Hogyan változtatta meg a sportstatisztika a sportokat?
Nem csoda, hogy az adatelemző szakemberek ma már alapvető részét képzik minden klubnak – ám nem csak magát a csapatokat alakította át az analitika feltörekvése. Többek között a rajongók sportfogadási modelljeit is egy magasabb szintre emelte: ezeket pl. az unibet promóciós kóddal próbálhatja ki mindenki magának. De honnan is indult ez, és miért olyan fontos?
Minden az adat
Az adat mindig is körül vett minket. Körülöttünk van vásárlási szokásainkban, étkezésünkben, mozgásunkban, utazásainkban, fogadási szokásainkban (hogy éppen milyen bónuszkód segítségét használjuk ki), és még abban is, hogy milyen emberekkel vesszük körbe magunkat. Az emberi élet minden apró részlete mérhető és feljegyezhető – és szinte mindenből következtetéseket lehet levonni. Hol szeretünk pl. a legtöbbet vásárolni, kivel, és hogyan jutunk el oda: ez mind értékes adat a termékek megalkotóinak és marketingeseinek. Minél több adatot tudnak, minél jobban ismernek, annál effektívebben tudnak reklámozni számunkra termékeket vagy szolgáltatásokat. Ez pedig végső soron egyet jelent: növekvő bevételt.
A professzionális sportoknál azonban meglehetősen későn kezdődött ennek a folyamatnak a megértése és gyakorlati alkalmazása. Bár már a 20. század második felében találhatunk elvétve matematikusokat és elemzőket, akik már ekkor felfedezték, mekkora lehetőségek is rejlenének abban, ha a mért adatokat effektíven elemeznék a csapatok. Az ő hangjuk azonban sosem jutott el szélesebb körökhöz, a számukra elérhető adathalmazból pedig igazán jelentős következtetéseket nehéz volt levonni. Az első számú áttörést sokan Michael Lewis Moneyball c. könyvéhez kötik – ebben Lewis ugyanis az Oakland A’s baseball csapat zseniális példáján mutatja be, hogy milyen óriási sikereket érhetünk el azzal, ha nem csak a szemünknek és szívünknek hiszünk a játékosok kiválasztásakor, hanem a számoknak is. A számok ugyanis nem hazudnak – manipulálhatók, félreérthetők, és rosszra is felhasználhatók, de hazudni, nem hazudnak.
Moneyball és a statisztikák berobbanása
A 2000-es évek elejétől kezdve aztán hirtelen minden nagy liga és professzionális csapat ráébredt arra, hogy a mérkőzések és játékosok statisztikái milyen, eddig nem is sejtett összefüggésekre tudnak rámutatni. Sőt, ráadásul ma már nem csak az olyan statisztikai adatokat mérik egy-egy meccs vagy játékos esetén, hogy mennyi a várható gólok száma, vagy hogy egy kapus pl. milyen védési százalékkal rendelkezik. A Player Tracking („játékos követés”) számos kamerával figyeli minden játékos mozgását, döntéseit bizonyos helyzetekben. Ennek elemzésével nem csak arra jöhetnek rá, hogy mik az erősségei az adott játékosnak, hanem hogy mi és hogyan fejleszthető még a játékával kapcsolatban.
Ma már elkerülhetetlen az, hogy a draftolásnál vagy átigazolásoknál ne nézzenek a csapatok egyes játékosok komplex statisztikáira. Míg a Moneyballban a 2000 évek elején néhány laptoppal egy-két szakértő dolgozott ezen elemzések megalkotásán, ma már a klubok teljes elemző csapatokat alkalmaznak – sőt, erre specializált cégekkel is bőven találkozhatunk, akik óriási összegekért segítik a csapatokat abban, hogy még pontosabb méréseket és elemzéseket kaphassanak kézhez a nap végén.
És bár a sportanalitika és a statisztika rengeteget fejlődött az elmúlt évek során, még mindig vannak területek, ahova nem értek el az elemzők. Ez talán a legizgalmasabb az adatelemzés során: nem csak az számít, hogy milyen adatokat gyűjtünk, és azokat hogyan elemezzük – az egyik legfontosabb, hogy a helyes kérdéseket tegyük fel. Kérdések pedig még mindig vannak bőven.