Jelentősen drágult a légi szállítmányozás
			
		    A szakember a szektor áprilisi teljesítményével  kapcsolatban az MTI érdeklődésére elmondta, bár a kereslet a légi  áruszállítás iránt 27,7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz  képest, a felkínált kapacitás az utasszállító járatok kiesése miatt 42  százalékkal esett vissza. Soha ekkora mértékű csökkenést nem  tapasztaltak, amióta statisztikát vezetnek, viszont a jelenség miatt  szintén rekord mértékben, 11,5 százalékponttal, 58 százalékra emelkedett  a járatok kihasználtsága.
    
A szektorban a kapacitáshiány miatt  jelentősen megemelkedtek a szállítási díjak, és ez a fogyasztóknak  drágább szolgáltatást, magasabb postaköltséget jelentett - erősítette  meg. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy egyre több légitársaság állítja  át utasszállító járatait áru fuvarozására, ezért a szállítmányozás díja  már csökkenésnek indult. A szektort az elmúlt időszakban leginkább az  e-kereskedelem húzta fel, a közgazdász szerint az átmenetileg magasabb  áraknak nem lesz hosszútávú kihatása ezen ágazat teljesítményére.
    
Az  utasforgalmi adatokkal kapcsolatban a szakember azt mondta, áprilisban a  világ minden régiójában történelmi mélypontra jutott az értékesített  utaskilométerben mért teljesítmény, és a felkínált kapacitás is. Előbbi  97, utóbbi 87 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly ugyanilyenkor, de a  hónap közepén a szektor túljutott a mélyponton.
Hová utazz legközelebb? ITT megtudhatod!
    
Bizakodásra ad  okot Brian Pearce elmondása szerint, hogy Ázsiában már bővül a belföldi  forgalom, növekednek az üzleti bizalmi indexek és javulnak a foglalási  statisztikák: már csak a korábbi járatok negyede hiányzik a piacról.  Fontos változás azonban, hogy az utasok sokkal többet várnak a  foglalással. Közel 80 százalék alig egy héttel a járat indulása előtt  foglalja csak le a jegyét. Arányuk a járvány előtt még 60 százalék körül  mozgott. A keresletet alacsony jegyárakkal próbálják a cégek  stimulálni: májusban a belföldi forgalomban 23, a nemzetköziben 5  százalékkal voltak olcsóbbak a jegyek az egy évvel korábbihoz  viszonyítva.
    
Az IATA továbbra is azzal számol, hogy lassan fog  visszaállni a légiközlekedés a járvány előtti szintre, a szervezet  korábbi előrejelzése szerint csak 2023-ra. Rövid távon azonban a  kormányok utazást korlátozó intézkedéseinek feloldása megdobhatja a  keresletet a légiközlekedés iránt.