Jelentősen drágult a légi szállítmányozás

A szakember a szektor áprilisi teljesítményével kapcsolatban az MTI érdeklődésére elmondta, bár a kereslet a légi áruszállítás iránt 27,7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a felkínált kapacitás az utasszállító járatok kiesése miatt 42 százalékkal esett vissza. Soha ekkora mértékű csökkenést nem tapasztaltak, amióta statisztikát vezetnek, viszont a jelenség miatt szintén rekord mértékben, 11,5 százalékponttal, 58 százalékra emelkedett a járatok kihasználtsága.
A szektorban a kapacitáshiány miatt jelentősen megemelkedtek a szállítási díjak, és ez a fogyasztóknak drágább szolgáltatást, magasabb postaköltséget jelentett - erősítette meg. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy egyre több légitársaság állítja át utasszállító járatait áru fuvarozására, ezért a szállítmányozás díja már csökkenésnek indult. A szektort az elmúlt időszakban leginkább az e-kereskedelem húzta fel, a közgazdász szerint az átmenetileg magasabb áraknak nem lesz hosszútávú kihatása ezen ágazat teljesítményére.
Az utasforgalmi adatokkal kapcsolatban a szakember azt mondta, áprilisban a világ minden régiójában történelmi mélypontra jutott az értékesített utaskilométerben mért teljesítmény, és a felkínált kapacitás is. Előbbi 97, utóbbi 87 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly ugyanilyenkor, de a hónap közepén a szektor túljutott a mélyponton.
Hová utazz legközelebb? ITT megtudhatod!
Bizakodásra ad okot Brian Pearce elmondása szerint, hogy Ázsiában már bővül a belföldi forgalom, növekednek az üzleti bizalmi indexek és javulnak a foglalási statisztikák: már csak a korábbi járatok negyede hiányzik a piacról. Fontos változás azonban, hogy az utasok sokkal többet várnak a foglalással. Közel 80 százalék alig egy héttel a járat indulása előtt foglalja csak le a jegyét. Arányuk a járvány előtt még 60 százalék körül mozgott. A keresletet alacsony jegyárakkal próbálják a cégek stimulálni: májusban a belföldi forgalomban 23, a nemzetköziben 5 százalékkal voltak olcsóbbak a jegyek az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
Az IATA továbbra is azzal számol, hogy lassan fog visszaállni a légiközlekedés a járvány előtti szintre, a szervezet korábbi előrejelzése szerint csak 2023-ra. Rövid távon azonban a kormányok utazást korlátozó intézkedéseinek feloldása megdobhatja a keresletet a légiközlekedés iránt.