűlésén, ugyanakkor azonnal 3,5 milliárd forintra emelték a társaság jegyzett tőkéjét. A kilenc milliárd forintból fennmaradó összeget pedig tőketartalékba helyezték, helyreállítva ezzel a saját tőke/jegyzett tőke törvényben meghatározott arányát. Mindenki azt remélte, hogy ez volt az utolsó állami tőkejuttatás. MTI (folytatjuk)

 

2. rész itt található

Zöld lakáshitelek: fél százaléknyi kamatkedvezmény is milliókat érhet

Miközben az első lakásvásárlók az Otthon Start hitelre várnak, nem szabad megfeledkezni arról, hogy Magyarországon a lakóépületek jelentős része az elavult, energiapazarló kategóriába tartozik – ez nemcsak magas rezsiköltséget, hanem számottevő klímaterhelést is jelent. Az eddig megismert feltételek alapján az Otthon Start programnak nem lesz külön zöld követelménye, de ennek ellenére sokan használhatják akár zöld otthon vásárlására is. Aki pedig nem felel meg az új program kritériumainak, az a meglévő kedvezményes zöld hitelekkel is akár milliókat spórolhat, ha korszerűsítésre vagy energiahatékony otthon vásárlására vállalkozna. A támogatott konstrukciókhoz alacsonyabb önerő, kamatkedvezmény és akár vissza nem térítendő támogatás is társul.
2025. 07. 15. 16:00
Megosztás:

A Colonnade Biztosító és az IBUSZ együttműködésével új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak

Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el.
2025. 07. 15. 15:30
Megosztás:

Miért választaná bárki az 5%-os lakáshitelt, ha van 3%-os is?

Várhatóan szeptembertől indul az új Otthon Start Program, amely kedvező, végig fix, 3%-os kamatozású lakáshitellel nyújt támogatást azoknak, akik most vásárolnák meg első otthonukat. Felmerülhet a kérdés: ha elérhető lesz egy ilyen kedvező hitel, miért választaná bárki a jelenleg még igényelhető, szintén az első lakáshoz jutást segítő 5%-os kamatplafonos lakáshitelt? A money.hu elemzése szerint a válasz az időzítésen, a jogosultsági feltételeken és a hitel rugalmasságán múlik - bizonyos esetekben még mindig lehet racionális döntés az 5%-os konstrukció.
2025. 07. 15. 15:00
Megosztás:

Budapest esti Dunai városnéző hajóútjai: Csillogó élmény

Amikor a nap lenyugszik Budapest elbűvölő látképe mögött, a város aranyfényű csodavilággá változik. Egy esti dunai városnéző hajóútra indulni az egyik legemlékezetesebb módja annak, hogy ezt az átalakulást megcsodáljuk.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Meglepően jól teljesített a kínai gazdaság

Kína ipari termelése júniusban 6,8%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami gyorsulásnak számít a májusi 5,8% után, és meghaladta a piac 5,6%-os várakozását.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Büntetné Trump az oroszokkal való kereskedést

Az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy 100%-os „másodlagos” vámokat vet ki az orosz termékeket vásárló országokra, ha 50 napon belül nem születik békemegállapodás Ukrajnával.
2025. 07. 15. 14:00
Megosztás:

Miért fontos a megfelelő munkaruha az egyes iparágakban?

Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a megfelelő munkaruha elengedhetetlen a munkahelyi biztonság és kényelem szempontjából. Akár egy építkezésen dolgozunk, akár egy gyárban vagy más környezetben tevékenykedünk a munkaruha segít megvédeni bennünket a különféle veszélyektől. Ebben a bejegyzésben részletesen foglalkozunk azzal, hogy miért fontosak ezek a ruhadarabok és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a kiválasztás során.
2025. 07. 15. 13:30
Megosztás:

Véglegesítette a válaszlistát az EU

Öszsesen 72 milliárd euró értékben véglegesítette az EU azon amerikai termékek listáját, melyeket vámmal sújtanának, ha nem sikerül megállapodni az USA-val.
2025. 07. 15. 13:00
Megosztás:

Létezik olyan hobbi, ami nem kerül vagyonokba

Egy új hobbiba belevágni mindig izgalmas kihívás. Sokan ilyenkor drága dolgokra gondolnak: lovaglás, golf és hasonlók - pedig léteznek jóval költségtakarékosabb, mégis igazán élvezetes időtöltési alternatívák is, melyekhez csupán néhány eszköz szükséges.
2025. 07. 15. 12:30
Megosztás:

Miért válasszunk műfüvet?

Ha kertes családi házban élünk, akkor pontosan tudjuk, milyen sok munkával jár a gyep rendben tartása. Mindenki olyan kertre vágyik, amely minden évszakban gyönyörű, de lehetőség szerint ne kelljen vele túlságosan sokat foglalkozni.
2025. 07. 15. 12:00
Megosztás:

Az elmúlt 10 év legtöbb beavatkozást igénylő viharán vagyunk túl – tanulságok, főbb kártípusok és kárenyhítési teendők

A július 7-i héten Magyarországra lecsapó óriási vihar nyomán hatalmas károk keletkeztek, rekordszámú kárbejelentést kapott a katasztrófavédelem és a biztosítók is. A BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság adatai alapján[1] az elmúlt tíz év legtöbb tűzoltói beavatkozást igényló viharán vagyunk túl, kétszer annyi alkalommal kellett beavatkozniuk, mint az eddig csúcstartó 2023 augusztusi vihar idején, szám szerint több mint 11 ezer alkalommal.
2025. 07. 15. 11:30
Megosztás:

Tovább emelkedtek a nemzetközi hozamok, a Feddel szembeni újabb politikai támadás, illetve a közelgő japán parlamenti választás aggasztotta a kötvénybefektetőket

Hétfőn folytatódott a hosszú hozamok emelkedése a fejlett gazdaságok kötvénypiacain: az amerikai 10 éves hozam 4 bp-tal került feljebb, egy hónapos csúcsra, a német 10 éves hozam átlépte a 2,7%-os szintet és bő háromhavi csúcsára ért.
2025. 07. 15. 11:00
Megosztás:

Emelkedtek a tengerentúli piacok az inflációs adatra és a banki gyorsjelentésekre várva

Emelkedéssel zártak a tengerentúli piacok hétfőn, mivel a befektetők figyelmen kívül hagyták Donald Trump amerikai elnök újabb vámfenyegetéseit, és bizakodva várták a mai inflációs adatot és a nagybanki gyorsjelentéseket.
2025. 07. 15. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a nyugat-európai piacok Trump vámfenyegetésének árnyékában

Vegyesen, de többnyire mínuszban zártak a nyugat-európai részvénypiacok hétfőn, mivel a vámokra érzékeny autóipari részvények visszaestek Donald Trump amerikai elnök legutóbbi, 30%-os vámfenyegetése után.
2025. 07. 15. 10:00
Megosztás:

Avia Masters: Az Újgenerációs Crash Játék Részletes Ismertetője

Az <a href="https://aviamastersgame.hu/" target="_blank">Avia Masters</a> egy forradalmi újdonság a szerencsejáték-iparban, amely a BGaming fejlesztőcsapat alkotása. Ez a modern crash-stílusú online játék a repülési témát és a hagyományos Aviator-típusú játékmechanikát ötvözi egy teljesen új, izgalmas élménnyé, amely különösen népszerű a magyar játékosok körében.
2025. 07. 15. 09:45
Megosztás:

Indíts XRP alapú felhőbányászatot – keress akár napi 9 999 dollárt!

Jelenleg az XRP piaci kapitalizációja alacsonyabb a tényleges értékénél, ami arra utalhat, hogy a piac konszolidációs vagy további korrekciós szakaszban van – ahogy az korábbi visszaesések során is előfordult. Ha az XRP nem tudja tartani a kulcsfontosságú támasz szinteket, akkor magas volatilitású zónába léphet, ami jelentősen megnehezítheti az érdemi helyreállást.
2025. 07. 15. 09:30
Megosztás:

Bullitt teherbringával két keréken élvezheted a város szabadságát

Koppenhága utcáin született meg a Bullitt teherbringa ötlete, amikor két dán bringás úgy döntött, újragondolja a városi közlekedést. A céljuk egyszerű volt: egy olyan kétkerekűt alkotni, ami a bringázás szabadságát ötvözi a teherbírással és a stílussal. Így született meg a legendás Bullitt, amely mára a világ nagyvárosainak elengedhetetlen szereplője lett. Könnyű váza, letisztult dizájnja és döbbenetes stabilitása miatt nemcsak szállítmányozók, hanem családok, futárok és bringás kalandorok kedvence is lett.
2025. 07. 15. 08:39
Megosztás:

Helium hálózat: az ipari IoT új korszakának kezdete

A digitális átalakulás időszakában az ipari szektor egyre jobban támaszkodik az internetre kapcsolt eszközökre, amelyeket az IoT, azaz a dolgok internete fogalommal illetnek. A hatékony adatkommunikáció megbízhatósága és költséghatékonysága azonban komoly kihívások elé állítja a vállalatokat.
2025. 07. 15. 08:00
Megosztás:

Miért lehet jó választás a könnyűszerkezetes lemezgarázs?

Eszedbe jutott már, mennyi időt és energiát spórolhatsz egy mobilgarázs telepítésével? A könnyűszerkezetes megoldások egyre népszerűbbek, és ennek számos oka van. Az egyszerű telepítés és a mobilitás olyan előnyöket kínálnak, amelyeket nehéz figyelmen kívül hagyni. De vajon ez lenne a legjobb megoldás számodra?
2025. 07. 15. 07:30
Megosztás:

Fellendülés a budapesti szállodapiacon

Dinamikus fellendülést mutat a budapesti és közép-kelet-európai szállodapiac, amely minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt. Ezt a figyelemre méltó növekedést a turizmus újraindulása hajtja, ami elsősorban a belföldi kereslet újbóli megjelenésével, a nemzetközi utazók visszatérésével és a turisták utazási szokásainak átalakulásával magyarázható. Budapest továbbra is a régió egyik leglátogatottabb célpontja, emellett a befektetői bizalom országszerte erősödik, a szállodai szektor teljesítménye pedig egyre inkább megközelíti a pandémia előtti szintet, állapította meg a CBRE legfrissebb regionális piaci elemzése.
2025. 07. 15. 07:00
Megosztás: